Hejsa,
Jeg er ved at planlægge et "switching" layout - http://www.sporskiftet.dk/node/1323
Men jeg mangler lige info ang. elektroniske afkoblere. Det skal være i N, og jeg vil gerne bruge PECO spor. Den skal gerne kunne gå så meget med i landskabet som muligt.
Hvordan fungere PECO´s elektroniske? Bare via en trykknap?
__________________
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Dem jeg har liggende er bare en spole, der løfter en stang, så den styres nemmest med en trykknap.
Hvis du er interesseret, så skal jeg ikke bruge dem jeg har, hvis du gider hente dem er de dine.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
a62213
Indlæg: 382
Har du evt. et billede af dem? Bor ved Århus, så der er lidt langt, men vil måske godt betale for fragten
Hvormange har du?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har 4 spoler og 3 af de gennemsigtige plader, som nok alligevel skal erstattes af noget andet.
Spolen fylder ca. 4,5 cm under pladen. Den gennemsigtige plade som er den synlige del af afkobleren er 8mm bred og 32mm lang.
En god kamuflage af afkobleren kan være en overgang, dem er der alligevel som regel flere af på et sporterræn.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
a62213
Indlæg: 382
Hvordan er det lige sådan en spole virker?? Kører den langsomt op og ned? Og skal der påføjes en lille plastik ting på toppen, eller?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
En spole vil generere et magnetfelt, når der sendes en strøm gennem den. Det vil skubbe kernen til een af siderne afhængig af polariteten.
Vil du have en forsinkelse i bevægelsen, må du gøre bevægelsen "træg" på en eller anden måde. Alternativt kan du forsyne spolen med en meget langsom vekselspænding således, at magnetfeltet gradvist opbygges. Det vil også skabe en langsom bevægelse.
Håber beskrivelsen giver forståelse.
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Dream on. Sætter man en lagsomt sigende spændig til vil der ingen reaktion være førend der er mangetfelt nok til at tiltrække kernen fra yderpositionen. Sjovt nok er det starten af vandringen der skal mstørest magnetfelt til, så når den bevæger sig kommer den i et hug.
Langsom bevægelse kæver en (servo)motor.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du siger bare til......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Findes der nogle servo afkoblere, eller skal man selv lave dem?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Så vidt jeg ved, findes der ikke "købe"-servoafkoblere; men hvorfor skulle de også pludselig være en "must" ?
Nu har de almindelige virket i generationer, så hvis ikke ens onkel er servomotor-fabrikant, hvorfor bekymre sig om det ?
REPA, Conrad og hvad fabrikanterne ellers hedder, har i mange år fremstillet afkoblere som spoledrevne mekanismer, og det virker !
(Dem vi i SdMJK har installeret er gamle; men fungerer fortrinligt - regnskabsmæssigt afskrevne er de for længst )
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Tjah, fordi tingene har udviklet sig og der er så mange andre muligheder i dag?
Med din holdning kommer der jo aldrig noget nyt og vi ville alle være henvist til at køre analogt, for det har jo virket i generationer.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej,
Jeg kører på c-skinner og benytter roco's "krabbeklør" (jeg ved ikke hvad de hedder, universal koblinger?).
Den afkobler M* laver fungerer ikke med disse koblinger (og iøvrigt fungerer den kun delvist med M's eget udstyr).
Er der nogen her som har en fungerende løsning?
pfh tak
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
S123
Indlæg: 174
Herkat har/havde en afkobler, der minder meget om den, Leonard viser foto af.
Jeg har set den i funktion, og den virker ganske fortrinligt, selvom den den popper op som en trold af en æske, i stedet for at hæve sig langsomt.
Det er meningen at afkobleren skal hæves INDEN koblingerne når hen til den, således at når vognene bliver trukket hen over afkobleren, vil koblingen på forreste vogn blive løftet, hvorefter resten af vognstammen bliver stående.
Hvis man hæver afkobleren, mens koblingerne er lige over den, vil koblingerne blot låse igen, når afkobleren sænkes. Jeg har kun set den i funktion med standard-koblinger, så jeg ved ikke om Fleischmann Profi koblinger vil forafkoble i denne situation.
Hvis den styres med vekselstrøm, vil den stå og brumme, men styres den med jævnstrøm hører man kun et klik, når den går op og ned.
Herkats afkobler kan højdejusteres, så den passer til Fleischmann Profi.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
S123
Indlæg: 174
Peco's afkobler virker ikke ved at "noget" går op mellem svellerne, men udelukkende ved hjælp af elektro-magnetisme.
Der skal sættes en lille bøjle på hver kobling, og når koblingen passerer hen over afkobleren, mens man trykker på knappen, vil en stang, der sidder lige under svellerne, blive magnetisk og vil frastøde bøjlen på koblingen, der derved vil hæve sig.
Jeg købte selv et sæt for år tilbage, men opgav igen fordi nogle af fjedrene i koblingerne var så stramme, så afkobleren var uden effekt, eller den løftede i hvert fald ikke koblingen så meget, så den afkoblede.
Jeg lagde derefter tingene til side, men kan ikke huske til hvilken side (underforstået: Det er pakket ned, men jeg ved ikke lige hvor).
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Hvor får man fat i sådan en?
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Hvad angår magnetisk afkobling, så blev det system også brugt af Rivarossi med en permenent magnet under sporet.
Kadee bruger samme princip; men med en elektro-magnet.
Herkat overtog, så vidt jeg ved produktionen fra Rolf Ertmer, og det er præcis sådan en på billedet tidligere i tråden
Eisenbahn Magazin bragte for (mange) år tilbage en artikel om en selvbygget afkobler efter samme princip. Det store clou ved den var dog, at man ved onhyggelig udformning a selve afkoblings-hovedet også kunne afkoble Roco's kortkoblinger.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den Leonard har vist et billede af er PECO's afkobler, den virker ved noget der går op mellem svellerne......
(No shit, har selv stået med dem i hånden).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
S123
Indlæg: 174
Den magnetiske, jeg købte for år tilbage, havde katalognr. PL-25. Måske de har lavet en anden eller ændret virkemåden, således at vi snakker om to forskellige afkoblere.
Hvis det er tilfældet, beklager jeg misforståelsen.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Steen.
Det gør I nok - Klaus taler sikkert om en H0 model, mens den PL-25, du snakker om, stadig er i kataloget som en N-afkobler.
Men hvor køber man dem - jeg vil meget gerne have fat i en?
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej igen
REPA / Herkat / Peco = samme (gnnemprøvede, enkle, simple) sunde princip.
Forskel i funktionaliteten kan ligge i afkoblings-hovedet. I Sdmjk er de normale hoveder erstattet af printplade-udskæringer, og de findes også lavet i metal.
Som tidligere beskrevet her i tråden, er disse afkoblere særdeles lydsvage med anvendt jævnstrøm; men det er jo et en gammelkendt sandhed.
Da jeg kørte Märklin,satte jeg en bro-kobling ind mellem trafo og sporskifter/signaler/afkoblingsskinner, og på alle måder blev det hele mere lydløst og smidigere.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
S123
Indlæg: 174
Det er nok ikke mange forhandlere, der har dem på lager, men en modeljernbaneforretning, der normalt fører Peco, kan skaffe dem hjem.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
gerhard
Indlæg: 90
De ligger iøvrigt i en Uhlenbrock udførelse både i H0 og N på Ebay
Gerhard
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Steen.
[PL-25]
Jeg har fluks bestilt en fra England - til £3.50, så det er jo overkommeligt.
Er nysgerrig for at se, om den kan håndtere mine Kroiss koblinger.
MVH
Lars
a62213
Indlæg: 382
Hej Lars,
Giver du ikke en tilbagemelding her så snart du har fået den??
Og når det er sådan en magnetisk afkobler, skal koblinger på vognen/lok så være en speciel slags, eller vil det virke med helt nye roco/minitrix/fleischmann ting?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
a62213
Indlæg: 382
Bump
Beklager de mange dumme spørgsmål, men er pt lige på barsel, og kan ikke komme i nærheden af Trinbrættet inde i Århus.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
a62213
Indlæg: 382
BUMP!!!!
WTB update fra Lars!
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning