Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

To- eller treskinne

Kære alle

Med jævne mellemrum dukker spørgsmålet om valg af skinnesystem op på dette forum. Det giver som regel anledning til lidt diskussion, og det er derfor med bævende stemme, at jeg fortæller at jeg har forsøgt at skrive en faktuel artikel om to- og treskinnesystemet. Laughing out loud

Jeg har valgt at fokusere på sporene i første omgang, og forsøgt at formulere det for begyndere. Artiklen blever nok udbygget i fremtiden med flere fabrikater og mere om sporskifter, polarisering etc.

Kommentarer og rettelser til artiklen modtages med gerne, helst i tråden her.

Som kommentar til artiklen må du meget gerne skrive hvilket system du selv bruger og hvorfor, så kommende begyndere i vores dejlige hobby kan få glæde af det.

Artiklen kan læses her:

http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/

Fyr løs! Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jaaa!!! hvor skønt. Endnu en artikel som skulle ha været på wiki'en.

Men ja det er et af de helt store spørgsmål, så dejligt at du går lige på!

Glæder mig til at læse den.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Udemrket!!!! Artikeln er læst. Rigtig godt!!!

Komentarer:

- hvad med skiftespor? (insulfrog/electrofrog, mm, ved 3.skinne ingen problem)

- hvad med vogn belysning? (slbesko på hver vogn eller strømførende koblinger kontra simpelt 2.skinne optag)

- vendesløjfer (ja, ok hvor mange laver man af dem?)

- s88 tilbagemelding?

Smile ok det har måske ikke noget med skinnerne at gøre men alt at gøre med valget 2/3 skinne.

Smile

go weekend

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Tak for det Smile

"frede2300" skrev:
- hvad med skiftespor? (insulfrog/electrofrog, mm, ved 3.skinne ingen problem)- hvad med vogn belysning? (slbesko på hver vogn eller strømførende koblinger kontra simpelt 2.skinne optag)- vendesløjfer (ja, ok hvor mange laver man af dem?)- s88 tilbagemelding?

Gode pointer. Vendesløjfer er nævnt, men de øvrige ting vil jeg skrive ind i artiklen.

Lige nu sidder jeg og laver en oversigt over de forskellige fabrikaters geometriske muligheder og pris pr. meter ved alm. lige skinner og ved fleksspor...skriver igen når den er på...

Også god weekend til dig Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig OCCAM

Som sædvanlig en god artikel som mange kan bruge..

Det er altid rart når der kommer noget fra din "pen"...

med venlig toghilsen

Togthom :roll: :roll: :roll: :roll:

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Occam

Endnu en overskuelig og velskrevet artikel fra dig - super.

Nu er det jo kun om H0 spor, så den sku' vel ha' været placeret under H0!

Smider lige nogle små detaljer på en PM.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej Occam.

Det var godt at du skrev den artikel. Jeg kan specielt godt lide, at du har holdt den i en neutral tone, så folk har mulighed for selv at beslutte sig. Det er typisk for den slags artikler, at forfatteren forsøger at pådutte folk sine meninger, det synes jeg ikke du gør og det skal du have ros for.

Jeg synes dog der mangler en bemærkning om hjulene. Jeg kunne godt tænke mig, at du lige nævnte, at man skal huske at få skiftet hjul på vognene. Jeg kunne frygte at en begynder ville tro, at han overhovedet ikke kan benytte Märklins materiale på et 2-skinne anlæg og omvendt, hvilket jo er forkert. Jeg har endnu ikke oplevet en producent, der ikke gratis har skiftet hjulene til enten 2- eller 3-skinne.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.807

PB

Hej Occam!

Alle tiders! Det er godt, at I er nogen, der finder overskud til at lave den slags artikler. Det er jo samme spor (undskyld!) som den om koblinger.

Nu nævnes der flere gange Tillig spor i forbindelse med din artikel. Og de er jo flotte, stort udvalg af sporskifter, hele og halve englændere med ud- og indvendigt liggende tunger, treskinne spor til drift også med smalspor, skinnerne er brunerede etc. Men en positiv omtale af Tillig-spor kræver vel også en "advarsel" om, at sporskifter kun lader sig skifte med motoriserede drev.

Så sporskiftedrev kunne måske også være et emne for en fremtidig artikel?

Der er jo snart stof til en hel "begynderbog"!

Jeg glemte at tilføje "Toskinne digital"!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.985

PB  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
Jeg har endnu ikke oplevet en producent, der ikke gratis har skiftet hjulene til enten 2- eller 3-skinne.

Det lyder rigtig godt, fortæl lige, hvordan du overbeviste Heljan, Electrotren m.fl.?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.985

PB  Hjemmeside

"Occam" skrev:
Som kommentar til artiklen må du meget gerne skrive hvilket system du selv bruger og hvorfor, så kommende begyndere i vores dejlige hobby kan få glæde af det.

Dejlig artikel. Jeg er enig i de kommentarer, der er kommet her.

Jeg kører (som mange ved) tre-skinne digital.

Jeg er af den mening, at uanset alle de gode argumenter for systemer etc., så er det allervæsentligste, at man anvender samme system, som dem, man leger sammen med, anvender. et argument mener jeg, at du kan tilføje til dit generelle afsnit.

Det er nelig surt at vælge tre-skinne, hvis vennerne køre 2-skinne og omvendt.

Ligesom jeg var meget uenig med voresklubs afdøde medlem Lau Rasmussen i valget af dekodere. Han monterede nemlig Lenz-dekodere i lokomotiver til 3-skinne digital. Dermed afskar han muligheden for at lege på anlæg med Mobile Station, CS1 og Märklin 6021.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
Det lyder rigtig godt, fortæl lige, hvordan du overbeviste Heljan, Electrotren m.fl.?

Da jeg havde 3-skinne fik jeg altid skiftet hjul på både Heljan og Electrontren materiale. Det kan da godt være at det bare er min forhandler, der har været flink, det skal jeg så ikke kunne sige. Det har heller aldrig været et problem ved Roco.

Märklin og Trix har en officiel politik om at man kan få skiftet hjulene til 2-skinne eller 3-skinne afhængig af ønske, når man køber varen. Hvis din forhandler siger noget andet, så tager han fejl.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Så er artiklen opdateret med tegninger af strømoptaget, lidt om belysning af vogne og et par tabeller. Her kan man se de forskellige sportypers sporcode, og udvalget af forskellige typer sporskifter og krydsspor. I den anden tabel kan man se prisen pr. meter lige spor for de samme mærker, både for alm. lige skinner og for flekspor. Det giver nogle ret interessante tal...

Læs eller genlæs artiklen her:

http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/

Tak til de mange der har skrevet kommentarer til artiklen om hvilket sporsystem de bruger. Hvis du ikke har gjort det endnu, må du meget gerne skrive lidt om hvad du bruger, så der er mere repræsentativt læsestof til kommende begyndere i vores dejlige hobby. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Tak for de fine artikler. Jeg vil da udarbejde en lille artikel om H0m.

En tinge til 2-3skinne diskussionen som måske skal puttes ind på passende sted er opskæring af sporskifter (altså passage igennem et sporskifte som er stillet forkert) som vel kun er muligt med 3-skinne.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
En tinge til 2-3skinne diskussionen som måske skal puttes ind på passende sted er opskæring af sporskifter (altså passage igennem et sporskifte som er stillet forkert) som vel kun er muligt med 3-skinne.

Nej, det går ganske fint med 2 skinne også.

Vi har da kørt sådan med alle udkørselssporskiftere fra opstillingsbanegården i 12 år nu...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

moppe hvordan undgår du kortslutning? har du bare ingen strøm i hjertestykkerene?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Tak for den uovertruftne oversigt over sporsystemer.

Tillig Elite (code 83) er også et populært mærke, som du måske kan opdatere oversigten med.

I skrivende stund koster 890 mm fleksskinne 33,5 kr hos Perron 4, dvs 37,6 kr/m.

En alm. skinne på 228 mm koster 12 kr, dvs. 52,6 kr/m.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
moppe hvordan undgår du kortslutning? har du bare ingen strøm i hjertestykkerene?

Insulfrog.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"moppe" skrev:
"frede2300" skrev:
moppe hvordan undgår du kortslutning? har du bare ingen strøm i hjertestykkerene?
Insulfrog.Klaus

Men... går toget så ikke i stå?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.807

PB

"frede2300" skrev:
moppe hvordan undgår du kortslutning? har du bare ingen strøm i hjertestykkerene?

For måske lige at tydeliggøre: Hjertestykket skal være strømløst, dvs. f.eks. Peco's insulfrog eller andre mærkers plastic-hjertestykker. F.eks. lader Pikos A-sporskifter sig skære op af selv den letteste (næsten) vogn uden problemer. Og hvis man kører digitalt, burde et u-isoleret hjertestykke ikke volde de helt store problemer, hvis ellers strømoptaget er i orden.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ah, tak. Nå men her kommer så min historie, som du er mere end velkommen til at gengive på din udmærkede hjemmeside, Occam. Smile

Jeg bygger i Peco H0m code 75 (to-skinne).

Der er ikke så meget at vælge imellem når man vil køre H0m. Jeg har indtil videre kun kunne købe BEMO og Peco skinner i H0m. Jeg har prøvet begge dele, og der er en del forskel.

BEMO's skinner (som f.eks. følger med startsættene) er lavet af et sort metal og ser egentligt ok ud. Jeg kan godt lide de mørke skinner, man kan slibe overfladen blank hvis man føler for det.

Desværre er BEMO's skinner umulige at lodde på. Loddetin hænger simpelthen ikke fast. Derudover virker de ikke overbevisende i kvaliteten.

BEMO har også nogle sporskifter som er fremstillet af Shinohara. Samme sorte metal, men en mere robust kvalitet.

Peco er en helt anden historie. Overbevisende kvalitet, nemme at omgås. Jeg har valgt at lægge mine flex skinner på øjemål og så fiksere med et par søm hist og her. Til sidst limes der hele fast i ballast.

Peco flex skinnerne holder pænt formen selv om man bøjer dem mange gange og problemet med at den ene skinnestreng arbejder sig ud i forhold til den anden kan løses ved at man presser den på plads igen, selv efter skinnen er lagt i form.

Skiftespor fra Peco er også pæne, isæt mekanikken mellem tungerne er skjult af en lille kasse og ser pæn og semi-realistisk ud. Imellem tungerne fundes en lille fjeder af meget tynd piano tråd som holder sporskiftet fast i yderpositionerne. Der medfølger en ekstra fjeder.

Hjertestykket er forsynet med en leder som pænt og usynligt er ført ud under svellerne til den ene side.

Lodning på siden af skinnerne går som en drøm.

Priser:

(Excl underlag og ballast)

Flex skinne 914mm, 51 kr (kystbanen), altså ca 56 kr / meter.

Priseksempel, sporskifte:

Slankt sporskifte: 160 kr

Servo: ca 50 kr på nettet

Esu switchpilot servo 51802: 210 kr (til 4 sporskifter) = 53 kr / stk

Trækstang (kan konstrueres selv, jeg har valgt at købe et sæt fra BEMO): under 10 kr / stk

Ialt: 273 kr for et fuldt digitaliseret sporskifte.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.807

PB

Hej frede2300!

Jeg ved ikke, hvordan det ligger med at få fat i tingene i danske forretninger, men her er et link til en forretning i Tyskland, der blandt 1000 andre ting også fører Tilligs smalsporsmateriel.

http://www.lokpavillon.de/shop/

Du hakker Tillig af i listen til venstre. Og skulle du søge blandt amerikanske fabrikater, har de en speciel amerikansk side, som også kan være en guldgrube foer europæiske brugere.

Tillig laver spor af høj kvalitet, de er bl.a. brunerede, så man til dels slipper for at male dem selv. Man skal blot være opmærksom på, at sporskifternes tunger ikke selv låser i yderpositionerne, men skal tungerne skal stilles ved hjælp af f.eks. en sporskiftemotor.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Takker, jeg tager et kig Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Men... går toget så ikke i stå?

Ved at hjertestykket er isoleret?

Nej, slet ikke, hvorfor skulle de det?

Hjertestykket er vel noget der ligner 12-15 mm langt og strømfrit, skinner før og efter er strømførende. Det vil sige at kun 1 hjul kan risikere at være strømløst.

Vi har en Kö II kørende frem og tilbage i fast rute gennem 5 sporskiftere med isolerede hjertestykker og et 90 graders skinnekryds med isolerede samlinger, ganske uden problemer, maskinen ser du her:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/BR321.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
F.eks. lader Pikos A-sporskifter sig skære op af selv den letteste (næsten) vogn uden problemer. Og hvis man kører digitalt, burde et u-isoleret hjertestykke ikke volde de helt store problemer, hvis ellers strømoptaget er i orden.

Det samme gælder også Roco Geoline. De har bestemt heller ingen problemer med opskæring, ej heller med strømoptag over isolerede hjertestykke.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Vi har en Kö II kørende frem og tilbage i fast rute gennem 5 sporskiftere med isolerede hjertestykker og et 90 graders skinnekryds med isolerede samlinger, ganske uden problemer, maskinen ser du her:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/BR321.html

Det var interessant. Det lyder dejligt at kunne slippe for balladen med at polarisere sporskifter. Især krydsene ser komplicerede ud.

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"1:87" skrev:
Det samme gælder også Roco Geoline. De har bestemt heller ingen problemer med opskæring, ej heller med strømoptag over isolerede hjertestykke.

Nej, slet ikke og både PIKO Flesichmanns sporskiftere har det samme fine princip.

Jeg er slet ikke i tvivl om at denne side:

http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/det%20elektriske.htm

har forvirret og skabt stor frygt blandt en masse.

Fuldstændigt unødvendigt hysteri og antal ledninger.

Vil man køre med ledende hjertestykker gør man det og så undlader man at skære sine sporksiftere op, ellers får man kosrtslutning. De fleste der kører med ledende hjertestykker døjer heller ikke med hjul der kortslutter ud mod tunge, for så er vognen "defekt" og skal repareres!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

jeg har nævnt det tidligere treskinne spor er ikke modeltro og udvalget er alt for lille. hvis du vil have treskinne drift, er der kun selvbygning hvis du vil have anet end "legetøjs" spor. alene Märklins profilcode med alt for store profiler og alt for store hjulflanger ødelægger for mig hele fornemmelsen af rigtig jernbane. Forestil dig E-maskinen bygge med Märklintolerencer det vil øge hjulafstanden med mere end to mm.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.490

PB  Blog  Hjemmeside

"mylle" skrev:
jeg har nævnt det tidligere treskinne spor er ikke modeltro og udvalget er alt for lille. hvis du vil have treskinne drift, er der kun selvbygning hvis du vil have anet end "legetøjs" spor. alene Märklins profilcode med alt for store profiler og alt for store hjulflanger ødelægger for mig hele fornemmelsen af rigtig jernbane. Forestil dig E-maskinen bygge med Märklintolerencer det vil øge hjulafstanden med mere end to mm.
Du skulle ta' en tur på biblioteket og låne lokomotivet nr 43 og læse lederen om hvad der er rigtig modeljernbane.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

Hej gruppe.

Jeg er ofte blevet spurgt om, hvad jeg syntes om netop deres anlæg.

Der har været alle mulige slags af størrelser, 2 - 3 skinne og analoge som digitale.

Jeg stiller som regel et modspørgsmål som : Er du glad for dit anlæg?

Hvis man så siger ja, eller der breder sig et lille lunt drømmene smil, så vil svarret altid blive at [u]så er det et rigtigt godt anlæg.[/u]

Min filosofi er, at anlægget skal behage ejeren (brugeren) i første række og ikke nødvendigvis os andre.

Hvis der kommer et et specifikt spørgsmål, vil jeg naturligvis gøre mit bedste for at være behjælpelig så korrekt som muligt.

Jeg plejer også at sige at der ikke findes et bedre system eller størrelse. Alene det at bygge en modelbane vil altid være [u]kompromiets svære kunst.[/u]

Vi "vokser" altid med opgaverne, og der er ingen, der har de vises sten.

Så kære venner; istedet for at smide mudder efter hinanden, så hjælp efter bedste evne.

Jeg har også fået spørgsmål hvortil jeg måtte svare at dette emne har jeg desværre ingen eller kun lidt forstand på, - så prøv lige at spørge lige ham eller hende.

Det er ikke en skam at man kender sine styrke og begrænsninger - tværtimod.

Der er desværre også eksembler på, at udtalelser som [u]sådan har det aldrig kørt eller været [/u], og selv måske efter billeddokumentation ikke lader sig overbevise.

Nuvel er denne person egentilg ikke blot ude på at fortælle vor dygtig han selv er, istedet for at hjælpe dig?

Lad være med at lade dig gå på af disse personer.

Husk på at de timer, der går godt, kommer ikke skidt tilbage.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 417

PB  Hjemmeside

Jamen Horsecreek, det er da selvklart. Jeg kan da kun udtale mig om mine betingelser for modeljernbane. Dine må du selv afgøre, men som jeg tidligere ar nævnt er sporet og sporforløbet, for MIG, ikke dig eller nogen andre, MIG, en meget vigtig del af hele projektet. I Helsingør bygger de tre-skinne på grund af driftssikkerheden, jeg bygger to-skinne med så lille code som overhovedet muligt på grund af udseendet. Jeg vil ikke bruge måneder på detaljer og formuer på modeller, hvor udseendet ikke er optimalt. En E-maskine kan ikke bygges med Märklin hjul uden meget store afvigelser fra det modeltro.

Flangerne efter RP 25 er 0,64 til 0,70 mm, Heljans 0,80 mm Märklins er 1,35 til 1,40 mm. Det betyder at afstanden mellem drivhjulene ved Märklin forøges med 4 x 0,70 mm og bredden af hjulkasserne med ca én mm. Det er for mig uacceptabelt. Hvad dine krav angår så er der kun en til at stille dem: Dig selv.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mylle" skrev:
jeg har nævnt det tidligere treskinne spor er ikke modeltro og udvalget er alt for lille. hvis du vil have treskinne drift, er der kun selvbygning hvis du vil have anet end "legetøjs" spor. alene Märklins profilcode med alt for store profiler og alt for store hjulflanger ødelægger for mig hele fornemmelsen af rigtig jernbane.

Så må man jo købe noget spor mee rigtig code og ilægge kontaktpunkter selv. JEG kan se at Conrad har løse "punktbånd" til at placere under valgfrie spor.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 255

PB  Hjemmeside

"mylle" skrev:
En E-maskine kan ikke bygges med Märklin hjul uden meget store afvigelser fra det modeltro.
Nå ja, men Heljan har jo netop bevist med E-maskinen at det ikke er nødvendigt med de store hjulflanger - det kræver blot en mere præcis justering af lokomotivet (og desværre så præcis, at deres kinesiske samlefabrik ikke altid er i stand til at leve op til til kravene).På Märklins C-skinner (og formentlig også på K-skinnerne) kan man sagtens køre med materiel, der ellers er beregnet til 2-skinnedrift.Michael[/quote]

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
På Märklins C-skinner (og formentlig også på K-skinnerne) kan man sagtens køre med materiel, der ellers er beregnet til 2-skinnedrift.

Jeps det er intet problem, jeg nævner i flæng, hvilke 2 skinne modeller vi har kørende på K-skinner (i 2 skinne drift):

Heljan My (11xx og 12xx), Mz, P, Pr Mo og Ms.

Roco My, Ma, og N

Piko Desiro

Hebbytrade D.

Hertil kommer korte og lange vogne i alle afskygninger af blandede fabrikater som Roco, Heljan, Hobbytrade, Klein (og sikkert andre)

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

moppe: jeg er jo meget nysgerrig: hvorfor kører i 2-skinnedrift på k-skinner?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
moppe: jeg er jo meget nysgerrig: hvorfor kører i 2-skinnedrift på k-skinner?

Fordi vi i vores naive tro havde en ide om at vi kunne lave et anlæg der kunne begge dele. Så kunne de medlemmer der kører 3 skinne derhjemme komme med deres modeller og suse lidt rundt på anlægget og ved normal udstilling kunne man så skifte tilbage til 2 skinne.

Anlægget er også bygget i moduler, så det er til at tage med ud - det er nok den næste ting der aldrig kommer til at ske..........

Det er nu udvidet med en store skyggebanegård, så der er palds til mere end 3 togsæt. Her der der brugt PIKO spor i stedet.

Det drejer sig ikke om vores hovedanlæg, men det lille anlæg der viser Jyllands første jernbanestrækning - præcist der, hvor den kører forbi Hadsten Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

moppe: ah ok tak. Smile jamen det skulle da være muligt at skifte? men ok det gider man måske ikke i praksis... men egentligt en god ide.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.490

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg mener at have hørt, at Gersagerparkens Modeljernbaneklub kører med Märklin K-skinner og kan skifte mellem 2-skinne og 3-skinne efter behov.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
moppe: ah ok tak. Smile jamen det skulle da være muligt at skifte? men ok det gider man måske ikke i praksis... men egentligt en god ide.

Mest fordi der sider ganske få fiolk i klubben der har styr på teknikken. Automatisk styring er langt lettere med analog 2 skinne, end analog 3 skinne drift. Lokomotiver til analog 2 skinne er også billigere end dem til 3 skinne. Derfor er automatisk drift baseret på 2 skinne og det går ret fint. Der køres automatisk drift på alle åbningsdage.

Skite mellem 2 og 3 skinne kræver en masse ombygning af teknikken (eller _mange_ omskiftere) og behovet for 3 skinnedrift har vist sig at være minimalt, så det er droppet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Occam" skrev:
Det var interessant. Det lyder dejligt at kunne slippe for balladen med at polarisere sporskifter. Især krydsene ser komplicerede ud.

Men da du gerne vil bygge virkelighedstro dioramaer med flotte detaljer vil jeg synes at et sort stykke plastik som hjertestykke skæmmer helt vildt.

Skal det være rigtigt flot skal det være Tillig, hvor sporskiftetungerne er støbte skinner, der bøjes. Selvom Peco laver flotte spor, så er det altså noget helt andet at se på Pecos skiftetunger i presset plade, der er hængslet og så et Tillig sporskifte, hvor det hele er i samme skinneprofil.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.760

PB

Hej Occam (og alle),

Måske skulle du også nævne at Märklins C-skinner har code 90 og derfor ligger meget tæt på virkelighedens skinne UIC 60 (60kg/m), der bruges på hovedstrækningerne i Tyskland i epoke IV (svarer til code 83). En anden god ting er, at man kan kigge igennem mellem skinne og ballast. Skinneprofilet er også OK efter min mening (i hvert fald bedre end K).

I serien Modell Bahn Kompakt er der et lille hæfte "Gleisbau" der på udmærket vis beskriver normer, sportyper, sporbygning og ballast i model. Kan købes på amazon.de.

Det er lidt ærgerligt, at Märklin ikke har sendt nogle buede sporskifter på markedet der passer til de større radier og et flexspor samt et slankt krydsskifte savner de fleste vel også.

Men faktisk kan C-sporet med ballast udformes rigtigt flot, se her:

http://stummi.foren-city.de/topic,30175,-perfektes-einschottern-des-c-gleises.html

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"moppe" skrev:
Jeg er slet ikke i tvivl om at denne side:http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/det%20elektriske.htmhar forvirret og skabt stor frygt blandt en masse.Fuldstændigt unødvendigt hysteri og antal ledninger.

Faktisk synes jeg den side gennemgår alle problematikkerne omkring forbindelserne og de mulige fejl, der kan opstå meget godt. Der mangler bare en simpel gennemgang af løsningen, for det kommer nemt til at se ud som om det er helt vildt.

http://www.tlarsen.dk/Banen/SaebyStationIModel/index.php?selected=Sporsk... viser meget simpelt, hvordan det gøres med 9 lodninger på et Pecosporskifte.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Men da du gerne vil bygge virkelighedstro dioramaer med flotte detaljer vil jeg synes at et sort stykke plastik som hjertestykke skæmmer helt vildt.Skal det være rigtigt flot skal det være Tillig, hvor sporskiftetungerne er støbte skinner, der bøjes. Selvom Peco laver flotte spor, så er det altså noget helt andet at se på Pecos skiftetunger i presset plade, der er hængslet og så et Tillig sporskifte, hvor det hele er i samme skinneprofil.

Der er vi slet ikke uenige.

Skulel jeg på noget tidspunkt bygge selv, blev det også med polariserede hjertestykker, langsomtgående sporskiftedrev og hele plulletjavsen. Her vil alle sporskiftere være sikret så man ikke kan skære dem op........

Men for dem som vil have et anlæg der er let at sætte sammen og let at køre på, så er isolerede hjertestykker vejen frem.

PECO skinnerne var de fineste en gang - den gang har fået en dør for enden som åbenbart er lukket, for andre gør det bedre i dag (eksempelvis Tillig). PECO sporet er også 30 år gammelt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Michael BJ skrev:

(og desværre så præcis, at deres kinesiske samlefabrik ikke altid er i stand til at leve op til til kravene).

det er fordi de har skæve øjne......... hehe

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.807

PB

Tøh, høh!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 255

PB  Hjemmeside

Nåh ja, det havde jeg ikke lige tænkt på - det forklarer vel også at nogle af lokomotiverne har skæve hjul............ Laughing out loud

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

super guide, meget hjælpsom.

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.