Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Er jeres lokos litra nr tilfældige?

Ja, måske et lidt sjov spørgsmål, men når i køber lokos tager i så et tilfældigt litra?

eller skal der være en historie bag litra.? Wink

Og ville ikke lave enu et emne så hvad er jeres næste ønske til en model?

mit er en Mz 3 Laughing out loud

Lennart

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 259

PB  Hjemmeside

Faktisk et ganske interessant spørgsmål! Jeg udvælger meget omhyggeligt altid et så tilfældigt nummer som muligt Laughing out loud

For at præcisere det nærmere: Jeg hader at få et lokomotiv med tallet "1" som sidste ciffer, og samtidig forsøger jeg også at undgå at få numre, der tilhører museumslokomotiver eller andre "specielt kendte individer". Derfor er det også til stor irritation for mig at jeg har Heljans Mx 1001 i samlingen, men det var det eneste nummer, der kunne fås på det tidspunkt jeg købte den - den bliver helt sikkert omnummereret en dag! Jeg ville heller ikke have My 1201, så jeg valgte 1202 (der var jo ikke så mange andre muligheder!). Min P-maskine måtte absolut heller ikke være nummer 917 (den kører jo som museumsloko), så det blev 931. Min D-maskine skulle bestemt ikke være 826 af samme årsag, så 804 virkede som et tilstrækkeligt tilfældigt nummer for mig.

Hvorfor det skal være sådan? Tjah, det kan jeg ikke forklare - sådan er det bare!

Mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

jeg ville give dig ret Wink mine skal heller IKKE være musseums lokomotiver Smile

Lennart

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

"Mx104" skrev:
jeg ville give dig ret Wink mine skal heller IKKE være musseums lokomotiver :)Lennart

Jeg er helt enig.

Det var det samme med PR-maskinen - her valgte jeg bevidst også 905. At jeg så senere fik 908, er så en anden sag, men måske, den også skal omnummereres en dag - BAre ikke til 904, da den blev udrangeret som den første i 1951 efter sammenstød med R946.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mx104" skrev:
Ja, måske et lidt sjov spørgsmål, men når i køber lokos tager i så et tilfældigt litra?eller skal der være en historie bag litra.?
En stor del af samlingen (den tyske) er købt ud fra historien bag lokomotiverne.http://home6.inet.tele.dk/moppe/mitog.html (der mangler en BR 23.10 eller 35.10 som den kom til at hedde efter nummeromlægningen i DDR).Et par af dem er byggenummer 1, da nummer 1 ofte har en speciel historie, ellers er det blot modeller jeg har fundet interessant, eller fået til en meget rimelig pris.Helt bevidst med nummer 1 er "Der Weisse lady", Eurosprinteren og Blue Tiger.
"Mx104" skrev:
Og ville ikke lave enu et emne så hvad er jeres næste ønske til en model? mit er en Mz 3

Noget interessant (historisk) og ikke mindst tysk. MEn der er ingen stående ønsker lige nu. Argh, det skulel da lige være en E44 eller E94 - begge er "kriegsloks" og fås i yderst velkørende udgaver fra Roco. Dog er det elloks, som jeg ellers forsøger at holde mig fra, hvilket dog ikke helt er lykkedes......

Samlingen indeholder i forvejen en brun My og Mz, samt rød/sort Mx, My og Mz.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.501

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kigger lidt på hvad de forskellige numre har af historie, men det generer mig ikke om det siden hen er blevet til et museums lokomotiv eller vogn

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Mine nuværende lokos litra er ret tilfældige, men fremover kunne jeg godt finde på at vælge ud fra den bagvedliggende historie.

Jeg har dog kigget efter et My 1287, men det findes mærkelig nok ikke i model Wink

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

Litra nr? Udover at nummeret skal passe til modellen (fx passe til de forskellige N-maskine typer), kan jeg ikke lade være med at skele til, om maskinen har kørt i mit geografiske område. Herunder selvf. at tage hensyn til, om 1:1 maskinen var "jyde" eller "sjællænder". Der kommer så kompromis'et med en S-maskine, som jeg bare må ha'. Der træden friheden og kompetencerne ved at være egen Generaldirektør i kraft. Museumsmaskiner kan da være interessante for de folk, der gerne vil have historisk materiel ind på et nyere anlæg. Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Jeg kigger især på det tilgængelige billedmateriale. Jeg foretrækker klart litranumre hvor jeg kan se flest muligt billeder fra flest mulige tidspunkter.

Jeg foretrækker også numre hvor maskinen stadig findes, da det er sjovt at sammenligne model og virkelighed, f.eks. som jeg gjorde her med MZ1414:

http://www.mj-blog.dk/2007/09/mz-1414-fra-roco/

Det er en fed fornemmelse at se forbilledet til ens model i virkeligheden. For et par år siden så jeg PR908 bakke fra perron på Hovedbanegården, og da måtte jeg da lige tørre en dråbe savl af hagen efter at have set den lækre maskine. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.331

PB

Hej

Jeg skeler til geografien. (Jydske maskiner) Om det er veterantogs-litranr. er ligegyldigt, da de maskiner har været i "rigtig" drift engang Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

Jeg ser først på, hvad man kan få.

Dernæst ser jeg på hvor længe den enkelte maskine har kørt med den aktuelle bemaling. Lige netop der har jeg ofte tænkt, at Lima har været meget fornuftige, da de lod MZ 1401 være rød/sort og MZ 1408 rødbrun, da de så kan køre side om side, for det gjorde de fra 1972 til 1984. Altså 12 år hvor de havde hver sin bemaling. (Se jernbanen.dk).

Til sidst ser jeg på om maskinen har kørt i Jylland. Derfor skal jeg ikke have en S-maskine, selv om det rykker slemt i mig. Nogle er det dog nok for mig, at modellen har kørt i Jylland, så der kan jeg godt se bort fra litranummeret, hvis der er noget andet, der taler for netop den model.

Jeg har det fint med hvis modellen eksisterer endnu som museumsmodel, da det blot giver endnu en driftsmulighed.

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 365

PB

Jeg talte med Carsten fra Hobbytrade på udstillingen i Neumünster i dag. MZ 3 er stadig planlagt, der har bare ikke været ressourcer til at få den lavet endnu, men den kommer... Hvornår er bare et godt spørgsmål.

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

det lyder søreme god Wink

Lennart

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.501

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Jeg talte med Carsten fra Hobbytrade på udstillingen i Neumünster i dag. MZ 3 er stadig planlagt, der har bare ikke været ressourcer til at få den lavet endnu, men den kommer... Hvornår er bare et godt spørgsmål.

Jeg kunne forestille mig en del vil tænke "endnu en MZ" når den kommer og det måske er derfor den er blevet nedproriteret, men omvendt kunne Hobbytrade stoppe produktionen af danske MZ I, II og IV indtil III'eren er på markedet. Men jeg ser stadig frem til den kommer på markedet.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

Hej gruppe

Det er selvfølgelig "sjovest" at købe de numre af maskinerne, som man selv har fremført. Wink

Venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Numrene er nu ikke helt tilfældigt valgt hos i hvert fald én leverandør til det danske marked. F.eks. er MO-vognene ofte nogle der har kørt mellem Hillerød og Helsingør, for det er dem jeg kan huske - og helst dem der kørte før renoveringsprogrammet. Det gælder også om at 'finde noget der passer sammen' og så skal der tages højde for den jydetunge del af modelmarkedet, for mange vil helst have lokomotiver, der kørte på halvøen, til trods for at jernbanerne på hovedøen er nok så veludviklede.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

"Horsecreek" skrev:
Citat:
Jeg talte med Carsten fra Hobbytrade på udstillingen i Neumünster i dag. MZ 3 er stadig planlagt, der har bare ikke været ressourcer til at få den lavet endnu, men den kommer... Hvornår er bare et godt spørgsmål.
Jeg kunne forestille mig en del vil tænke "endnu en MZ" når den kommer og det måske er derfor den er blevet nedproriteret, men omvendt kunne Hobbytrade stoppe produktionen af danske MZ I, II og IV indtil III'eren er på markedet. Men jeg ser stadig frem til den kommer på markedet.

MZ III er jo så helt speciel - selvfølgelig i udseende, men også pga. brugen i intercitytogene er de jo helt et must for epoke IV-kørere, så der er nok mere salg i en MZ III end i MZ II, vil jeg tro. MZ II var dog så nærliggende for Hobbytrade at lave, da det jo næsten kun er undervognsdetaljerne, der adskiller MZ I og MZ II.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Voller

Indlæg: 169

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
MZ III er jo så helt speciel - selvfølgelig i udseende, men også pga. brugen i intercitytogene

Kan du fortælle lidt mere om, hvorfor MZ III er speciel i forbindelse med intercity-tog?

__________________

Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

"Voller" skrev:
"Skott" skrev:
MZ III er jo så helt speciel - selvfølgelig i udseende, men også pga. brugen i intercitytogene
Kan du fortælle lidt mere om, hvorfor MZ III er speciel i forbindelse med intercity-tog?

Ikke andet end det var det, MZ III'erne gjorde mest i deres aktive tid ved DSB. De kørte dog også gods, men som intercitytrækkraft sås oftest op gennem slut 70'erne - 80'erme en MZ III i front for en række B-vogne + A og Bk.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

OleBerg

Indlæg: 29

PB

"Skott" skrev:
"Voller" skrev:
"Skott" skrev:
MZ III er jo så helt speciel - selvfølgelig i udseende, men også pga. brugen i intercitytogene
Kan du fortælle lidt mere om, hvorfor MZ III er speciel i forbindelse med intercity-tog?
Ikke andet end det var det, MZ III'erne gjorde mest i deres aktive tid ved DSB. De kørte dog også gods, men som intercitytrækkraft sås oftest op gennem slut 70'erne - 80'erme en MZ III i front for en række B-vogne + A og Bk.

Faktisk var det: A+Bk+b+b (+b). Et IC tog bestod af denne stamme, der jo blev "vendt" ved storebælt og evt. i Århus. Ofte blev der i Korsør og Nyborg spændt lokale vogne efter, på Sjællandssiden ofte 2 Bn'er.

MVH Ole

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.054

PB  Hjemmeside

"Mx104" skrev:
Ja, måske et lidt sjov spørgsmål, men når i køber lokos tager i så et tilfældigt litra?eller skal der være en historie bag litra.? Wink

Helt tilfældige .... jeg køber modeller ikke litra Wink

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Men Mz 3 blev´jo udrangeret tidligere end de ældre Mz2 pga de var for dyre i drift pga de havde 20 cylændere og Mz 2 kun havde 16 bare til infoens skyld Wink

Lennart

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

"Mx104" skrev:
Men Mz 3 blev´jo udrangeret tidligere end de ældre Mz2 pga de var for dyre i drift

Ja fordi, de var slidt ned fra IC-kørslerne

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

kedde

Maskinmester

Indlæg: 158

PB

Egentlig er jeg ligeglad med numrene på mine lokomotiver, og jeg køber da heller ikke målrettet efter et bestemt nummer. Det er kun det materiel jeg bygger selv, hvor jeg målrettet får efter et bestemt nummer. Ellers går jeg efter et nummer, der er udrangeret så sent i min egen begrænsede periode som muligt.

Men der er selvfølgelig ingen regel uden undtagelse, da jeg så vidt muligt prøver at undgå at have numre, der kan relateres til museumsmaskiner. Så i denne kategori falder min MX og MZ helt ved siden af.

__________________

To skinne digital, Epoke III 1955-69.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 365

PB

Mit danske materiel bliver udvalgt efter det område, jeg selv kommer fra; Brejning mellem Vejle og Fredericia og derfor det materiel jeg kan huske i drift. En MZ3 er derfor netop interessant, da den er anderledes end serie 1 og 2. Jeg er egentlig lidt skuffet over at man ikke skyndte sig at udsende serie 3 når nu Roco har lavet både 1 og 2. serie i en glimrende kvalitet. MZ4 interesserer mig ikke. Den har jeg kun set i drift på Sjællad og Sydhavsøerne. Og et S tog er egentlig bare ligegyldigt. Så derfor ser jeg gerne at Hobbytrade laver MZ 1427 i oprindelig udgave med skørter og buede hjørnevinduer. Dertil kommer Bg og Ag, der er uundværlige til 80´ernes IC tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Vil sige at det med numrene ikke betyder så meget. Og heller ikke om maskinerne kun har kørt i Jylland-Fyn eller på Sjælland.

Mit anlæg kommer med tiden til at få både jyske og sjællandske islæt. Fx Svea fra HH-overfarten, og med "færgetog" MO+CL+CLS som kørte på Glyngørebanen. Eller N- og H-maskine til at køre godstog med vogne fra færgen.

Og hvor mange af os tænker fx ikke på at anskaffe den kommende S-maskine, selv om den kun kørte på Sjælland? Og hvor mange har ikke en N-maskine kørende, selv om den kun kørte i Jylland-Fyn?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.501

PB  Blog  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Og et S tog er egentlig bare ligegyldigt.
S-tog er da ellers glimrenede til den strækning. 1g og 2g blev begge trukket fra Århus/Randers til København. 4g blev trukket Tyskland - Århus/Randers - København. Plus dem der er tukket til og fra reperation og til ophugning i Århus. Så du kan lave masser af materieltransporter.

Medmindre at du kun kører før 1934 Wink

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej med jer

Jeg er nok tilbøjelig til at give hr. Peter Engelsted Jonasen ret.

Det drejer sig om modeller ikke litra. Men, men... Laughing out loud

Personligt er jeg - som nogen måske ved - tilhænger af autentisk kørsel (såvidt muligt) Dvs. øst/vest opdeling af materiel, korrekt epoke, korrekt oprangering osv. Men som det nævnes kan vi sjællændere f.eks. ikke køre med de store N maskiner og jyderne kan ikke gøre brug af litra S.

Eller kan man? For mange ender det med tiden med, at man alligevel kører "Pærekøbing", som jeg engang har hørt det nævnt.

Og her kommer tesen ind i billedet: det drejer sig om modeller.

Læste en gang om en amerikaner, der kørte med Santa Fe banen, som forbillede. På sine 50 kvm kørte han en US version af "Pærekøbing". Hans tidsperiode var slut 50´erne - start 60´erne, og landskabet var ren fantasi, selvfølgelig med ørken som inspiration. Min pointe er bare: hvem laver Kbh godsbanegård i 1:87, når man ikke ligefrem har KB hallen til rådighed. Og den er altså større end 50 kvm.

Danmark er et lille land og både litra S, N, MY 1100 og MY 1200 er en del af DSB´s historie. Laughing out loud

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

T-41

Pølsemand

Indlæg: 67

PB  Hjemmeside

Hej med jer.

Det med havd nummer ens maskine skal have er jo nærmset en religion, som alt andet i denne (modeljernbane) verden. Jeg har valgt ud fra den ting, det skal have kørt mellem den 1 januar 1954 og 31 december 1559. For maskinerene skal de være fra jyske depoter(fynske depoter udeladt), og må ikke være maskiner der findes i dag. Og for vognene er det sådan de skal have revisionsdato fra før 1959. Grunden til denne lidt firkanet måde, er at begrense mit køb af modeltog Laughing out loud Så man ikke skal ud og have alt epoke III.

Med venlig hilsen

Bjarke

__________________

Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.