Hej, er der nogen der ved hvornår man har fjernet sporene til remisen i Esbjerg ? Det er godtnok længe siden jeg har været der, omkring 99' eller 2000, men synes da det er synd og skam at vandalisere et remiseanlæg sådan. Opdagede det ved at kigge på Google maps. Var ved banetjenesten i Bramminge da jeg så remisen sidst, men kom til kørestrømmen i Middelfart inden jeg sagde farvel til banestyrelsen. -Noget med uenighed med den stedlige leder-.
Men det var nu goe tider, at suse rundt i trolje, både i Københavnsområdet og resten af landet...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Lars
Indlæg: 538
sporene er fjernet i efteråret 2003/vinter 2004.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
esbjerg remise juni 2008.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvad er planerne for remiseområdet? Der har tydeligvis ikke været nogen planer længe.
Det kunne da være noget for dansk jernbane klub, til opbevaring og vedligehold af materiel. Der er meget mere jernbanestil over det end vognhallen på Fyn.
Selvfølgelig vil det koste både tid og penge at sætte i stand og genetablere et spor dertil.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hejsa!
Ja det er et sørgeligt syn!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hejsa med jer
Ja et eller andet sted er det jo en del af vores kultur som forsvinder for stedse som aldrig kommer igen, desværre...
:roll: :roll: :roll:
Mvh
Thomas
Thomas Thomsen
2 skinnekører
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg er sikker på at du skal være velkommen til at købe det, for at bevare det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tno
Indlæg: 16
En vognhal af Marslev-type har plads til 440 m tog, koster ca. 2 mio. kr. at bygge og har ret begrænsede vedligeholdelsesomkostninger.
En 10-sporet rundremise har plads til ca. 200 m materiel, kan ikke bruges til lange vogne og kræver en ganske stor vedligeholdelsesindsats - og så vil en istandsættelse til fornuftig stand kræve en voldsom investering.
Der er en del rundremiser, som benyttes af jernbaneklubber og til museumsformål. DJK bruger selv Maribo og Aalborg samt delvis Viborg. DSB Museumstog benytter Roskilde, Randers og Odense, og der er et museumsprojekt omkring remisen i Gedser. Og synes man, at der bør bevares mere end syv af denne type bygninger, er der stadig en del muligheder rundt om i landet, som er i væsentligt bedre stand end Esbjerg. Det gælder fx Næstved.
Samlet set synes vi derfor i DJK, at en investering i Esbjerg remise vil være en forkert måde at bruge foreningens - og i sidste ende medlemmernes - penge på. Så hellere få mere end dobbelt så meget spor for en væsentligt lavere pris i den næste vognhal på Fyn - som forhåbentligt vil begynde at rejse sig i 2009. Der bliver god brug for den.
Mange hilsner
Thomas N. Olesen, DJK
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er vel heller ikke nødvendigvis DJK der skal bevare remisen ?
Det er vel op til alle og enhver der mener at det er "synd" at vores togminder forsvinder....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hej!
Vi har (havde?) da noget der hedder kulturarvsstyrelsen. En værdig opgave for dem.
I Køge står de en meget stor hob historisk jernbanemateriel udendørs og forfalder multifold hutigere end det kan istandsættes. Jeg græmmes hver gang jeg kommer forbi. Der er der virkelig brug for "tag over hovedet".
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Så sandt, så sandt....
Det burde i højere grad være ved indsats af det offentlige, men det har jo desværre aldrig været særlig meget in ...
Bjarne
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 96
Jo - det er ærgeligt, som remisen i Esbjerg ser ud. Der er faktisk kun et ord der dækker, og det er hærget.
Den er tydeligt plaget af hærværk og mange af tilbygningerne (f.eks opholdsbygningen eller filialværkstedet) er brændt.
Man bør dog ikke glemme at Esbjerg faktisk var et af de største damp depoter og kunne tage de største maskiner i Danmark.
Så bortset at Esbjerg ligger afsides fra det meste af Danmark, så var det et fantastisk miliø, men næsten alt er idag ødelagt.
Flere har været interesserede i af overtage grunden, men så kom problemet lige med forureningen på området, og blev det alligevel ikke til noget.
Jeg forsøgte at lægge en tegning med, som viste området fra 1942 med 31 overdækkede remisepladser og ialt 35 sportilslutninger til 20 m. drejeskiven.
(jeg lærer det vel nok en anden gang.)
Med venlig hilsen[/url]
Mogens V.
Gumjk som igen er medlem af DMJU
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg tror godt at du må bygge en hal til dem.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Helt rigtigt, Klaus!
Der er ingen grund til at bevare noget af det gamle bras. Og hvis folk er så forhippede på at bavare noget af det, så må de da punge ud eller selv komme i gang med arbejdet. Vi andre mere kloge er jo ligeglade og har ikke tænkt os at kigge på/køre i noget af det, de andre har brugt tid og penge på at bevare i deres misforståede iver.
Bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hejsa!
ja det er jeg da ikke et sekund i tvivl om. Nu er det ikke mig der har samlet materiellet sammen uden mulighed for at tage betryggende vare på det, så at jeg alene skal tage ansvaret er vel lige i overkanten......
Det er heller ikke al materiellet der lige aktuelt at bevare - amn kan jo ikke bevare alt. Men enkelte eksemplarer af de væsentligste ting må det være maftpåliggende at bevare.
Der stå bl.a. et meget gammelt privatbanedamlokomotiv og ser meget sørgeligt ud.
-men hvis jeg havde midler og muligheder, så blev byggeriet startet i morgen....
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
tno
Indlæg: 16
Naturligvis er alle og enhver hjerteligt velkomne.
Der var bare længere oppe i tråden et indlæg, hvor der blev givet udtryk for, at DJK burde engagere sig i Esbjerg remise frem for at bygge vognhal i Marslev. Og det forklarede jeg så, hvorfor vi ikke gør.
Mange hilsner
Thomas N. Olesen, DJK
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fair nok.
Og jeg forstår udemærket at man lader en del af de gamle bygninger være gamle bygninger der skal rages ned.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Kunne man tænke sig bygningerne anvendt til kulturhus ? Den runde vil da være næsten perfekt til at danne hyggelig baggrund for en "scene" på drejeskivens plads.
Bare en tanke
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.020
Da' Mogens.
Den tegning vil jeg godt nok gerne se - kan du ikke finde ud af det, kan du maile den til mig, så skal jeg nok lægge den på: lars@skjaerlund.dk.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.020
Da' Jesper.
Det er jo lige, hvad de har gjort i Brande - bortset fra, at drejeskiven er intakt, og bruges til at rulle en transportabel bar ud på, når der er udendørs arrangementer.
MVH
Lars
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Lars
Det lyder som en kanon idé... Kan huske engang for en del år siden, at et lokalt band havde lejet remisen i Roskilde til "afsløringen" eller hvad det nu hedder...
Der blev danset i smøregraven, mellem maskinerne, på pladsen udenfor og på drejebroen mens den også fik en svingom. Det var en oplevelse der var værd at opleve...........
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kunne man - hvis ikkt lige det var fordi bygningerne er i så elendig en stand og at akustikken sådan et sted kræver en del arbejde.
Når det så være sagt har jeg været til technofest i det gamle centralværksted i Århus - føj det var godt, men der var der også gjort noget ud af at dæmpe lokalet - til trods for at det var en "one night event".
Nu må vi så nøjes med at gå på "train", hvis vi vil togrelateret i byen.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Cargoman
Indlæg: 490
Problemet her er, at man skal lige have lov at bygge for kommunen, og de har en enddog meeeeget lang betænkningstid
Moderne tog på danske skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.020
Da' allesammen.
Her er så den dejlige tegning fra Mogens - det er rigtig guf for alle os, der elsker maskindepoter. Bemærk, hvor mange detaljer, der kan studeres - god fornøjelse.
MVH
Lars
locomo-dk
Indlæg: 61
Hvorfor "låner/lejer" de sig ikke bare ind på en af de der maskin-haller som DJK vil bygge på Fyn? Alt materiellet skal jo alligevel ikke og køre hver dag nede i Køge. Jeg kan da godt forstå at Køge kommune synes det er noget underligt noget med at bygge en maskinhal ved Køge til gamle tog.
Køge kommune er vel mere interesseret i den nye jernbane KBH-Køge-Ringsted, og det mener jeg ikke man kan fortænke dem i.