Picture

SørenG

Indlæg: 97

PB

EpokeModellers Skinnebus

Jeg synes det er en rigtig velkørende og vellignende model.

Jeg har dog lidt kommentarer til min HHGB Sm4.

Som andre her synes jeg farven er forkert- plasticagtig og for mat.

Der er meget lys fra forlygterne der slipper ud de forkerte steder, og når man tænder for den indvendige belysning går det gule lys lige gennem væggen.

Så den skal den skilles ad og væggene males indvendigt.

Jeg skal se om jeg kan finde/blande en halvblank lak og give den en omgang.

Lysdioder i loftet og foran udskiftes med varmthvide, forlygten skal afskærmes og forlænges en anelse (Den burde jo stikke lidt frem på fronten).

Kølerne skal sværtes lidt til med lidt mørk farve - Hornbækbanen malede vist ikke sine kølere sølvfarvede som TKVJ og andre.

Der skal monteres ætsede front-bagagebærere.

Hornene skal drejes lidt nedad.

Jeg hører meget gerne hvis nogen har prøvet noget af det og vil dele erfaringer.

Jeg undrer mig over at kort og langt horn er 2 helt forskellige lyde, det er ikke bare længden der er forskellig, er der en forklaring på det?

__________________

Hilsen Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

For nærmere oplysninger om dette universalkøretøj på privatbanerne, kan jeg kun anbefale bogen "Skinnebusser, Motor Materiellet 3". Der står mange spændende ting i. Den er forlængst udsolgt, men kan lånes på biblioteket.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

"SørenG" skrev:
Jeg undrer mig over at kort og langt horn er 2 helt forskellige lyde, det er ikke bare længden der er forskellig, er der en forklaring på det?

Lydsignaler på skinnebusser og på meget andet privatbane er en rodet sag.

Nogle har grisehyl nogle har et "bilhorn" andre noget der minder om en fløjte.

Ved gennemlytning af diverse film og lydoptagelser virker det som ikke der er nogen standard.

Jeg gætter på at skinnebusserne blev leveret med et for svagt horn, og de enkelte baner fandt hver sin løsning.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

SørenG

Indlæg: 97

PB

Ja, serien om Motor Materiel er en guldgrube af information, billeder og tegninger.

En stor skam at de ikke står på hylden alle sammen, man kan jo håbe på et genoptryk en dag.

Jo, jeg kan godt tænke mig at skinnebusserne ikke lød ens, både mht. motor og horn/fløjter.

EpokeModeller har udstyret den med både fløjte (Grisehyl) og horn, jeg formoder at fløjter var trykluftdrevet og horn elektriske. På modeller med digitallyd kan man ofte vælge både en kort og en lang horn-lyd, det er den samme lyd bare i forskellig længde.

Men skinnebussen har udover fløjten altså også både kort og langt horn - og det er to vidt forskellige lyde - hvorfor det?

Nu fik jeg da sat de ætsede bagagebærere på, det pyntede gevaldigt, først og fremmest fordi de er af metal og ikke af tyndt gennemskinneligt plast.

Det så jo ud som om skinnebusen havde lyserød snude - nogle vil måske sige at det har en gris jo også i virkeligheden ....

Ifølge den indlagte seddel (og deres hjemmeside):

"Vognen leveres derfor som standard med en koblingsattrapper af forbilledets Scharfenberg-kobling. I sættet medfølger de andre koblinger, som kan monteres i stedet for attrappen. Vognen leveres også med en standard NEM 363 svalehaleskakt"

Men skinnebussen var med bøjlekoblinger, i en pose var vedlagt et ekstra sæt bøjlekoblinger, en enkelt Scharfenbergkoblingsattrap og en sammenkoblet Scharfenberg - disse sidste ser ud til at kunne passe til en NEM363 skakt - jeg kan altså bare ikke finde den skakt på bussen.

__________________

Hilsen Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

SørenG

Indlæg: 97

PB

Her kan I se hvorfor jeg gerne vil ændre belysningen i skinnebussen, forlygten er kold hvid og indvendig er belysningen nærmes orange og lyset vælter ud alle de forkerte steder.

De lyse plamager rundt om vinduerne er lys der trænger gennem væggene.

Jeg har nu skilt skinnebussen ad, den er lidt træg at skille ad – tingene passer nemlig rigtig godt sammen. Der skal 'voldes' lidt med sideruderne for at få dem ud, men de kom hele ud.

Pas på med stikkene til printpladen, de er sarte – jeg var ved at ødelægge et da jeg skulle have det af, så jeg lod det sidde, det er nok hvis man bare kan få ledningerne af i den ene ende af printpladen, så kan den lirkes ud.

Jeg har bestilt varmhvide SMD lysdioder til erstatning for de orange – der skal nok lige ændres på modstandene også, det vender jeg tilbage til.

Jeg fandt også nogle rigtig smarte lysdioder i facon mage til dem der sidder foran på skinnebussen, dem jeg fandt var to-farvede varmt hvide/røde, der er så bare lige det at skinnebussen ikke har ført rødt lys i frontlygten, de havde blot nogle små lygter på siderne der lyste rødt bagud og ofte hvidt fremad, jeg har søgt efter et aften billede de viser de baglygter tændt, men ikke fundet noget så hvis der er en læser der ligger inde med et vil jeg gerne se det.

Jeg overvejer nemlig at lave virksomme baglygter på skinnebussen.

HHGB-M4-Belysning-før

__________________

Hilsen Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Hvor og hvordan vil du placere disse "baglygter"? Som jeg husker det, var der nogle ganske små røde lygter - "slutsignaler" - som var monteret på vognsiden mellem døren og første vindue i passagerafdelingen, og de var meget små.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

SørenG

Indlæg: 97

PB

Hej Svend

Ja, jeg kan godt se at de slutlys er overordentlig små, det kan være jeg skal opgive den tanke lige nu.

Der er da lidt utroligt at de i sin tid blev godkendt.

__________________

Hilsen Søren

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.