Ja, måske et lidt sjov spørgsmål, men når i køber lokos tager i så et tilfældigt litra?
eller skal der være en historie bag litra.?
Og ville ikke lave enu et emne så hvad er jeres næste ønske til en model?
mit er en Mz 3
Lennart
__________________
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Michael BJ
Indlæg: 278
Faktisk et ganske interessant spørgsmål! Jeg udvælger meget omhyggeligt altid et så tilfældigt nummer som muligt
For at præcisere det nærmere: Jeg hader at få et lokomotiv med tallet "1" som sidste ciffer, og samtidig forsøger jeg også at undgå at få numre, der tilhører museumslokomotiver eller andre "specielt kendte individer". Derfor er det også til stor irritation for mig at jeg har Heljans Mx 1001 i samlingen, men det var det eneste nummer, der kunne fås på det tidspunkt jeg købte den - den bliver helt sikkert omnummereret en dag! Jeg ville heller ikke have My 1201, så jeg valgte 1202 (der var jo ikke så mange andre muligheder!). Min P-maskine måtte absolut heller ikke være nummer 917 (den kører jo som museumsloko), så det blev 931. Min D-maskine skulle bestemt ikke være 826 af samme årsag, så 804 virkede som et tilstrækkeligt tilfældigt nummer for mig.
Hvorfor det skal være sådan? Tjah, det kan jeg ikke forklare - sådan er det bare!
Mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
jeg ville give dig ret
mine skal heller IKKE være musseums lokomotiver 
Lennart
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.932
Jeg er helt enig.
Det var det samme med PR-maskinen - her valgte jeg bevidst også 905. At jeg så senere fik 908, er så en anden sag, men måske, den også skal omnummereres en dag - BAre ikke til 904, da den blev udrangeret som den første i 1951 efter sammenstød med R946.
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Noget interessant (historisk) og ikke mindst tysk. MEn der er ingen stående ønsker lige nu. Argh, det skulel da lige være en E44 eller E94 - begge er "kriegsloks" og fås i yderst velkørende udgaver fra Roco. Dog er det elloks, som jeg ellers forsøger at holde mig fra, hvilket dog ikke helt er lykkedes......
Samlingen indeholder i forvejen en brun My og Mz, samt rød/sort Mx, My og Mz.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg kigger lidt på hvad de forskellige numre har af historie, men det generer mig ikke om det siden hen er blevet til et museums lokomotiv eller vogn
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Mine nuværende lokos litra er ret tilfældige, men fremover kunne jeg godt finde på at vælge ud fra den bagvedliggende historie.
Jeg har dog kigget efter et My 1287, men det findes mærkelig nok ikke i model
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Leif Bach
Indlæg: 122
Litra nr? Udover at nummeret skal passe til modellen (fx passe til de forskellige N-maskine typer), kan jeg ikke lade være med at skele til, om maskinen har kørt i mit geografiske område. Herunder selvf. at tage hensyn til, om 1:1 maskinen var "jyde" eller "sjællænder". Der kommer så kompromis'et med en S-maskine, som jeg bare må ha'. Der træden friheden og kompetencerne ved at være egen Generaldirektør i kraft. Museumsmaskiner kan da være interessante for de folk, der gerne vil have historisk materiel ind på et nyere anlæg. Hygge.
Leif - TFJS
Occam
Indlæg: 583
Jeg kigger især på det tilgængelige billedmateriale. Jeg foretrækker klart litranumre hvor jeg kan se flest muligt billeder fra flest mulige tidspunkter.
Jeg foretrækker også numre hvor maskinen stadig findes, da det er sjovt at sammenligne model og virkelighed, f.eks. som jeg gjorde her med MZ1414:
http://www.mj-blog.dk/2007/09/mz-1414-fra-roco/
Det er en fed fornemmelse at se forbilledet til ens model i virkeligheden. For et par år siden så jeg PR908 bakke fra perron på Hovedbanegården, og da måtte jeg da lige tørre en dråbe savl af hagen efter at have set den lækre maskine.
Med venlig hilsen
- Occam
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg skeler til geografien. (Jydske maskiner) Om det er veterantogs-litranr. er ligegyldigt, da de maskiner har været i "rigtig" drift engang
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
otkjaer
Indlæg: 65
Jeg ser først på, hvad man kan få.
Dernæst ser jeg på hvor længe den enkelte maskine har kørt med den aktuelle bemaling. Lige netop der har jeg ofte tænkt, at Lima har været meget fornuftige, da de lod MZ 1401 være rød/sort og MZ 1408 rødbrun, da de så kan køre side om side, for det gjorde de fra 1972 til 1984. Altså 12 år hvor de havde hver sin bemaling. (Se jernbanen.dk).
Til sidst ser jeg på om maskinen har kørt i Jylland. Derfor skal jeg ikke have en S-maskine, selv om det rykker slemt i mig. Nogle er det dog nok for mig, at modellen har kørt i Jylland, så der kan jeg godt se bort fra litranummeret, hvis der er noget andet, der taler for netop den model.
Jeg har det fint med hvis modellen eksisterer endnu som museumsmodel, da det blot giver endnu en driftsmulighed.
Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
Jeg talte med Carsten fra Hobbytrade på udstillingen i Neumünster i dag. MZ 3 er stadig planlagt, der har bare ikke været ressourcer til at få den lavet endnu, men den kommer... Hvornår er bare et godt spørgsmål.
Thomas Jespersen
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
det lyder søreme god
Lennart
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg kunne forestille mig en del vil tænke "endnu en MZ" når den kommer og det måske er derfor den er blevet nedproriteret, men omvendt kunne Hobbytrade stoppe produktionen af danske MZ I, II og IV indtil III'eren er på markedet. Men jeg ser stadig frem til den kommer på markedet.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej gruppe
Det er selvfølgelig "sjovest" at købe de numre af maskinerne, som man selv har fremført.
Venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
UTJ
Indlæg: 438
Numrene er nu ikke helt tilfældigt valgt hos i hvert fald én leverandør til det danske marked. F.eks. er MO-vognene ofte nogle der har kørt mellem Hillerød og Helsingør, for det er dem jeg kan huske - og helst dem der kørte før renoveringsprogrammet. Det gælder også om at 'finde noget der passer sammen' og så skal der tages højde for den jydetunge del af modelmarkedet, for mange vil helst have lokomotiver, der kørte på halvøen, til trods for at jernbanerne på hovedøen er nok så veludviklede.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.932
MZ III er jo så helt speciel - selvfølgelig i udseende, men også pga. brugen i intercitytogene er de jo helt et must for epoke IV-kørere, så der er nok mere salg i en MZ III end i MZ II, vil jeg tro. MZ II var dog så nærliggende for Hobbytrade at lave, da det jo næsten kun er undervognsdetaljerne, der adskiller MZ I og MZ II.
Med venlig hilsen
Skott
Voller
Indlæg: 169
Kan du fortælle lidt mere om, hvorfor MZ III er speciel i forbindelse med intercity-tog?
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.932
Ikke andet end det var det, MZ III'erne gjorde mest i deres aktive tid ved DSB. De kørte dog også gods, men som intercitytrækkraft sås oftest op gennem slut 70'erne - 80'erme en MZ III i front for en række B-vogne + A og Bk.
Med venlig hilsen
Skott
OleBerg
Indlæg: 29
Faktisk var det: A+Bk+b+b (+b). Et IC tog bestod af denne stamme, der jo blev "vendt" ved storebælt og evt. i Århus. Ofte blev der i Korsør og Nyborg spændt lokale vogne efter, på Sjællandssiden ofte 2 Bn'er.
MVH Ole
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.196
Helt tilfældige .... jeg køber modeller ikke litra
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Men Mz 3 blev´jo udrangeret tidligere end de ældre Mz2 pga de var for dyre i drift pga de havde 20 cylændere og Mz 2 kun havde 16 bare til infoens skyld
Lennart
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.932
Ja fordi, de var slidt ned fra IC-kørslerne
Med venlig hilsen
Skott
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Egentlig er jeg ligeglad med numrene på mine lokomotiver, og jeg køber da heller ikke målrettet efter et bestemt nummer. Det er kun det materiel jeg bygger selv, hvor jeg målrettet får efter et bestemt nummer. Ellers går jeg efter et nummer, der er udrangeret så sent i min egen begrænsede periode som muligt.
Men der er selvfølgelig ingen regel uden undtagelse, da jeg så vidt muligt prøver at undgå at have numre, der kan relateres til museumsmaskiner. Så i denne kategori falder min MX og MZ helt ved siden af.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
Mit danske materiel bliver udvalgt efter det område, jeg selv kommer fra; Brejning mellem Vejle og Fredericia og derfor det materiel jeg kan huske i drift. En MZ3 er derfor netop interessant, da den er anderledes end serie 1 og 2. Jeg er egentlig lidt skuffet over at man ikke skyndte sig at udsende serie 3 når nu Roco har lavet både 1 og 2. serie i en glimrende kvalitet. MZ4 interesserer mig ikke. Den har jeg kun set i drift på Sjællad og Sydhavsøerne. Og et S tog er egentlig bare ligegyldigt. Så derfor ser jeg gerne at Hobbytrade laver MZ 1427 i oprindelig udgave med skørter og buede hjørnevinduer. Dertil kommer Bg og Ag, der er uundværlige til 80´ernes IC tog.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vil sige at det med numrene ikke betyder så meget. Og heller ikke om maskinerne kun har kørt i Jylland-Fyn eller på Sjælland.
Mit anlæg kommer med tiden til at få både jyske og sjællandske islæt. Fx Svea fra HH-overfarten, og med "færgetog" MO+CL+CLS som kørte på Glyngørebanen. Eller N- og H-maskine til at køre godstog med vogne fra færgen.
Og hvor mange af os tænker fx ikke på at anskaffe den kommende S-maskine, selv om den kun kørte på Sjælland? Og hvor mange har ikke en N-maskine kørende, selv om den kun kørte i Jylland-Fyn?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Medmindre at du kun kører før 1934
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej med jer
Jeg er nok tilbøjelig til at give hr. Peter Engelsted Jonasen ret.
Det drejer sig om modeller ikke litra. Men, men...
Personligt er jeg - som nogen måske ved - tilhænger af autentisk kørsel (såvidt muligt) Dvs. øst/vest opdeling af materiel, korrekt epoke, korrekt oprangering osv. Men som det nævnes kan vi sjællændere f.eks. ikke køre med de store N maskiner og jyderne kan ikke gøre brug af litra S.
Eller kan man? For mange ender det med tiden med, at man alligevel kører "Pærekøbing", som jeg engang har hørt det nævnt.
Og her kommer tesen ind i billedet: det drejer sig om modeller.
Læste en gang om en amerikaner, der kørte med Santa Fe banen, som forbillede. På sine 50 kvm kørte han en US version af "Pærekøbing". Hans tidsperiode var slut 50´erne - start 60´erne, og landskabet var ren fantasi, selvfølgelig med ørken som inspiration. Min pointe er bare: hvem laver Kbh godsbanegård i 1:87, når man ikke ligefrem har KB hallen til rådighed. Og den er altså større end 50 kvm.
Danmark er et lille land og både litra S, N, MY 1100 og MY 1200 er en del af DSB´s historie.
Martin
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej med jer.
Det med havd nummer ens maskine skal have er jo nærmset en religion, som alt andet i denne (modeljernbane) verden. Jeg har valgt ud fra den ting, det skal have kørt mellem den 1 januar 1954 og 31 december 1559. For maskinerene skal de være fra jyske depoter(fynske depoter udeladt), og må ikke være maskiner der findes i dag. Og for vognene er det sådan de skal have revisionsdato fra før 1959. Grunden til denne lidt firkanet måde, er at begrense mit køb af modeltog
Så man ikke skal ud og have alt epoke III.
Med venlig hilsen
Bjarke
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.