Da jeg på et tidspunkt fik en idé til at bruge en færge som elevator mellem to niveauer i en jernbane - og ville bruge en løftesøjle til formålet - lavede jeg i dag en forsøgsopstilling med mit hæve/sænke-bord.
Bordet bruger linære aktuatorer fra Linak A/S - og er udstyret med en kontrol med hukommelse. Den kan huske to niveauer for to brugere -dvs. fire stillinger. Den løftesøjle som kan tage længst vandring er DL9 med 650 mm. Delt i fire niveauer giver det lidt over 15 cm mellem niveauerne.
Som I kan se er der en lille usikkerhed i niveauet på hukommelsen, men et lille ekstra tryk på op eller ned knappen kan justere præcist. Min oplevelse var, at det var mest udtalt i nederste position.
Det er sandsynligvis muligt at hacke sig ind på kontakterne, hvis man ønsker en automatisk styring.
Jeg håber at min forsøgsopstilling har givet sat nogle griller i hovedet på jer.
http://www.linak.dk/Produkter/?id2=269
http://www.linak.dk/Produkter/?id2=280
Se video her:
http://www.youtube.com/watch?v=MtKFt8CvL-w
MVH:Per
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Den slags er altid spaendende.
Uden at have nogen som helst praktisk erfaring med dette i forb. med modeltog, vil jeg dog paastaa at du ikke udelukkende maa lade det komme an paa dens egen hukommelse for praecisionen, men derimod er det noedvendigt med et hoerbart/maerkart/synligt mekanisk KLIK for hvert niveau. (Taenk paa den gamle Maerklin-drejeskive)
Optimalt burde dette KLIK ogsaa afbryde/slutte stroemmen til niveauet.
Taenk paa de lukke-mekanismer der findes til doere og klappe; En lille messingcylinder med en fjederbelastet rustfri metalkugle.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg er enig i, at en anden sensor vil være at foretrække til automatisk drift - også fordi hukommelsen har en usikkerhed. Jeg har ikke talt med Linak - det kan jo være at der findes måder at styre søjlerne mere nøjagtigt ... evt. sætte hastigheden ned, når man nærmer sig. Hvis man sætter egne sensorer på vil man jo også kunne lave flere stop.
Kontrolboksens knapper kan man jo nok ret let lodde sig ind på, så man kan lade relæer styre dem i stedet. Så vil det jo være muligt at lade WinDigiPet, CS'en, Ecos el.lign. styre elevatoren som en del af den almindelige drift.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Purellum
Indlæg: 507
Var du taget med os til Mullerup for 14 dage siden, ville du have set mig få ikke bare griller; men stort set hele grillen i hovedet
Bare fordi jeg ikke liiiige kunne finde en grill-starter til hvad der mindede om den svenske kok fra Muppetshow
Huidy Buidy Buidy, Börk! Börk! Börk!
( Lyder alle Falstringer sådan? )
Faktisk blev en ide svarende til din drøftet under middagen; jeg har nemlig planlagt en væg som opstillingsbanegård
Til dit forsøg med Linak-motorer har jeg følgende:
Jeg tror ikke at det er hukommelsen i "boksen" der er unøjagtig, jeg tror at det er skrivebordet der ikke er stift / nøjagtigt nok.
Prøv en gang at lave dit forsøg, således at du kører lidt for langt ned, og så op igen ved den nederste position.
Derved vil skrivebordet hver gang køre opad lige inden det stopper.
Prøv desuden at sætte noget tungt på den ene side af bordet, således at det hele tiden er tvunget "skævt".
Generelt:
Du behøver ikke have den lange vandring på din elevator; derimod vil flere etager være en fordel.
Forestil dig 3 reoler med samme afstand mellem alle hylder; hvor den miderste reol kan bevæge sig en hyldehøjde op/ned.
Du kan så løfte dit tog en etage op, køre det ind på en hylde, lade elevatoren køre tom ned,
køre toget ud på den hylde på elevatoren der derved kommer på etage1, løfte toget til etage2 osv.
På den måde vil en elevator med lille vandring give dig mulighed for at fordele mange tog på reolerne.
Giver ovenstående overhovedet nogen mening???? :oops:
Kommer Ali Barner og de fyrretyve Falstringer nu efter mig????
Per.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo lidt, tyskerne bruger det en del det hedder en paternoster. og er i færdig udgave forfærdentligt dyrt:
http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de/
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Paternoster .................................................. sed libera nos a Malo.
ØV, min Paternoster virker ikke på negativ DC fra Hadsten
Selvom en paternoster og en elevator begge flytter ting / personer fra et niveau til et andet,
kan den mekaniske opbygning af de to ting absolut ikke sammenlignes.

Så kunne man lige så godt anvende en "Gatling"
Per.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jo da ... jeg har spillet masser af computerspil, så jeg forstår godt meningen. Men jeg ville nok gå efter noget, hvor jeg lidt hurtigere kunne kaste noget fra a til b.
Jeg har diskuteret dette med Dennis, da vi begge er nødt til at indrette os lidt efter omgivende faktorers indgriben i vores liv. Vi har begge ideer om, at indrette en bane, så det nærmest er to hele anlæg ovenpå hinanden, men vi vil gerne slippe for en helix ... her kunne en automatisk elevator løse problemet.
MVH:Per
PS ... måske skal vi kalde dig for Pyro-llum i stedet?
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Purellum
Indlæg: 507
Egentlig må du kalde mig lige hvad du vil; bare ikke tidligt op om morgenen
Nu har jeg tilfældigvis 2 Linak-er med 24 cm vandring liggende i min lade, uden kontrol-box.
Er det noget du vil kigge på en dag ?
Ellers har jeg et 2 andre der måske er mere velegnede, 20 cm vandring.
Per.
PS: Det begynder da at lugte lidt af grill igen :?: