Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

DSB sikrer nye direkte tog Hamborg og Berlin

I sommeren 2006, kom det frem at man måske vil indsætte de tyske ICE-TD tog på Intercity-trafiken til fordel for de forsinket IC4 tog. Det blev dog ikke til noget, men senere forslog man den Internationale trafik mellem København/Århus og Hamburg. Den plan løb også lidt af sporet da der i ICE-TD togene ikke var plads til det danske sikkerhedssystem ATC. Efter dette har der været lidt stille omkring det men idag kom DSB med denne pressemeddelelse.

"DSB" skrev:
DSB sikrer nye direkte tog Hamborg og Berlin16-03-2007 11:37Fra den 9. december 2007 tilbyder DSB kunderne direkte togforbindelse fra København til Berlin via Hamborg.DSB har indgået en meget fordelagtig samarbejdsaftale med Deutsche Bahn, der indebærer, at DSB's internationale trafik tilføres et antal moderne og meget komfortable tyske ICE-TD togsæt.Senest fra den 15. marts 2008 vil trafikken med de tyske ICE-TD togsæt udvides til at køre to afgange dagligt fra København og Århus til Hamborg, hvoraf den ene afgang fortsætter fra de to byer direkte videre til Berlin."Der er tale om en fantastisk god aftale mellem Deutsche Bahn og DSB. De tyske tog er i første omgang beregnet til at give DSB’s internationale trafik et løft, men aftalen betyder også, at DSB får mulighed for at frigøre nogle IC3 togsæt til anden trafik,” siger planlægningschef i DSB, Ove Dahl Kristensen.Rejsetiden fra København til Berlin bliver cirka seks timer, hvilket er uændret i forhold til i dag, men en halv time hurtigere end i dag fra Århus. For kunderne fra København bliver den store fordel, at der ikke skal skiftes i Hamborg, idet toget kører videre til Berlin, på samme måde, som det hidtil har været muligt fra Århus.I løbet af 2007 vil ICE-TD togsættene blive klargjort, så de opfylder alle sikkerhedskrav (inkl. ATC) for at køre i Danmark.For yderligere oplysninger kontakt DSB Kommunikation på telefon 33 54 42 22.Med venlig hilsenDSB

Så det betyder at vi fra D. 9 December 2007, kan se tyske ICE-TD på Strækningerne København-Berlin og Århus-Berlin. Smile

____________________

Med Venlig Hilsen

Alexander

800px-DB_605_007_KB

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

plutoodie

Indlæg: 116

PB

Kanon - glæder mig til at se de tyske tog Laughing out loud Er der nogen, som har en link til en beskrivelse af ICE-DT togene? Findes de som model?

__________________

HHJJ
Bo Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"plutoodie" skrev:
Findes de som model?

Ja. Roco har lavet en som pt. er udgået, men mon ikke den genoptages på et tidspunkt?

Arrow http://www.roco.cc/content.php?id=1474&pd=1059&kat_id=&typ_1=1&land=DE&e...

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Information om alle ICE togene:

http://www.db-danmark.dk/db_danmark/view/mdb/alle/dbdanmark/content/MDB2...

Jeg skulle da ikke undre mig vis man kunne få ICE-TD som Modeltog.

Deutche Bahn udgav idag denne presse meddelelse (På Tysk):

Mit dem ICE von Hamburg und Berlin nach Dänemark

http://www.db.de/site/bahn/de/unternehmen/presse/presseinformationen/ubp...

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

SonicC98

Leder efter job ;)

Indlæg: 144

PB

Jeg har lige et spørgsmål, togne fra København, køre de over Fyn eller over Rødby?

Jeg diskutere med min far om det for tiden.

__________________

MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

Rødby :!: det sådan set bare de nuværende EC der bliver erstattet

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarke Hvass

Indlæg: 21

PB

"SonicC98" skrev:
Jeg har lige et spørgsmål, togne fra København, køre de over Fyn eller over Rødby?Jeg diskutere med min far om det for tiden.

De kører via Rødby. Se evt. dette billeder

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Det billede var lige ved at snyde mig til at tro at det var en IC2 Laughing out loud

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

"DVG" skrev:
Rødby :!: det sådan set bare de nuværende EC der bliver erstattet

Ja det eneste nye bliver ICE-TD togene og at de køre til Berlin.

Ellers er det som nomalt hvor EC-togene fra København til Hamburg/Berlin køre over Rødby Færge, og EC-togene fra Århus til Hamburg/Berlin køre over Padborg.

Er det entligt stadig planen at når togene fra København og Århus mødes i Hamburg kobles sammen og fortsætter til Berlin :?:

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Messerschmidt

Indlæg: 41

PB

"Alexander" skrev:
Er det entligt stadig planen at når togene fra København og Århus mødes i Hamburg kobles sammen og fortsætter til Berlin :?:
Yes.. dog kun den ene af afgangene skal gennemføres til Berlin.
Citat:
..kører to afgange dagligt fra København og Århus til Hamborg, hvoraf den ene afgang fortsætter fra de to byer direkte videre til Berlin.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Okey. Men dem der så kun køre til Hamburg de bliver vel også kørt af ICE-TD materiel, eller? Er der entlig nogle der ved hvor mange ICE-TD sæt det er der kommer til Danmark, og hvornår?

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Man kan iøvrigt følge med i tråden på tog-sim.dk "ICE-TD som Eurocity tog! "

http://www.tog-sim.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-5297.html

Der står der bla. at prag-toget med ME+Tjekkiske vogne bliver erstatet af ICE-TD

sæt.

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

ICE-TD kommer til at køre 160 km/t mellem København H og Hamburg Hbf, samt Århus H og Hamburg Hbf. Mellem Hamburg Hbf og Berlin, kommer toget til at udnytte topfarten på 200 km/t.

Nyhed fra http://www.db-danmark.dk

Citat:
DBs ICE tog kører fra december fra/til København Danmark tilknyttes fra 9. december det tyske ICE net. Deutsche Bahns ICE TD tog vil fremover blive indsat på strækningen fra København over Rødby/Puttgarden - Hamburg til Berlin.Togene er særdeles komfortable, med en meget attraktiv moderne indretning. Der vil være 194 siddepladser fordelt med 47 på 1. klasse og 147 på 2. klasse. Bordbistro, læderstole på 1. klasse og el-stik ved alle siddepladser.Togenes topfart er 200 km/t som der nåes mellem Hamburg og Berlin. I Danmark er højeste fart fortsat 160 km/t.For danske rejsende vil det altså igen være muligt at tage toget direkte til Berlin - uden togskift.

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Efter at have taget kontakt til DB-Danmark, kan de sige at,

Morgenforbindelsen fra København H (Der idag heder EC 38 København H - Hamburg Hbf.) bliver med ICE-TD.

Citat:
Det vi kan sige lige nu er at morgenforbindelsen fra København H, bliver med ICE-TD fra køreplansskiftet til December. Forhåbentligt vil en stigning i antallet af passagerer sikre at der kan blive flere afgange med ICE-TD fremover.DB råder over 19 ICE-TD sæt. Ikke alle, men en stor del bliver sat i drift til trafiken mellem Danmark og Berlin.

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

Hvad med EC 35 der er returløbet for EC 38?

__________________

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg fik advide af DB at de en af dagene forventer at se en foreløbig (!) køreplan for togene København H - Berlin, og Århus - Berlin.

Niels Lund (Direktør DB-Danmark) fortalte mig at han muligvis kunne give mig den foreløbige køreplan når den kommer.

Jeg skal nok skrive når jeg ved mere, men lige nu ved jeg kun at morgenafgangen fra København H, bliver med ICE-TD.

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Ja så er der ikke andet for end at tage en tur til derned og hjem igen. Togene kører vel også den anden vej Wink

Ærgeligt at de ikke allerede er der nu hvor jeg snart skal til Hamborg, har i mange år drømt om at køre i ICE

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

"Tjalfe" skrev:
Hvad med EC 35 der er returløbet for EC 38?

Jeg har netop nu fået tog nummrene for iCE-Togene der indsættes fra December

(En stor tak til DSB for informationerne!)

Kan iøvrigt også sige at det drejer sig om 10 sæt der skal køre mellem Danmark og Berlin.

fra 09.12.2007 indsættes ICE-TD i følgende løb:

ICE 38 (København H-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf.) Kører fra Hamburg Hbf. videre som ICE 38 sammenkoblet med ICE sættet fra Århus H (ICE 381)

ICE 37 (Berlin Ostbf-Hamburg Hbf-København Grade. Kører fra Berlin Ostbf til Hamburg Hbf sammenkoblet med ICE sættet til Århus H (ICE 380)

ICE 381 (Århus-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf). Kører sammenkoblet med ICE 38 fra København H - Berlin Ostbf

ICE 380 (Berlin Ostbf.-Hamburg Hbf-Århus Grade Kører sammenkoblet med ICE 37 fra Berlin-Hamburg Hbf.

Hurtigst muligt efter den 06.01.2008 erstattes EC 32/33 (IC3) med ICE-TD, København H-Hamburg Hbf og omvendt ligesom et ICE-TD sæt skal køre som lokalenhed i Danmark (38-33-32-37) mellem København H-Nykøbing Falster og omvendt.

Fra den 15.03.2008 skal EC 386/387 køre med ICE-TD og bliver derefter benævnt ICE tog, (ICE 386 og ICE 387).

Håber dette kan bruges! Laughing out loud

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

For ikke at det forrige indlæg skulle være alt for forvirende så visser jeg lige her løbne fra 09.12.2007, 06.01.2007, og 15.03.2007.

Citat:
Fra 09.12.2007Fra København HICE 38 (København H-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf.) Kører fra Hamburg Hbf. videre som ICE 38 sammenkoblet med ICE sættet fra Århus H (ICE 381) Til København HICE 37 (Berlin Ostbf-Hamburg Hbf-København Grade. Kører fra Berlin Ostbf til Hamburg Hbf sammenkoblet med ICE sættet til Århus H (ICE 380) Fra Århus HICE 381 (Århus-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf). Kører sammenkoblet med ICE 38 fra København H - Berlin Ostbf Til Århus HICE 380 (Berlin Ostbf.-Hamburg Hbf-Århus Grade Kører sammenkoblet med ICE 37 fra Berlin-Hamburg Hbf. Fra 06.01.2007 Fra København HICE 38 (København H-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf.) Kører fra Hamburg Hbf. videre som ICE 38 sammenkoblet med ICE sættet fra Århus H (ICE 381) ICE 32 (København H - Hamburg Hbf)Til København HICE 37 (Berlin Ostbf-Hamburg Hbf-København Grade. Kører fra Berlin Ostbf til Hamburg Hbf sammenkoblet med ICE sættet til Århus H (ICE 380) ICE 33 (Hamburg Hbf - København H)Fra Århus HICE 381 (Århus-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf). Kører sammenkoblet med ICE 38 fra København H - Berlin Ostbf Til Århus HICE 380 (Berlin Ostbf.-Hamburg Hbf-Århus Grade Kører sammenkoblet med ICE 37 fra Berlin-Hamburg Hbf. Fra 15.03.2008Fra København HICE 38 (København H-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf.) Kører fra Hamburg Hbf. videre som ICE 38 sammenkoblet med ICE sættet fra Århus H (ICE 381) ICE 32 (København H - Hamburg Hbf)Til København HICE 37 (Berlin Ostbf-Hamburg Hbf-København Grade. Kører fra Berlin Ostbf til Hamburg Hbf sammenkoblet med ICE sættet til Århus H (ICE 380) ICE 33 (Hamburg Hbf - København H)Fra Århus HICE 381 (Århus-Hamburg Hbf-Berlin Ostbf). Kører sammenkoblet med ICE 38 fra København H - Berlin Ostbf ICE 387 (Århus H - Hamburg Hbf)Til Århus HICE 380 (Berlin Ostbf.-Hamburg Hbf-Århus Grade Kører sammenkoblet med ICE 37 fra Berlin-Hamburg Hbf. ICE 386 (Hamburg Hbf - Århus Grade

Det drejer sig som sagt om 10 ICE-TD Baureihe 605

Både DSB & DB kan endu ikke sige hvornår de første kommer til Danmark for prøvekørsler m.m

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

"Alexander" skrev:
Både DSB & DB kan endu ikke sige hvornår de første kommer til Danmark for prøvekørsler m.m
24.04.2007 skal der færge afprøvese et ICE-TD togsæt mellem Puttgarden-Rødby Færge og retur. Jeg har dog ikke nogle endelig køreplan.jeg skal nok skrive når jeg ved mere.
"Railorama" skrev:
En første prøvekørsel med et togsæt over Rødby-Puttgarden færgeoverfarten vil finde sted 24.04.2007 om formiddagen. (jh) 12.04.2007

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

"Alexander" skrev:
24.04.2007 skal der færge afprøvese et ICE-TD togsæt mellem Puttgarden-Rødby Færge og retur. Jeg har dog ikke nogle endelig køreplan.jeg skal nok skrive når jeg ved mere.

Med stor tak til Leif Nielsen har jeg fået tiderne for færgeafprøvningen med ICE-TD.

24.04.2007

Scandlines Færge "Schleswig-Holstein"

Puttgarden 10:00

Rødby Færge 10:45

Toget køre fra Hamburg Hbf hvor alle ICE-TD er hensat. 2 Togfører fra

DSB International tager ned aften før til Hamburg Hbf, for at tage med den 24.04.

i Puttgarden kommer 2 kørelærere fra Rf./Nf. med ombord.

Igen stor tak til Leif Nielsen! Smile

Jeg vil prøve (ikke sikkert) at tage til Rødby Færge den dag. Nogle andre der skal?

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg vil prøve om jeg kan få tid til at tage så langt sydpå, så fremt jeg ikke har brugt alle mine penge på hobbymessen. Smile

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Hehe ok.. Smile

________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

til dem der skal ud og "fange" ICE-TD toget i Rødby Færge med kammaret, kan jeg lige sige at den muligvis først er med færgen, 10.40 fra Puttgarden. Intet er sikkert, men så ved i det. Smile

_________________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Nogle som fik et billede af toget? Smile

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Messerschmidt

Indlæg: 41

PB

Så skal ICE-TD (BR 605) prøvekøres i DK. Den kommer rundt i landet, bl.a. Århus, Fredericia, Rinsted, København H m.m.

Den starter fra Padborg mandag d. 21/5 og slutter i Padborg igen fredag d. 25/5.

Jeg har skrevet lidt tider ind i dette indlæg: http://transport-siden.dk/node/612#comment-5860

Efter den har været i Rødby F d. 23/5, kobles der er et BR 605 mere på. Dvs. fra 23/5 - 25/5 køres der med 2 ICE-TD. (Ifølge planen)

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

"Messerschmidt" skrev:
Så skal ICE-TD (BR 605) prøvekøres i DK. København H

Jeg fik desværre aldrig toget at se. Jeg tog, toget til Østerport og var der i god tid

(et par minutter over 11.). men ved ankomst fandt jeg ud af at der var signal-fejl

ved Østerport der gjorde at der var en masse forsinkelser og aflysninger, på de ordinære tog. Da kl. var 11:45, og intet ICE-TD tog var dukket op, besluttede jeg mig for at tage et forsinket Regionaltog mod Kalundborg, til København H, for at se om det holdte der. Men nej. Der holdte ikke noget ICE-TD.

Så det var desværre ikke denne gang jeg fik ICE´eren at se.. Sad

Nogle der har en korekt forklaring på hvorfor M 6443 (Kh - Kk) ikke dukkede op.. ???

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

Pga. signal problemer på både Kh og Kk holdt DB 605 på Blv indtil 13:18 hvor den trillede ind i spor 6 hvor der var kontrol af perronafstande herefter kørte toget i spor 5,2,1 og 3 med samme formål. Turen til Kk gennemføres måske i aften men turen til Kac der var planlagt til i aften ser ud til slet ikke at blive gennemført denne gang

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Okey, tak for informationen Smile

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Her er der nogle link, til rigtig gode billeder af toget både i Jylland, og på Sjælland:

http://morten.photos.cn.com/c1285448_1.html

http://tog.photos.me.uk/c1267317.html

http://transport-siden.dk/brugergalleri/thumbnails.php?album=51

http://sren.fotopic.net/c1203580.html

_______________

Med Venlig Hilsen

Alexander Cool

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

ICE-TD skal (når de skal indsættes 9 December) også køre i Regionaltog mellem København H og Nykøbing F, på Sydbanen.

Citat:
Hurtigere og bedre tog på Sydbanen18-09-2007 11:03DSB indsætter mere moderne materiel og introducerer hurtigtog og to tog i timen i K08, der bliver sat i værk januar 2008.Med det internationale køreplansskifte i december 2007 indsætter DSB de første af ti tyskbyggede højhastighedstog i den internationale trafik mellem København og Hamburg over Rødby Færge. Til forskel fra tidligere år er det fra 2008 muligt at benytte togene på rejser i Danmark uden tillæg.Til at starte med udgør IC3 og de tyske ICE-TD en tredjedel af togene mellem Nykøbing Falster og København, og efterhånden som Ansaldobreda og DSB får godkendt og indsat IC4-togene fortsætter udrangeringen af de gamle lokomotiver og vogne til fordel for de komfortable IC3-tog.Væsentlig kortere rejsetiderVed køreplansskiftet introducerer DSB to nye togsystemer mellem myldretiderne i hverdagene, lørdag formiddag og søndag fra sidst på eftermiddagen til og med om aftenen. "Det betyder, at kunderne i de større byer langs Sydbanen får to tog i timen og væsentligt kortere rejsetider uden for myldretiderne," forklarer planlægningschef Ole Raft fra DSB Planlægning og Trafik.Det ene system, der består af hurtigtog og EuroCity-tog, standser kun i Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster, og når det kører som EuroCity-tog fortsætter det til Hamburg via Rødby Færge.I hurtigtogssystemet reduceres rejsetiden mellem København og Nykøbing Falster til 1 time og 25 minutter mod 1 time og 38 i dag. Mellem København og Næstved reduceres rejsetiden til 49 minutter. "Erfaringerne fra eksempelvis Kystbanen viser, at rejsetiden er afgørende for kunderne, der rejser over de lange afstande. Så længe vi kører med en blanding af ældre og nyere materiel, er det begrænset, hvor store køretidsgevinster, vi opnår. Den helt store gevinst ligger forude, når der er indsat en ensartet flåde af IC3-og ICE-TD-tog på Sydbanen. Til den tid får vi mulighed for at køre endnu hurtigere tog i myldretiderne," forklarer Ole Raft, der opfordrer kunderne og medarbejderne til at betragte det her som en start.To tog i timenDet andet togsystem, stoptogene, standser ved samtlige stationer med undtagelse af Borup og Viby Sjælland. De to stationer betjenes i stedet af regionaltogene på Vestbanen.På længere sigt, når DSB råder over mere moderne materiel, er der planer om flere og hurtigere tog om aftenen, i flere timer lørdag-søndag og som tidligere nævnt endnu hurtigere tog i myldretiderne.DSB prioriterer udrangeringen af de blå Bn-vogne og har af samme grund forlænget lejemålet på Dobbeltdækker-vognene. Antallet af tog, der fremføres med Dobbeltdækker-vogne, vil således være uændret i K08. K07 K08 Hurtigtog 1:38 1:25 Myldretidstog* 1:40 1:37 EuroCity-tog 1:31 1:25 *Gennemsnit for de tre myldretidstog (4255, 4259 og 4263) om eftermiddagen mandag til fredag.

Ydermer, i forbindelse med EuroCity, kan det siges at der er kommet køreplan for 2 af de jyske afgange. Det drejer sig om EC 388 (Hamburg Hbf - Århus Grade samt

EC 389 (Århus H - Hamburg Hbf).

De kan ses i den nyeste TKV (Side 76), på Bane.dk.

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Alexander" skrev:
Til at starte med udgør IC3 og de tyske ICE-TD en tredjedel af togene mellem Nykøbing Falster og København, og efterhånden som Ansaldobreda og DSB får godkendt og indsat IC4-togene fortsætter udrangeringen af de gamle lokomotiver og vogne til fordel for de komfortable IC3-tog.

Betyder det mon så et farvel til ME for good?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

OC

Fotograf

Indlæg: 98

PB  Hjemmeside

Wauw, feed nyhed! Laughing out loud

Er der nogen chance for at nogle af dem kommer kører over Odense, så jeg kan komme ind og nappe nogle billeder ? Smile

__________________

en europæisk modeljernbane i skala H0.. :
Märklin Digital Drift | C-Skinner | Mobile Station

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Betyder det mon så et farvel til ME for good?

Nej, heldigvis. Heldigvis hvis altså man kan lide disse maskiner Smile Der vil stadig køre lokomotivtrukne tog på sydbanen, men når IC4 bliver indsat i ladsdelstrafikken, overtager IC3 regionaltogenes job på syd- og nordvestbanen, men der går nok lidt tid endnu :roll:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"OC" skrev:
Wauw, feed nyhed! Laughing out loud Er der nogen chance for at nogle af dem kommer kører over Odense, så jeg kan komme ind og nappe nogle billeder ? Smile

Nej desværre ikke. Togene kommer overhovedet ikke til Fyn Sad

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Et af de "nye" ICE tog kom kørende ved Rødekro tidligere i dag. Var total overrasket og havde desværre ikke min tlf på mig på det tidspunkt (typisk).

Ved ikke om det var en testkørsel af en art, det kørte ikke mere end 40-50km/t på strækningen og så havde det kun 2 mellemvogne

Det er så det første ICE jeg har set "live" og jeg må sgu sige det så godt ud

icetd_04gro[1]

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Et af de "nye" ICE tog kom kørende ved Rødekro tidligere i dag.
Godt billede! Wink
"Bibihest" skrev:
Ved ikke om det var en testkørsel af en art.
De fleste ICE testkørsler i DK, har været i Sønderjylland så det har højst sandsynligt været en testkørsel.
"Bibihest" skrev:
og så havde det kun 2 mellemvogne

Et sæt ICE-TD består altid af 4 vogne ialt, så det er meget normalt. Smile Wink

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

Igår 1 Oktober kørtes der tur for pressen, med ICE-TD mellem Puttgarden og Lübeck (Toget er endu ikke godkendt til drift i Danmark). Ombord på færgen M/F Schleswig-Holstein fandt underskriftsceremonien også sted, der bekræftede samarbejdet mellem DB og DSB.

"DSB Nyheder"

Citat:
Tysk supertog præsenteret på Østersøen 02-10-2007 11:15Takket være en samarbejdsaftale med tyske Die Bahn indsætter DSB fra den 9. december ti moderne og komfortable ICE-TD-tog i trafikken mellem Danmark og TysklandI går, mandag 1. oktober, var danske og tyske journalister inviteret til en præsentationstur med det tyske ICE-TD-tog, der overtager størstedelen af EuroCity-trafikken fra det internationale køreplansskifte den 9. december 2007.Den danske delegation, der bestod af journalister og repræsentanter fra DSB, ankom planmæssigt til Rødby Færge med EuroCity-tog 36 kl. 13.35, hvor M/F Schleswig-Holstein lå og ventede. Lidt usædvanligt kørte toget ikke om bord på færgen. Sporet var nemlig optaget af det tyske ICE-TD-tog, og passagererne måtte tage landgangen.Underskrift om bord på færgenOm bord på færgen befandt sig allerede den tyske delegation, og i en af skibets saloner fandt underskriftsceremonien, der bekræftede samarbejdsaftalen mellem DSB og DB , sted. Deltagerne i ceremonien var blandt andre administrerende direktør for DB Fernverkehr AG, Dr. Nikolaus Breuel, salgsdirektør Bjørn Wahlsten og underdirektør Ove Dahl Kristensen.Med samarbejdsaftalen, der gælder i 13 år, stiller DB ti tyske ICE-TD-tog til rådighed for EuroCity-trafikken mellem København H og Hamburg Hbf via Rødby Færge og mellem Århus H og Hamburg Hbf via Padborg. Nogle af togene fortsætter direkte til Berlin Hbf, hvilket er en fordel for passagererne, der slipper for at foretage togskifte. Rejsetiden mellem København H og Berlin Hbf er dog stort set den samme som i dag, cirka seks timer.Præsentationstur i TysklandPræsentationsturen med ICETD-toget foregik på strækningen mellem Puttgarten og Lübeck, idet toget endnu ikke er godkendt til kørsel i Danmark. DSB forventer at få toget godkendt til indøvning af kørende personale midt i oktober.
DB Presseinformation
Citat:
Der ICE startet erstmals nach DänemarkÜberspringen: Der ICE startet erstmals nach Dänemark Erste ICE-Verbindung von Berlin und Hamburg nach Kopenhagen - Marketingorganisation soll gegründet werden - Fahrgastzahlen sollen bis 2015 um 30 Prozent wachsen (Berlin, 1. Oktober 2007) Premiere: Am 9. Dezember startet der ICE von Berlin und Hamburg nach Dänemark. Kopenhagen und Aarhus sind damit erstmals mit dem ICE erreichbar. Die Dänischen Staatsbahnen (DSB) und die Deutsche Bahn AG haben heute die Kooperation vertraglich besiegelt. Täglich ein ICE verbindet ab Dezember direkt ohne Umsteigen Berlin mit Kopenhagen und Aarhus. Zwischen Hamburg und Kopenhagen sowie Aarhus verkehren dann täglich jeweils zwei ICE-Züge. Die Fahrzeit von Hamburg nach Kopenhagen beträgt etwa viereinhalb Stunden. Von Berlin nach Arhus verkürzt sich die Reisezeit um fast 45 Minuten auf rund 6 Stunden 45 Minuten. Erstmals werden auch Lübeck, Oldenburg (Holstein), Puttgarden sowie Neumünster, Rendsburg und Schleswig mit dem ICE erreichbar sein.„Die Kooperation mit den Dänischen Staatsbahnen ist ein weiterer Schritt in der Zusammenarbeit der europäischen Bahnen, um wettbewerbsfähiger gegenüber PKW und Flugzeug zu werden“, so Dr. Nikolaus Breuel, Vorstandsvorsitzender der DB Fernverkehr AG. „Ab Dezember fährt der ICE in sechs europäische Länder. Unser internationales Angebot wird sichtbar ausgebaut.“Neben kürzeren Reisezeiten profitieren die Kunden von mehr Service und Komfort. Fahrgäste der 1. Klasse erhalten bei grenzüberschreitenden Reisen einen kostenlosen Snack und Getränke. Zusätzlich sind Tageszeitungen in der 1. Klasse im Fahrpreis bereits enthalten. Dreisprachige Zugbegleiter betreuen die Kunden in deutsch, dänisch und englisch. Die ICE verfügen über ein Bordbistro mit einem umfangreichen Angebot an Getränken sowie kalten und warmen Speisen. Die Züge haben an allen Sitzplätzen Steckdosen und in der 1. Klasse Ledersitze.Insgesamt werden zwischen Dänemark und Deutschland zehn ICE-Züge zum Einsatz kommen. Diese ersetzen auf der Jütlandroute nach Aarhus die heute verkehrenden dänischen IC3-Züge. Richtung Kopenhagen fahren zunächst zwei Zugpaare der täglich vier Verbindungen als ICE.Zur Vermarktung des Angebotes soll eine Marketingorganisation mit Sitz in Hamburg gegründet werden. Ziel des gemeinsamen Marketings ist, durch direkte Ansprache in den Quellmärkten mehr Kunden zu gewinnen. Mit dem neuen Angebot erwartet die Deutsche Bahn bis 2015 zwischen Hamburg und Kopenhagen einen Anstieg der Reisendenzahl um rund 30 Prozent auf dann über 330.000 Fahrgäste jährlich.

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Kunne godt finde på at tage en tur til hamborg og hjem igen bare for at køre med toget. Så kunne man jo også tage i Miniatur Wunderland på samme tid.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Kunne godt finde på at tage en tur til hamborg og hjem igen bare for at køre med toget. Så kunne man jo også tage i Miniatur Wunderland på samme tid.

Lidt samme tanke havde jeg fået Laughing out loud

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alexander

Indlæg: 282

PB  Hjemmeside

I starten var det meningen jeg vil tage til Hamborg men, turen går nok mere til Rødby Færge istedet, med EC 38 Kh - Rf 9 December. Ærgeligt det til at starte med ikke passaer med en ICE-TD retur igen, men det ændre sig jo en gang i starten af 2008... Smile

__________________

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Kunne godt finde på at tage en tur til hamborg og hjem igen bare for at køre med toget. Så kunne man jo også tage i Miniatur Wunderland på samme tid.
Rigtig god idé, hvis i har planlagt en overnatning i Hamburg. Ellers kan det blive svært at få mere end 2 timer ved anlæget. Det er ud fra den nuværende køreplan mellem København og Hamburg, jeg ved ikke, hvor meget den ændres ved køreplansskiftet.

Man kan selfølgelig reservere sin billet i forvejen og spare den lille times kø tid Wunderland selv forudser den 8/12.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BmP

Indlæg: 49

PB

Vi jyder kommer til at mangle den direkte forbindelse Ar-Prag, de fine, gamle tjekkiske stammer og i særdeleshed spisevognen !!

Forbindelse fra Ar til Hmb syd bliver med 1½ times ophold i Neumünster. -Men vi skal være glade, siger DSB - det hedder fremskridt.

371's halve time i Pa var af hensyn til lokskift - hvorfor skal vi så stadig holde dér og glane i det "nye" tog ??

p. :?

__________________

Det hele sejler - pånær færgerne...

Like 0 kan lide
Top

Picture

hwh

Pensionist

Indlæg: 1

PB

I forbindelse med nævnte emne, som en del brugere beskæftiger sig med, nærmer tiden sig , hvor ICE-toget kommer til at overtage en del international kørsel på danske og tyske skinner. I disse dage havde jeg lejlighed til at deltage på en tur med ICE-toget fra Århus til Hamburg og retur. Dette skete som testkørsel for DSB-personale med pårørende, under samme forhold som toget vil komme til at køre med standsning på de stationer som er udpeget. Desværre er der p.t. ingen standsning på stationer mellem Kolding og Padborg, idet perronerne ikke opfylder sikkerhedskravene og muligvis først skal ændres. Dette vil uden tvivl give en del utilfredshed de steder, ICE-toget nu bare kører igennem. At toget desuden om formiddagen vil have en ca ½ times ophold i Padborg, kan man ikke rigtig forstå, men hænger muligvis sammen med, at reginaltoget Padborg-Hamburg Hbf har afgangstid i samme tidsrum og her giver DB så et RE-tog 1. prioritet og ICE må pænt vente, hvad det så end skyldes? Selve ICE-TD dieseltogsættet er af høj standard, svarende til de øvrige ICE-er, sætter glidende igang, ligger godt i skinnerne, en fin aptering og god plads.

Alt i alt et godt tog som fortjener 3 Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud . Venlig hilsen hwh

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Der holder med jævne mellemrum et par ICE'er på Århus H. Det har der gjort siden i sommers. De kommer og går. Jeg har senest set en holde parkeret på pladsen under Ringgadebroen.

Jeg har nogle billeder (mobiltelefon) af toget i Vojens, jeg lægger dem op, når jeg kommer til en pc med et datakabel. Smile

Venlig hilsen og fortsat go' weekend

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

BmP

Indlæg: 49

PB

hwh: Tre smiley'er ud af hvor mange mulige ?

Hvis du udelukkende ser på materiellet, er der nok gevinst i forhold til de tjekkiske stammer. -Den glidende igangsætning vil blive bemærket, men det hoppen og skramlen, vi tidligere har måttet finde os i, var jo ikke på tjekkernes konto, men DSBs. Kan det virkelig ikke lade sig gøre at starte og standse en ME jævnt. Jeg går ud fra, det også er ME'eren, der skal klandres for de evige problemer med strøm til varme og ventilation.

Som generel modstander af storrumsvogne til langdistancebrug, vil jeg glæde mig over, at ICE har kupeer i ihvertfald en del af 1. klasse, til gengæld er det mig en stor sorg, at den skønne tjekkiske spisevogn erstattes af discount-begrebet "Bord-Bistro" og det dertil hørende triste spisekort. Hvor tjekkernes daggamle morgenbrød fra bageren i Prag og deres kaffe aldrig har været værd at hælde indenbords, har både frokost- og aftenspisekortet været righoldigt og maden veltillavet. -Og Budwar'en er der vel ingen, der sår tvivl om... Wink

371's Ampz skal dog lades, at den er een af de bedre A-vogne i sådanne løb, især fordi den går op til maskinen i modsætning til mange tyske løb med første klasse mellem spisevogn og resten af toget, så der er konstant travløb i midtergangen.

Den nye køreplan for sydgående er ringe, for at sige det mildt, og at man går ud med en pressemeddelse om, hvor store forbedringer, vi står foran, er en sjofelhed fra DSBs side, som de ikke skal blive forskånet for beklagelser over. Ikke mindst, som jeg allerede tidligere har kæftet op om, fordi man for at komme til syd udover Hamburg, nu skal skifte i Neumünster med 1½ times ophold - og ikke nær de samme ventefaciliteter som på Hbf. -Jeg håber, andre vil bakke op, når jeg begynder at skrive læserbreve, så der kan blive gennemtrumfet forbedringer snarest muligt ! Evil

ICE er bestemt i den bedre ende af europæisk materiel. Den kommende, "lokale" variant, ICE-TD har jeg tilgode, man skal prøve første gang ved nytårstid. -Og det ser jeg frem til - trods diverse, ovenstående forbehold.

vh

Per

EC 371 Ar-Berlin marts 2006 007 WEB

__________________

Det hele sejler - pånær færgerne...

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

"BmP" skrev:
nu skal skifte i Neumünster med 1½ times ophold
hvor skal du hen siden du skal være så lang tid i ? ICE 927 stanser også i Hamburg som er det eneste langdistance tog jeg kan se i Neumünster cirka 1½time efter.. og i hamborg er der kun cirka 10 til en IC mod Ruhr området ligesom ICE 927

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

"BmP" skrev:
Som generel modstander af storrumsvogne til langdistancebrug, vil jeg glæde mig over, at ICE har kupeer i ihvertfald en del af 1. klasse, ...

Hm, jeg sad da ellers i en kupevogn da jeg i sommers tog turen Wien Süd - Fredericia i EC 370. Det handler blot om at være kritisk og at vide hvad man vil have, så får man det.

__________________

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

BmP

Indlæg: 49

PB

Hej, Lasse

-Jeg kan ganske enkelt ikke finde ud af, hvad du mener. -Prøv lige igen, hva' -så er du rar...

Det, jeg går efter, er en forbindelse Ar-Köln, som den, jeg i gl. køreplan har med 371 - med kun eet skift undervejs. Med 927 får jeg 1½ time i Neumünster - og kommer en time senere til Köln, end jeg er vant til. Hvis jeg i fremtiden vil holde samme rejsetid som nu, skal jeg knokle kufferter omkring på både Dammtor og Harburg, thi Hbf står ikke i 927s plan. Med andre ord: begge varianter betyder forringelse i forhold til nu. vh / Per

p.s.: Jeg h a r købt mine billetter til 381 / 927, så jeg galper bare op i håb om at man vil lade være med at kalde det en forbedring at give os enten flere skift eller længere rejsetid - og får jeg brug for at rejse Ar-Berlin/syd, kan du være sikker på, jeg nok skal hitte ud af at bruge 381 / 371 Wink

Hej, Tjalfe

Jeg e r kritisk, og ved helt sikkert, hvad jeg vil ha'.( -Allerhelst en Afm, men den er der no'en tosser, der har sendt til Turbanistan...) Spøg til side: Jeg er skam fuldt ud opmærksom på, at der er fem eller seks kupevogne i 370/371, men jeg vil godt betale lidt ekstra for at have benplads og plads til min store bagdel, - derfor een eller anden variant A-vogn, -og derfor kan jeg se et lille plus forude med ICEerens kupeer Smile

Og lad os så i ærbødighed mindes DSBs litra CAR og den Forlorne Skildpadde, både i Nordpilen og lokalt, dansk løb - Dét var tider !! Cool

vh Per

__________________

Det hele sejler - pånær færgerne...

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

"BmP" skrev:
Hej, Lasse-Jeg kan ganske enkelt ikke finde ud af, hvad du mener. -Prøv lige igen, hva' -så er du rar...Det, jeg går efter, er en forbindelse Ar-Köln, som den, jeg i gl. køreplan har med 371 - med kun eet skift undervejs.
Det jeg mener er at du ikke behøver at tage 927.
Citat:
Aarhus 07:12 ICE 381 InterCityExpressHamburg Hbf 12:32 12:46 IC 2311 InterCity NordfrieslandKöln Hbf 16:49
Wink

ICE 927 ankommer først 17:46

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

BmP

Indlæg: 49

PB

Lasse:

Oh, spot - oh, spe ! Shock

Jeg læser nu det med småt: 2311 - som jeg netop bruger hver gang, jeg tager denne tur, - er i år omlagt enkelte dage mellem jul og nytår (27.-29.12. samt 31.12.), hvor man i Hambugr kun udveksler rejsende i Harburg. -Jeg er altid heldig. Sidst, jeg var i Berlin, var 371 kylet langt pokker i vold udenom byen, fordi den nye banegård lige akkurat n æ s t e n var færdig....

Du har ret i en normalsituation, -og jeg har valgt een af de dage, hvor Hamburg ikke er normal, -så jeg gør også krav på et enkelt point... Tak for deltagelsen

Leve 371 - no'en dage endnu !

Per

ME 1526 efter ank Pa med 371, marts 2007

__________________

Det hele sejler - pånær færgerne...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.