Hej
DSB & BaneDanmark er klar vis der kommer mere sne, og vejrudsigten siger mere sne - Over det meste af landet. Banedanmark er klar til at sætte sneplove ind, men da de ikke er udstyret med en motor, er Jernbanemuseet blevet bedt om at være klar med 3 MY Lokomotiver og 1 MX Lokomotiv. De gamle lokomotiver er nemmelig bygget på en anden måde end nyere lokomotiver og de kan derfor presse sig igenem større mængder sne.
"Pressemeddelelse fra DSB" skrev:
DSB er beredt når vinteren banker på21-02-2007 09:20Smukt ser det ud, når vinteren pakker Danmark ind i sne. Men det giver samtidig store problemer for trafikken, sporskifterne kan fyge til og tilisede koblinger kan gøre det vanskeligt for lokomotivførerne at koble vogne til og fra.For at sikre at vores kunder kommer hurtigt og sikkert frem har DSB og Banedanmark etableret et vinterberedskab, der træder i kraft, når Danmarks Meteorologiske Institut varsler snestorm og -fygning.DSB og Banedanmark indkalder ekstra mandskabDSB indkalder ekstra mandskab til at køre, klargøre og vedligeholde vores tog, vi har eksempelvis en reserve af lokomotivførere siddende standby i de store stationsbyer. Derudover sætter vi orange sneposer på koblingerne for at undgå, at de fryser til og vanskeliggør lokomotivførernes arbejde med at koble vognene til og fra.På S-togene sprøjter vi frostvæske på indstigningsdørene, og vi varmer koblingerne op med el-varme.Banedanmark varmer sporskifterne op med el eller gas for at undgå, at de sner til. Fyger det rigtig meget, sender de alt disponibelt mandskab ud for at feje de vigtigste sporskifter fri for sne. De vigtigste sporskifter er dem, der deler en strækning i to. Et godt eksempel er Ringsted, hvor jernbanerne fra Korsør og Nykøbing Falster fletter sammen til én.Sneplovene rydder op til tre meter høje driverDSB’s lokomotiver og togsæt er udrustet med sneplove, der er i stand til at rydde op til 75 centimeters sne.Tæt snefygning kan resultere i, at flere meter høje driver lægger sig som en dyne hen over skinnerne på især de nord- og sydgående strækninger. Det er mere end, hvad togene kan klare, og det kan være nødvendigt at aflyse enkelte togafgange. I sådanne tilfælde indsætter Banedanmark otte store sneplove, der er placeret på strategiske steder rundt om i landet. Sneplovene, der rydder sne i op til tre meters højde, er ikke udstyret med motorer, og snerydningen sker derfor i tæt samarbejde med DSB, der stiller lokomotivførere og vores kraftige MY-lokomotiver med 1.950 hestekræfter til rådighed for Banedanmark.I de helt ekstreme vintre, hvor der nogle steder samler sig snedriver på over tre meters højde, kører DSB kun vital trafik, og Banedanmark indsætter deres fire sneslynger, der er i stand til at overkomme selv de værste snedriver. Sneslyngerne, der er specialkonstrueret til snerydning i lande som Tyskland og Schweiz, er udstyret med skarpe rotorblade, der suger sneen op og kaster den ud til siden.Køreplanerne tager højde for mindre forsinkelserKøreplanerne indeholder også et vinterberedskab, der er nemlig lagt lidt ekstra tid til, der gør det muligt at indhente mindre forsinkelser. Alligevel kan forsinkelser ikke undgås helt, men problemerne er ofte større for trafikken på landevejen og i luften, end de er for DSB og Banedanmark.Martin Sun Larsen
Pressemeddelelse BaneDanmark - BaneDanmark Klar til Sneen
http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=4952
Det er dog ikke første gang DSB & BaneDanmark låner Lokomotiver hos Jernbanemuseet - Der kørte også MY/MX i år 2005 i samme forbindelse.
Billede eksempel af MY 1101 med sneplovle, 2005:
http://www.museumstog.dk/?p=galleri&simg=35
Er der nogen der ved hvilke 4 MY/MX maskiner det drejer sig om iår?
_________________
Med Venlig Hilsen
Alexander 
Alexander
Indlæg: 282
Selv om DSB og BaneDanmark er klar, så har det ikke lige været deres bedste dag idag. Seneste er at DSB S-tog fraråder at man benytter S-togene!
Mellem Kalundborg og København er der forsinkelser i op mod 90 minutter i begge retninger resten af aftenen.
En sporskifte fejl mellem København H
og Københavns Lufthavn Kastrup gør at man har aflyst alle Nivå-Kastrup togene - der henvises til Øresundstogene.
I Nordjylland er der også faldet en del sne hvilket gør at det er svært at holde
sporskifterne frie for is og sne. Der vil være forsinkelser og få aflysninger resten af aftenen mellem Aalborg og Frederikshavn.
Snevejeret betyder også forsinkelser og aflysninger mellem København H og Sverige da der kun er et spor farebart - Man forsøger at indsætte tog så togene på Kystbanen København H - Helsingør køre som normalt. Forsinkelserne og aflysningerne skyldes et sporskifte fejl ved peperholm tæt på Øresundsbroen.
BaneDanmark har problemer med sporskifterne på grund af sneen.
Det betyder at DSB S-Tog desværre må fraråde at benytte S-togene da man ikke kan forvente at S-togene kommer helt frem - DSB S-tog beklager den opståede situation.
Så alt ialt en øv-dag for DSB og BaneDanmark!
____________________
Med Venlig Hilsen
Alexander
Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
En øv dag/aften, ja det var det.
Jeg mødte ind kl. 17.33, og var forberedt på en aften udover det sædvanlige. Kl. 17.53 skulle jeg afsted mod Farum, og det kom jeg også, næsten til tiden. Ankomst Farum 18.32, efter en tur fyldt med sne og fygning. Sporskifterne i på Hareskov st. var fuldstændig dækket.
Nå, afsted fra Farum 18.48, og på de tyve min. der var gået siden der sidst havde kørt tog i mit spor, var det næsten fuldstændig føget til. Kørte derefter med nedsat hastighed, indtil Dyssegård hvor det desværre gik i stå. Sporskifterne havde sat sig på Svanemøllen, og vi måtte afvente tog ad venstre spor Svanemøllen - Dyssegård, inden viderekørsel. Jeg kom ikke videre end til Svanemøllen, og skulle så vende tilbage til Farum, heldigvis havde jeg en god kollega, som skulle slutte i Farum senere på aftenen som overtog toget, og jeg kunne begive mig ind til Hovedbanen, og få mig noget aftensmad.
Næste opgave, "Der holder et tog i spor 10 mod Holte uden fører", lød det fra driftlederen i min mobil. Nå, på med jakken, tasken på skuldrene og afsted til spor 10. 20 min. forsinket i afgang fra Hovedbanen. Nåede Hellerups I-signal som stod på "STOP". Alle sporskifter var føget til, så den stod på ind og udrangering gennem Hellerup. Forsinkelsen androg efterhånden 30 min, og jeg fortsatte kørslen med forsigtighed pga. vinden som havde godt fat i køreledningerne. I Gentofte og mange andre stationer fik jeg sne i øjnene ved afgangsfløjtet. Nå, Holte er indenfor rækkevidde, og sporskifterne virkede, selvom sporet stort set ikke var at se nogen steder. På turen fra Hellerup til Holte mødte jeg ikke noget nordgående tog....
Afsted til den anden ende af toget. Jeg vidste nu at der ikke havde kørt et tog mod København siden jeg kørte nordpå mod Hellerup, for ca. 30 min. siden. Turen indtil Hellerups I-signal gik ok, men langsomt. Skulle igen ind og udrangeres i Hellerup, men ak, min strækningsradio var defekt, og FC svarede ikke på tlf. så jeg måtte melde ud til passagererne at vi ville få et ekstra ophold mens jeg gik i den anden ende af toget for at fange FC på denne radio. Folk i toget tog det med højt humør og jeg fik mange gode tilkendegivelser, det var rigtigt dejligt. Efter at have fået kontakt med FC og igen skulle igennem toget, fik jeg både HURRA-råb og klapsalver, da vi igen kunne komme videre, sikke en oplevelse. Aftenen syntes nu alligevel ikke helt uoverskuelig, nu hvor jeg havde passagererne på min side. Videre gik det mod København, og det gik smertefrit, men så kom vi desværre ikke længere. DONG Energy havde mistet bystrømmen i Valby så alle tog mod Høje Taastrup, Ballerup og Frederikssund holdt stille. Det endte med at jeg måtte vende på Hovedbanen og tage endnu en tur til Holte. Denne tur forløb stille og roligt, lige pånær de gange jeg måtte ud på fronten og fjerne is fra vinduesviskeren.
Kl. lidt over midnat ankom jeg igen til Hovedbanen, og mit tog var det første som igen fik lov at køre igennem mod Valby. Det var jeg imidlertid ikke indstillet på, havde ikke mere energi, og ville bare gerne hjem. Heldigvis stod en kollega pludselig klar til at køre toget. Herligt, og jeg begav mig hjemad til min dejligt varme seng.
Disse var mine oplevelser fra i aftes på S-banen, håber I synes det har været interessant.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Her på Thybanen er det også slemt.
Igår havde jeg en sjov oplevelse. Et IC3-tog fra KBH kom meget lansomt ind på stationen. Det stoppede ige inden sporskiftet og lookføren hoppede ud og skiftede sporet selv.
Det var min snehistorie.
er der andre som har oplevet noget sjovt med tog og sne?
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Ja det er sjovt at hører om en lokførers dag, Dennis.
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Messerschmidt
Indlæg: 41
Ja spændende beretning Dennis.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Herlig beskrivelse Dennis.
Jeg synes det er dejligt tragikomisk, at det er museumsmateriellet, der må køres i stilling, når der skal ryddes sne. Hvis vi pga. ændrede klimaforhold får hårdere vintre i fremtiden, kan det ligefrem være, at der bliver brug for at købe en samling MY'er, udstyre dem med IC-koblinger (ligesom 1105) og lade dem trække de fine lette tog gennem vinteren.
Var hos min tog-pusher i går og spurgte om de havde fået den norske Märklin MY hjem ... jeg kunne godt have brug for den til at rydde indkørslen.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Spændene at hører fra det sneplaget danmark, for nå jeg kikker ud af mit vindue, ser jeg EN cm. sne...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Messerschmidt
Indlæg: 41
Når jeg kikker ud af mit vindue ser jeg dette:
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Istedet for at skifte koblingerne, kunne man vel konstruere en special boggie hvor der var en "klapkoblingn" i den ene ende og en og en af de gamle i den anden ende :?:
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Tjalfe
Folkeskoleelev
Indlæg: 47
Det ville da være enormt upraktisk. Så kan man kun bruge maskinen til at hente tog fra den ene side.
I øvrigt er der i alle togsæt en nødkobling som nemt kan monteres på skruekoblingen. Det tager kun et par minutter at få dem monteret.
Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Jamen så fik jeg jo det på plads
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Alexander
Indlæg: 282
En Tidl. MZ fra DSB som nu tilhøre Norske jernbaneverket har rydet sne sidste weekend D. 24-25 febuar.
Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Smukt billede.
Man skal nok ikke stå på perronen når der kommer sådan en snebyge forbi
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.