Nysgerrighed fører meget med sig, så da jeg andetsteds så et link til luftkort: http://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=I-Archive&Page=Syddanmark
Zoomede jeg lige ind på Esbjerg Maskindepot og saksede dette vidunderlige foto af Danmarks vel nærmeste ringremise
Man kan ane bl.a. 2 MO'ere, der stikker snuden frem
Remisen tæller "kun" 30 depotspor :!:
__________________
Med venlig hilsen
Skott
Occam
Indlæg: 583
Skønt billede, tak for det!
Med venlig hilsen
- Occam
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Dejligt billede. Godt fundet.
Jeg har iøvrigt ikke set ret mange billeder af Esbjerg Maskindepot i damptiden, hvor der ellers var stationeret et hav af maskiner. Der må ikke have boet entusiaster i nærheden.
Det har også altid været min drøm at se så stort et depot i fuld drift med 50 maskiner stationeret, der vælter rundt, får kul og vand på, får renset røgkammer og tømt slagger ud af fyret, går på drejeskiven og stilles i hus.
Jeg så Daban maskindepot i Kina, hvor der var 100 maskiner stationeret, men der var kun vendetrekant og en kvadratisk bygning (ingen rundremise).
Nå, Wolsztyn er også et dejligt depot, men der er kun 1-3 maskiner i drift og kun 8 spor i remisen.
mvh. Dampfmeisteren
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.929
Ja, det er jeg også vildt fascineret af. Derfor blev jeg også virkelig overrasket, da jeg fandt dette billede - og så i så god opløsning - bare trist, der kun er 3 MO'ere stationeret der. Havde håbet, der var nogle dampere at se også.
Jeg har bogen "Damplokomotiver, som jeg så dem" af HGC. Her er der rigtig mange gode billeder fra bl.a. Struer maskindepot, der jo også var et af de rigtig store, men her mangler jeg også et billede, hvor man ser remiserne - og hvor stort det egentlig var, depotet.
Med venlig hilsen
Skott
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Der var 2 rundremiser i Struer, som desværre begge er forsvundet.
Den ene brændte i 1981 og hvornår den anden forsvandt, ved jeg ikke.
Her er et billede af MT156 ved den ene i 1971.
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg var lidt hurtig. En google-søgning afslørede følgende:
Vandtårnet ved den ene remise.
De to remiser - vel set fra nord.
De to remiser - vel set fra syd.
Jeg synes at man kan fornemme at den nordlige remise (af Viborg-typen) er på 16-18 spor og den sydlige (af Roskilde-typen) er på 8 spor.
mvh. Dampfmeisteren
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.929
Rigtig gode billeder - Finder du flere, så lad os endelig se dem.
Ja, det var yderst tragisk, da remisen i Struer brændte - især, at E999, der jo var det sidstbyggede damplokomotiv, gik til i denne brand sammen med flere andre maskiner.
Med venlig hilsen
Skott
Pr908
landmand
Indlæg: 129
Hej.
Da den gamle rundremise brændte i 1981, blev den anden rundremise jævnet med jorden sammen med den brændte, og derefter opførte den servicehal som der står der i dag.
vi er en klub der er ved at lave hele struer station med depot og det hele ano 1952 i DSB`s servicehal i struer.
jeg kan iøvrigt fortælle jer at den nye rundremise havde 11 spor og ikke 8
Benjamin.
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.929
Jeg formoder det er i denne servicehal, hvor også Funder-E-maskinen er blevet overflyttet til?
Med venlig hilsen
Skott
Pr908
landmand
Indlæg: 129
Hej.
Ja det er helt rigtigt, My 1104 står der også sammen med en masse andet matriel.
Benjamin.
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.929
Ja, jeg har set nogle spændende billeder deroppe fra.
Må op og kigge en dag, når I åbner for offentligheden
Med venlig hilsen
Skott
Pr908
landmand
Indlæg: 129
Hej.
Du skal være så velkommen.
Der er åbent hele efterårsferieren så hvis du/i har ferie kunne i jo slå et smut forbi.
Benjamin.
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna