Hej!
Er der nogen, der har erfaring med stabiliteten af føring af kørestrøm gennem Elite-sporskifterne?
Jeg har bemærket, at på de nyeste sporskifter er de elektriske forbindelser anderledes end på de ældre modeller. På de ældre sporskifter var det tungerne, der ved fjederkraten mod sideskinnen sørgede for strøm også til skinnerne bag krydsningen i hjertestykket (a la Peco). På de nyere har man sat en lus mellem tungerne og den tilhørende sideskinne og man skal nu lade drevets omskiftere klare polariseringen af hjertestykket, hvor de to skinner også er blevet elektrisk forbundne.
MIBA har over et par numre vist, hvordan man bygger ældre sporskifter om, da man har en formodning om, at maskiner med stor afstand i en stiv ramme (f.eks. en N-maskine) vil kunne give kortslutning i området omkring tungespidserne.
Så er der nogen, der har erfaringer hermed, eller kan jeg undgå at bygge mine ældste sporskifter om?
Bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej Bjarne!
Mine Tillig sporskiftere er af den nye type - den største maskine jeg har haft igennem er E-maskinen - og det virker bare. Ikke set tegn på kortslutning - og dog - en gammel vogn med store hjulflanger forresten. Men det er jo også noget man ikke skal blande sammen - vil jeg bruge den gamle vogn bliver det med nye hjul.
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Bjarne
De gamle kan jeg desværre ikke tale med om. Jeg har kun den nye type og kun lidt erfaring hermed endnu, men det ser ud til at de fungere fint. Med My og Mz behøver jeg ikke engang polariseringen af hjertestykket.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Selvom i ikke har prøvet den ældre type, skal i have tak for hurtige svar!
Hvis der ikke er nogen, der har prøvet de gamle, er der vist ingen vej uden om: Jeg må for en sikkerheds skyld bygge de ældste om, inden de bliver lagt i alt for meget ballast.
Bjarne