Jeg ved godt, at dette indlæg ikke er om "at bygge" - og jeg er også i tvivl om det er "Dansk i model". Men kan nogen fortælle mig, hvad denne maskine er for noget: http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rcfjernstyret-leg/skala-h0/mrklin/loko...
En MY-hybrid ? Har den kørt i DK ?
__________________
Kresten
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nope. Det er en hollænder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1200
mvh. Dampfmeisteren
petar
Indlæg: 50
Hej,
Nej, det er ikke en MY og den har efter min bedste overbevisning ikke kørt i Danmark. Jeg mener, at DSB engang har haft planer om at ombygge nogle diesellokomotiver til el eller blandet drift, men det er aldrig blevet til noget.
Hvad det er for et loko og hvor det stammer fra ved jeg ikke.
I Sverige har de haft nogle MY-lignende lokomotiver som var bygget til el-drift, men de ligner ikke helt den blå model. se http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Ra
mvh
Peter
---
Nå, der var en der var hurtigere og klogere end mig...
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.165
This is absolutely a Dutch loc.
The design however is from the USA and is more than fifty years old now.
Some of these locs are still running, eventhough they are no longer at duty for the NS (Nederlandse Spoorwegen), but for ACTS (a private railroad company).
Kind Regards,
Gert
(from Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Kresten
Indlæg: 1.044
Thanks Gert. So, "old MY" is kind of a modified truth
Kresten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Så vidt jeg husker handlede de planer om, at sætte strømaftagere på MY'er - så de kunne køre for el, når de kørte gennem "røret" i København.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
I USA havde man MY-lignende loks, der kunne køre både på strøm og diesel.
Jeg har set dem i drift omkring New York.
De kørte godt nok på en strømførende tredje-skinne, hvilket iøvrigt er meget pænere optisk end køreledninger (og sørger for at problemet med folk, der vader rundt i sporet bliver løst - helt af sig selv)
http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FL9
mvh. Dampfmeisteren
Kresten
Indlæg: 1.044
Er det lis'som "Märklin-i-virkeligheden" ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Enten er det en der ikke har forstand på dansk tog, ellers er det en der forsøger at snyde....
Jeg har skrevet til sælger:
Du er godt klar over at dit lokomotiv intet har med MY at gøre? Lokomotivet er et hollandsk type 1200, rent elektrisk lokomotiv (ingen diesel) og er udvilket af Baldwin/Westinghouse (konkurrent til GM som udviklede My) og bygget hos Werkspoor i Holland - hvor My var bygget i samarbejdet mellem Frichs i Danmark og NOHAB i Sverige.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Næh, tredje-skinnen ligger ved siden af de to "normale".
mvh. Dampfmeisteren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som ved mange tyske S-tog.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Og som ved nogle af de ældre spor 0 anlæg (f.eks. i Slagelse).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det bliver desværre aldrig korrekt "dansk".
mvh. Dampfmeisteren
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Hvad med Metro´en i København?
Det er da også en 3. strømførende skinne?
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Hmm ikke vis man serhttp://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.kongper.dk/metro/2aastor.jpg&imgrefurl=http://www.kongper.dk/metro2.htm&usg=__I9PFiCm_M2FvtVfI4ZK6HfE1mJc=&h=490&w=800&sz=100&hl=da&start=1&um=1&tbnid=0Na8HrVoneNFQM:&tbnh=88&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dmetroen%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4SUNA_enDK229DK232%26sa%3DN%26um%3D1dette billede. Der er der kun 2, så de må køre piko:D
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
[/quote]Så vidt jeg husker handlede de planer om, at sætte strømaftagere på MY'er - så de kunne køre for el, når de kørte gennem "røret" i København.MVH:Per[/quote]
Hej gruppe
Per. - Jeg mener bestemt at du forveksler My og Me.
Allene det, at man gik bort fra dampen, var en stor forbedring.
Jeg er klar over at også Mo'erne kunne ryge en del.
Det har været på tale ved købet af Me, at da den var konstrueret med vekselspændings banemotorer, var det muligt at nedtage vekselspænding med pantograf,
så udstødningsrøgen kunne mindskes på strækninger med vekselspændinger, og som strækningerne blev elektricifiseret så kunne køre med ren el.
Det var et salgsagument for købet AC teknikken.
Det blev opgivet, det var for dyrt.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Du indsætter billeder ved at skriver
Strømskinnen er den hvide skinne til venstre for sporet.
mvh. Dampfmeisteren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er nu lige meget om det er veksel eller jævnspænding der kommer ned et et lokomotiv med "vekselspændingsmotorer". Der er alligevel lavet om til jævnspænding på vejen inden det rammer banemotorene.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Åhh Tak for det! Lige hvad jeg ikke vidste!
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg checkede lige. Det omtales på side 58 i Torben Andersens bog om DSB litra MX. Det var i 1975, at man overvejede. Så det var MX der var på tale - men MY og MZ nævnes også som en mulighed for videre ombygning.
Man ville bruge S-bane-nettets strømsystem til formålet. Projektet blev droppet dels pga. pris og dels fordi køretiderne ville blive forlænget.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ikke desto mindre var det også en option med ME. Tag en ME, hiv generator og deiselmotor ud og erstat dem med transformer, så har du en EA.
Groft sagt....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
- og et par aksler i overskud
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -