Det klædte sgu EG'eren med en ny bemaling, den gamle lignede efter min mening noget man havde bedt graffiti-maler lave.
I øvrigt så har det siden salget af DSB Gods undret mig at man kun stillede krav om at fjerne logoerne, og ikke forlangte en omlakering. Man skal jo trods af alt huske at en del af bemalingen var relieffet af DSB's nye logo.
Et godt spørgsmål i øvrigt, er der noget jeg tager fejl af eller var det gamle design ikke bare et lag folie, i stedet for en lakering?
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
0 kan lide
Skrevet af bahnfan.net Fredag d. 30/4/2010 - 16:20
DSB Gods farverne var fede. Faktisk synes jeg at EG er en af de få maskiner som Heljan er sluppet godt fra. Min kører ihf fremragende ...selv på radius 1 og i transversaler. Og så har den stor trækkraft. For min skyld må Heljan gerne komme med EG maskinen i ny bemaling. Meeen nu hvor den er blevet "Tysk" kunne det jo være at Roco vil kaste sig over den
__________________
3Modul.dk 3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Litra EG er vist for speciel til at Roco går i gang med at fremstille den i model. Vi skal være glade for Heljan´s udgave, og den er jo heller ikke så ringe endda.
Men det er oplagt at opfordre Heljan til at udsende den i rød udgave.
jeg er ikke enig i at heljan har lavet en god model.
der har hørt mange dårlige erfaringer om EG'eren. at det så er deres mest "heldige" model siger lidt om heljan. flotte ting men ofte noget l...
nok om det. trix har jo en DB schenker BR 185 - man kunne også håbe den kom til marklin på et tidspunkt. eller at roco lavede EG'eren..... begge ting kan kun være bedre end heljan's.
iøvrigt er jeg ikke så vild med at EG'en nu har fået "røde ører" - hvorfor den ting omkring vinduet ikke er grå...
Trix modellen er plastic og derfor skal du ikke regne med at se den i Märklin linjen.
Det er dog ikke værre end at modellen er modulopbygget, så du køber bare en slæbesko, der passer i stikket under den ene boggie. Fjern Trix strømoptaget, der sidder der i forvejen og erstat det med slæbeskoen. Vupti - instant Märklin model.
Detaljemæssigt er det i øvrigt en meget flot maskine, men teknisk er det den typiske "vi skal liiige gøre tingene anderledes end gennemsnittet"-Märklin stil. Maskinen er udstyret med et 21-pin stik og for at ekstra funktionerne virker, skal være være fuld blæs på dekoderens AUX1 og 2. Det er der ikke på f.eks. ESU, hvorved maskinen kun virker helt og aldeles med, ja, Trix egen dekoder.
Søren
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Trix 22639 er en model af 185 320-9. Har denne nøjagtig samme design som 321-337 der kører i Danmark?
Ja, det er en 185.2, som også er den type, der kører i Danmark. Du kan kende forskel på en række punkter. En af de mere markante er at håndtagene ved døren går helt op til overkanten af døren på 185.2, hvor de på ældre udgaver er noget kortere.
Trix modellen 185 320 er dog lige nøjagtig ikke udstyret med nord-paket til kørsel i Danmark. Det er de først fra 185 321, men det da vist kun ATC skoen der mangler på modellen. Så hvis du er ligeglad med det, så kan den fint gå for at være repræsentant for et tysk godstog i Danmark.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
alle de BR185 jeg har set køre i denne del af DK har lille DB logo.
Hvofor ikke vælge et lokomotiv der vitterligt har lov til at køre i Danmark (og gør det)?http://www.bahnbilder.de/1024/rocomodell-hector-rail-241004-r2d2-389214.jpgKlaus
yup - A.c.m.e har også en hectorrail model.... om den er bedre end roco's skal jeg ikke kunne sige.
yup - A.c.m.e har også en hectorrail model.... om den er bedre end roco's skal jeg ikke kunne sige.
Rocos 185 er suveræn. Vores har kørt i 3½ år i træk uden driftstop. Dog er den svjh ikke på banen lige nu, men afløst af en 181'er i trafikrød foran container/veksellladstoget.
185.2 er ikke ringere kan jeg sige ud fra testkørsler med en model på anægget.
Men det er også lige meget, hvilken der er bedst, for det er 2 forskellige lokomotiver og de er set køre i forspand.......så man bliver nødt til at have dem begge......
dårlig erfaring selv på AChørt fra 2 andre om dårlig erfaring på DC.
Nu bliver jeg lige nysgerrig. Hvad var det med din EG (og de 2 DC EG´ere) der var problemet?
ustabil kørsel. afsporinger i sporskifter (c skinner). anden dekoder gjorde det ikke bedre. skal dog siges jeg ikke selv fik kørt meget med det - men dette blev fortaltt af lok'ets næste ejer.
ang de 2 andre - har jeg ikke gået i dybden, da jeg selv kører AC selvom jeg dog i ny og næ skriver indlæg på andres' (venners) vegne, da jeg tit bliver spurgt om dvs modeltog.
Men det er også lige meget, hvilken der er bedst, for det er 2 forskellige lokomotiver og de er set køre i forspand.......så man bliver nødt til at have dem begge......Klaus
arh jeg gad nu godt se en sammenligning om hvilke af de 2 producenters' som er bedre mekanisk set osv.
hvorfor ikke? kig på marklin.de -- de har da mange plastik modeller...
Det er et fåtal af Märklins lokomotiver, der har en plastikoverdel. Derudover er tendensen i diverse Märklin-fora at der bliver rynket på næsen af plastikmodeller, så hvorfor skulle Märklin overhovedet bekymre sig om at lave en plastikmodel. Derudover fordi, der allerede findes en 185.2 i Märklins Hobby serie og sidst men ikke mindst fordi, at Trix har skrevet i deres katalog, at modellen er produceret udelukkende for Trix sortimentet. Så baseret på de fakta, antager jeg, at du ikke ser den model fra Märklin.
"Jonas" skrev:
men sjovt nok er alle deres DB BR 185 i "hobby" linien - med medfølgende dårlig dekoder og intet rødt slutlys - metallet er dyrt betalt.
Da forbilledet i forvejen er meget simpelt konstrueret, stiller det forholdsvis få krav til detaljerne på modellen, hvilket gør den attraktiv at producere som billigmodel. Det er så bare en skam, at Märklin vælger at proppe gule dioder i. Den dårlige dekoder kan heldigvis udskiftes med en LokPilot og det rette print.
Generelt burder der gøres noget ved gule dioder i modeltog. Jeg foreslår at regeringen nedsætter et udvalg, der må finde ud af, hvad der kan gøres ved det. Alternativt bare vedtager en lov imod det. Det vil også være fint.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
der er nogle billeder - men hvad med det mekaniske? en som er god til tysk?
Tysk:
"Also ich habe beide Maschinen, ACME und ROCO und muß sagen das ich persönlich die Roco Maschine besser finde!
Das fängt an beim Platz für den Decoder und endend bei den Stromabnehmern. Ganz zu schweigen von der verbauten Elektrik im inneren! Optisch find ich beide gelungen!"
Frit efter Mikkelsens tyskkundskaber:
Altså har jeg begge maskiner, ACME og ROCO og må sige at personligt finder jeg at Roco maskinen er den bedste.
Det begynder ved pladsen til dekoderen og ender ved strømoptaget. For ikke at nævne den indvendige elektronik. Optisk finder jeg dem lige gode.
der er nogle billeder - men hvad med det mekaniske? en som er god til tysk?
Jeg har ikke læst indlægget på drehscheibe, men:
Jeg har selv modellen omend i trafikrød. Det er en super model, teknisk set består den af den sædvanlige velkendte Roco kvalitet, med print og motor, meget simpelt og ikke til at tage fejl af. Den er velkørende og i en trækprøve fik jeg den op på 20 4-akslede godsvogne, som den startede op med uden problemer, den kunne sagtens trække mere, men jeg synes den havde bevist sit værd.
Når du smækker en dekoder i bliver modellen leveret med kort og langt lys og røde slut lys, der godt nok ikke kan slukkes, men det kan man lave om, hvis man gider lodde lidt rundt. Det har Moppe og jeg gjort.
Derudover er modellen veldetaljeret og fejler målmæssigt ikke noget.
Jeg har også haft fornøjelsen af at have ACME modellen i hånden. Sammenlignet med Roco udgaven er de meget ens og der er kun smådetaljer til forskel. Jeg kan bedst lidt Rocos udgave selvom det kan diskuteres, hvilken der er "mest" detaljeret. Det er dog helt ude på den yderste nittetællergrænse. Dog synes jeg ikke strømaftagerne på ACME modellen er særligt imponerende, de virker meget skrøbelige og plastikagtige. Selve armen på Rocos strømaftagere er også af plastic, men virker mere robust og kan klare et par slag.
En meget synlig forskel er det lille sidevindue ved førerstanden. Det ser markant mindre ud på ACME modellen end på Roco modellen og nu da jeg er nittetæller har jeg selvfølgelig målt det: de er lige store! Synsbedrag! Forskellen består i at ACME har valgt at placere deres gummiliste på selve vinduet, hvor Roco har placeret deres på vinduesrammen. Tjah, smag og behag. Det er ikke noget du lægger mærke til når klaveret spiller alligevel. Jeg er efterhånden blevet enig med mig selv om at Roco's løsning er pænest og tættest på forbilledet.
Jeg vil til enhver tid vælge Roco frem for ACME fordi jeg ved, hvad jeg får.
Når det kommer til 185.2 typen, er det i øvrigt værd at bemærke, at Roco og Trix modellerne er næsten komplet identiske. Den tekniske opbygning er meget forskellig, men detaljerne er stort set de samme. Inkl. vinduerne.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
...og sidst men ikke mindst fordi, at Trix har skrevet i deres katalog, at modellen er produceret udelukkende for Trix sortimentet. Så baseret på de fakta, antager jeg, at du ikke ser den model fra Märklin.Da forbilledet i forvejen er meget simpelt konstrueret, stiller det forholdsvis få krav til detaljerne på modellen, hvilket gør den attraktiv at producere som billigmodel. Det er så bare en skam, at Märklin vælger at proppe gule dioder i. Den dårlige dekoder kan heldigvis udskiftes med en LokPilot og det rette print. Generelt burder der gøres noget ved gule dioder i modeltog. Jeg foreslår at regeringen nedsætter et udvalg, der må finde ud af, hvad der kan gøres ved det. Alternativt bare vedtager en lov imod det. Det vil også være fint.
ok - det havde jeg ikke set trix havde skrevet.
det er et h... arbejde at skifte det hvad jeg kan se på pejft's guide. ikke noget jeg skal rode med i hvert fald. ok - hobby lok'et kan fåes for 700kr - men med lokpilot, ombygning osv så løber det op. og man får stadigvæk ikke rødt slutlys.
udover det kan jeg kun give dig ret i at gule dioder burde forbydes - ligeledes modeller uden rødt slutlys
Jeg vil til enhver tid vælge Roco frem for ACME fordi jeg ved, hvad jeg får. Du kan se billeder af modellen her:http://www.sporskiftet.dk/node/2394Når det kommer til 185.2 typen, er det i øvrigt værd at bemærke, at Roco og Trix modellerne er næsten komplet identiske. Den tekniske opbygning er meget forskellig, men detaljerne er stort set de samme. Inkl. vinduerne.
jeg ligger vægt på du skriver at strømoptaget er bedre på roco end acme. har dette også stor betydning ved en 3 skinne model?
jeg har selv haft den der railion br 185 fra roco, som du har - varenr 68502. den kørte fantastisk.
jeg undrer mig dog lidt over man ikke kan smide en ESU dekoder i trix modellen uden modifikationer?! - det er sgu ikke smart...
Frit efter Mikkelsens tyskkundskaber:Altså har jeg begge maskiner, ACME og ROCO og må sige at personligt finder jeg at Roco maskinen er den bedste.Det begynder ved pladsen til dekoderen og ender ved strømoptaget. For ikke at nævne den indvendige elektronik. Optisk finder jeg dem lige gode.Klaus
jeg ligger vægt på du skriver at strømoptaget er bedre på roco end acme. har dette også stor betydning ved en 3 skinne model?
Det ved jeg ikke. Rocos 3 skinne modeller er oftest ikke så gode som 2 skinne modellerne, hvad trækkraft angør, da man tit ofrere en atrækaksel, eller såger en bogie, for at få plads til slæbeskoen.
"Jonas" skrev:
jeg har selv haft den der railion br 185 fra roco, som du har - varenr 68502. den kørte fantastisk.
Ja, og Jan er glad for den nu, han syntes også at den er fantastisk
"Jonas" skrev:
jeg undrer mig dog lidt over man ikke kan smide en ESU dekoder i trix modellen uden modifikationer?! - det er sgu ikke smart...
Det er fordi 21 pins MTC "standarden" i lang tid har været drevet af ESU's produktion. Da NMRA endeligt skriver den ind i RP9.1.1 som en standard, skriver de noget om det elektriske interface og hvordan det bør være bygget. Dette kan ESUs dekodere ikke overholde, så de overholder kun ESUs egen "MTC standard". En af de bedre ting er at MOROP (den europæiske pendant til NMRA og som er dem der sætter standarderne i europa) aldrig har optaget MTC som en NEM norm, men er gået direkte i PluX. ESU har desværre en vis modstand mod PluX normen (MOROP har skrevet PluX ind i normerne og NMRA ligeså - faktisk skrev NMRA allerede i 2008 at efter 1-1-2010 bør man ikke designe nye lokomotiver med MTC stikket).
jeg ligger vægt på du skriver at strømoptaget er bedre på roco end acme. har dette også stor betydning ved en 3 skinne model?
Du misforstod mig, jeg skrev at strømaftageren virkede plastikagtig på ACME. Det er strømaftageren på taget jeg mener, altså en del af lokets detaljering og ikke selve strømoptaget.
"Jonas" skrev:
jeg undrer mig dog lidt over man ikke kan smide en ESU dekoder i trix modellen uden modifikationer?! - det er sgu ikke smart...
Som Moppe skriver: Det er noget frygteligt roderi med 21 pin-dekodere. Ud med dem, det tjener intet formål. Roco er heldigvis hoppet direkte på PluX med nyere lokomotiver, så ESU må snart tage sig sammen og levere PluX dekodere, alternativt, så kan de se sig selv forsvinde ud af markedet, for PluX bliver fremtiden om ESU vil det eller ej.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
0 kan lide
Skrevet af bahnfan.net Onsdag d. 12/5/2010 - 13:50
det er et h... arbejde at skifte det hvad jeg kan se på pejft's guide. ikke noget jeg skal rode med i hvert fald. ok - hobby lok'et kan fåes for 700kr - men med lokpilot, ombygning osv så løber det op. og man får stadigvæk ikke rødt slutlys.
Nu har jeg ikke set omtalte guide, men du skal lodde en tre - fire steder, for at løsne printet. Så lodder du de samme ledninger på de samme steder på det nye print og smækker dekoderen i. Færdig.Hvis du konverterer loket fra f.eks. AC til DC skal du desuden huske at fjerne de "lus" der skaber forbindelse mellem de to hjul. På Märklin Hobby AC modeller er der monteret jævnstrømshjul, men isolationen bliver brudt af en lus, der forbinder begge sider af boggien.
"Jonas" skrev:
udover det kan jeg kun give dig ret i at gule dioder burde forbydes - ligeledes modeller uden rødt slutlys
Jeg er næsten ligeglad med slutlys, det er vigtigt at huske, at et lok kun kører med slutlys, hvis det ikke har vogne på. Hvor ofte sker det lige, at man sender et lok afsted uden vogne, det sker yderst sjældent.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe - jeg ville også være glad hvis jeg havde fået roco til den pris :idea:
"BahnGeek" skrev:
Nu har jeg ikke set omtalte guide, men du skal lodde en tre - fire steder, for at løsne printet. Så lodder du de samme ledninger på de samme steder på det nye print og smækker dekoderen i. Færdig.
Jeg er næsten ligeglad med slutlys, det er vigtigt at huske, at et lok kun kører med slutlys, hvis det ikke har vogne på. Hvor ofte sker det lige, at man sender et lok afsted uden vogne, det sker yderst sjældent.
jeg synes nu det er en fin detalje... og det er jo subjektivt hvor meget vægt man ligger på den. stadigvæk har marklins' billig modeller de knald gule led's. men korrekt - rødt baglys er vigtigere på en sølvpil/ice osv.
Jeg har på mit lokomotiv valgt, at benytte Märklins reservedel (153452 LP Schnittstelle NEM) med NEM-stik i stedet for at lave printet selv. Det er den, der sidder i Trix udgaverne af de samme lokomotiver, da de bliver leveret uden dekoder. Det er blot at lodde fire steder og så er den potte ude.
"Jonas" skrev:
jeg synes nu det er en fin detalje... og det er jo subjektivt hvor meget vægt man ligger på den. stadigvæk har marklins' billig modeller de knald gule led's. men korrekt - rødt baglys er vigtigere på en sølvpil/ice osv.
Rødt slutlys er en fin detalje, men jeg sætter pris på at det kan slukkes. Der er heldigvis flere og flere producenter, der leverer den mulighed. De fleste nye Märklin/Trix lokomotiver kan diverse ting med lyset, som f.eks. have det hvide A-lys tændt i begge ender under rangering eller slukke det røde el. hvide lys uafhængigt af hinanden. I Trix' tilfælde kræver det så, at man benytter Trix egen dekoder eller fedter rundt med printet for at det virker med en ESU.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det måtte jo ske før eller siden. Kunne nu godt lide den oprindelige bemaling.
Mon den også skal omdøbes til et eller andet med BR foran i stedet for den danske EG betegnelse?
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
ENDELIG!
Det ser ud til at den blot skal være Baureihe EG.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
mr-data
Indlæg: 805
Det klædte sgu EG'eren med en ny bemaling, den gamle lignede efter min mening noget man havde bedt graffiti-maler lave.
I øvrigt så har det siden salget af DSB Gods undret mig at man kun stillede krav om at fjerne logoerne, og ikke forlangte en omlakering. Man skal jo trods af alt huske at en del af bemalingen var relieffet af DSB's nye logo.
Et godt spørgsmål i øvrigt, er der noget jeg tager fejl af eller var det gamle design ikke bare et lag folie, i stedet for en lakering?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg synes det gamle DSB Gods design var pænt, da DSB Gods logoet var på, men uden logoet, synes jeg designet virker amputeret.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Jonas
Indlæg: 329
enig. men farverne var konge.... hvis man altså kan lide blå et af de flotteste loks...
men man kan da håbe på et andet firma end heljan vil lave den i rød som model.
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
DSB Gods farverne var fede. Faktisk synes jeg at EG er en af de få maskiner som Heljan er sluppet godt fra. Min kører ihf fremragende ...selv på radius 1 og i transversaler. Og så har den stor trækkraft. For min skyld må Heljan gerne komme med EG maskinen i ny bemaling. Meeen nu hvor den er blevet "Tysk" kunne det jo være at Roco vil kaste sig over den
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Litra EG er vist for speciel til at Roco går i gang med at fremstille den i model. Vi skal være glade for Heljan´s udgave, og den er jo heller ikke så ringe endda.
Men det er oplagt at opfordre Heljan til at udsende den i rød udgave.
Svend
Jonas
Indlæg: 329
jeg er ikke enig i at heljan har lavet en god model.
der har hørt mange dårlige erfaringer om EG'eren. at det så er deres mest "heldige" model siger lidt om heljan. flotte ting men ofte noget l...
nok om det. trix har jo en DB schenker BR 185 - man kunne også håbe den kom til marklin på et tidspunkt. eller at roco lavede EG'eren..... begge ting kan kun være bedre end heljan's.
iøvrigt er jeg ikke så vild med at EG'en nu har fået "røde ører" - hvorfor den ting omkring vinduet ikke er grå...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorfor?
Roco laver den, både til 2 og 3 skinne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
jeg har hørt dårlige fra flere andre, både DC og AC kørere. længere er den ikke.
laver roco den med så lille DB logo?
http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?code=M22639&style=&strType=&...
hvis jeg søger på roco.cc på "185" - kommer der ikke særlig mange frem, og ingen fra DB.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ikke helt så lille et logo, her vor 5-6 år gamle model:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/E185.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
desværre ser de ikke sådan ud heroppe.
alle de BR185 jeg har set køre i denne del af DK har lille DB logo.
http://kwmosgaard.dk/railways/db/br185-3.htm
..præcis som trix modellen..
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Trix modellen er plastic og derfor skal du ikke regne med at se den i Märklin linjen.
Det er dog ikke værre end at modellen er modulopbygget, så du køber bare en slæbesko, der passer i stikket under den ene boggie. Fjern Trix strømoptaget, der sidder der i forvejen og erstat det med slæbeskoen. Vupti - instant Märklin model.
Detaljemæssigt er det i øvrigt en meget flot maskine, men teknisk er det den typiske "vi skal liiige gøre tingene anderledes end gennemsnittet"-Märklin stil. Maskinen er udstyret med et 21-pin stik og for at ekstra funktionerne virker, skal være være fuld blæs på dekoderens AUX1 og 2. Det er der ikke på f.eks. ESU, hvorved maskinen kun virker helt og aldeles med, ja, Trix egen dekoder.
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Aherm - Aux 3 og 4......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Vi må lige høre Jonas:
Har du [u]selv[/u] dårlige erfaringer med Heljans model Af EG´eren, eller har du hørt om [u]andre[/u] der har haft det?
Mere om litra EG her:
http://www.eisenbahn-kurier.de/modellbahn/modellbahn-werkstatt/eg3100/ne...
Svend
ibber
Indlæg: 43
Trix 22639 er en model af 185 320-9. Har denne nøjagtig samme design som 321-337 der kører i Danmark?
med venlig hilsen
Thor Dreier-Hansen
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ja, det er en 185.2, som også er den type, der kører i Danmark. Du kan kende forskel på en række punkter. En af de mere markante er at håndtagene ved døren går helt op til overkanten af døren på 185.2, hvor de på ældre udgaver er noget kortere.
Trix modellen 185 320 er dog lige nøjagtig ikke udstyret med nord-paket til kørsel i Danmark. Det er de først fra 185 321, men det da vist kun ATC skoen der mangler på modellen. Så hvis du er ligeglad med det, så kan den fint gå for at være repræsentant for et tysk godstog i Danmark.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvofor ikke vælge et lokomotiv der vitterligt har lov til at køre i Danmark (og gør det)?
http://www.bahnbilder.de/1024/rocomodell-hector-rail-241004-r2d2-389214.jpg
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
dårlig erfaring selv på AC
hørt fra 2 andre om dårlig erfaring på DC.
Jonas
Indlæg: 329
yup - A.c.m.e har også en hectorrail model.... om den er bedre end roco's skal jeg ikke kunne sige.
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Nu bliver jeg lige nysgerrig. Hvad var det med din EG (og de 2 DC EG´ere) der var problemet?
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Rocos 185 er suveræn. Vores har kørt i 3½ år i træk uden driftstop. Dog er den svjh ikke på banen lige nu, men afløst af en 181'er i trafikrød foran container/veksellladstoget.
185.2 er ikke ringere kan jeg sige ud fra testkørsler med en model på anægget.
Men det er også lige meget, hvilken der er bedst, for det er 2 forskellige lokomotiver og de er set køre i forspand.......så man bliver nødt til at have dem begge......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
ustabil kørsel. afsporinger i sporskifter (c skinner). anden dekoder gjorde det ikke bedre. skal dog siges jeg ikke selv fik kørt meget med det - men dette blev fortaltt af lok'ets næste ejer.
ang de 2 andre - har jeg ikke gået i dybden, da jeg selv kører AC selvom jeg dog i ny og næ skriver indlæg på andres' (venners) vegne, da jeg tit bliver spurgt om dvs modeltog.
Jonas
Indlæg: 329
arh jeg gad nu godt se en sammenligning om hvilke af de 2 producenters' som er bedre mekanisk set osv.
Jonas
Indlæg: 329
hvorfor ikke? kig på marklin.de -- de har da mange plastik modeller...
men sjovt nok er alle deres DB BR 185 i "hobby" linien - med medfølgende dårlig dekoder og intet rødt slutlys - metallet er dyrt betalt.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,4359158,4359158#msg-43...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
der er nogle billeder - men hvad med det mekaniske? en som er god til tysk?
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Da forbilledet i forvejen er meget simpelt konstrueret, stiller det forholdsvis få krav til detaljerne på modellen, hvilket gør den attraktiv at producere som billigmodel. Det er så bare en skam, at Märklin vælger at proppe gule dioder i. Den dårlige dekoder kan heldigvis udskiftes med en LokPilot og det rette print.
Generelt burder der gøres noget ved gule dioder i modeltog. Jeg foreslår at regeringen nedsætter et udvalg, der må finde ud af, hvad der kan gøres ved det. Alternativt bare vedtager en lov imod det. Det vil også være fint.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tysk:
"Also ich habe beide Maschinen, ACME und ROCO und muß sagen das ich persönlich die Roco Maschine besser finde!
Das fängt an beim Platz für den Decoder und endend bei den Stromabnehmern. Ganz zu schweigen von der verbauten Elektrik im inneren! Optisch find ich beide gelungen!"
Frit efter Mikkelsens tyskkundskaber:
Altså har jeg begge maskiner, ACME og ROCO og må sige at personligt finder jeg at Roco maskinen er den bedste.
Det begynder ved pladsen til dekoderen og ender ved strømoptaget. For ikke at nævne den indvendige elektronik. Optisk finder jeg dem lige gode.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg har ikke læst indlægget på drehscheibe, men:
Jeg har selv modellen omend i trafikrød. Det er en super model, teknisk set består den af den sædvanlige velkendte Roco kvalitet, med print og motor, meget simpelt og ikke til at tage fejl af. Den er velkørende og i en trækprøve fik jeg den op på 20 4-akslede godsvogne, som den startede op med uden problemer, den kunne sagtens trække mere, men jeg synes den havde bevist sit værd.
Når du smækker en dekoder i bliver modellen leveret med kort og langt lys og røde slut lys, der godt nok ikke kan slukkes, men det kan man lave om, hvis man gider lodde lidt rundt. Det har Moppe og jeg gjort.
Derudover er modellen veldetaljeret og fejler målmæssigt ikke noget.
Jeg har også haft fornøjelsen af at have ACME modellen i hånden. Sammenlignet med Roco udgaven er de meget ens og der er kun smådetaljer til forskel. Jeg kan bedst lidt Rocos udgave selvom det kan diskuteres, hvilken der er "mest" detaljeret. Det er dog helt ude på den yderste nittetællergrænse. Dog synes jeg ikke strømaftagerne på ACME modellen er særligt imponerende, de virker meget skrøbelige og plastikagtige. Selve armen på Rocos strømaftagere er også af plastic, men virker mere robust og kan klare et par slag.
En meget synlig forskel er det lille sidevindue ved førerstanden. Det ser markant mindre ud på ACME modellen end på Roco modellen og nu da jeg er nittetæller har jeg selvfølgelig målt det: de er lige store! Synsbedrag! Forskellen består i at ACME har valgt at placere deres gummiliste på selve vinduet, hvor Roco har placeret deres på vinduesrammen. Tjah, smag og behag. Det er ikke noget du lægger mærke til når klaveret spiller alligevel. Jeg er efterhånden blevet enig med mig selv om at Roco's løsning er pænest og tættest på forbilledet.
Jeg vil til enhver tid vælge Roco frem for ACME fordi jeg ved, hvad jeg får.
Du kan se billeder af modellen her:
http://www.sporskiftet.dk/node/2394
Når det kommer til 185.2 typen, er det i øvrigt værd at bemærke, at Roco og Trix modellerne er næsten komplet identiske. Den tekniske opbygning er meget forskellig, men detaljerne er stort set de samme. Inkl. vinduerne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Jonas
Indlæg: 329
cut
ok - det havde jeg ikke set trix havde skrevet.
det er et h... arbejde at skifte det hvad jeg kan se på pejft's guide. ikke noget jeg skal rode med i hvert fald. ok - hobby lok'et kan fåes for 700kr - men med lokpilot, ombygning osv så løber det op. og man får stadigvæk ikke rødt slutlys.
udover det kan jeg kun give dig ret i at gule dioder burde forbydes - ligeledes modeller uden rødt slutlys
Jonas
Indlæg: 329
jeg ligger vægt på du skriver at strømoptaget er bedre på roco end acme. har dette også stor betydning ved en 3 skinne model?
jeg har selv haft den der railion br 185 fra roco, som du har - varenr 68502. den kørte fantastisk.
jeg undrer mig dog lidt over man ikke kan smide en ESU dekoder i trix modellen uden modifikationer?! - det er sgu ikke smart...
Jonas
Indlæg: 329
super :idea:
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er fordi 21 pins MTC "standarden" i lang tid har været drevet af ESU's produktion. Da NMRA endeligt skriver den ind i RP9.1.1 som en standard, skriver de noget om det elektriske interface og hvordan det bør være bygget. Dette kan ESUs dekodere ikke overholde, så de overholder kun ESUs egen "MTC standard". En af de bedre ting er at MOROP (den europæiske pendant til NMRA og som er dem der sætter standarderne i europa) aldrig har optaget MTC som en NEM norm, men er gået direkte i PluX. ESU har desværre en vis modstand mod PluX normen (MOROP har skrevet PluX ind i normerne og NMRA ligeså - faktisk skrev NMRA allerede i 2008 at efter 1-1-2010 bør man ikke designe nye lokomotiver med MTC stikket).
Nå, det var lige en af kæphestene der kom der....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Som Moppe skriver: Det er noget frygteligt roderi med 21 pin-dekodere. Ud med dem, det tjener intet formål. Roco er heldigvis hoppet direkte på PluX med nyere lokomotiver, så ESU må snart tage sig sammen og levere PluX dekodere, alternativt, så kan de se sig selv forsvinde ud af markedet, for PluX bliver fremtiden om ESU vil det eller ej.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg er næsten ligeglad med slutlys, det er vigtigt at huske, at et lok kun kører med slutlys, hvis det ikke har vogne på. Hvor ofte sker det lige, at man sender et lok afsted uden vogne, det sker yderst sjældent.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Jonas
Indlæg: 329
moppe - jeg ville også være glad hvis jeg havde fået roco til den pris :idea:
jeg synes nu det er en fin detalje... og det er jo subjektivt hvor meget vægt man ligger på den. stadigvæk har marklins' billig modeller de knald gule led's. men korrekt - rødt baglys er vigtigere på en sølvpil/ice osv.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Rødt slutlys er en fin detalje, men jeg sætter pris på at det kan slukkes. Der er heldigvis flere og flere producenter, der leverer den mulighed. De fleste nye Märklin/Trix lokomotiver kan diverse ting med lyset, som f.eks. have det hvide A-lys tændt i begge ender under rangering eller slukke det røde el. hvide lys uafhængigt af hinanden. I Trix' tilfælde kræver det så, at man benytter Trix egen dekoder eller fedter rundt med printet for at det virker med en ESU.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/