Kære alle
Med jævne mellemrum dukker spørgsmålet om valg af skinnesystem op på dette forum. Det giver som regel anledning til lidt diskussion, og det er derfor med bævende stemme, at jeg fortæller at jeg har forsøgt at skrive en faktuel artikel om to- og treskinnesystemet.
Jeg har valgt at fokusere på sporene i første omgang, og forsøgt at formulere det for begyndere. Artiklen blever nok udbygget i fremtiden med flere fabrikater og mere om sporskifter, polarisering etc.
Kommentarer og rettelser til artiklen modtages med gerne, helst i tråden her.
Som kommentar til artiklen må du meget gerne skrive hvilket system du selv bruger og hvorfor, så kommende begyndere i vores dejlige hobby kan få glæde af det.
Artiklen kan læses her:
http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/
Fyr løs!
Med venlig hilsen
- Occam
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jaaa!!! hvor skønt. Endnu en artikel som skulle ha været på wiki'en.
Men ja det er et af de helt store spørgsmål, så dejligt at du går lige på!
Glæder mig til at læse den.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Udemrket!!!! Artikeln er læst. Rigtig godt!!!
Komentarer:
- hvad med skiftespor? (insulfrog/electrofrog, mm, ved 3.skinne ingen problem)
- hvad med vogn belysning? (slbesko på hver vogn eller strømførende koblinger kontra simpelt 2.skinne optag)
- vendesløjfer (ja, ok hvor mange laver man af dem?)
- s88 tilbagemelding?
ok det har måske ikke noget med skinnerne at gøre men alt at gøre med valget 2/3 skinne.
go weekend
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Occam
Indlæg: 583
Tak for det
Gode pointer. Vendesløjfer er nævnt, men de øvrige ting vil jeg skrive ind i artiklen.
Lige nu sidder jeg og laver en oversigt over de forskellige fabrikaters geometriske muligheder og pris pr. meter ved alm. lige skinner og ved fleksspor...skriver igen når den er på...
Også god weekend til dig
Med venlig hilsen
- Occam
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig OCCAM
Som sædvanlig en god artikel som mange kan bruge..
Det er altid rart når der kommer noget fra din "pen"...
med venlig toghilsen
Togthom :roll: :roll: :roll: :roll:
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Occam
Endnu en overskuelig og velskrevet artikel fra dig - super.
Nu er det jo kun om H0 spor, så den sku' vel ha' været placeret under H0!
Smider lige nogle små detaljer på en PM.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Occam.
Det var godt at du skrev den artikel. Jeg kan specielt godt lide, at du har holdt den i en neutral tone, så folk har mulighed for selv at beslutte sig. Det er typisk for den slags artikler, at forfatteren forsøger at pådutte folk sine meninger, det synes jeg ikke du gør og det skal du have ros for.
Jeg synes dog der mangler en bemærkning om hjulene. Jeg kunne godt tænke mig, at du lige nævnte, at man skal huske at få skiftet hjul på vognene. Jeg kunne frygte at en begynder ville tro, at han overhovedet ikke kan benytte Märklins materiale på et 2-skinne anlæg og omvendt, hvilket jo er forkert. Jeg har endnu ikke oplevet en producent, der ikke gratis har skiftet hjulene til enten 2- eller 3-skinne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Occam!
Alle tiders! Det er godt, at I er nogen, der finder overskud til at lave den slags artikler. Det er jo samme spor (undskyld!) som den om koblinger.
Nu nævnes der flere gange Tillig spor i forbindelse med din artikel. Og de er jo flotte, stort udvalg af sporskifter, hele og halve englændere med ud- og indvendigt liggende tunger, treskinne spor til drift også med smalspor, skinnerne er brunerede etc. Men en positiv omtale af Tillig-spor kræver vel også en "advarsel" om, at sporskifter kun lader sig skifte med motoriserede drev.
Så sporskiftedrev kunne måske også være et emne for en fremtidig artikel?
Der er jo snart stof til en hel "begynderbog"!
Jeg glemte at tilføje "Toskinne digital"!
Bjarne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.172
Det lyder rigtig godt, fortæl lige, hvordan du overbeviste Heljan, Electrotren m.fl.?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.172
Dejlig artikel. Jeg er enig i de kommentarer, der er kommet her.
Jeg kører (som mange ved) tre-skinne digital.
Jeg er af den mening, at uanset alle de gode argumenter for systemer etc., så er det allervæsentligste, at man anvender samme system, som dem, man leger sammen med, anvender. et argument mener jeg, at du kan tilføje til dit generelle afsnit.
Det er nelig surt at vælge tre-skinne, hvis vennerne køre 2-skinne og omvendt.
Ligesom jeg var meget uenig med voresklubs afdøde medlem Lau Rasmussen i valget af dekodere. Han monterede nemlig Lenz-dekodere i lokomotiver til 3-skinne digital. Dermed afskar han muligheden for at lege på anlæg med Mobile Station, CS1 og Märklin 6021.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Da jeg havde 3-skinne fik jeg altid skiftet hjul på både Heljan og Electrontren materiale. Det kan da godt være at det bare er min forhandler, der har været flink, det skal jeg så ikke kunne sige. Det har heller aldrig været et problem ved Roco.
Märklin og Trix har en officiel politik om at man kan få skiftet hjulene til 2-skinne eller 3-skinne afhængig af ønske, når man køber varen. Hvis din forhandler siger noget andet, så tager han fejl.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Occam
Indlæg: 583
Så er artiklen opdateret med tegninger af strømoptaget, lidt om belysning af vogne og et par tabeller. Her kan man se de forskellige sportypers sporcode, og udvalget af forskellige typer sporskifter og krydsspor. I den anden tabel kan man se prisen pr. meter lige spor for de samme mærker, både for alm. lige skinner og for flekspor. Det giver nogle ret interessante tal...
Læs eller genlæs artiklen her:
http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/
Tak til de mange der har skrevet kommentarer til artiklen om hvilket sporsystem de bruger. Hvis du ikke har gjort det endnu, må du meget gerne skrive lidt om hvad du bruger, så der er mere repræsentativt læsestof til kommende begyndere i vores dejlige hobby.
Med venlig hilsen
- Occam
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Tak for de fine artikler. Jeg vil da udarbejde en lille artikel om H0m.
En tinge til 2-3skinne diskussionen som måske skal puttes ind på passende sted er opskæring af sporskifter (altså passage igennem et sporskifte som er stillet forkert) som vel kun er muligt med 3-skinne.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, det går ganske fint med 2 skinne også.
Vi har da kørt sådan med alle udkørselssporskiftere fra opstillingsbanegården i 12 år nu...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
moppe hvordan undgår du kortslutning? har du bare ingen strøm i hjertestykkerene?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Tak for den uovertruftne oversigt over sporsystemer.
Tillig Elite (code 83) er også et populært mærke, som du måske kan opdatere oversigten med.
I skrivende stund koster 890 mm fleksskinne 33,5 kr hos Perron 4, dvs 37,6 kr/m.
En alm. skinne på 228 mm koster 12 kr, dvs. 52,6 kr/m.
mvh. Dampfmeisteren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Insulfrog.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Men... går toget så ikke i stå?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
For måske lige at tydeliggøre: Hjertestykket skal være strømløst, dvs. f.eks. Peco's insulfrog eller andre mærkers plastic-hjertestykker. F.eks. lader Pikos A-sporskifter sig skære op af selv den letteste (næsten) vogn uden problemer. Og hvis man kører digitalt, burde et u-isoleret hjertestykke ikke volde de helt store problemer, hvis ellers strømoptaget er i orden.
Bjarne
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ah, tak. Nå men her kommer så min historie, som du er mere end velkommen til at gengive på din udmærkede hjemmeside, Occam.
Jeg bygger i Peco H0m code 75 (to-skinne).
Der er ikke så meget at vælge imellem når man vil køre H0m. Jeg har indtil videre kun kunne købe BEMO og Peco skinner i H0m. Jeg har prøvet begge dele, og der er en del forskel.
BEMO's skinner (som f.eks. følger med startsættene) er lavet af et sort metal og ser egentligt ok ud. Jeg kan godt lide de mørke skinner, man kan slibe overfladen blank hvis man føler for det.
Desværre er BEMO's skinner umulige at lodde på. Loddetin hænger simpelthen ikke fast. Derudover virker de ikke overbevisende i kvaliteten.
BEMO har også nogle sporskifter som er fremstillet af Shinohara. Samme sorte metal, men en mere robust kvalitet.
Peco er en helt anden historie. Overbevisende kvalitet, nemme at omgås. Jeg har valgt at lægge mine flex skinner på øjemål og så fiksere med et par søm hist og her. Til sidst limes der hele fast i ballast.
Peco flex skinnerne holder pænt formen selv om man bøjer dem mange gange og problemet med at den ene skinnestreng arbejder sig ud i forhold til den anden kan løses ved at man presser den på plads igen, selv efter skinnen er lagt i form.
Skiftespor fra Peco er også pæne, isæt mekanikken mellem tungerne er skjult af en lille kasse og ser pæn og semi-realistisk ud. Imellem tungerne fundes en lille fjeder af meget tynd piano tråd som holder sporskiftet fast i yderpositionerne. Der medfølger en ekstra fjeder.
Hjertestykket er forsynet med en leder som pænt og usynligt er ført ud under svellerne til den ene side.
Lodning på siden af skinnerne går som en drøm.
Priser:
(Excl underlag og ballast)
Flex skinne 914mm, 51 kr (kystbanen), altså ca 56 kr / meter.
Priseksempel, sporskifte:
Slankt sporskifte: 160 kr
Servo: ca 50 kr på nettet
Esu switchpilot servo 51802: 210 kr (til 4 sporskifter) = 53 kr / stk
Trækstang (kan konstrueres selv, jeg har valgt at købe et sæt fra BEMO): under 10 kr / stk
Ialt: 273 kr for et fuldt digitaliseret sporskifte.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej frede2300!
Jeg ved ikke, hvordan det ligger med at få fat i tingene i danske forretninger, men her er et link til en forretning i Tyskland, der blandt 1000 andre ting også fører Tilligs smalsporsmateriel.
http://www.lokpavillon.de/shop/
Du hakker Tillig af i listen til venstre. Og skulle du søge blandt amerikanske fabrikater, har de en speciel amerikansk side, som også kan være en guldgrube foer europæiske brugere.
Tillig laver spor af høj kvalitet, de er bl.a. brunerede, så man til dels slipper for at male dem selv. Man skal blot være opmærksom på, at sporskifternes tunger ikke selv låser i yderpositionerne, men skal tungerne skal stilles ved hjælp af f.eks. en sporskiftemotor.
Bjarne
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Takker, jeg tager et kig
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ved at hjertestykket er isoleret?
Nej, slet ikke, hvorfor skulle de det?
Hjertestykket er vel noget der ligner 12-15 mm langt og strømfrit, skinner før og efter er strømførende. Det vil sige at kun 1 hjul kan risikere at være strømløst.
Vi har en Kö II kørende frem og tilbage i fast rute gennem 5 sporskiftere med isolerede hjertestykker og et 90 graders skinnekryds med isolerede samlinger, ganske uden problemer, maskinen ser du her:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/BR321.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det samme gælder også Roco Geoline. De har bestemt heller ingen problemer med opskæring, ej heller med strømoptag over isolerede hjertestykke.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Occam
Indlæg: 583
Det var interessant. Det lyder dejligt at kunne slippe for balladen med at polarisere sporskifter. Især krydsene ser komplicerede ud.
Med venlig hilsen
- Occam
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, slet ikke og både PIKO Flesichmanns sporskiftere har det samme fine princip.
Jeg er slet ikke i tvivl om at denne side:
http://www.oestjydsk-modeltogs-forening.dk/det%20elektriske.htm
har forvirret og skabt stor frygt blandt en masse.
Fuldstændigt unødvendigt hysteri og antal ledninger.
Vil man køre med ledende hjertestykker gør man det og så undlader man at skære sine sporksiftere op, ellers får man kosrtslutning. De fleste der kører med ledende hjertestykker døjer heller ikke med hjul der kortslutter ud mod tunge, for så er vognen "defekt" og skal repareres!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
jeg har nævnt det tidligere treskinne spor er ikke modeltro og udvalget er alt for lille. hvis du vil have treskinne drift, er der kun selvbygning hvis du vil have anet end "legetøjs" spor. alene Märklins profilcode med alt for store profiler og alt for store hjulflanger ødelægger for mig hele fornemmelsen af rigtig jernbane. Forestil dig E-maskinen bygge med Märklintolerencer det vil øge hjulafstanden med mere end to mm.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej gruppe.
Jeg er ofte blevet spurgt om, hvad jeg syntes om netop deres anlæg.
Der har været alle mulige slags af størrelser, 2 - 3 skinne og analoge som digitale.
Jeg stiller som regel et modspørgsmål som : Er du glad for dit anlæg?
Hvis man så siger ja, eller der breder sig et lille lunt drømmene smil, så vil svarret altid blive at [u]så er det et rigtigt godt anlæg.[/u]
Min filosofi er, at anlægget skal behage ejeren (brugeren) i første række og ikke nødvendigvis os andre.
Hvis der kommer et et specifikt spørgsmål, vil jeg naturligvis gøre mit bedste for at være behjælpelig så korrekt som muligt.
Jeg plejer også at sige at der ikke findes et bedre system eller størrelse. Alene det at bygge en modelbane vil altid være [u]kompromiets svære kunst.[/u]
Vi "vokser" altid med opgaverne, og der er ingen, der har de vises sten.
Så kære venner; istedet for at smide mudder efter hinanden, så hjælp efter bedste evne.
Jeg har også fået spørgsmål hvortil jeg måtte svare at dette emne har jeg desværre ingen eller kun lidt forstand på, - så prøv lige at spørge lige ham eller hende.
Det er ikke en skam at man kender sine styrke og begrænsninger - tværtimod.
Der er desværre også eksembler på, at udtalelser som [u]sådan har det aldrig kørt eller været [/u], og selv måske efter billeddokumentation ikke lader sig overbevise.
Nuvel er denne person egentilg ikke blot ude på at fortælle vor dygtig han selv er, istedet for at hjælpe dig?
Lad være med at lade dig gå på af disse personer.
Husk på at de timer, der går godt, kommer ikke skidt tilbage.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jamen Horsecreek, det er da selvklart. Jeg kan da kun udtale mig om mine betingelser for modeljernbane. Dine må du selv afgøre, men som jeg tidligere ar nævnt er sporet og sporforløbet, for MIG, ikke dig eller nogen andre, MIG, en meget vigtig del af hele projektet. I Helsingør bygger de tre-skinne på grund af driftssikkerheden, jeg bygger to-skinne med så lille code som overhovedet muligt på grund af udseendet. Jeg vil ikke bruge måneder på detaljer og formuer på modeller, hvor udseendet ikke er optimalt. En E-maskine kan ikke bygges med Märklin hjul uden meget store afvigelser fra det modeltro.
Flangerne efter RP 25 er 0,64 til 0,70 mm, Heljans 0,80 mm Märklins er 1,35 til 1,40 mm. Det betyder at afstanden mellem drivhjulene ved Märklin forøges med 4 x 0,70 mm og bredden af hjulkasserne med ca én mm. Det er for mig uacceptabelt. Hvad dine krav angår så er der kun en til at stille dem: Dig selv.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så må man jo købe noget spor mee rigtig code og ilægge kontaktpunkter selv. JEG kan se at Conrad har løse "punktbånd" til at placere under valgfrie spor.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Michael BJ
Indlæg: 276
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps det er intet problem, jeg nævner i flæng, hvilke 2 skinne modeller vi har kørende på K-skinner (i 2 skinne drift):
Heljan My (11xx og 12xx), Mz, P, Pr Mo og Ms.
Roco My, Ma, og N
Piko Desiro
Hebbytrade D.
Hertil kommer korte og lange vogne i alle afskygninger af blandede fabrikater som Roco, Heljan, Hobbytrade, Klein (og sikkert andre)
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
moppe: jeg er jo meget nysgerrig: hvorfor kører i 2-skinnedrift på k-skinner?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi vi i vores naive tro havde en ide om at vi kunne lave et anlæg der kunne begge dele. Så kunne de medlemmer der kører 3 skinne derhjemme komme med deres modeller og suse lidt rundt på anlægget og ved normal udstilling kunne man så skifte tilbage til 2 skinne.
Anlægget er også bygget i moduler, så det er til at tage med ud - det er nok den næste ting der aldrig kommer til at ske..........
Det er nu udvidet med en store skyggebanegård, så der er palds til mere end 3 togsæt. Her der der brugt PIKO spor i stedet.
Det drejer sig ikke om vores hovedanlæg, men det lille anlæg der viser Jyllands første jernbanestrækning - præcist der, hvor den kører forbi Hadsten
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
moppe: ah ok tak. jamen det skulle da være muligt at skifte? men ok det gider man måske ikke i praksis... men egentligt en god ide.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg mener at have hørt, at Gersagerparkens Modeljernbaneklub kører med Märklin K-skinner og kan skifte mellem 2-skinne og 3-skinne efter behov.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Mest fordi der sider ganske få fiolk i klubben der har styr på teknikken. Automatisk styring er langt lettere med analog 2 skinne, end analog 3 skinne drift. Lokomotiver til analog 2 skinne er også billigere end dem til 3 skinne. Derfor er automatisk drift baseret på 2 skinne og det går ret fint. Der køres automatisk drift på alle åbningsdage.
Skite mellem 2 og 3 skinne kræver en masse ombygning af teknikken (eller _mange_ omskiftere) og behovet for 3 skinnedrift har vist sig at være minimalt, så det er droppet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Men da du gerne vil bygge virkelighedstro dioramaer med flotte detaljer vil jeg synes at et sort stykke plastik som hjertestykke skæmmer helt vildt.
Skal det være rigtigt flot skal det være Tillig, hvor sporskiftetungerne er støbte skinner, der bøjes. Selvom Peco laver flotte spor, så er det altså noget helt andet at se på Pecos skiftetunger i presset plade, der er hængslet og så et Tillig sporskifte, hvor det hele er i samme skinneprofil.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Occam (og alle),
Måske skulle du også nævne at Märklins C-skinner har code 90 og derfor ligger meget tæt på virkelighedens skinne UIC 60 (60kg/m), der bruges på hovedstrækningerne i Tyskland i epoke IV (svarer til code 83). En anden god ting er, at man kan kigge igennem mellem skinne og ballast. Skinneprofilet er også OK efter min mening (i hvert fald bedre end K).
I serien Modell Bahn Kompakt er der et lille hæfte "Gleisbau" der på udmærket vis beskriver normer, sportyper, sporbygning og ballast i model. Kan købes på amazon.de.
Det er lidt ærgerligt, at Märklin ikke har sendt nogle buede sporskifter på markedet der passer til de større radier og et flexspor samt et slankt krydsskifte savner de fleste vel også.
Men faktisk kan C-sporet med ballast udformes rigtigt flot, se her:
http://stummi.foren-city.de/topic,30175,-perfektes-einschottern-des-c-gleises.html
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Faktisk synes jeg den side gennemgår alle problematikkerne omkring forbindelserne og de mulige fejl, der kan opstå meget godt. Der mangler bare en simpel gennemgang af løsningen, for det kommer nemt til at se ud som om det er helt vildt.
http://www.tlarsen.dk/Banen/SaebyStationIModel/index.php?selected=Sporsk... viser meget simpelt, hvordan det gøres med 9 lodninger på et Pecosporskifte.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der er vi slet ikke uenige.
Skulel jeg på noget tidspunkt bygge selv, blev det også med polariserede hjertestykker, langsomtgående sporskiftedrev og hele plulletjavsen. Her vil alle sporskiftere være sikret så man ikke kan skære dem op........
Men for dem som vil have et anlæg der er let at sætte sammen og let at køre på, så er isolerede hjertestykker vejen frem.
PECO skinnerne var de fineste en gang - den gang har fået en dør for enden som åbenbart er lukket, for andre gør det bedre i dag (eksempelvis Tillig). PECO sporet er også 30 år gammelt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Michael BJ skrev:
(og desværre så præcis, at deres kinesiske samlefabrik ikke altid er i stand til at leve op til til kravene).
det er fordi de har skæve øjne......... hehe
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tøh, høh!
Bjarne
Michael BJ
Indlæg: 276
Nåh ja, det havde jeg ikke lige tænkt på - det forklarer vel også at nogle af lokomotiverne har skæve hjul............
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Lau82
Indlæg: 255
super guide, meget hjælpsom.
3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale