Picture

MH 322

studerende

Indlæg: 78

PB

Epoke 3, hvilke togtyper

Hej.

Hvilke togtyper hvde man i Epoke 3.

altså i dag har vi jo

IC

ICL

RE

EC

IR

__________________

Lars B. Hansen 3-skinne AC M-skinner.
Epoke III-V. 2-skinne DC på moduler, de er under opbygning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Skal det kun være persontog?

Der er også godstog, materieltog og internationale tog.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MH 322

studerende

Indlæg: 78

PB

det skal være alle slags tog i EPOKE 3

__________________

Lars B. Hansen 3-skinne AC M-skinner.
Epoke III-V. 2-skinne DC på moduler, de er under opbygning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Togtyperne i epoke III var mere farverige end i dag.

I numre af Lokomotivet står der en del om det. Eller prøv fx også at kig i en gammel tjenestekøreplan fra epoke III.

Men ellers var der bl.a.;

- Hurtigtog, standsede i større byer, men ikke på de små landstationer, fx med MX som trækkraft

- Eksprestog (en meget benyttet betegnelse), standsede kun i de store byer, E-maskine og MY er oplagte trækkraftemner sammen med CC-vogne og AV.

- Lyntog (standsede naturligvis kun i de aller største byer og ikke som i dag hvor det er noget flere byer) i forskellige afskygninger. Fx MA og MS, men der var også de "sorte lyntog" med lokomotiver foran samt MO-tog.

- Iltog, standsede ved diverse stationer, men ikke nødvendligvis dem alle, det kunne godt være et MO-trukkent tog

- "Bumletog", ja det hedder de jo ikke, men de standsede ved alle stationer incl. de små landstationer. MO + CP er meget oplagt hertil.

- godstog (både de gennemgående (fx N- og H-maskiner) og med rangering på stationerne undervejs (oplagt med en D-maskine til det))

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej

Så var der vel også Blandettog (eller Personførende godstog).

"Bumletog" er en så indarbejdet betegnelse, at det tog mig et par minutter at komme i tanke om det rigtige : Persontog Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"henho" skrev:
HejSå var der vel også Blandettog (eller Personførende godstog)."Bumletog" er en så indarbejdet betegnelse, at det tog mig et par minutter at komme i tanke om det rigtige : Persontog Smile

Ja selvfølgelig var der også blandettog, det fik jeg ikke lige med i farten. Det var dog mest i begyndelsen af epoke III. Men der kørte dog nogen i en stor del af epoken. Og det hedder naturligvis ej bumletog men blot persontog Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

I bogen 'Gennemgaaende Vogn til Privatbanen' beskrives persontog, hvor privatbane vogne er videreført hos dsb og omvendt. Dette skete særlig i epoke 3 - fx gennemførtes dsb vogne fra københavn af gribskovbanen til badebyerne på sjællands nordkyst.

Du har så mulighed for anderledes oprangeringer (blanding af privatbane og dsb vogne) og rangering på en forbindelsesstation.

Togene var ikke altid store, måske blot en enkelt OHJ vogn, der blev 'udvekslet' Holbæk.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Ud over eksprestog, iltog, blandettog m.m. havde man også nogle mere specielle. Posttog, f.eks., som vil kunne sammensættes af en MO og en DH fra Heljan.

I Svend Pedersens mere end 50 år gamle bog Rullende Materiel http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb3.pdf kan man også læse sig til, at der i de tidlige morgentimer kørte mælketog. Jeg forestiller mig et par hvide Q-vogne, måske trukket af en D-maskine som gør holdt ved ethvert trinbrædt for at tage mælkejunger ombord.

Og så var der skoletog, nok ikke sammensat af det allernyeste materiel, men snarere af noget der mindede om HobbyTrades rystevogne.

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
- Lyntog (standsede naturligvis kun i de aller største byer og ikke som i dag hvor det er noget flere byer) i forskellige afskygninger. Fx MA og MS, men der var også de "sorte lyntog" med lokomotiver foran samt MO-tog.

Det "sorte lyntog" var vel så også typisk en E-maskine?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Jeg har lidt om epoker på min hjemmeside...:

http://msts.berggreen.eu/index.php?option=com_content&task=section&id=10...

Er det i orden at jeg opfører nogle af de informationer som er i denne tråd?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"KnudBe" skrev:
Det "sorte lyntog" var vel så også typisk en E-maskine?

Det var det faktisk ikke. Det var typisk med MY eller MX foran, efterhånden som der blev leveret dieselmaskiner nok.

Mener at være faldet over forklaringen på "sort lyntog". De traditionelle MS-, MB- og MA-lyntog var selvfølgelig røde og der var faktisk ikke nok af dem i forhold til alle dem der ville med disse hurtige afgange. Så derfor opstod begrebet "sort lyntog" fordi man satte et lokomotiv sammen med vogne. En MY/MX eller MO har nemmere ved at holde 120 km/t end en traditionel damphest. Men derfor kan der godt have været damp foran?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

MO'erne har også forlystet sig med at køre lyntog, endda i stor stil. Både Englænderen, Uldjyden, Sønderjyden og hvad de nu ellers hed.

Se Hans Gerner Christiansens bog "Fra Lyntog til Godstog".

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Er det i orden at jeg opfører nogle af de informationer som er i denne tråd?

Hvis man ikke kan nuppe info fra sådan en offentlig tråd til sin egen hjemmeside, så er jeg godt nok på den. Smile

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Erik.

"1:87" skrev:
Hvis man ikke kan nuppe info fra sådan en offentlig tråd til sin egen hjemmeside, så er jeg godt nok på den. Smile

Juridisk set er der vist ikke nogen tvivl om, at du er ude på meget tynd is; jeg kunne ikke forestille mig, at der er nogen, der vil retsforfølge dig - men hvis der var, er jeg sikker på, du ville tabe med et brag. Evil

At et menneske frivilligt har afgivet sine guldkorn et offentligt sted betyder ikke, at alle derefter har fri dispositionsret over selvsamme guld. Det kunne jo være, at der var en eller anden, der ikke havde lyst til at deltage på din side - men du har ikke engang spurgt...

Jeg vil tro, en dommer ville sige, at man heller ikke har ret til at optage - og videreformidle - et eller andet orkester, blot fordi det har spillet til en offentlig koncert (det er jo den slags, man plejer at kalde pirat-optagelser).

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
At et menneske frivilligt har afgivet sine guldkorn et offentligt sted betyder ikke, at alle derefter har fri dispositionsret over selvsamme guld. Det kunne jo være, at der var en eller anden, der ikke havde lyst til at deltage på din side - men du har ikke engang spurgt...

Det er jo så blot Erik opretter en tråd, hvor dem der er citeret giver deres samtykke, burde ikke være noget problem

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej

Knud : Citér du blot - du har da mit samtykke omkring Blandet tog og Persontog Smile

Lars gør lige opmærksom på lidt teori, hvis galt skulle være; men de begreber vi snakker om her, har vel eksisteret siden de stod i køreplanerne i sin tid.

Og mig bekendt er der ikke copyright på begreber.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Hej Killerp, ja, men nu var det jo mig og ikke Erik der spurgte Smile

Henho har givet tilsagn, og da øvrige ikke har været protesteret, så opfatter jeg det som en tilladelse. Jeg anfører naturligvis kilde, selv om det strengt taget er viden som mange sidder inde med - som Henho bemærker, så er det begreber og vel egentlig ikke et værk som er omfattet af ophavsretslovgivningen Smile

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg tror, jeg er blevet lidt misforstået:

Der er naturligvis ingen problemer med at læse noget på nettet - f.eks. her på Sporskiftet - og så videreformidle den viden, man har fået, på sin egen side. Det er der ikke - og har aldrig været - copyright på.

Men Eriks måde (og det var hans bemærkning, jeg besvarede) at bruge den "offentlige" viden på er en anden, da han kopierer stort set komplette indlæg ordret med reference til ophavsmanden, og bruger dem i en anden sammenhæng, end de oprindeligt var tænkt. Det må man ikke - ifølge lovgivningen - med mindre man har forfatterens tilladelse.

I vores sammenhæng er det naturligvis ikke umiddelbart så relevant, og som tidligere nævnt har jeg da heller ikke noget imod at blive brugt - men mener måske nok, at man burde have spurgt først.

Men problemet kan hurtigt opstå - f.eks. har der været mange sager, hvor eksempelvis et politisk parti har sakset nogle sætninger fra et læserbrev i en avis, og brugt dem i en helt anden kontekst, f.eks. for at understøtte det pågældende partis holdninger. Det køres der jævnligt sager om, og dem, der bruger citaterne uden tilladelse, taber hver gang.

Der findes i copyright lovgivningen noget, man kalder "citat-ret", og det er en ret vigtig undtagelse fra de generelle bestemmelser: Det giver en ret til at citere andre uden tilladelse, og er - efter min mening - en vigtig ting i et demokratisk samfund for en fri og åben debat.

Men citatretten giver netop kun lov til citater og ikke, som Erik bruger det, til at kopiere hele indlæg. På samme måde som en virksomhed har lov til at citere en god anmeldelse af deres produkter på en hjemmeside eller i en annonce - men ikke må bringe hele anmeldelsen uden forfatterens tilladelse.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg tror, jeg er blevet lidt misforstået

Det kan man meget let blive Smile

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Hej Killerp, ja, men nu var det jo mig og ikke Erik der spurgte Smile

Jamen for at gøre misforståelsen 100 % eller rettere rette lidt op på det hele.

Jeg læste Lars indlæg som værende rettede mod Erik´s side, hvilken jeg også i hans sidste indlæg kan læse, derfor dette svar til erik og ikke din side

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Jeg ønsker ikke at dreje emnet væk for det oprindelige og vil derfor ikke komme med yderligere indlæg i denne tråd.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.