Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Elevator til niveauskift

Da jeg på et tidspunkt fik en idé til at bruge en færge som elevator mellem to niveauer i en jernbane - og ville bruge en løftesøjle til formålet - lavede jeg i dag en forsøgsopstilling med mit hæve/sænke-bord.

Bordet bruger linære aktuatorer fra Linak A/S - og er udstyret med en kontrol med hukommelse. Den kan huske to niveauer for to brugere -dvs. fire stillinger. Den løftesøjle som kan tage længst vandring er DL9 med 650 mm. Delt i fire niveauer giver det lidt over 15 cm mellem niveauerne.

Som I kan se er der en lille usikkerhed i niveauet på hukommelsen, men et lille ekstra tryk på op eller ned knappen kan justere præcist. Min oplevelse var, at det var mest udtalt i nederste position.

Det er sandsynligvis muligt at hacke sig ind på kontakterne, hvis man ønsker en automatisk styring.

Jeg håber at min forsøgsopstilling har givet sat nogle griller i hovedet på jer. Smile

http://www.linak.dk/Produkter/?id2=269

http://www.linak.dk/Produkter/?id2=280

Se video her:

http://www.youtube.com/watch?v=MtKFt8CvL-w

MVH:Per

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

Den slags er altid spaendende.

Uden at have nogen som helst praktisk erfaring med dette i forb. med modeltog, vil jeg dog paastaa at du ikke udelukkende maa lade det komme an paa dens egen hukommelse for praecisionen, men derimod er det noedvendigt med et hoerbart/maerkart/synligt mekanisk KLIK for hvert niveau. (Taenk paa den gamle Maerklin-drejeskive)

Optimalt burde dette KLIK ogsaa afbryde/slutte stroemmen til niveauet.

Taenk paa de lukke-mekanismer der findes til doere og klappe; En lille messingcylinder med en fjederbelastet rustfri metalkugle.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg er enig i, at en anden sensor vil være at foretrække til automatisk drift - også fordi hukommelsen har en usikkerhed. Jeg har ikke talt med Linak - det kan jo være at der findes måder at styre søjlerne mere nøjagtigt ... evt. sætte hastigheden ned, når man nærmer sig. Hvis man sætter egne sensorer på vil man jo også kunne lave flere stop.

Kontrolboksens knapper kan man jo nok ret let lodde sig ind på, så man kan lade relæer styre dem i stedet. Så vil det jo være muligt at lade WinDigiPet, CS'en, Ecos el.lign. styre elevatoren som en del af den almindelige drift.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
Jeg håber at min forsøgsopstilling har givet sat nogle griller i hovedet på jer.

Var du taget med os til Mullerup for 14 dage siden, ville du have set mig få ikke bare griller; men stort set hele grillen i hovedet Laughing out loud Laughing out loud

Bare fordi jeg ikke liiiige kunne finde en grill-starter til hvad der mindede om den svenske kok fra Muppetshow Laughing out loud Laughing out loud

Huidy Buidy Buidy, Börk! Börk! Börk! Laughing out loud ( Lyder alle Falstringer sådan? )

Faktisk blev en ide svarende til din drøftet under middagen; jeg har nemlig planlagt en væg som opstillingsbanegård Shock

Til dit forsøg med Linak-motorer har jeg følgende:

Jeg tror ikke at det er hukommelsen i "boksen" der er unøjagtig, jeg tror at det er skrivebordet der ikke er stift / nøjagtigt nok.

Prøv en gang at lave dit forsøg, således at du kører lidt for langt ned, og så op igen ved den nederste position.

Derved vil skrivebordet hver gang køre opad lige inden det stopper.

Prøv desuden at sætte noget tungt på den ene side af bordet, således at det hele tiden er tvunget "skævt".

Generelt:

Du behøver ikke have den lange vandring på din elevator; derimod vil flere etager være en fordel.

Forestil dig 3 reoler med samme afstand mellem alle hylder; hvor den miderste reol kan bevæge sig en hyldehøjde op/ned.

Du kan så løfte dit tog en etage op, køre det ind på en hylde, lade elevatoren køre tom ned,

køre toget ud på den hylde på elevatoren der derved kommer på etage1, løfte toget til etage2 osv.

På den måde vil en elevator med lille vandring give dig mulighed for at fordele mange tog på reolerne.

Giver ovenstående overhovedet nogen mening???? :oops:

Kommer Ali Barner og de fyrretyve Falstringer nu efter mig???? Shock

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Jeg håber at min forsøgsopstilling har givet sat nogle griller i hovedet på jer. Smile

Jo lidt, tyskerne bruger det en del det hedder en paternoster. og er i færdig udgave forfærdentligt dyrt:

http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de/

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Paternoster .................................................. sed libera nos a Malo.

ØV, min Paternoster virker ikke på negativ DC fra Hadsten Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Selvom en paternoster og en elevator begge flytter ting / personer fra et niveau til et andet,

kan den mekaniske opbygning af de to ting absolut ikke sammenlignes. Laughing out loud Wink

Så kunne man lige så godt anvende en "Gatling" Laughing out loud

Billede

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"Purellum" skrev:
Til dit forsøg med Linak-motorer har jeg følgende: Jeg tror ikke at det er hukommelsen i "boksen" der er unøjagtig, jeg tror at det er skrivebordet der ikke er stift / nøjagtigt nok. Prøv en gang at lave dit forsøg, således at du kører lidt for langt ned, og så op igen ved den nederste position.Derved vil skrivebordet hver gang køre opad lige inden det stopper.Prøv desuden at sætte noget tungt på den ene side af bordet, således at det hele tiden er tvunget "skævt".
Faktisk bemærkede jeg at den øverste position næsten sad i øjet hver gang. Så du har nok ret. Det kan jo også være at den ret store hastighed og bratte stop gør det svært at ramme på millimeters nøjagtighed. Jeg har ikke talt med Linak om de har noget, der kører langsommere og med større præcision. Men deres kontaktstyring er præcis nok til, at man sagtens kan give den et step ned eller op. Til manual drift er det altså ganske brugbart. Til automatisk drift er der lidt udfordringer - men som jeg kan se det, er det lige før det kan klares med et Lego Mindstorms sæt (for os non-elektroniske personer) ... eller for en ganske lille sjat penge i noget selvbyggertjuhejs.
"Purellum" skrev:
Generelt: Du behøver ikke have den lange vandring på din elevator; derimod vil flere etager være en fordel.Forestil dig 3 reoler med samme afstand mellem alle hylder; hvor den miderste reol kan bevæge sig en hyldehøjde op/ned.Du kan så løfte dit tog en etage op, køre det ind på en hylde, lade elevatoren køre tom ned, køre toget ud på den hylde på elevatoren der derved kommer på etage1, løfte toget til etage2 osv.På den måde vil en elevator med lille vandring give dig mulighed for at fordele mange tog på reolerne.Giver ovenstående overhovedet nogen mening???? :oops:

Jo da ... jeg har spillet masser af computerspil, så jeg forstår godt meningen. Men jeg ville nok gå efter noget, hvor jeg lidt hurtigere kunne kaste noget fra a til b. Smile

Jeg har diskuteret dette med Dennis, da vi begge er nødt til at indrette os lidt efter omgivende faktorers indgriben i vores liv. Vi har begge ideer om, at indrette en bane, så det nærmest er to hele anlæg ovenpå hinanden, men vi vil gerne slippe for en helix ... her kunne en automatisk elevator løse problemet.

MVH:Per

PS ... måske skal vi kalde dig for Pyro-llum i stedet?

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
PS ... måske skal vi kalde dig for Pyro-llum i stedet?

Egentlig må du kalde mig lige hvad du vil; bare ikke tidligt op om morgenen Laughing out loud

Nu har jeg tilfældigvis 2 Linak-er med 24 cm vandring liggende i min lade, uden kontrol-box.

Er det noget du vil kigge på en dag ? Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Ellers har jeg et 2 andre der måske er mere velegnede, 20 cm vandring.

Per.

PS: Det begynder da at lugte lidt af grill igen :?: Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.