Humlen er at kørslen på Rügenbanen har været i udbud.
Det var så selskabet, der driver Pressnitztalbahn, der vandt licitationen.
Der var åbenbart nogle fodfejl i proceduren, så selskabet der hidtil havde drevet banen Rügensche Kleinbahn GmbH & Co. KG indgav en klage til klagenævnet for udbud.
Mens klagen blev behandlet var driften indstillet, men skulle nu være genoptaget mellem Binz og Göhren.
Tilhængere af gamle dages styre (de er der så vidt vides rundt om i krogene endnu) vil sikkert vide at minde om, hvor godt det gik indtil 1989.
Styret sørgede da i 1986 for at den fineste smalsporsbane, nemlig Pressnitztalbahn, Wolkenstein - Jöhstadt blev lukket, sporet pillet op og alle broerne fjernet.
Det er det fri initiativ, der er ved at sørge for genopbygningen.
Iøvrigt er det småpenge, det koster at drive en museumsbane i forhold til de indtægter, banen generer i nærområdet.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er lidt svært at finde ud af, her står der at de lukker på det meste:
http://www.rasender-roland.de/index.php?siteid=33&n=81
Mens der her står at der er kommet mere materiel til:
http://www.schmalspurbahn.de/presse/2008/03/rgen-mecklenburg-vorpommern-...
Og at det er et andet selskab der har overtaget en del af driften.
http://www.ad-hoc-news.de/Marktberichte/de/15963975/Kleinbahn+nimmt+Fahr...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
BmP
Indlæg: 49
Tak, Klaus
Sikken en omgang rod.
Tilhængere af gamle dages styre (de er der så vidt vides rundt om i krogene endnu) vil sikkert vide at minde om, hvor godt det gik indtil 1989.
Men der er nok ingen tvivl om, at det koster dyrt at holde den lille bane kørende som regulær forretning.
Det vil nu være synd, hvis alle de istandsættelser de seneste år skal være forgæves.
vh
Per
Det hele sejler - pånær færgerne...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Humlen er at kørslen på Rügenbanen har været i udbud.
Det var så selskabet, der driver Pressnitztalbahn, der vandt licitationen.
Der var åbenbart nogle fodfejl i proceduren, så selskabet der hidtil havde drevet banen Rügensche Kleinbahn GmbH & Co. KG indgav en klage til klagenævnet for udbud.
Mens klagen blev behandlet var driften indstillet, men skulle nu være genoptaget mellem Binz og Göhren.
Der står lidt om det her:
http://de.wikipedia.org/wiki/R%C3%BCgensche_Kleinbahn
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Styret sørgede da i 1986 for at den fineste smalsporsbane, nemlig Pressnitztalbahn, Wolkenstein - Jöhstadt blev lukket, sporet pillet op og alle broerne fjernet.
Det er det fri initiativ, der er ved at sørge for genopbygningen.
Iøvrigt er det småpenge, det koster at drive en museumsbane i forhold til de indtægter, banen generer i nærområdet.
mvh. Dampfmeisteren
BmP
Indlæg: 49
Ganz gut, Meister
Så får vi håbe, nærområdets profitskrabere husker at sponsorere flittigt, så RkB kan futte videre.
-Og så så må du endelig ikke tro, jeg sympatiserer med Hoenecker & Co.
Jeg har set rigeligt på mine ture til de små baner før '89. Fy og føj !
vh
Per
Det hele sejler - pånær færgerne...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nej, sponsering er ikke nødvendigt. Delstaten betaler for kørslen.
Jeg ved dog ikke hvor meget Pressnitztalbahn får for at køre de næste 20 år.
mvh. Dampfmeisteren