I følge hjemmesiden http://www.modellbahnecke.de/maerklinn.htm udgiver Märklin i oktober måned 2008 2 nye danske DSB personvognssæt.
Der skulle være tale om et sæt med 2 vinrøde vogne i epoke III og et sæt med 1 vinrød og og 1 rød vogn i epoke IV.
Indlæg: 302
I følge hjemmesiden http://www.modellbahnecke.de/maerklinn.htm udgiver Märklin i oktober måned 2008 2 nye danske DSB personvognssæt.
Der skulle være tale om et sæt med 2 vinrøde vogne i epoke III og et sæt med 1 vinrød og og 1 rød vogn i epoke IV.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Interessant. De udgiver også et helt nyt skinnesortiment til spor 1. Det skulle være det gamle Hübner spor.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Techek
Jelling
Indlæg: 905
Apropos Märklin, så læste jeg en interessant artikel i en ikke-navngivet avis for nogle dage siden, om Märklins økoomiske nedtur. Er der nogen der ved noget om deres problemer og hvordan det står til?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Märklin var tæt på konkurs for nogle år tilbage, men blev reddet på falderebet af investeringsfonden Kingsbridge fra England.
Märklin (og modeljernbane generelt) er bare ikke længere det de unge vil have, og det skal virksomheden indstille sig på. Jeg vil gætte på at det samme gjorde sig gældende for LEGO, da de havde deres økonomiske nedtur.
I øjeblikket gennemgår Märklin en økonomisk slankekur, der har til formål at rette op på økonomien og få produktionen på ret køl igen. Märklin er i øjeblikket i gang med at omstrukturere virksomheden, bl.a. gennem opkøb af LGB, Hübner m.fl. Pengene kommer fra Kingsbridge, der forbereder virksomheden til at blive en sund virksomhed, og som investeringsfonde gør, så vil de sælge virksomheden når den igen er på ret køl.
Det tager lang tid at genoprette en virksomhed som Märklin, der nærmest skulle genopbygges fra bunden. Gælden skal betales af, og økonomien skal arbejdes op. Märklins chef Axel Dietz har i en pressemeddelelse i april bekendtgjort at 2007 var det hårde år, og at Märklin nu igen er på ret kurs. Pressemeddelsen kom som svar til den omtalte artikel.
Allerede i første periode af dette år er salget steget igen. 2008 skulle jvf. Märklin selv blive vendepunktet, hvor vi kan forvente at se nye modeller (BR64, BR232 m.fl.) og flere spændende startsæt. Det er nødvendigt med gode og indholdsrige startsæt til rimelige penge, hvis brugerne skal fanges i begyndelsen. Produktlinjen "Cirkus Mondolino", har til formål at vække interessen for modeljernbane hos de mindste. Det er forventeligt at Märklin i 2008 vil genoptage nyudvikling af produkter og tilbehør, nu hvor økonomien begynder at tillade det. Det har været nogle hårde år, men nu ser det ud til at gå den rigtige vej.
I kan finde masser af information om den offentlige del af virksomhedens drift på Maerklin.de. http://www.maerklin.de/de/service/veroeffentlichungen/presse.html
Interessant er pressemeddelsen d. 6/2 - 2008 "Unternehmensinformation" og d. 16/4 - 2008 "Märklin kommt in Fahrt".
Märklin har et stærkt brand, og der er ingen grund til at frygte for virksomhedens overlevelse.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Jeg frygter nu alligevel.
En ting har du dog ret i; NAVNET "Märklin" skal nok leve videre. Dertil er det for vaerdifuldt.
I modsaetning til de blomster-duftende pressemeddelelser er jeg desvaerre ret pessimistisk m.h.t. fremtidsudsigter.
Firmaet mangler endnu en stor kapital-insproejtning (Styr paa produktion og kvalitet. Indfoerelse af noegleprodukter som har manglet i flere aar). Gad vide hvor laenge Kingsbridge vil blive ved. Jeg haaber at de har god taalmodighed, omend jeg mener at 5 aar er graensen.
Naar og hvis de ser at de ikke kan vende skuden i loebet af 5 aar, saa kan tommelfingeren blive vendt nedad! (*)
Det er endnu for tidligt at traekke vejret lettet, endsige at raabe hurra...
(*) Med dette mener jeg ikke at firmaet lukkes, eller noget i den (hen)retning. Mener derimod at ejeren vil gaa i ren selvforsvarsmode og redde hvad reddes kan af sine penge, ved at saelge aktiver paa maa og faa...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg har ingen forudsætning for at vide, hvorvidt firmaet mangler en stor kapitalindsprøjtning. Jeg har heller ingen forudsætning for at vide noget om, hvor længe Kingsbridge har tænkt sig at blive ved. Så det kan jeg ikke kommentere på. Med hensyn til styr på produktion og kvalitet, så oplever jeg ikke flere kvalitetssvigt ved Märklins produkter end ved så mange andre producenter.
Kingsbridge købte Märklin d. 11 maj 2006. Dermed er der et godt stykke tid endnu før de når din 5 års grænse. Allerede nu ser det bedre ud, så det skal nok gå.
Jeg tolker at de flestes bekymringer går på kvaliteten. Jeg synes stadig at Märklin leverer en udsøgt kvalitet. Det er samtidig også blevet nemmere og billigere for de små producenter at producere flotte modeller, der samtidig kører godt. Så hele spørgsmålet om kvalitet må være et kompromis i forhold til hvilken kundegruppe Märklin ønsker at satse på.
Märklin deler klogt nok deres sortiment i billige modeller og startsæt fra den blå linje (det tidligere "Hobby") og de dyrere og mere detaljerede modeller og startsæt fra den grå linje.
Lokomotiver fra den blå linje har stadigvæk en overraskende god kvalitet. Jeg har selv et par stykker af dem. F.eks. er både TRAXX modeller og Hercules modellerne støbt i metal, hvor PIKOs er plastic.
Märklin henvender sig til masserne. Märklin kan ikke bevare sin omsætning, hvis de udelukkende insisterer på at producere modeller af superhøj kvalitet, samtidig med at de forventer at masserne vil betale store summer, når vi kan se at Heljans og PIKOs billige plasticmodeller går som varmt brød. PIKO er i øvrigt den eneste producent af modeljernbane, der virkelig har vind i sejlene.
I mine øjne er Märklin stadig bedre kvalitet end PIKO, men de PIKO lokomotiver som jeg har købt til test, er virkelig gode og jeg kan derfor godt forstå, hvis en kunde vælger et PIKO startsæt fremfor et Märklin. Jeg mener at fordelen ved PIKO, som ved Märklin, er at toget kan køre direkte ud af kassen. Det er virkelig en fordel i mine øjne, hvor kunder hos Heljan, Roco m.fl. ofte selv skal bygge deres modeller færdige. Det er der nogle kunder der har lyst til, men jeg tror gennemsnitskunden bare gerne ville kunne køre med sit tog.
Jeg har været lidt omkring. Jeg har kørt Märklin siden jeg var 6 år gammel, jeg har indenfor de sidste par år kørt DC for at prøve det, og jeg har også rodet med decaler og modificeret Heljan modeller. Det har givet mig noget ballast til at foretage et valg. Jeg vælger at se mig selv som den type kunde, der bare gerne vil køre med sit tog og have modellerne i vitrine. Her modeller fra Märklin og Trix det naturlige valg for mig.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Ikke forstået. Forudsæt HO, 2-skinne DCC, Tillig Elite Code 83. mindste kurveradius 500 mm.
Hvilke Roco, Heljan mfl. produkter virker ikke direkte ud af emballagen på ovennævnte setup?
mvh. Dampfmeisteren
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Det der med PIKO og Märklin, hvad så med ROCO ? (Som i mange år kvalitet- og innovativmæssigt har været nr. 1)
Og m.h.t. kvalitet, så overbeviser f.eks. T-maskinen ikke just, specielt i forhold til prisen. Märklin burde kunne lave en bedre undervogn end tilfældet er her.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg skal eftermontere puffer, håndtag, vinduesviskere og andre forskellige smådele. Det er det jeg mener med at bygge modellerne færdige.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg forholdte mig til at PIKO og Märklins modeller var færdigsamlede. Jeg har købt et par ROCO modeller, både vogne og lokomotiver, hvor jeg skulle eftermontere en række detaljer. Derfor er de ikke med i min betragtning. ROCOs modeller kører skam udmærket, det er heller ikke det jeg anfægter.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hele denne diskussion giver mig anledning til at komme med en betragtning.
Jeg oplever nemlig et stort paradoks ... lad mig forklare:
De fleste af Sporskiftets læsere ønsker utroligt fine og meget korrekte modeller. Nogle rynker lidt på næsen af "legetøjet" fra Märklin. Mange accepterer fuldt ud, at visse producenter laver maskiner, som skal skilles, renses for olie, ombygges eller delvist samles for at de kan køre. Her taler vi helt klart om model-HOBBY (hvorfor Märklin så kaldte deres "legemodeller" for Hobby-serien forstår jeg ikke).
Det er jo også helt fint ... men et af problemerne i modeltogsbranchen er, at børn ikke kommer igang med modeltog. Ja på HobbyTrades æsker står der ligefrem, at de ikke må anvendes af børn under 15 år. Og tro mig ... det er de færreste på 15, der påbegynder en hobby med modeltog.
Så her er paradokset ... hvordan får vi som modeltogsentusiaster vist og forklaret børnene, at det er helt ok at lege med Cirkus Mondolino eller lign., hvis vi straks rynker på næsen af det?
Og en HEL del af modeltogsbutikkerne bliver jo ligefrem fornærmede, hvis de skal nedlade sig til at sælge "legetøj". Men det er jo en dårlig investering ... de kvæler jo de spirer, som de senere skulle høste den store fortjeneste af.
Jeg har selv et par små børn og de er vilde med tog. Jeg må så sørge for at have tilstrækkeligt hårdføre modeller på mit anlæg, så de (og jeg med dem) kan hygge os med at køre. Jeg må også nogle gange have is i maven og overlade kontrollen med en 2.500,- lille fin D-maskine til min datter på næste 4 og så i øvrigt holde fingeren i nærheden af nødstop.
Jeg har købt en stribe af Märklins legevogne ... typisk ældre designs, som sælges for lige under kr. 100,- belæsset med en bil eller lign. Og så en gammel tysk personvogn og lidt andet skrammel som kan tåle at de selv roder med det.
Men det er jo ikke ligefrem noget, der passer ind.
Så hvordan vægter man leg og hobby ... så alle kan være med?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Fantastisk idé. Du kan også købe nogle af de billige reklamevogne. En godsvogn er vel en godsvogn. Jeg vil foretrække vogne, som der kan hældes noget i. Så de kan køre rundt med sten eller lignende. Jeg husker selv hvordan jeg smed legetøjsbiler på biltransporten og små sten i tipvognene.
Dit indlæg fik mig til at grave i arkivet og se hvad jeg fandt. Det giver næsten tårer i øjnene.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Ja, det er jo en spændende diskussion.
Jeg har 3 fantastik dejlige unger der hver har deres papkasse med "holdbart" modeltog. Det holder til det går i stykker. Så finder jeg nok et andet gammel lokomotiv eller vogn der kan doneres til de smås leg.
Og ja, det er netop og lige præcis det der er det sjove. Jeg laver min bane, de laver deres og nogle gange kobler vi dem sammen. Det dyre loks får ungerne da lov at køre med, men som Per skriver under skarp overvågning. Tro mig, knægten på 4 er ikke til at rive væk fra min N maskine med lyd og røg. "Mere røg far ..." ding ding ding.
Og ærligt talt. Jeg legede tog med min far og jeg vil da også lege tog med mine unger. De har det sjovt og jeg har det sjovt. Jeg får sågar underholdning til mit byggeri.
Så ærligt talt synes jeg ikke paradokset er så stort. Lad dog ungerne køre med det de synes er sjovt - Harry Potter, Thomas tog eller hvad ved jeg. Det kan jo altid males om en dag eller få ny overdel ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Eller blive opbevaret som det er, blive fotograferet efter 15 år i skabet og lagt online på et forum på internettet. Så alle brugerne kan blive mindet om de tog der engang var gode nok, og nye kan se, hvordan det så ud engang.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Jeps ...
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Så stik lige den her: Gjorde den store fejl, at introducere min søn på 2 år for Big Boy.
"Mere vogne, far! Mere vogne!" Og han blev meget sur, hvis jeg ikke satte fler vogne efter. Men Big Boy kan jo klare en del ... så den tøffede rundt med 80 godsvogne efter sig. Okay ... måske ikke helt efter forbilledet, for så vidt jeg ved har der ikke kørt Big Boys i Danmark ... og da slet ikke med epoke IV og V materiel.
Men det var da et ganske spændende eksperiment. Min nuværende bane er en oval foldet i et U og det betød at vi kunne se vognstammen "foldet" to gange, så vi havde det samme tog kørende både på den ene side af U'et samt på begge strækninger i den modsatte side.
Det kræver R2 og R3 for at få det til at lykkes og man skal ikke sætte for tunge vogne bagerst. Men vildt ser det ud. Big Boy havde overhovedet ingen problemer ... heller ikke på stigningerne. Faktisk tænkte jeg, at jeg må have fat i sådan et Newton-meter som vi legede med i fysik. En vægt med en krog i hver ende. Kunne være sjovt at se, hvor mange kg Big Boy kan klare at have på krogen.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Okey Per, den kan jeg ikke stikke ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Interessant laesning, men jeg er ikke enig i at der eksisterer et paradoks. Forstaaet paa den maade at jeg ikke har set forretninger med dette "problem" med at saelge "legetoej".
I Togcenter Gentofte har/havde de da en SCX-digital racerbane staaende i deres showroom, og her i Bilbao saelger den lokale pusher Lego side om side med alt muligt anden hobby. (Og tro mig; det _ER_ en serioes hobbyforretning, og ikke en legetoejsforretning.) (*)
Saelges og markedsfoeres skal det som KAN saelges.
Jeg tror mere at det er Märklin (og andre producenter) som er bekymrede om fremtidig vaekst i branchen.
Hobby/legetoejsforretningen skal da nok finde noget andet at saelge. Folk har jo altid brug for en sund fritidsbeskaeftigelse, ikke?
Selvom det ikke altid er paent at naevne navne, er jeg da meget nysgerrig efter at vide hvilke foretninger der er saa snobbede at de rynker paa naesen af Cirkus Mondolino og tilsvarende produkter?
Der kan da ikke vaere andet end fordele ved den slags for en forretning?
(*) Sidespring: Her i Spanien er dukkehuse i skala 1:12 MEGET populaere. De fleste hobbyforretninger dedikerer store omraader af deres forretninge til dette, som ioevrigt kan naa op paa et niveau og prisleje som ikke staar i skyggen af modeljernbanehobbyen. (Hvem kender Titanias Palads i Legoland?)
-Og vigtigst: Klientellet til disse produkter er fortrinsvis hunkoen!
Think about it...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Henrik
Det er mere den indstilling personalet rundt omkring har. Og jeg er personligt blevet skræmt ud af en butik på Roskildevej, hvor jeg nærmest fik en skideballe fordi jeg ville satse på CS og ikke Intellibox. Og jeg har set 3 unge, der ville købe noget de kunne køre med blive skræmt væk af en ekspedient, der var så fjendtlig i sit tonefald fordi han virkeligt skulle nedsætte sig til at svare på så dumme spørgsmål. Og da de unge havde forladt butikken et pår hånlige kommentarer om dem til en stamkunde. Det var i en butik i Søborg.
Og nu nævner du Togcenter ... jeg har selv en dårlig oplevelse af som jeg tidligere har beskrevet, der handlede om en maskine jeg kom ind for at købe. Jeg havde aftenen før set den på deres webshop, hvor den stod til at være på lager. Jeg fik en overbærende besked om, at den da var udsolgt for længst. Da jeg påpegede, at den stod til at være på lager på deres webshop fik jeg en lige så en besked om, at DET i hvert fald ikke passede. Det var i hvert fald ikke en ekspedient, som havde hørt den gamle sætning om, at kunden altid har ret ... eller at man i hvert falde kan være høflig.
Alligevel kunne jeg flere uger efter stadig se samme maskine på lager i webshoppen.
Der var en fyr på Østerbrogade (der er lukket nu). Han virkede nærmest fornærmet over at man kom ind i butikken. Og spurgte man om noget nærmest vrængede han svarene ud.
Det er min klare opfattelse, at de samme ovenstående butikker sagtens kan give en fremragende service til de faste (og "seriøse") kunder. Men denne snak handler jo mere om, hvilket indtryk man giver nye kunder, som endnu ikke ved noget. Og da jeg selv stod i den situation for 5-6 år siden, ja så valgte jeg jo netop min pusher udfra, hvor jeg følte at jeg fik en ordentlig behandling.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg har oplevet netop dette. De første gange jeg kom hos den lokale pusher, blev der svaret kortfattet og ikke særlig venligt på mine spørgsmål. Det var først da jeg havde lagt en bunke penge over en periode, at jeg begyndte at få bedre svar. Det er en trist udvikling. Heldigvis har jeg to butikker i min nærhed, og den anden giver altid god service på alle områder, omend de kun ved om produkterne, hvad producenten oplyser og hvad du selv kan læse dig til. De har f.eks. ikke dybdegående nørdet viden om hvordan de digitale signaler bliver transmitteret via sporet og til hvilken frekvens, og hvilken chip der brugt. De ved hvordan du får det til at fungere, og det kan de hjælpe med. Jeg tror det er godt for de fleste kunder. Hvis jeg vil søge nørdet viden, så spørger jeg på nettet.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Hej Per,
Hvor ligger den butik på Roskildevej? Der er vist en butik, jeg har overset.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Sorry ... Vesterbrogade ... lige inden den bliver til Roskildevej.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Så forstår jeg bedre
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com