Er der hold i følgende:
Når man med et signal eller et relæ fjerner kørerstrømmen f.eks. fra midterlederen på en Märklin skinne, så lokomotivet stopper, så alligevel kan holde lys / lyde kørende ved at indsætte en modstand, så der kommer "strøm" nok til dette
Hvis ja - hvor stor skal modstanden være
Steff fra Herning
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det lette svar er nej.
Det mere komplicerede er at begrænser man strømmen nok, vil motoren måske staoppe, men så vil lyden fucke up ret hurtigt.
Det kræver 2 dioder, en kondesator og en ekstra mostand at standse på den måde. Så er der til gengæld fuldt blus på hele organet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvis der er lyd i lokomotivet, så er der vel en digital dekoder i og så standser du det ikke foran et signal ved at afbryde strømmen (jo, det kan du godt, men det er ikke meningen med digitalstyring). Du skal have fat i et bremsemodul, der fortæller lokomotivet at det skal standse, så er der stadig strøm på sporet og lys/lyd-funktionerne bliver ved med at virke.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Der er vel flere veje til Rom
Bremsemoduler bliver brugt i forbindelse med blokstyring, hvor en flexskinne ( = 900 mm ) bliver bremsestykket
Hvis Jeg så skal bruge det samme på stationerne bliver for stort og uoverskueligt, så her vil det være smart med et mere kort og præcis stop, og lade lys og lyd fortsætte, så jeg håber at kunne lokke lidt mere præcis onformation ud af Klaus
Steff fra Herning
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er såmænd er bremsemodul jeg har i tankerne
http://home6.inet.tele.dk/moppe/mmstop.html
klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Du skal skære flexskinnen i en passende længde til det stykke du vil bremse, du skærer vel alligevel i flexskinnerne for at få det til at passe med afstande eller har du bygget et anlæg, hvor der bare passer med den færdige længde?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Alle flexskinner lagt på strækningerne bliver næsten alle intakte, så det er blevet mit modul for opbremsningen. Hvis det skulle blive for langt, så er det blot at flytte signalerne ( der bliver brugt Uhelnbrock 44200 til opbremsningen )
Så strækningerne og min underground station kommer til at passe sig selv, og det ville også være godt med lidt elektronisk hjælp på stationerne ( x 4 ), og stadigvæk bibeholde lys & lyd
Så jeg har kigget lidt på henvisningen fra Klaus, men jeg kan ikke regne "den" ud med at hans opstilling giver en mindre "strøm", så lys & lyd bibeholdes
Stef fra Herning
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den gør fuldstændigt det samme som Märklins stopmoduler: Sender en DC ud i sporet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Blokstyring synes jeg at have fod på
Det er stop på en station, hvor det letteste vil være får toget ned i fart , sætte signalet på rødt og så kunne jeg styre et andet tog imens det tog passede sig selv
At begynde også at bruge stopmoduler på stationsspor, det synes jeg vil for meget og det koster også ca. 18 moduler mere. Det ville være smart at et signal + et relæ kunne klare det - hastigheden er reduceret og opbremsning vil ikke så voldsom, så det var det forsøg, jeg ville prøve
Steff fra Herning
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Kresten
Indlæg: 1.044
For at stykke tid siden så jeg en anvisning fra "selveste Märklin", som omtalte netop denne løsning, nemlig sat indsætte en modstand. Jeg mener det var i en brugsanvisning til et Märklin-signal...? :?:
Jeg prøvede det med den anviste størrelse modstand (kan ikke huske værdien), men fik det aldrig til at virke. Så det gik vi væk fra igen...
Kresten
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Det har garanteret været en 1,5 k modstand. Formålet med denne er IKKE at holde lys/lyd på et tog, men derimod lige akkurat at kunne holde liv i hukommelsen på de gamle delta-dekodere, så de ikke glemmer hvad retning toget kørte inden det stoppede for rødt.
Med mindre man stadig kører med gamle delta-dekodere, er der ingen grund til at bruge disse modstande mere.
Kresten
Indlæg: 1.044
Du har sikkert ret - jeg kan ikke finde den brochure/manual. Men jeg er temmelig sikker på, at det var annonceret med det formål at holde lys og lyd i lokomotivet, når det var stoppet for rødt. Det var derfor, jeg gik i kast med det.
Men pyt - det virkede jo heller ikke
Kresten
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Michael har (delvist) ret .... idet man dog også kan sende digital information til lokomotivet om f.eks. hastighedsændring (f.eks. stop), retningsskift etc. til lokomotivet.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Bjørn
Indlæg: 62
Jf. Viessmann decoder VS 5211 (skiftespor og signaler) er der vist hvor 1,5 kOhm modstande skal indsættes (er vedlagt både VS 5211 og MAE k 83 decoderne). Se vedhæftede uddrag (dårligt kopi, håber det kan læses).
I Viessmanns katalog er der ved artikelnr. 6836 (1,5 kOHM) anført " Erforderlich zur Überbrückung von stromlosen Gleisabschnitten (z.B. an Signalen) im Digitalbetrieb im Märklin-Motorola-Format. Verhindert, dass der Lokdecoder bei längerem Halt Fahrinformation verliert."
Bjørn
3-skinne C (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).