Nu er tiden endelig kommet, hvor jeg skal til at have lavet layoutet på min bane. JEg måtte desværre droppe mine to store, og rimelig ambitiøse projekter som der kan læses om i denne her tråd: http://www.sporskiftet.dk/node/5543
En fjerdedel af lokalet måtte lade livet i forbindelse med mine forældres husombygningsprojekt, til fordel for en ny trappe til kælderen. Rummet som det ser ud nu, har jeg vedhæftet nedenunder.
Jeg kunne godt tænke mig en stor station der følger hele den venstre væg, og den øverste væg. Teamet skal selvfølgelig være dansk. Perronerne skal ligge langs den venstre væg, og stationen skal være udformet som sækbanegård. udkørslen fra stationen skal være doppeltsporet, hvor af det ene spor skal gå ned til en skjult banegård, og det andet skal fortsætte ud af en sidebane. udkørslen skal løbe på en dæmning oppe langs den øverste væg, hvor at resten af baneterænget skal ligge nede foran.
på baneterænget skal der være P-rist, ankomstrist, afgangsrist, maskindepot, rundremise, og godsekspedition.
banen skal lægges med Märklins K-skinner, selvom jeg overvejer at lægge noget af strækningsporet med peco spor forsynet med midterleder.
Nu manlger jeg bare at spørge: Litra P, er du frisk på at hjælpe med en sporplan?
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Litra P
Indlæg: 1.852
Litra P er på ferie fra i morgen og jeg har en enkelt anden forespørgsel, der lige skal klares først, så det bliver først om ca. 10 dage...sorry...
Andre der har nogle gode ideer? Er du stensikker på at du vil have en sækbanegård? Må der bygges en klapbro, der hvor døren sidder? Er der noget vinduer i rummet? Hvis ja - i hvilken højde?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
D 804
Indlæg: 384
10 dage, det er skam helt i orden, mine forædlre er sikekrt helelr ike færdige med at bgge om til den tid. Rummet ligger dybest inde i kælderen, og indeholder derfor ingen vinduer. Klapbroer må der gerne laves foran døren.
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
D 804
Indlæg: 384
glemte jeg nu at sige at jeg kører AC?
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Litra P
Indlæg: 1.852
Nej - Du ville have en plan med K-Skinner, så det får du. Jeg er startet på en skitse...
Hilsen
Lars
PS. Er du stensikker på at det skal være en sækbanegård?
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
D 804
Indlæg: 384
nej, det var bare den første ide der faldte mig ind da jeg stod nede i kælderrummet, og tænkte over mulighederne. Alle andre ideer kan bruges!
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens,
Hermed den første skitse af den store station. Jeg har forsøgt at imødekomme dit program så god som muligt. For at gøre perronlængderne lidt længere har jeg lagt stationen på skrå. Derved bliver der også plads til et mandehul over i hjørnet bagerst.
Som du kan se er perronlængden stadig ikke hel optimal, så jeg vil foreslå at stationen lægges på den lange side i værelset og paradestrækning ovenover stationen og i den resterede del.
Skal jeg bruge slanke sporskifter - eller kan jeg også bruge de "normale"?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
D 804
Indlæg: 384
Hej Lars
Du må bruge hvad du vil af sporskifter, dog vil jeg i perronsporene helst have de lange. Indtil videre ser det rigtig spændene ud!
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens,
Nu er stationen blevet lagt op på den lange side. Det hjalp lidt på perronlængderne. Stationens maskindepot er også blevet ganske stort og stationen er blevet til en gennemgangsstation.
Det store spørgsmål er nu, hvad der på resten af pladsen skal lægges mest vægt på. Paradestrækning til den gennemgående strækning eller skal sidebanens muligheder optimeres?
Det obligatoriske savværk skal der i hvert fald nok blive plads til
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
D 804
Indlæg: 384
Hej Lars
Jeg har kigget lidt på sporplanen, nøj, hvor ser det godt ud. Jeg kan nærmest ikke vente med at komme igang med at bygge
Jeg har vedhæftet det ovennævnte billede, hvor jeg har tegnet lidt videre på linjerne i Paint. nu skal jeg jo ikke kunne sige om det kan være der, men det er bare tænkt som et forslag.
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Møtrik
Indlæg: 619
hvordan vil du nå ind til de spor som er placeret bagerst?
Litra P
Indlæg: 1.852
Ikke noget problem - stationens bredde er ca. 70 cm. Det kan blive lidt vanskeligt at nå helt ind i hjørnet ved remisen... her er vi oppe på ca. 100cm fra kant til det venstre spors stopbom - til remisens porte er der ca. 80cm.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
En skammel eller en lav stige burde kunne få en nok op i luften til at man så kan nå ind over uden at ramme træer osv
Brugte jeg på mit gamle anlæg der var adskillige gode gamle krydsfinérplader (over en meter til bagerste punkt) og det gik da, men de 192 cm hjælper naturligvis også på det
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Her er så et forslag til hvordan banen kan se ud i sin helhed. Jeg har lagt sidebanens paradestrækning op på "niveau plus en etage" bagved stationen og lagt dennes station på den anden side af anlægget. Denne drejer lige omkring hjørnet og så blev der plads til en fabrik som kulisse. Ellers er der også blevet plads til en grusgrav (også delvis som kulisse) og det obligatoriske savværk
Hovedstrækningen forsvinder ned i en dobbelt helix under anlægget - her skal der bygges to skyggebanegårde.
Håber du kan bruge det til noget Jens. Rummet er svært at udnytte optimalt uden at lægge broer ud over alt. Det er virklig lykkedes dine forældre at ødelægge et ellers perfekt lokale. Hvis jeg var dig ville jeg overveje om det er værd at besøge dem på plejehjemmet - når den tid kommer
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
D 804
Indlæg: 384
Hej Lars
Det ser kanon godt ud, og ja du har ret, det er lykkedes mine forældre at ødelægge rummet fuldstændigt! Før indragelsen af rummet, havde jeg også selv et sporplans forslag, men det blev jeg jo som sagt nød til at droppe!
og du har sikkert også ret i at, at det nok bør overvejes hvor meget værd det er at besøge de to gamle hoveder på plejehjemmet
HVis det findes i wintrack, må du meget gerne sende mig en stykliste, så jeg ved hvad jeg skal gå ud og købe af spor?
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens,
Jeg sender dig en liste, men jeg har ikke tegnet skyggebanegårdene, så den er ikke komplet. Under jorden kan du bruge dine eksisterende skinner herunder de normale (=ikke slanke) sporskifter...
Og her er banen lige i 3D...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rud
Indlæg: 51
Hej
Hvilket program bruger du når du tegner dit rum ind?
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg bruger WinTrack, som det tager en hel del tid at sætte sig ind i og som egentlig er (alt) for dyr i anskaffelse....:?
En demo kan downloades på deres hjemmeside (kan ikke gemme filer, derfor ikke meget værd - men det er jo sikkert med vilje).
http://www.wintrack.de/
Ellers kan rum tegnes op i de normale "maleprogrammer" (MS paint & co.)
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
D 804
Indlæg: 384
Jeg brugte et af verdens simpleste programmer, nemlig paint, hvor jeg bare tegnede nogen streger, og så skrev nogen mål.
Med venlig hilsen
Jens
P.S. Tusind tak for hjælpen Lars! Jeg kan nærmest ikke vente med at komme igang!
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
ppilot
Indlæg: 135
Netop fordi den ikke kan gemme filerne har jeg også måttet investere en mindre formue på wintrack. Man kan dæwlme få mange skinner for de penge, men forarbejdet er supervigtigt så valget var egentlig ligetil for mig. Men...igen...kosterkasse!
Peter
____________________________________
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen!
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV