Hej
Jeg er ganske ny på dette forum, og i det hele taget novice ud i modeltog. Jeg har netop genoplivet drømmen fra de tidligste drengeår hvor jeg legede med min morbrors Fleischmann togbane, og købt et modeltog til min søn der fylder snart fylder fem. Uden at jeg egentlig har gjort noget for det, er han endnu mere togtosset end mig og hans store drøm er et elektrisk tog sammen med far.
Således bevæget har jeg i et øjebliks letsindighed knust sparegrisen og købt et digitalt Märklin startsæt 29532, da jeg forstod på manden i forretningen at digital Märklin ligesom er "state of the art" og den digitale styring tillod funktioner jeg som dreng kun kunne drømme om. Efter at have pløjet mig igennem manualen forstår jeg nu at der er sket usansynlig meget siden dengang min fætter og jeg lå hen ad gulvet, og derfor tyr jeg nu til dette forum.
Jeg er ikke i tvivl om at man sikkert kan finde mange svar ved at søge i tidligere tråde, men jeg ved knap hvad jeg skal søge efter. Derfor håber jeg nu at der er nogle entusiaster, der dels vil bære over med mine enfoldigheder og oplyse mig i min uvidenhed.
Til spørgsmålet. Da jeg i forretningen forstod at sporskiftene kunne ombygges til elektrisk, så købte jeg de "dimser" med til ombygningen sælgeren mente jeg havde brug for. Nu da jeg er kommet hjem og har læst manualen igennem, kan jeg se at man ikke må have den digitale kontrolenhed og ekstraudstyr som signaler og sporskifter mv. på den samme transformator. Nu er spørgsmålet. Hvorfor ikke? Er det fordi man risikerer kortslutning og deraf ødelæggelse af styreenheden, eller er det for at undgå overbelastning? Hvis det sidste er tilfældet kunne man så ikke køre med to sporskifter og en enkelt lokomotiv i starten på den samme transformator, eller er det naivt?
Hilsen Niels
Kresten
Indlæg: 1.044
Jo, det må du godt. Der er andre belastningsmæssige grunde til at adskille, men dit indlæg tyder slet ikke på at du er på det niveau (stort anlæg) endnu.
Som jeg forstår dit indlæg, har du ikke anskaffet dekodere til sporskifter, men skifter dem vha. en kontrolpult.
På vores mindre bane har vi kørt med 3-5 lokomotiver, 10-12 sporskifter og vel lige så mange signaler - med den samme transformator. Det virkede fint.
Der er andre på dette forum, der kan give et meget mere fyldestgørende svar - specielt om strømadskillelse på store anlæg - men kom du bare i gang med din ene transformator indtil videre.
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Well, mange andre begyndersæt (ud over Märklin og Trix) tilbyder at den digitale controller også kan styre sporskiftere. Her skal de netop forsynes fra samme enhed.
Men anyhow, så er den strøm du sender ud i skinnerne "dyr". Derfor forsyner du så meget som muligt fra en alternativ transformator. Hvilken transformator du vælger er sådan set lige meget, bare spændingen passer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gejo
Indlæg: 678
Det er trist når du får dels forkerte svar på det du spørger om, eller blot sure opstød fra en der har set sig sur på Märklin.
Märklin havbde oprindelig sikret sig at du kunne koble sporskift analogt med deres digital system, men så blandede de kort med ESU og denne mulighed ophørte. Stel eller den brune ledning er ikke længere ført igennem Central Stationen eller hvad den enhed hedder som du har. Derfor skal du have en traform
Held og lykke med dit Märklin sæt - som i parentes bemærket er state of the art i den digitale verden - hvor ellers melder den enkelte decoder sig sdelv og finder selv adressen?
Alle andre systemer kræver en større viden om decoder programmering for at kunne anvendes.
Gert
Pastorniels
Sognepræst
Indlæg: 37
Hej igen og tak for svar.
At der kan være stor forskel på opfattelsen af kvaliteten af det ene mærke frem for det andet er jo ikke ualmindeligt. Sådan er det i alle brancher. Jeg er søn af en vognmand og har hørt på endeløse diskussioner om Volvo contra Scania osv.
Mht sælgeren, så var han egentlig mest opsat på at sælge mig et Rocco-sæt, så mon ikke det er der hans største avance ligger, eller også er det der hans ekspertise ligger. Valget blev Mäklin, dels pga den der C-skinne, som jeg kan forstå ikke er så ringe endda, og dels fordi det ifølge sælger var et vekselsstrømsanlæg, så der var derfor mange mindre ledninger at rode med. Derudover skulle Märklin være markedsførende, hvilket jeg tolkede som at det nok var den digitale standart der var mest fremtidssikret. (Jeg har så senere lært, bla. på dette forum, at Märklin nu er konkurstruet, ak ja) Det skuffer mig nu lidt at sælgeren ikke var klar over at elektrisk sporskifte krævede seperat strømforsyning, eller "dekodere"
Så vidt jeg kan se har jeg fået en analog pult og to "servoer" eller hvad de hedder til selve sporskiftet og to af de små lyssignaler der sidder på sporskiftet og drejer når man skifter spor.
Lader til at jeg må bide i det sure æble og finde en transformator mere. Overvejede i et svagt øjeblik at købe et startsæt mere, så har jeg både transformator, ekstra lokomotiv og et par vogne og lidt ekstra skinner, men det må vente til efter jul. Der skulle jo også gerne være til et par Føtex ski-sokker til drengens mor.
Ellers er dekodere måske et alternativ. Nogen der kan forklare mig hvad det er?
Hilsen Niels
gejo
Indlæg: 678
Du har en mulighed for kun at bruge een transformator, selvom du vil skifte sporskiftet analogt.
Hvis du vælger at sætte den gule ledning fra sporskiftet til midterskinnen og den brune ledning fra kontaktpulten til skinnestrengen - det vil sige, du bruger kørestrømmen til at skifte sporet - så slipper du udenom en ekstra transformator. De blå ledninger med henholdsvis det røde og grønne stik sættes, som normalt til kontaktpulten. Det vil helt sikkert virke, men det er vigtigt, at der KUN er een forbindelse fra transformatopren til Central Stationen og altså ikke andre forbindelser til transformatoren. Märklin beskriver ikke denne løsning, da der er mulighed for fejl, som kan få alvorlige følger.
Hilsen
Gert
Kresten
Indlæg: 1.044
Lige præcis :!: Og det er da den løsning, de fleste af os bruger ved mindre anlæg. Noget helt andet er så, at man efterhånden som anlægget vokser vil vælge at bruge en yderligere transformator til lys, sporskifter, signaler m.v., som stadig kan styres analogt (dvs. "uden om" Centralstation el.lign.).
Til dit startsæt hører en mobilstation. Medmindre du vil investere i Centralstation eller tilsvarende fra f.eks. ESU, skal du ikke sætte dekodere i dine sporskifter. Dekoderne kan nemlig som udgangspunkt ikke styres fra din mobilstation.
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
LOL....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Alle andre systemer kræver en større viden om decoder programmering for at kunne anvendes.
Gert[/quote]
hej navnebroder!
Det er da noget af en påstand - selv om man kan diskutere hvor omfattende begrebet "større viden" kan være.
Hovedparten af dem jeg har mødt med problemer med programmering af det mest elementære - at skifte nummer, er der nogen med Märklin udstyr. Og jeg har da mødt en hel del.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Michael BJ
Indlæg: 278
Tjah, Märklin Digital state of the art? Deres Mobile Station er i hvert fald helt uforlignelig - jeg ved ikke om der er andre producenter, der laver noget på det niveau - den er simpelthen noget af det værste bras jeg har været udsat for!
Jeg er den "lykkelige" ejer af to styk MS´er, hvoraf den ene pludselig en dag bestemte sig for ikke længere at ville virke, den er fuldstændig død. Den anden bestemte sig pludselig for at visse af funktionstasterne ikke skal virke mere. Ingen af dem har været udsat for den mindste overlast - faktisk har de ikke været brugt ret meget.
Da jeg kun har et lille test lay-out i øjeblikket, bruger jeg en SPROG til både programmering og styring. Den er billig, pålidelig og meget alsidig! Når jeg en dag (i forhåbentlig nær fremtid) bygger min rigtige bane, skal jeg have en kontrolstation, der IKKE er lavet af Märklin!
Märklins Mfx-system er desuden meget lukket, man kan kun i begrænset omfang programmere dekoderne - kan ikke anbefales!
De få digitale Märklin-lokomotiver jeg har, vil på et tidspunkt få udskiftet deres dekodere med ESU multiprotokoldekodere.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
udover at man kan synkronisere køretrinene på to forskellige loks så kan jeg ikke se hvad fordelen er ved en multiprotokoldekoder og selv om 2 loks er blevet synkroniseret så fungerer det efter min mening ikke perfekt så længe man kører med last reguleringen slået til ,men der er måske nogle fordele jeg har overset?mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Kresten
Indlæg: 1.044
Tja - multiprotokol dekoderne forstår foruden DCC bl.a. også Motorola (Märklin). Det er da ihvertfald en fordel for nogen...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det vil jeg tro.
Den store fordel ved en multiprotokoldekoder er at man selv kan vælge hvilket styresystem man ønsker at køre med.
Det vil sige at man ikke er låst til et lukket Märklin system, hvor nærmest intet er definerbart i dekoderne og funktioner bestemmes af Märklin.
Det er en voskende skare der vælger at køre deres 3 skinne anlæg på DCC, frem for MM, da de så har muligheden for at fremtrylle langt flere funktioner i en dekoder. Vælg selv, hvad dine funktionstaster gør, vælg selv hvor mange loks du vil køre i doppeltraktion, vælg selv, hvilke lyde du ønsker i din lyddekoder, vælg selv, hvilken adresse dit lokomotiv skal have osv osv osv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Dekoder er en lille elektronisk "Dims" der kan oversætte den datastrøm der sendes fra styreboksen og ud i skinnerne. Ud fra denne datastrøm kan man så få noget til at bevæge sig (oftest), det være et lokomotiv (dit lokomotiv har også en dekoder), et sporskifte, en vippearm på et signal, en afkoblingsskinne eller hvad man nu har lyst til. Det kan også være en pære i et signal der skifter fra grøn til rød. Der er frit valg på alle hylder.
Desværre kan din styreenhed (Märklin Mobilstation) kun sende kommandoer ud til lokomotivdekodere. Det vil sige at køber du dekodere til dine sporskiftere, kan du ikke komme til at skifte spor med din nuværende digitale styreenhed.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Pastorniels
Sognepræst
Indlæg: 37
Hej igen og igen stor tak for fyldestgørende svar. (Der er så lige nogen begreber og forkortelser jeg skal have studeret nærmere
) Især til Gert, Kresten og Klaus.
Så vidt jeg kan så kan forstå så har manden i hobbyforretningen ikke været helt ignorant. Jeg kan tilsyneladende bruge det jeg har fået. Jeg tager et sats på at montere mine analoge sporskifter som beskrevet, og regner med at Marklins forbehold skyldes tysk "over-forsigtighed.
Og Klaus, jeg håber ikke jeg har forkøbt mig.
Kan være at grunden til at manden i forretningen først viste mig et Rocco-sæt er måske fordi det er entusiasternes favorit. På den anden side så synes jeg at kunne læse ud af bla. dine indlæg at Märklins digitale system kontra konkurenterne er lidt ligesom diskussionen mellem Windows og Linux. Hardcore-entusiaster svæger naturligvis til en åben platform hvor der er frihed til selv at vælge. Men nu må jeg indrømme at mit ambition på sigt er en tre til fire små tog på der kan køre på en 2½x1½ meter plade, og i første omgang skal jeg bare have mit startsæt op at kører. Jeg vil nok være godt tilfreds med et system der ligesom "konfigurerer" sig selv. Jeg bruger også windows på min computer, trods alle de fejl og begrænsninger der følger med.
Mht til kvaliteten af styreenhederne, så overasker det mig ikke at man altid kan købe noget der er bedre, (og dyrere) sådan er det i enhver sport eller hobby, og den engangerede vil altid være skuffet over "entry-level" udstyr. Jeg kan ikke sige andet end at jeg må jo bare se hvor længe det jeg har holder.
Tak for hjælpen allesammen
Hilsen Niels
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.192
Velkommen (tilbage) til denne fantastiske hobby, hvor netop begrebet Märklin kan dele vandene. Du vil opleve, at en del reagerer ligesom Pavlows hunde, d.v.s. betinget refleks på ordet Märklin.
Du kan have glæde af mine sider, når du når en smule længere med det digitale.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
gerhard
Indlæg: 90
Jeg kan godt lide din humoristiske tilgang til denne hobby - og vil ikke kritisere nogle af indlægene -
Men jeg vil vinkle den debat om skift af skiftesporene. Du har nu en skiftepult - ud af den går to ledninger til hvert skiftespor.
Så bliver der snakket Centralstation - en model kunne være Intellibox - (også kaldet IB her på sitet). Find et billede af den et sted på nettet, og du ser: 2 hastighedscontrollere + 2 sæt func. taster - det svarer nøjagtigt til, hvis du tænker to mobilstationer. I midten ser du 2 grupper skiftetaster til skiftespor - det svarer til 2 skiftepulte. For at få det til at virke vil du sikkert (når du har studeret priserne) købe en 4 ports sporskiftedekoder, som forstår skiftekommandoen fra IB- og ligesom den manuelle du har nu, sender skiftestrøm ud i en af ledningerne - ligesom du gør nu.
Jamen så har du investeret i 2000-3500 kr. til en IB, og 500 kr. til en skiftepult - og så spør du (ligesom drengen i kejserens klær) hvad du fik ud af det? - Næsten intet - du får det centraliceret i en enhed (som nu ikke er håndbåren) du får selv styr på skiftepulten (så kan ungen vel bare lege med lego i stedet) og måske får du en anelse delay på skiftet, fordi kommandoen går sammen med de øvrige digitale ordrer undervejs - og nåe ja, så sparer du lidt i kabler, fordi din digitale skifterpult nu kan placeres et vilkårligt sted. Grundlæggende trykker du stadig på en grøn/rød knap, og sender strøm ud gennem en ledning, for at få skiftesporet til at skifte.
Gerhard
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)