Hej
Jeg er en gammel dreng, der har besluttet sig for at begynde at lege med modeltog i størrelse H0. Jeg har derfor kikket på både 2-skinne og 3-skinnesystem og har nu endelig besluttet mig for at det skal være 2-skinnesystem.
Men... Så læser jeg lige herinde at "som 2-skinnekører skal du jo selv ud at investere i en passende dekoder, mens "de andre" får den oveni hatten med det samme."
Så nu til mit spørgsmål: Hvis jeg vælger fx et Roco startsæt, er det så ikke køreklar med det samme - eller hvad??? Hvad er en passende dekoder???
Tak i øvrigt for et imponerede forum, der har været til stor inspiration gennem min søgen ud i denne spændende hobby.
Hilsen
Lars V
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Palle-R
chauffør
Indlæg: 193
velkommen til.
hvis du køber et startsæt vil det altid være med det nødvendige dele,
så du kan komme ud og køre.
det med dekoderen kan så diskuteres lidt.
det kræver at du køber et digitalt startsæt før du for en dekoder med.
der findes nemlig en del af de analog startsæt.
jeg kører selv med roco her hjemme og fuldt tilfreds med det.
men held og lykke med købet. vores hobby er vist ret godt på vej ind i de danske hjem igen.
Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.919
Hej Lars
Velkommen til denne dejlige hobby
Grunden til denne "mis"vejledning er, at 3-skinnekørere har brug for at ompolarisere motoren i lokomotivet for at få det til at skifte kørselsretning. Dette skyldes, at 3-skinnekørsel foregår med 1 pol i skinnerne, mens den anden pol er i midterkontakterne. Ved analog 2-skinnedrift har man jo kun 2 skinner, hvor den ene er + pol og den anden - pol. Her vender man så polen i transformatoren hvilket får lokomotivet til at skifte retning.
I de "gamle" analoge dage benyttede man i 3-skinne lokomotiver en såkaldt perfoktomskifter, som man ved et tryk på transformatoren, udsatte for en høj spænding. Dette fik perfektomskifteren til at bytte om på polerne på motoren, så lokomotivet skiftede retning.
I dag skal man stadig bruge et stykke elektronik til at skifte polerne på 3-skinnelokomotiver, hvorfor lokomotiver til 3-skinnedrift (altid) er dyrere end samme model til 2-skinnedrift; men skal man køre digitalt er prisen stort set det samme, da man så selv skal bekoste en dekoder til 2-skinnemodellen, hvis man skal køre digitalt. De kan så fås i forskellige prisklasser afhængigt af ens behov.
Men for at summere op. Køber du et digitalt startsæt (Køb ikke analogt - du skifter alligevel til digitalt, så snart du opdager hvilke enorme muligheder og friheder, der ligger heri), så er alt klar til brug - du skal nok have nogle flere spor, men ellers er det lige til at gå igang med.
Håber det hjalp lidt på forvirringen
Med venlig hilsen
Skott
Lars V
Indlæg: 26
Tak for de informative besvarelser, som er til stor hjælp. Man vil jo gerne vælge det rigtige system fra start af.
Lars V
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Og der er man bestemt ikke snydt med Roco
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
som du da kan udtrykke dig Henrik..Men jeg er helt enig, Roco har nogle lækre startsæt, OG deres digitalsystem er til at gå til for nye udi denne herlige hobby, både på betjening, pris og muligheder
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
Lars V
Indlæg: 26
Jeg er blevet meget interesseret i den 3-skinnede teknologi efter at have læst mange interessante indslag her på Sporskiftet.
Nu skal jeg nok undlade at spørge hvad der er bedst, 2-skinne eller 3-skinne. Og det er heller ikke et fair spørgsmål. Men personligt er jeg ikke nogen ørn udi elektronikken - lad det være sagt med det samme... Og jeg er opmærksom på det kosmetiske i denne midterkontakt, der er i systemet.
Men:
Betyder det, at når man vælger at kører digital så vil man ikke mere få det "spjæt" i togstammen når der skal skiftes køreretning på et 3-skinne anlæg???
Eller kører systemerne lige pænt ved digital drift?
Er der forskel på støjniveauet/baggrundsstøjen i materialet eller er det også det samme?
Håber at det er objektive spørgsmål :? Inden "det store valg" træffes...
__________
Hilsen
Lars V
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det spjæt du hentyder til hvor alt der kan lyse lyser og lokomotiv med vogne hopper, er udryddet. Retningsskifteren er blevet elektronisk så når du kører digitalt med 3 skinne er retningsskift lige så pænt som på 2 skinne.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Slæbeskoen der kører over punktkontakterne larmer altid......
Det vil sige at tager du lokomotiv "X" til 2 skinne drift og sætter en slæbesko under, så det bliver til 3 skinne drift, larmer det mere.
Ved valget af 3 skinne drift "gifter" man sig til Märklins dyre skinnemateriel, da der praktisk taget ikke er andre leverandører.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det er muligt at lave tavse treskinne baner og støjende toskinne baner alt afhængigt af hvordan skinnerne er lagt.
Med en gammel motor eller en lyddekoder kan man også "overdøve" støjen fra slæbeskoen.
Så man kan ikke sige at treskinnebaner altid larmer mere end toskinnebaner.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Nu kender jeg en del, der kører 3-skinnedrift. En hel del af dem siger, at hvis de havde den viden, de efterhånden har opnået omkring drift af modeltog, dengang de startede, ville de absolut have valgt 2 skinne.
Dette er ikke for "at bære ved til bålet" men blot at viderebringe nogle menneskers erfaringer.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.919
Hej Lars
Der kan være noget mere arbejde mht. sporskifter ved 2-skinnedrift. Der er 2 typer sporskifter ved 2-skinnedrift: [u]med[/u] ledende hjertestykke og [u]uden[/u] ledende hjertestykke. Sporskifter uden ledende hjertestykke giver det letteste sporarbejde, da man blot sætter dem sammen og så kører det. Ved sporskifter med ledende hjertestykke skal der i stedet forbindes en ledning til hjertestykket, der forbindes igennes sporskiftedrevet og derved polariseres afhængig af sporskiftets stilling. Herved opnås den absolut bedste kørsel gennem sporskifter hvorved, det praktisk talt er umuligt for et lokomotiv at standse i sporskiftet pga. manglende strømoptag. Se evt mere her: http://www.modelbaneteknik.dk/model/styr/str_spsk.htm
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er ikke helt korrekt. F.eks. producerer PECO sporskifter med ledende hjertestykker, hvor polariseringen automatisk følger sporskiftets stilling. Det kan så igen give kortslutningsproblemer ved tungespidserne, et problem, der kan elimineres ved at lade sporskiftemotoren styre polariteten.
Eksempelvis har polariseringen på Tilligs Elite-sporskifter været styret af sporskiftemotoren, men konstruktionen gav alligevel anledning til kortslutningsrisiko omkring tungespidserne og i englænderne omkring hjertestykkerne. Problemet var ikke så stort i analog drift, hvor en mikrokortslutning kunne overvindes af maskinens inerti, men i digital drift vil selv den mindste antydning af kortslutning slå systemet fra. Tillig har derfor udsendt en helt ny serie sporskifter, hvor problemerne skulle være løst.
Bjarne
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.919
Det er så rigtig nok, men det er også normalen, at man elektrificerer hjertestykket vha. kontakterne i sporskiftedrevet. Benytter selv omtalte Pecoskifter, så jeg kender loddearbejdet, der dog ikke er nævneværdigt, men skal dog gøres.
Med venlig hilsen
Skott
volvo
Indlæg: 245
ROCO laver en slæbesko som er næsten lydløs og sidder den på et lokomotiv med lyddekoderen på så kan man ikke høre den køre hen over punktkontakterne.
Det bliver lidt som hvis det rasler i din gamle bil så skru op for radioen )
Lars V
Indlæg: 26
Endnu engang tak for de mange og interessante indlæg og den deltagelse, der har været omkring denne tråd - og mine mange spørgsmål udi det at vælge... :?
Jeg har nu endelig valgt "side" (3-skinne) og glæder mig til at komme ud at køre med min nye hobby
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III