Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Er dette "en gammel MY" ?

Jeg ved godt, at dette indlæg ikke er om "at bygge" - og jeg er også i tvivl om det er "Dansk i model". Men kan nogen fortælle mig, hvad denne maskine er for noget: http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rcfjernstyret-leg/skala-h0/mrklin/loko...

En MY-hybrid ? Har den kørt i DK ?

585616874_Big

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Nope. Det er en hollænder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1200

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

petar

Indlæg: 50

PB

Hej,

Nej, det er ikke en MY og den har efter min bedste overbevisning ikke kørt i Danmark. Jeg mener, at DSB engang har haft planer om at ombygge nogle diesellokomotiver til el eller blandet drift, men det er aldrig blevet til noget.

Hvad det er for et loko og hvor det stammer fra ved jeg ikke.

I Sverige har de haft nogle MY-lignende lokomotiver som var bygget til el-drift, men de ligner ikke helt den blå model. se http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Ra

mvh

Peter

---

Nå, der var en der var hurtigere og klogere end mig...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 5.165

PB  Hjemmeside

This is absolutely a Dutch loc. Tongue

The design however is from the USA and is more than fifty years old now.

Some of these locs are still running, eventhough they are no longer at duty for the NS (Nederlandse Spoorwegen), but for ACTS (a private railroad company).

Kind Regards,

Gert

(from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Thanks Gert. So, "old MY" is kind of a modified truth Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"petar" skrev:
Jeg mener, at DSB engang har haft planer om at ombygge nogle diesellokomotiver til el eller blandet drift, men det er aldrig blevet til noget.

Så vidt jeg husker handlede de planer om, at sætte strømaftagere på MY'er - så de kunne køre for el, når de kørte gennem "røret" i København.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

I USA havde man MY-lignende loks, der kunne køre både på strøm og diesel.

Jeg har set dem i drift omkring New York.

De kørte godt nok på en strømførende tredje-skinne, hvilket iøvrigt er meget pænere optisk end køreledninger (og sørger for at problemet med folk, der vader rundt i sporet bliver løst - helt af sig selv)

http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FL9

Billede

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
De kørte godt nok på en strømførende tredje-skinne

Er det lis'som "Märklin-i-virkeligheden" ? Smile

__________________

Kresten

Like 1 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
En MY-hybrid ? Har den kørt i DK ?

Enten er det en der ikke har forstand på dansk tog, ellers er det en der forsøger at snyde....

Jeg har skrevet til sælger:

Du er godt klar over at dit lokomotiv intet har med MY at gøre? Lokomotivet er et hollandsk type 1200, rent elektrisk lokomotiv (ingen diesel) og er udvilket af Baldwin/Westinghouse (konkurrent til GM som udviklede My) og bygget hos Werkspoor i Holland - hvor My var bygget i samarbejdet mellem Frichs i Danmark og NOHAB i Sverige.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Citat:
De kørte godt nok på en strømførende tredje-skinne
Er det lis'som "Märklin-i-virkeligheden" ? Smile

Næh, tredje-skinnen ligger ved siden af de to "normale".

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Næh, tredje-skinnen ligger ved siden af de to "normale".

Som ved mange tyske S-tog.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Og som ved nogle af de ældre spor 0 anlæg (f.eks. i Slagelse).

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Og som ved nogle af de ældre spor 0 anlæg (f.eks. i Slagelse).MVH:Per

Det bliver desværre aldrig korrekt "dansk".

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Hvad med Metro´en i København?

Det er da også en 3. strømførende skinne?

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 97

PB

[/quote]Så vidt jeg husker handlede de planer om, at sætte strømaftagere på MY'er - så de kunne køre for el, når de kørte gennem "røret" i København.MVH:Per[/quote]

Hej gruppe

Per. - Jeg mener bestemt at du forveksler My og Me.

Allene det, at man gik bort fra dampen, var en stor forbedring.

Jeg er klar over at også Mo'erne kunne ryge en del.

Det har været på tale ved købet af Me, at da den var konstrueret med vekselspændings banemotorer, var det muligt at nedtage vekselspænding med pantograf,

så udstødningsrøgen kunne mindskes på strækninger med vekselspændinger, og som strækningerne blev elektricifiseret så kunne køre med ren el.

Det var et salgsagument for købet AC teknikken.

Det blev opgivet, det var for dyrt.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Du indsætter billeder ved at skriver Billede

Billede

Strømskinnen er den hvide skinne til venstre for sporet.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Det har været på tale ved købet af Me, at da den var konstrueret med vekselspændings banemotorer, var det muligt at nedtage vekselspænding med pantograf,så udstødningsrøgen kunne mindskes på strækninger med vekselspændinger, og som strækningerne blev elektricifiseret så kunne køre med ren el.Det var et salgsagument for købet AC teknikken.

Det er nu lige meget om det er veksel eller jævnspænding der kommer ned et et lokomotiv med "vekselspændingsmotorer". Der er alligevel lavet om til jævnspænding på vejen inden det rammer banemotorene.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Du indsætter billeder ved at skriver BilledeBilledeStrømskinnen er den hvide skinne til venstre for sporet.

Åhh Tak for det! Lige hvad jeg ikke vidste!

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"Mogens V." skrev:
Per. - Jeg mener bestemt at du forveksler My og Me.Allene det, at man gik bort fra dampen, var en stor forbedring.Jeg er klar over at også Mo'erne kunne ryge en del.

Jeg checkede lige. Det omtales på side 58 i Torben Andersens bog om DSB litra MX. Det var i 1975, at man overvejede. Så det var MX der var på tale - men MY og MZ nævnes også som en mulighed for videre ombygning.

Man ville bruge S-bane-nettets strømsystem til formålet. Projektet blev droppet dels pga. pris og dels fordi køretiderne ville blive forlænget.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Jeg checkede lige. Det omtales på side 58 i Torben Andersens bog om DSB litra MX. Det var i 1975, at man overvejede. Så det var MX der var på tale - men MY og MZ nævnes også som en mulighed for videre ombygning.

Ikke desto mindre var det også en option med ME. Tag en ME, hiv generator og deiselmotor ud og erstat dem med transformer, så har du en EA.

Groft sagt....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 1 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Ikke desto mindre var det også en option med ME. Tag en ME, hiv generator og deiselmotor ud og erstat dem med transformer, så har du en EA.Groft sagt....Klaus

- og et par aksler i overskud Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.