Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Ecos2 polarisering

Min Ecos2 giver + (plus) i stiftet for 0 = "jord" og - (minus) i stiftet for + = banestrøm når jeg tester med et multimeterinstrument. Da jeg kører 3-skinne vil jeg godt have plus i punktkontakterne og ok-det får jeg ved at skifte om på kablerne men det rykker nu ikke ved "kernen". Jeg har kikket i brugsforvirringen og der står altså ikke noget om at man kan vende på polariseringen i Ecos´sen. Det betyder måske ikke noget i det store og hele men når der nu står på Ecos´sen B og 0 ved stifterne så formoder jeg at det er det som gælder?

De som har samme kørekontrol som mig kan vel lige tjekke om de har samme "problem", tak.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Kørestrømmen er vekselstrøm, så plus og minus skifter hele tiden.

Du har spænding og nul - ikke plus og minus.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

"PerOlsen" skrev:
Kørestrømmen er vekselstrøm, så plus og minus skifter hele tiden.Du har spænding og nul - ikke plus og minus.Mvh. Per

Vekselstrøm i skinnerne? Mit måleinstrument viser ellers ca 11 volt jævnstrøm i banen og minus i punktkontakterne. Slår jeg over til at vise vekselstrøm vises der 31 volt i banen og naturligvis ingen plus/minus.

Altså ok det er nok helt som det skal være men jeg har planer på at forsyne alle skiftespor og signaler med en ekstern Märklin-transformator og så mener jeg at det er ret viktigt at man kobler plus til spolerne/pærene og ikke vender på det der. Så er der vel en risiko for at jeg ødelægger min Ecos?

Jeg bør nok lige nævne at jeg kører på M-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hej!

Uden at vikle mig for meget ind i elektronikken, så skyldes din måling

af en DC spænding, at Mototrola signalet (som Märklin bruger) er asymetrisk - modsat DCC signalet, som er symetrisk.

De er begge vekselspændinger om end med forskellige egenskaber.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 605

PB  Blog

"volvo" skrev:
Vekselstrøm i skinnerne? Mit måleinstrument viser ellers ca 11 volt jævnstrøm i banen og minus i punktkontakterne. Slår jeg over til at vise vekselstrøm vises der 31 volt i banen og naturligvis ingen plus/minus. Altså ok det er nok helt som det skal være men jeg har planer på at forsyne alle skiftespor og signaler med en ekstern Märklin-transformator og så mener jeg at det er ret viktigt at man kobler plus til spolerne/pærene og ikke vender på det der. Så er der vel en risiko for at jeg ødelægger min Ecos?Jeg bør nok lige nævne at jeg kører på M-skinner.

Du har vel forhåbentlig ikke tænkt dig at koble den ene udgang på din Ecos sammen med den ene udgang på transformatoren?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"volvo" skrev:
Vekselstrøm i skinnerne? Mit måleinstrument viser ellers ca 11 volt jævnstrøm i banen og minus i punktkontakterne.

Hvor har du din "minus målepind" henne?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.