Den nærmest religiøse opdeling i to- og treskinnekørere kan nu blive delt yderligere op ved et nyt enskinnesystem:
http://www.mj-blog.dk/2007/03/enskinnetog/
Ved hjælp af en supermagnet nedkølet til -183 grader svæver et lille lokomotiv i 1:87 over et banelegeme og kan køre uden anden friktion end den fra luften.
Fascinerende, ikke sandt?
__________________
Med venlig hilsen
- Occam
Cargoman
Indlæg: 492
Absolut, men jeg er ikke sikker på, at jeg bryder mig om tanken af en svævende EG med 25 svævende vogne efter sig.
Derimod vil det være nok være det tætteste, man kan komme på en MAGLEV 1:87.
Videoen får mig dog i den grad til at tænke på Doc´s lokomotiv i slutningen af Tilbage Til Fremtiden 3
eller et flouserende damplokomotiv komme "kørende" hen over en forlængst nedlagt jernbanestrækning omkring midnatstid
Moderne tog på danske skinner
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er vel nul-skinne systemet du viser her.
Monorail er der jo stadig kontakt mellem tog og skinne.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 996
Duh! Det er da klart at vi oensker at nedkoele til -183ºC, da en elektromagnet jo vil vaere ALT for dyr!
"KUN" luftmodstand... Jo tak, men den er nu ikke saa lille igen! (Selv ved lavere hastigheder er luftmodstanden ved et alm. konventionelt tog stoerre end den mekaniske friktion)
Forresten, kan folk med pacemaker anvende Maglev tog?
Monorails og alle disse fremtidsvisioner minder mig altid om en saerlig episode af The Simpsons... (Eller "Los Simpsons" som de siger her paa det lokale dialekt)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Occam
Indlæg: 583
Jo, det kunne man sige, men det er jo stadig nødvendigt med en skinne til at styre toget, også selv om toget ikke rører skinnen. Der ville jeg kalde det et enskinnesystem, eller bare magnetisk levitation.
Med venlig hilsen
- Occam