Hvem vil dele ud af driftserfaringer med Hobbytrade's S-maskine.
Forslag til forbedring, fif, trips og tricks mv. er meget velkomne.
Kører Märklin C-skinne med R1 og R2 kurver. Har problemer med bagerste koblingsarm, som "sætter" sig fast og afsporer forløber og vogne.
Nogen har tidligere skrevet om en hæfteklemme. Hvordan monteres denne ? - kan nogen uploade et par billeder.
Har prøvet at skifte til Märklin og Roco kortkobling, men det duer ikke. Kun A-koblingen virker nogenlunde ok.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg kører på K-skinner med slanke skifter og R4-kurver som det mindste. Her har jeg ikke oplevet problemer med koblingsarmen. Kører med Märklins kortkobling. Men jeg kan sagtens forestille mig at R1 og R2 vil give småproblemer.
S-maskinen har en god trækkraft, også op af en lang 2,2 %´s stigning. Og den kører fint nok på min lagte opstillingsbanegård. Men den vil blive sårbar over for støv og snavs på sporet, så rene skinner er et absolut must. Det gælder så også andet materiel, det er der nok ikke så meget overraskende i.
Som skrevet andet steds; så vil det se tæske godt ud når den kommer med en AL/AC, nogle CL og en CLe
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Morten
angående S maskine problem med koblingsætning
det var mig der skrev om hæfteklemmen
den var mere sat som for at forhindre at armen faldt ud og ned
og der tror jeg ikke at det afhjælper din situation -
det er rigtig som Claus skriver nok mere de små kurver du køre på
hobbytrade skriver jo minimun 420mm radius - og min erfaring viser at det er et absolut minimum - vi bruger Fleischman profikobling her i klubben
og på så små kurver vil du nok også have proplemer med kortkoblinger
så du er nødt til at bruge A - kobling
( absolut ikke noget fortkert i det )
men da hefteklemmer er sat op af andre grunde - tror jeg ikke at det vil afhjælpe
dit problem.
kan desværre ikke vise dig et billede af ophæget, da de S maskiner (DC ) vi har
jo alle slal byttes og derfor ikke mere har dem på.
men skal få taget et foto - og tegne ind - hvor den skal sidde - så kan du prøve det
men skriver lige lidt her.
hæfteklemmen eller for den sags skyld pianotråd og lign - laves bred nok så
den kan optage koblingens udsving, udformes som et bredt U og monteres
lige bag ved koblingshovedet og med en halv mm friluft til koblingsarmen
de to ben i uet bores der så nogle huller til i maskinens bund - hvor så uet fastgøres
håber det kan bruges
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
R1 = 330 mm, hvis Hobbytrade foreskriver 420 mm som minimum, kan jeg godt forstå at du har problemer.
Er du sikker på at du overhovedet har nok udslag på koblingsarmen til at kunne komme rundt med vogne?
Kan den køre solo gennem R1 kurverne?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
UTJ
Indlæg: 438
Din AC (til DC, AC-versionen af AC klarer du vel selv......) skal nok komme - og nok også en AL. Dog skal vi lige have presset en BL ud af tuben inden de andre kommer. Der kan dog godt også komme andre relevante vogne i mellemtiden
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det lyder rigtig godt
Vil helt sikkert købe begge vogne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvis bare der også kommer en Bf-vogn eller to, så er jeg glad.
Det samme med AL-vognen (hvis den kommer), der er jeg kun interesseret i Bfg og Af varianterne. Selv om de har andre gavle og døre end AL.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej henning h087
Jeg mener også du har skrevet om hefteklemmer på Heljan's CC vogne, hvis jeg husker rigtigt kan du så ikke give os et billede af hvordan du har udført det på disse vogne. Jeg har nemlig et problem med "hængende" koblingser på disse vogen. Hels et foto eller en tegning.
Med venlig hilsen
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Alex
har ikke glemt dig
mangler pt et kamera - men det kommer nok tilbage i den kommende uge
telefonen er for dårlig til dette
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej Henning
Jeg håber stadig at som du skriver ikke har glemt mig, og at du snart får et kamera, så jeg kan se hvordan du har løst problemet med de "hængede koblinger" på Heljan's CC vogne.
Med venlig hilsen
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
flyttet til indlæg ; noget om h087s hæfteklemme - en gammel sag
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
UTJ
Indlæg: 438
H087: Nu bør du altså være lidt mere præcis. Dit svar om "hæfteklammen" har absolut intet med HT's S-maskine at gøre og i stedet burde du nok have posteret det under eget emne eller noget tredje. Din idé er sikkert udmærket, men er det et problem ved CC-vognene eller er det AV-vognene? Jeg mangler lige en klargøring af hvilket problem du prøver at afbøde: slap fjedertråd? for meget op-ned spillerum i KK-indsatsen? eller hvad? Og selvfølgelig om det gælder CC, AV og gerne hvilke oplag det drejer sig om. desuden selvfølgelig også gerne om i hvilke situationer din indretning afbøder et problem.
Men af respekt for HT's S-maskine og en fornuftig diskussion af denne bør du nok flytte dette over til et andet emne, så men her læser om S-maskinen på godt og ondt (helst godt...).
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Man skal bestemt ikke holde sig tilbage mht. S-maskinen, hvis man interesserer sig bare en lille smule for damp. Det med lyden er ligegyldigt, og der bliver i øvrigt arbejdet på en løsning hos Togdillen, ligesom med den rigtige D-maskinelyd. Det kommer til at koste lidt ekstra mht. decoderen, men hellere det end slet ingen S-maskine.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej UTJ
korrekt at det nok burde have ligget under noget andet - eller sit eget - men det er lidt længere oppe at der bliver spurgt hvordan jeg havde løst det på S maskinen - lidt længere nede spørger Alex om det på CC vognen - der stammer fra en anden tråd - derfor valgte jeg at lægge det her. er flyttet til : noget om H087s hæfteklemme
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
UTJ
Indlæg: 438
Ho87: det er det jeg mener. Du skriver et kort indlæg hvor du henviser til en ny tråd (eller en eksisterende hvis den findes og er dækkende...).
Mht Ac er 4 stk til en produktion ikke nok. Der skal nok ganges lidt op
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej UTJ
tager den til mig - og husker det til en anden gang - hvis der kommer en sådan
mht AC - ville det hjælpe hvis vi laver en brevstorm på den??
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved