Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

Digitalisering af Heljan Mx

Jeg har forsøgt at installere en tiloversbleven Lokpilot dekoder som oprindeligt var monteret i Rocos N-maskine (N 202) i min Heljan Mx som er af den allerførste udgave med elektronisk omskifter.

Heljan har åbenbart været forudseende, for omskifteren var monteret i et otte-benet NEM-stik, så det burde jo være ”piece-of-cake” at montere en dekoder i stedet (lige bortset fra, at det var lidt svært at gennemskue, hvilken vej stikket skulle monteres). Da jeg satte lokomotivet på programmeringssporet og tændte for Mobile Station, reagerede det i første omgang fint nok, og kunne både køre frem og tilbage et par gange, om end lidt ”hakkende”, men så gik den i stå og ville ikke reagere mere.

Jeg pillede så stikket ud og gennemgik omhyggeligt alle forbindelser, for at se om der var noget, der var forbundet forket, men det så ikke umiddelbart sådan ud.

Jeg satte så stikket i igen og satte den på sporet. Nu kunne jeg godt tænde for lyset og skifte retning, men lyset sitrede så underligt, og så holdt den igen op med at virke.

Hvad hulen kan der være galt? Jeg kan se på http://www.digitaltog.dk/lokomotiv_dekoder_ESU.htm at Peter Jonasen også har sat dekoder i en Heljan Mx, men på billedet ser det ud som om hans print er lidt anderledes udformet (mit NEM-stik sidder f.eks. på undersiden af printet).

Er der nogen, der kan gennemskue hvad det er, der er problemet hér? Kan det være noget med at der er nogle CV-værdier, der er sat anderledes op til Rocos motor, og som derfor ikke virker med en Heljan-motor? Eller er der måske en eller anden "uheldig" forbindelse på Heljans print, som jeg ikke lige kan gennemskue?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Revilo

Pensionist

Indlæg: 6

PB

Har du mulighed for at aflæse cv 7 og cv 8

__________________

Märklin C-skinner og K-skinner, PC styret, Intelliboks ( 2 stk ), Uhlenbrock tilbagemelding. Lokomotiver: Märklin, Roco, Brawa, Piko, Bemo, Tikøb, Fleischmann og Weinert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

"Revilo" skrev:
Har du mulighed for at aflæse cv 7 og cv 8

Nej desværre, jeg har kun en Märklin Mobile Station, og den er jo desværre en temmelig primitiv indretning. Det er godt nok min plan at investere i noget mere avanceret indenfor en overskuelig fremtid, men det er pengepungen ikke helt til lige nu.

Til gengæld har jeg fået øje på noget andet i selve det elektriske system som måske (eller måske ikke?) er et problem: I brugsanvisningen til Lokpilot-dekoderen står der at hvis lys og andre funktioner har "isolerede" tilslutninger (dvs ikke er forbundet til stel) skal man slutte disse til dekoderens blå ledning (ben nr. 7 i NEM-stikket). Hvis disse har fælles stel (på lokomotivets chassis), skal den blå ledning ikke bruges.

Min Mx har lyset forbundet til strømoptaget fra hjulene/skinnerne, men der ikke (så vidt jeg kan se) nogen egentlig chassis-stelforbindelse. Er det mon i virkeligheden sådan, at lyset skal forbindes til den blå ledning og ikke blot være forbundet til hjulenes strømoptag? (Bemærk at det er en treskinne-model, og at der derfor er fælles forbindelse til begge siders hjulsæt).

Jeg kunne selvfølgelig blot flytte lysets ledningsforbindelse og så prøve at se hvad der sker, men jeg er lidt bange for at eksperimentere for meget, hvis der er noget helt andet galt, så jeg måske risikerer at brænde dekoderen af.

Det kunne være rart at vide om der er andre der har forsøgt sig installation af dekoder i en sådan "serie 1" Mx, da den åbenbart er lidt anderledes indrettet end de senere versioner, der er leveret med dekoder.

mvh

Michael (der endnu er lidt af en novice indenfor det digitale)

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
Min Mx har lyset forbundet til strømoptaget fra hjulene/skinnerne, men der ikke (så vidt jeg kan se) nogen egentlig chassis-stelforbindelse.
Hjul = chassis
"Michael BJ" skrev:
Er det mon i virkeligheden sådan, at lyset skal forbindes til den blå ledning og ikke blot være forbundet til hjulenes strømoptag? (Bemærk at det er en treskinne-model, og at der derfor er fælles forbindelse til begge siders hjulsæt).

Passer farverne således at den røde ledning på dekoderen går til slæbeskoen og den sorte til hjulene/chassis?

Hvordan kører den, hvis du slukker lyset ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Hjul = chassis
Ja, det var vel også det jeg selv syntes at det måtte være.
"moppe" skrev:
Passer farverne således at den røde ledning på dekoderen går til slæbeskoen og den sorte til hjulene/chassis?
Ja, rød (pin nr 8 ) til slæbesko og sort (pin nr 4) til hjul
"moppe" skrev:
Hvordan kører den, hvis du slukker lyset ?

Den kører lige en lille smule og så stopper den og vil ikke køre mere - det gør tilsyneladende ikke nogen forskel om lyset er tændt eller ej.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
Den kører lige en lille smule og så stopper den og vil ikke køre mere - det gør tilsyneladende ikke nogen forskel om lyset er tændt eller ej.

Blinker den med lyset, når den er stoppet ?

Det er "overlast" tegn.

Har du mulighed for at isolere lyset fra og bruge den blå ledning i stedet for "chassis" ?

Har du fjernet spoler og evt kondensatorer til motor ?

Prøv at slå back EMF fra (Lastregulering CV 49)

Prøv at reset dekoderen (sæt CV 8 til Cool

En skam du bor så langt væk, jeg ville godt se lidt på den.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Blinker den med lyset, når den er stoppet ?Det er "overlast" tegn.
Nej, men lyset "flimrer" når den kører.
"moppe" skrev:
Har du mulighed for at isolere lyset fra og bruge den blå ledning i stedet for "chassis" ?
Jeg har ikke rigtigt kunne gøre dette (kræver overklipning og lodning af ledninger). Jeg har så taget lyset helt fra, og miraklet skete: Lokomotivet kører fint uden lyset tilsluttet!
"moppe" skrev:
Har du fjernet spoler og evt kondensatorer til motor ?
Nej, jeg overvejede det, men da jeg kan se på billedet på Peter Jonasens hjemmeside at han har ladet dem sidde, regnede jeg med at det ville være OK at lade dem sidde.
"moppe" skrev:
Prøv at slå back EMF fra (Lastregulering CV 49)Prøv at reset dekoderen (sæt CV 8 til 8 )

Jeg har kun en Mobile Station, og jeg ved ikke hvordan man går ind i disse CV-registre med den.

Jeg har taget et billede, der viser både spoler/kondensatorer og de små modstande (den rødlige "dims" i højre side), der sidder i serie med lamperne, der i øvrigt er små pærer og ikke LED´er som jeg havde forventet.

Billede

Du skal i øvrigt have mange tak fordi du gider bruge tid på mit lille problem - det sætter jeg stor pris på :!:

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
Jeg har ikke rigtigt kunne gøre dette (kræver overklipning og lodning af ledninger). Jeg har så taget lyset helt fra, og miraklet skete: Lokomotivet kører fint uden lyset tilsluttet!
Okay, det er lyset der driller.
"Michael BJ" skrev:
Jeg har kun en Mobile Station, og jeg ved ikke hvordan man går ind i disse CV-registre med den.
Pas, jeg bruger min SPROG, klikker 2 gange med musen og så er alle CV's udlæst - og afbilledet grafisk.
"Michael BJ" skrev:
Jeg har taget et billede, der viser både spoler/kondensatorer og de små modstande (den rødlige "dims" i højre side), der sidder i serie med lamperne, der i øvrigt er små pærer og ikke LED´er som jeg havde forventet.
Fra polerne på NEM stikket skal der være fri forbindelse til pæren. Fjern alt unødigt.
"Michael BJ" skrev:
Du skal i øvrigt have mange tak fordi du gider bruge tid på mit lille problem - det sætter jeg stor pris på :!:

Velbekom da.

Det havde nok været lettere, hvis jeg havde den i hånden Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

Ja, det ser ud til at problemet er løst Laughing out loud

Jeg må se at få ændret på forbindelsen til lamperne. Hvis jeg blot fjerner de små formodstande, risikerer jeg så ikke at lamperne får overspænding? Der er vel en årsag til at modstandende er monteret?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
Jeg må se at få ændret på forbindelsen til lamperne. Hvis jeg blot fjerner de små formodstande, risikerer jeg så ikke at lamperne får overspænding? Der er vel en årsag til at modstandende er monteret?

De små modstande er dioder. De sørger for at strøm kun løber den ene vej. Man laver som regel retningsskift på lys med dioder, når der er tale om maskiner med DC motorer. Lur mig om ikke det er det samme her.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
De små modstande er dioder. De sørger for at strøm kun løber den ene vej. Man laver som regel retningsskift på lys med dioder, når der er tale om maskiner med DC motorer. Lur mig om ikke det er det samme her.

OK, det betyder vel så, at jeg ikke skal fjerne dem alligevel?

Problemet ligger måske så i virkeligheden i, at pærerne æder for meget strøm og derved overbelaster dekoderen?

Pærerne skal måske så udskiftes med LED´er for at det kommer til at virke - eller hur?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
OK, det betyder vel så, at jeg ikke skal fjerne dem alligevel?
Brug loddekolben og løft det ene ben på dioderen og test så.
"Michael BJ" skrev:
Problemet ligger måske så i virkeligheden i, at pærerne æder for meget strøm og derved overbelaster dekoderen?
Næppe
"Michael BJ" skrev:
Pærerne skal måske så udskiftes med LED´er for at det kommer til at virke - eller hur?

Nej, glem du bare LED's og brug pærene i stedet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.