Picture

morten

Indlæg: 301

PB

Driftserfaring med Hobbytrade S-maskine

Hvem vil dele ud af driftserfaringer med Hobbytrade's S-maskine.

Forslag til forbedring, fif, trips og tricks mv. er meget velkomne.

Kører Märklin C-skinne med R1 og R2 kurver. Har problemer med bagerste koblingsarm, som "sætter" sig fast og afsporer forløber og vogne.

Nogen har tidligere skrevet om en hæfteklemme. Hvordan monteres denne ? - kan nogen uploade et par billeder.

Har prøvet at skifte til Märklin og Roco kortkobling, men det duer ikke. Kun A-koblingen virker nogenlunde ok.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg kører på K-skinner med slanke skifter og R4-kurver som det mindste. Her har jeg ikke oplevet problemer med koblingsarmen. Kører med Märklins kortkobling. Men jeg kan sagtens forestille mig at R1 og R2 vil give småproblemer.

S-maskinen har en god trækkraft, også op af en lang 2,2 %´s stigning. Og den kører fint nok på min lagte opstillingsbanegård. Men den vil blive sårbar over for støv og snavs på sporet, så rene skinner er et absolut must. Det gælder så også andet materiel, det er der nok ikke så meget overraskende i.

Som skrevet andet steds; så vil det se tæske godt ud når den kommer med en AL/AC, nogle CL og en CLe Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Morten

angående S maskine problem med koblingsætning

det var mig der skrev om hæfteklemmen

den var mere sat som for at forhindre at armen faldt ud og ned

og der tror jeg ikke at det afhjælper din situation -

det er rigtig som Claus skriver nok mere de små kurver du køre på

hobbytrade skriver jo minimun 420mm radius - og min erfaring viser at det er et absolut minimum - vi bruger Fleischman profikobling her i klubben

og på så små kurver vil du nok også have proplemer med kortkoblinger

så du er nødt til at bruge A - kobling

( absolut ikke noget fortkert i det )

men da hefteklemmer er sat op af andre grunde - tror jeg ikke at det vil afhjælpe

dit problem.

kan desværre ikke vise dig et billede af ophæget, da de S maskiner (DC ) vi har

jo alle slal byttes og derfor ikke mere har dem på.

men skal få taget et foto - og tegne ind - hvor den skal sidde - så kan du prøve det

men skriver lige lidt her.

hæfteklemmen eller for den sags skyld pianotråd og lign - laves bred nok så

den kan optage koblingens udsving, udformes som et bredt U og monteres

lige bag ved koblingshovedet og med en halv mm friluft til koblingsarmen

de to ben i uet bores der så nogle huller til i maskinens bund - hvor så uet fastgøres

håber det kan bruges

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"morten" skrev:
Kører Märklin C-skinne med R1 og R2 kurver.

R1 = 330 mm, hvis Hobbytrade foreskriver 420 mm som minimum, kan jeg godt forstå at du har problemer.

Er du sikker på at du overhovedet har nok udslag på koblingsarmen til at kunne komme rundt med vogne?

Kan den køre solo gennem R1 kurverne?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg kører på K-skinner med slanke skifter og R4-kurver som det mindste. Her har jeg ikke oplevet problemer med koblingsarmen. Kører med Märklins kortkobling. Men jeg kan sagtens forestille mig at R1 og R2 vil give småproblemer. S-maskinen har en god trækkraft, også op af en lang 2,2 %´s stigning. Og den kører fint nok på min lagte opstillingsbanegård. Men den vil blive sårbar over for støv og snavs på sporet, så rene skinner er et absolut must. Det gælder så også andet materiel, det er der nok ikke så meget overraskende i.Som skrevet andet steds; så vil det se tæske godt ud når den kommer med en AL/AC, nogle CL og en CLe Laughing out loud MvhClaus

Din AC (til DC, AC-versionen af AC klarer du vel selv......) skal nok komme - og nok også en AL. Dog skal vi lige have presset en BL ud af tuben inden de andre kommer. Der kan dog godt også komme andre relevante vogne i mellemtiden Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"UTJ" skrev:
Din AC (til DC, AC-versionen af AC klarer du vel selv......) skal nok komme - og nok også en AL. Dog skal vi lige have presset en BL ud af tuben inden de andre kommer. Der kan dog godt også komme andre relevante vogne i mellemtiden Wink

Det lyder rigtig godt Laughing out loud Vil helt sikkert købe begge vogne.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"UTJ" skrev:
Dog skal vi lige have presset en BL ud af tuben inden de andre kommer. Der kan dog godt også komme andre relevante vogne i mellemtiden Wink

Hvis bare der også kommer en Bf-vogn eller to, så er jeg glad.

Det samme med AL-vognen (hvis den kommer), der er jeg kun interesseret i Bfg og Af varianterne. Selv om de har andre gavle og døre end AL.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej henning h087

Jeg mener også du har skrevet om hefteklemmer på Heljan's CC vogne, hvis jeg husker rigtigt kan du så ikke give os et billede af hvordan du har udført det på disse vogne. Jeg har nemlig et problem med "hængende" koblingser på disse vogen. Hels et foto eller en tegning.

Med venlig hilsen

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Alex

har ikke glemt dig

mangler pt et kamera - men det kommer nok tilbage i den kommende uge

telefonen er for dårlig til dette

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej Henning

Jeg håber stadig at som du skriver ikke har glemt mig, og at du snart får et kamera, så jeg kan se hvordan du har løst problemet med de "hængede koblinger" på Heljan's CC vogne.

Med venlig hilsen

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

flyttet til indlæg ; noget om h087s hæfteklemme - en gammel sag 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

H087: Nu bør du altså være lidt mere præcis. Dit svar om "hæfteklammen" har absolut intet med HT's S-maskine at gøre og i stedet burde du nok have posteret det under eget emne eller noget tredje. Din idé er sikkert udmærket, men er det et problem ved CC-vognene eller er det AV-vognene? Jeg mangler lige en klargøring af hvilket problem du prøver at afbøde: slap fjedertråd? for meget op-ned spillerum i KK-indsatsen? eller hvad? Og selvfølgelig om det gælder CC, AV og gerne hvilke oplag det drejer sig om. desuden selvfølgelig også gerne om i hvilke situationer din indretning afbøder et problem.

Men af respekt for HT's S-maskine og en fornuftig diskussion af denne bør du nok flytte dette over til et andet emne, så men her læser om S-maskinen på godt og ondt (helst godt...).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Man skal bestemt ikke holde sig tilbage mht. S-maskinen, hvis man interesserer sig bare en lille smule for damp. Det med lyden er ligegyldigt, og der bliver i øvrigt arbejdet på en løsning hos Togdillen, ligesom med den rigtige D-maskinelyd. Det kommer til at koste lidt ekstra mht. decoderen, men hellere det end slet ingen S-maskine.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej UTJ

korrekt at det nok burde have ligget under noget andet - eller sit eget - men det er lidt længere oppe at der bliver spurgt hvordan jeg havde løst det på S maskinen - lidt længere nede spørger Alex om det på CC vognen - der stammer fra en anden tråd - derfor valgte jeg at lægge det her. er flyttet til : noget om H087s hæfteklemme

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Ho87: det er det jeg mener. Du skriver et kort indlæg hvor du henviser til en ny tråd (eller en eksisterende hvis den findes og er dækkende...).

Mht Ac er 4 stk til en produktion ikke nok. Der skal nok ganges lidt op

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej UTJ

tager den til mig - og husker det til en anden gang - hvis der kommer en sådan

mht AC - ville det hjælpe hvis vi laver en brevstorm på den??

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.