Hej
Jeg har en lille udfordring (for mig en ret stor en) ...
Jeg har postet dette indlæg i en tråd jeg har omkring min modulstation: http://www.sporskiftet.dk/node/4971 , men den ville nok gøre sig bedre i denne tråd.
Jeg har en bane der bygges på moduler og som kan benyttes både på mit stationære anlæg og når jeg kører sammen med andre modul-folk.
Jeg regner med at lave en del tilbagemeldinger på stationen på de skinnestykker der falder naturligt for det.
Det betyder at jeg når jeg kobler modulerne til det stationære anlæg kan styre det fra WinDigipet og udnytte alle tilbagemeldingerne til at trigge eller vise status på hvor tog befinder sig. So far so gut ...
Nu er det jo sådan at jeg, når jeg skal køre med andre, vil have en sportavle (æske på siden af modulet) der kan vise besatte spor, mulighed for at dreje sporskifter (mine servoer) og vippe signaler og dermed sætte sporvej samt dreje drejeskive. Dette kræver en form for intelligens på min station der ikke skal forholde sig til togkørsel, men kun stationshåndtering. Togkørslen styres fra en central boks (som ikke er min og som jeg som udgangspunkt ikke har råderet over) og håndkontrollen er en iPod eller iPhone med softwaren TouchCab.
Kunne det tænkes at en IB eller SPROGII kunne bruges som den intelligente del uden at nogen af de digitale styrebokse ødelægges?
Hvordan kan denne udfordring løses?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
speed180
Indlæg: 157
Hej Martin!!
Hvilken decoder bruger du til at styrer din servo??
Her på siden er der en sød lille servo decoder, der tillader manuel omstyring af servo med en lille trykknap, samt 2 stk kontakt funktioner til brug efter eget ønske.
Decoderen er opbygget med Pic 12F629.
Den skulle kunne løse dine problemer angående sporplan tavle for dine skifter og signaler.
http://www.tinet.cat/~fmco/
Mvh.
Stig
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Stig
Jeg har ESU's SwitchPilot til servoerne og Viessmann 5211 til de få Märklins skiftere jeg muligvis vil benytte.
Det ser meget interessant ud med de der Pic'er, men jeg bevæger mig ud på meget dybt vand nu. Kan du beskrive for mig hvordan et setup med sådanne dimser vil være?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej !
Jeg har lavet en simpel servocontrol med diskrte komponenter (ingen mikrocontroller). Her styres servoen med et potentiometer - kunne laves på en sportavle med en lille arm a la dem i de gamle kabeltrukne blokposter.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
speed180
Indlæg: 157
Hej Martin!!
Dybt vand, ja tak , der kunne jeg også komme, men lad prøve!!
Som jeg ser det, vil du egentlig både blæse og have mel i munden på en gang, ikke nemt, men måske ikke umuglig.
Ser du, den søde lille servo decoder fra Paco, opkobler du jo bare som normalt til DCC systemet, nemt nok, og det virker.
Nu vil du så ud og lege med andre ligesinde, i en større sammenhæng, og med EN fælles central styring som DU ikke har magten over, Korrekt ikke??.
Men godt , du vil stadig have mulighed for at omstille dine EGNE sporskifter og signaler Uafhænnig af centralen, OK det gør du så over den kontakttil pågældende skifte/signal, tilbage meldingen til din egen sportavle får du så fra de 2 indbyggede kontaktor , heller ingen problem.
Men nu ser jeg så måske et lille problem, havdså når der fra Centralen er sat en sporvej, og denne gåtr du så ind og ændre, tilbage meldingen til centralen i det tilfælde ser jeg som et problem.
Samtidig vil en sådan opbygning jo også komme til at betyde lidt mere lednings arbejdepå modulet/modulerne.
ANg. dreje skive, hvilken og hvilken styring.
Jeg har ombygget min egen Märklin Mini Club skydebro til digital drift med tilbagemelding, men kan stadig styrer denne manuelt, og samtig få tilbagemelding om pos. så dette kan også løses.
Stig
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej igen Stig
Drejeskiven bliver sat op så det passer ind i konceptet - den er mit mindste problem. I værste tilfælde kan den håndteres manuelt i modulkørsel og digitalt når jeg er hjemme. Det løser sig når vi kommer dertil.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
speed180
Indlæg: 157
Hej Martin!!
Ja som jeg ser det ville jeg vælge at bruge decoderen fra Paco, fordi den giver dig flere fordele.
Manuel bejening uden om Centralen.
Automatisk betjening fra centralen, når du er opsat.
Tilbagemelding til din sporplantavle, og evt digitalsystem.
Og ja decoderen skal være i forbindelse med centralen når du er ude af huset, men også når du er hjemme, men ingenproblem, forsyningen og signalet tager du fra sporet, simpelt.
Hastighed, udslag, add, det hele er frit valgbart på denne decoder, jeg styrer udslag på ca. 1 mm på mine mini sporskifter ingen problem.
Selve decoderen fra Paco, ser jeg ikke de stpre problemer i, printetkan du nok liste ud af Haakon fra Litra.dk, han laver print til mig.
Pic kredsen koster næsten gratis, 7,60kr. stk ved 25 stk , har lige købt, det dyreste enkelt komponent i denne decoder bliver det lille print relæ.
Programmering af Pic, ingen problem, det vil du selv kunne gøre på 5 min.
Hov bruger du WDP hjemme, for så skulle der vist være mulighed for at arbejde med tilbagemelding fra sporskifter ( mener jeg ), men det kan undersøges.
Stig.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg måtte læse manualen :roll: til min ESU SwitchPilot Servo og den kan vist alt det du nævner her. Jeg er lidt usikker på om den kan klare tilbagemelding. SwitchPilot'en kan, men om SwitchPilot Servo kan skal jeg have læst mig videre frem til.
Med andre ord er vi tæt på at have par gode og brugbare løsninger med sporskifterne.
Gad vide om jeg kan håndtere semafor-signalerne (vinge) på samme måde. Jeg vil kunne sætte sporvej og dermed sætte signal. Når jeg kører med modulvennerne køres der efter visuel signaler, men det kan sagtens være at jeg med tilbagemeldinger standser toget når signalet står på Stop på hjemmesetup'et.
Nu skal jeg jo have lys i lamperne på min sportavle for sporvej og sporbesættelse. Jeg ved at Horsecreek har fundet et diode der er ret smart og som både har grønt og rødt lys i samme diode. Det er nu nok også dem jeg skal have snitterne i. Altså: Ingen sporvej = signal på rødt og ingen lys i sportavlen; Sporvej tildelt = signal på grønt samt grønt lys i sportavlen for den valgte vej; Besat spor = Rødt lys i det besatte spor. Hvordan løser vi denne udfordring?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
speed180
Indlæg: 157
Hej Martin!!
I nød kan man jo i forbindelse med en servo forlænge den ubrugte servo arm, og til den sætte 2 ganske små micro swits, jeg tænker på noget som 3x5 mm med en NO og en NC kontakt i hver, så er dit problem med tilbagemelding løst på en simpel måde!!
Nå men, den del med melding om besat spor, de signaler må tages fra S88 eller ligende, dette må være det simpleste, for ikke at få for meget blandet sammen.
I den "Normale" drift under dit hjemmeanlæg er systemet vel i forvejen opsat med tilbagemeldinger ikke!!
Nå skulle det gå helt galt må grovfilen så til at i brug, enten i form af en lille PLC, eller et sødt lille program til PC under Windows VB 6.0, var det en mulighed??
Stig
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Stig
Kan du uddybe det noget mere?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
I første ombæring kan din SwitchPilot Serco (formoder jeg) styres ved hjælp af trykknapper. Det vil sige at sporskifterdelen skal du ikke bekymre dig om.
Sporbesatmeldinger kan du gøre ved hjælp af lysdioder og en fast spænding, hvis du afbryder den ene skinne. Dette kan sagtens køre sammen med et S88 modul af de fleste herkomster og så har du lysdioden til modulkørsel og S88 til din egen styring.
Hvi signalerne kun er af "kosmetisk herkomst" og ikke skal have direkte indflydelse på driften (som ude i spor 1:1 i Danmark i 50'erne) skal de blot styres på samme måde som sporskiftere. Skal der være automatik, så signalerne "standser toget" er det lidt anderledes det skal foregå - fortæl mere. Er signalerne styret af en switchpilot servo gælder det samme som ved sporskiftene, styr det manuelt via taster, eller automatisk via digitalsystem.
At sætte en sporvej betyder jo kun at sætte sporskiftere i den rigtige stilling og give grønt lys til udkørsel. Det kan du sagtens gøre fra tavlen. At lave lys i sporvejen kræver en smule mere intelligens. Kan du leve uden er det jo intet problem. Sporvejen skal jo sættes hver gang alligevel (en sporvej opløses, når den er genenmkørt) og har du lyst kan du sætte sporveje med 2 taster på din tavle (indkørsel + sporet du skal hen til - eller sporet du skal ud fra, + udkørselsspor) og en håndfuld dioder.
Hvordan din drejeskive styres aner jeg ikke.......du har ikke fortalt om det.
Som jeg læser det meste har du ikke brug for andet end en sportavle og nogle trykknapper.
En SPROG virker for øvrigt kun til DCC og via en PC. Og nej, du skal ikke blande 2 digitalcentraler sammen på 1 anlæg. Det går galt!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Klaus
Tak det mente jeg også. Det spor er hermed lukket.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du vil have automatisk styring af signaler (incl af falde til rødt), kræver det lidt mere intelligent styring, det kan laves via relæer, men er lettest at lave med en form for intelligens (computer/PLC), spørgsmålet er om du vil ofre de penge og det ekstra "skrammel" der skal slæbes med til modulkørsel, frem for selv at sætte signalerne på rød og grøn.
Men hvordan gør de andre i modulklubben?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Lad mig svare på det sidste først: Pt. gør vi ingenting eller rettere sagt vi laver lidt forsøg med bl.a. relæer. Horsecreek er langt skarpere på dette. Det er dog strækningsdelen der her arbejdes på. På stationerne arbejder vi vist på hver vores front hvilket hænger helt fint sammen med at hver stationsejer er ansvarligt for egen station.
Jeg er meget uskarp på løsningen af tilbagemeldingerne på stationen, men det er automatikken jeg gerne vil have. Ledigt spor, sætte sporvej (grøn lys) + signal på grøn, besat spor (rødt lys), frigivet spor (slukket lys), signal der går på rødt når det er passeret. Det er helt klart automatikken jeg ønsker.
Jeg har en del relæer så det er kun et spørgsmål om hvordan denne løsning kunne laves.
Jeg har da også en IB, tilbagemeldingsmoduler (5217), magnetartikledekoder (5211) og en PC hvis det skal være denne vej og igen her er det et spørgsmål om hvordan. Her var det jo at man skal passe på med at have flere forskellige styrebokse på ens bane, men hvordan hvis den kun skal styre sportavlen? Hvordan er det med PLC'erne? Uha, igen svømmer jeg på dybt vand ...
Håber nogle kan ridse lidt mere tegning/fakta op så jeg har en chance for at forstå det og nå ferm til den vej jeg skal gå.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det kan være du har nævnt det et sted i tråden, men hvad styres signalerne af? Hvis det er switchpilot servo kan man vel teoretisk koble en sporbesatmelder til de analoge kontakter således at signalet går på rød når sporet bag signalet er besat?
Vedrørende det at standse foran signalet er det meget let at lave med lenz abc ("diodebrems") og esu switchpilot extension.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Kan du uddybe det lidt mere? Der er intet fastlagt endnu med hensyn til signalerne.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja, jeg kan prøve. Vi tager den lige i punktform
(Klaus moppe: kan du rette hvis jeg tager fejl?)
Ok, først det med at lade signalet falde på rød:
1: Jeg har bygget moppes sporbesatmelder
den virker fint. Højre side i tegningen har to tilslutninger som "kortsluttes" når sporet er besat. Ligesom en kontakt.
2: signalet styres med en switch pilot servo evt med en extension (relæer som skifter i takt med servoerne). Så kan man styre signalet med DCC.
Så langt så godt.
3: sporbesatmelderens højreside kobles til analog indgangen på switch piloten. Det skal være den kontakt som svarer til "rød" på signalet. Den anden ende af sporbesat melderen kobles til sporet som ligger lige bag signalet.
4: To fysiske kontakter (rød/grøn) kobles også til den analoge indgang. Dette er "sportavlen".
5: En anden af moppes sporbesat meldere kan kobles til sporet lige før signalet og til en lysdiode. Det er så indikatoren i tavlen.
lyder det ikke plausibelt? Den anden halvdel, dvs at få toget til at stoppe foran signalet kan vi tage for sig selv hvis det også er relevant.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Diode brems har jeg lavet således ved sporskifte
Det skal modificeres lidt hvis det er til et signal. sig til hvis du har brug for det.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Martin.
Nu har du jo allerede fået en del forslag - men så vidt jeg kan se, er de alle særdeles konkrete uden at forhold sig til den overordnede plan.
Så her er mit bud: Hvis du laver to separate strømkredsløb på dine moduler, vil du kunne benytte stort set alt moderne isenkram uden problemer. Det ene kredsløb skal være til kørestrøm - og kun kørestrøm. Det andet til alt andet: Signaler, sporskifter, belysning, osv. osv. En løsning, der iøvrigt under alle omstændigheder anbefales til større anlæg.
Du kan så bygge din styring op fuldstændigt som var det et normalt anlæg: Du kan bruge de styringer og computertilslutninger, du har lyst til, du kan lave en sportavle med visuel feedback og det hele - alt bør fungere uden problemer.
Og det bedste er: Når du så skal bruge dine moduler derhjemme, forbinder du bare de to strømkredse, så de bliver til een - så kan du også bruge din computerstyring til at køre med.
Der er kun een ting, der er vigtig at huske: De to strømkredse mødes normalt kun et sted, og det er ved sporbesatmelderne. Det er derfor vigtigt, at du holder kredsløbene galvanisk adskilt, og det gør du ved kun at benytte tilbagemeldingsmoduler med indbygget optokobler. De er lidt dyrere end modulerne uden, men pengene er under alle omstændigheder givet godt ud - jeg kunne ihvertfald ikke drømme om at bruge andet.
MVH
Lars
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej frede2300
Det er da en meget konkret løsning, men jeg kan ikke gennemskue hvad der sker hvornår. Du må undskylde jeg er helt lost.
Det kan sagtens være disse dimser jeg skal bruge ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hehe ja meget konkret.. men der er jo sikkert mange detaljer som jeg har overset. Måske er det bedre at udforske den vej Lars viser - jeg tror på adskillelsen fordi du på den måde kan løse problemerne separat.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Lars
De to separate strømkredse har jeg allerede. Jeg er muligvis også ved at komme til den konklusion at det bliver to anlæg i et med sikkerhed for at der ikke kan ske nogen kontakt mellem de to systemer.
Jeg skal vel forstå det sådan at Viessmann 5217/Märklin s88 ikke kan bruges? Hvilken skal kan så bruges?
Jeg kan være lidt usikker på om min løsning er alt for kompliceret til at lave og at jeg måske skulle fokusere på en Viessmann 5206 evt. kombineret med en 5217 som værende den løsning jeg kunne bruge. Det er godt nok et pænt stykker fra det jeg virkeligt kunne tænke mig.
I guder jeg er i syv sind ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
En del. Blandt andet at det er 3 skinen drift og dermed er det svært at bruge en "strømmåler" som sporbesatmelder, hvis det skal være præcist. Her et det lettere at bruge en anbrudt skinnestreng.
Din plan er fin, men lever ikke op til kravene. For eksempel skal signalet falde, når toget lige er kørt forbi. Et godstog med lokomotivet forrest er svært at kende længden på, med en strømmåler.
Udkørselssignaler der går i rødt er forholdsvis let at lave, men det kræver lidt logik. Alle signaler skifter til rødt, når blokken der sporskifterne bliver tom.
Indkørsel er lidt mere tricky, men der kan bruges nogenlunde det samme.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ups. Ja der var i sandhed en del jeg havde overset
Hvordan løses problemet med lokomotivet forrest/bagest?
og hvordan skal det konkret forbindes med brudt skinnestreng?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Forbind "DCC" til en 12 volt DC, fjern dioderne og skift modstanden ud med en 2kOhm modstand.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ah fordi alle aksler kortsluter den brudte skinnestreng?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det burde de gøre - ja.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model