Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

EcOS

er der nogen der køre med EcOS til to skine hvad synes i om det er det noget som er nem til en virkelig nybegynder

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Den er lige til atgå til og hurtig at lære. De forskellige skærme er rimelig logiske og lige til at gå til.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af denne tråd:

kan man køre både AC og DC på C-skinner med EcOS? Jeg er ikke så klog på dette punkt, så I må bære over med mig hvis det er et dumt spørgsmål.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
kan man køre både AC og DC på C-skinner med EcOS?

Hvis du kører med Ecos, kører du vel digitalt - og det er i så tilfælde AC.

Hvis du derimod med AC mener "3-skinne" og med DC "2-skinne", har jeg ikke fantasi til at forestille mig, hvordan 2-skinne drift skulle foregå på C-skinner.

Som jeg forstår den traditionelle DC 2-skinne drift, har man plus i den ene skinne og minus i den anden. Mens Märklin's skinner (både M, K og C) opererer med samme pol i begge skinner og den modsatte pol i midterlederen. Så det må være lidt svært at skille ad - for slet ikke at tænke på sporskifter, m.v.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Som jeg forstår den traditionelle DC 2-skinne drift, har man plus i den ene skinne og minus i den anden. Mens Märklin's skinner (både M, K og C) opererer med samme pol i begge skinner og den modsatte pol i midterlederen. Så det må være lidt svært at skille ad - for slet ikke at tænke på sporskifter, m.v.

Med K-skinner er det slet ikke et problem.

Hvis du på et tidspunkt snøler dig over til det mørke gylland, så skal jeg vise dig en mindre bane der er bygget på K-skinner, men kører udelukkende som 2-skinne drift.

Du kan se lidt billeder her:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/laengde.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Willjax" skrev:
Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af denne tråd:kan man køre både AC og DC på C-skinner med EcOS? Jeg er ikke så klog på dette punkt, så I må bære over med mig hvis det er et dumt spørgsmål.

Dit spørgsmål er dårligt formuleret for du mener nok ikke om der kan køres AC eller DC, men om der kan køres med de forskellige dekodere på samme tid.

Der findes (næsten kun) 2 digitale formater: Motorola og DCC. Märklin bruger Motorola og på 2-skinne bruges der mest DCC. Et lokomotiv til 3-skinne, kan dog sagtens være udstyret med en dekoder, der kan forstå DCC og så kan det være en fordel at styre det på den måde. Det giver vist lidt flere eller andre muligheder.

Og det kan en EcOs sikkert godt, den gamle Intelliboks kan.

Hvis du mener om du kan have både 3-skinne og 2-skinne lokomotiver kørende på dine C-skinner, så kræver det vist en hel del ekstra arbejde, da du skal have ændret forbindelserne, så der ikke er forbindelse mellem skinnerne. I 2-skinne bruges skinnerne til hver sin pol, mens der i 3-skinne er samme pol i skinnerne og den anden pol i midterlederen. Alle dit 3-skinne materiel, lokomotiver og vogne skal have skiftet hjul, så der ikke er kortslutning mellem højre og venstre skinne.

Så kan du sikkert få noget til at virke, men dine 3-skinne-tog skal så vende rigtigt, da de kun vil få strøm fra den ene skinne og midterlederen.

Jeg ville nok finde noget andet at forsøge, for det er vist ikke ret praktisk, men måske muligt.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

ikke helt Leonard her er en tekst som fortæller hvordan det er ikke mig der har lavet dette dokoment kan hellere ikke huske det så jeg ved ikke om dette er lovligt og hvis der er en derser det som har lavet den som ikke ville have den her så skriv så fjerner jeg den :oops:

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ronnie6-6" skrev:
ikke helt Leonard her er en tekst som fortæller hvordan det er ikke mig der har lavet dette dokoment kan hellere ikke huske det så jeg ved ikke om dette er lovligt og hvis der er en derser det som har lavet den som ikke ville have den her så skriv så fjerner jeg den :oops:

Det fortæller, hvordan man ombygger fra 2 til 3 skinne.

Hvad er det præcist du vil vide?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

nej jeg ville ikke vide noget men jeg ville bare vise at det er "enkelt nok" at lave en to skinne om til tre skine tog

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ronnie6-6" skrev:
nej jeg ville ikke vide noget men jeg ville bare vise at det er "enkelt nok" at lave en to skinne om til tre skine tog

Hvis lokomotivet er lavet til det - ja.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

"moppe" skrev:
"ronnie6-6" skrev:
nej jeg ville ikke vide noget men jeg ville bare vise at det er "enkelt nok" at lave en to skinne om til tre skine tog
Hvis lokomotivet er lavet til det - ja.Klaus

???? hva mener du det bude vike på alle model lokomotiver

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Som jeg læser Wiljax spørgsmål, så drejer det sig ikke om at bygge et lokomotiv om, men om han kan køre med begge dele på samme tid.

Det bliver ikke en nem opgave, men alt kan da lade sig gøre, næsten da.

Ronnie svarer så med en beskrivelse af hvordan man kan bygge et lokomotiv om fra det ene til det andet, og det kan oftest lade sig gøre rimeligt let, men så køres der jo også kun med en slags på samme bane.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

"Leonard" skrev:
Hvis du mener om du kan have både 3-skinne og 2-skinne lokomotiver kørende på dine C-skinner, så kræver det vist en hel del ekstra arbejde, da du skal have ændret forbindelserne, så der ikke er forbindelse mellem skinnerne. I 2-skinne bruges skinnerne til hver sin pol, mens der i 3-skinne er samme pol i skinnerne og den anden pol i midterlederen. Alle dit 3-skinne materiel, lokomotiver og vogne skal have skiftet hjul, så der ikke er kortslutning mellem højre og venstre skinne.Så kan du sikkert få noget til at virke, men dine 3-skinne-tog skal så vende rigtigt, da de kun vil få strøm fra den ene skinne og midterlederen.Jeg ville nok finde noget andet at forsøge, for det er vist ikke ret praktisk, men måske muligt.
undskyld men nu er jeg i tvil men hvad mener du med det hvis du selv ikke synes at det er det han mener Som jeg læser Wiljax spørgsmål, så drejer det sig ikke om at bygge et lokomotiv om, men om han kan køre med begge dele på samme tid.Det bliver ikke en nem opgave, men alt kan da lade sig gøre, næsten da.
"Leonard" skrev:
Som jeg læser Wiljax spørgsmål, så drejer det sig ikke om at bygge et lokomotiv om, men om han kan køre med begge dele på samme tid.Det bliver ikke en nem opgave, men alt kan da lade sig gøre, næsten da.Ronnie svarer så med en beskrivelse af hvordan man kan bygge et lokomotiv om fra det ene til det andet, og det kan oftest lade sig gøre rimeligt let, men så køres der jo også kun med en slags på samme bane

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ronnie6-6" skrev:
hva mener du det bude vike på alle model lokomotiver

En del lokomotiver er betydeligt mere komplicerede at bygge om.

Desuden hører vi jo alle om forskellige hjulflanger og hjulafstande som skal rettes fra 2 til 3 skinne lokomotiver.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

"moppe" skrev:
En del lokomotiver er betydeligt mere komplicerede at bygge om.Desuden hører vi jo alle om forskellige hjulflanger og hjulafstande som skal rettes fra 2 til 3 skinne lokomotiver.Klaus

nååå ja på den måde men den der ville det kan godt

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
en mindre bane der er bygget på K-skinner, men kører udelukkende som 2-skinne drift
Ja, jeg kom også i tanke om, at du tidligere havde skrevet at I brugte K-skinner til 2-skinne drift.Men nu gik spørgsmålet jo på C-skinner, og jeg var nogenlunde overbevist om, at Märklins skinnetyper var elektrisk ens opbygget. På C-skinnerne er der forbindelse mellem de to skinner - er der ikke det på K-skinnerne, eller modificerer I dem for at få det til at virke i 2-skinne miljøet ?Vi bruger indtil videre mest C-skinner og har sideløbende opbygget et mindre lager på 60-70m K meter-flexspor, som skal i brug senere. Men når vi har forsøgt at indsætte K-skinnerne mellem C-skinnerne vha. overgangsstykker, f.eks. på brostykker, har vi oplevet nogle for os uforklarlige kortslutninger, når lokomotiverne skulle køre over broen. Derimod går det fint på et lille ranger-areal, hvor K-skinnerne ikke sluttes til C-skinnerne igen i den anden ende. Burde det ikke virke "out-of-the-box", eller er der en forskel på de to skinnetyper, som vi skal være opmærksomme på ?
Citat:
Hvis du på et tidspunkt snøler dig over til det mørke gylland

Jo, mon ikke snart det var på tide at proppe familiens yngste i bagagerummet og begive sig til det momsfri område og se Hammel-Hadsten-og-Omegns svar på Miniatur Wunderland... Laughing out loud

Men i øvrigt har jeg netop afsluttet en ombygning af Fleischmann 4177 BR51 til 3-skinne drift efter anvisningerne hos vor tysk-amerikanske ESU-supporter her: http://www.eisenbahnclinic.com/ (se under "Projects"). Eneste nødvendige indkøb var en slæbesko og et nyt motorskjold (tak for henvisningen, Klaus) Det virker perfekt, omend køreegenskaberne på et lokomotiv med 2x2 stive boggier (må vist være det, der på tysk hedder "ohne drehgestell"?) på tenderen aldrig bliver til R1 og alt for mange C-sporskifter... Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willjax

Indlæg: 179

PB

mange tak for de mange indlæg.

mit spørgsmål var, kan jeg forstå på nogle, en smule dårligt formuleret. Det jeg mente var, om det var muligt at køre med både to- og treskinnetog på samme bane, på samme tid,...på -c-skinner.

Jeg tror jeg i starten vil nøjes med at ombygge lokomotiverne, det virker nemmest Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Willjax" skrev:
mange tak for de mange indlæg.mit spørgsmål var, kan jeg forstå på nogle, en smule dårligt formuleret. Det jeg mente var, om det var muligt at køre med både to- og treskinnetog på samme bane, på samme tid,...på -c-skinner.Jeg tror jeg i starten vil nøjes med at ombygge lokomotiverne, det virker nemmest Smile

Hvis du kører med luftledninger burde det også kunne lade sig gøre - du skal blot isolere det ene hjul på dine 2-skinne modeller.

Men men... det er altså noget bøvl.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.