Picture

D804

Indlæg: 6

PB

DSB sporskiftetunger i epoke IIIb

Til mit kommende epoke IIIb anlæg har jeg haft kig på Tilligs elitespor, der efter min mening er rigtig flotte. Nu er jeg imidlertid kommet i tvivl om den lange sportunge er epoke-rigtig. På Erik Olsens gode hjemmeside http://www.modelbaneteknik.dk

kan man under ”Sporskifternes konstruktion og anvendelse ved DSB” læse at ”Nyere sporskifter er forsynet med en lige og en krum tunge hvor sporskiftekurven er ført igennem denne. Ældre sporskifter var forsynet med to lige tunger.” Er der nogen der ved hvad ”nyere sporskifter” betyder i denne forbindelse? Hvis de lange sportunger er senere end 1950’erne dur de ikke til mit formål. Der er så heldigvis mange andre sporfabrikanter – faktisk de fleste – der har sporskifter med lige tunger (Peco, Roco, Piko), og så må jeg nøjes med en af dem…

D804

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hejsa, se, i dit sted ville jeg vedtage med mig selv, at det er dem der skal bruges, og er der nogen der synes at vide bedre, så det godt for dem...

Synes du de er nogle flotte skifter (det gør jeg) så brug dem da, om det så ifølge epokemessig er takt og tone eller ej.

Det ville jeg gøre.

Hygge

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg ville skrive en mail til Erik Olsen, eller bedre stille samme spørgsmål i nyhedsgruppen dk.fritid.jernbaner.model, hvor Erik Olsen er fast deltager.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Forskellen på de to tungetyper er at de to lige tunger er den gamle type, som er fra før man fik fjedrende tunger. Her er tungerne hængslet til mellemskinnen. Roco Line spor og iøvrigt stort set alle modelbanespor, netop med undtagelse af Tillig Elite er af denne type. Det er en sporskiftetype, som man allerede er holdt op med at lægge omkring 1920. Der findes dog et par enkelte af dem rundt omkring. Jeg mener blandt andet at Knarreborg station har sådan et sporskifte.

Den moderne fjedrende tunge er den type, som Tillig Elite skal forestille. Her er tungerne fjedrende og der er ikke noget hængsel, der kan gå i stykker.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

D804

Indlæg: 6

PB

Tak for svar og tips. Jeg har som anbefalet stillet samme spørgsmål i google-gruppen hvor Erik Olsen har givet et meget fyldestgørende svar. Se: http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner.model/browse_thread/t...

D804

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.