Hej,
Jeg skriver fordi jeg har nogle problemer med min N kørsel. De er primært opstået efter at jeg er gået digital.
Det første, og mest irriterende er at mit Minitrix, Mak lokomotiv har tendens til at gå i stå når det passerer mine sporskifter ved lav hastighed. Der er tale om Minitrix kurveskifter R1/R2. Jeg renser mine spor med en Roco rensevogn og en Mikrofiber-klud.
Det andet problem er at lokomotivet virker som om motoren er kommet ud af balance efter ombygningen til digital. Lokomotivet larmer ret meget og jeg er næsten sikker på at det skyldes vibrationer fra motor og/eller svinghjul, men det virker bare lidt spøjst at en dekoder kan gøre den forskel.
Er der nogen der ude, der har en ide til løsning af mine problemer?
På forhånd tak
Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at ændre lidt på frekvensen til mototren og evt K og i parametre.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Det er et lokomotiv med to boogier der er strømoptag fra alle fire aksler. Lokomotivet stammer fra et lille startsæt, hvor det kom sammen med to selvtømme vogne, tror jeg nok de hedder. Der er et billede af et ligende lokomotiv her. http://www.modeltog.nu/popup_image.php?pID=14801&sessionid=896d80553c9d2...
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Hmm. Ved ikke om min Minitrix dekoder støtter at jeg kan rette i de værdier.
Jeg har prøvet at kigge i brugervejledningen og synses ikke at jeg kan se noget. Har det noget at gøre med det de kalder pulse width for motor control? jeg har prøvet at lave nogle ændringer, men det havde ikke nogen betydning for støjniveauet, kun hastigheden, der gik ned når værdien blev ændret op. Min dekoder er model 66838 fra Trix.
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Claus
Har lige sendt en mail til dig.
Venlig hilsen
Carsten
Kenned
System tekniker
Indlæg: 22
Måske ville det være passende at offentliggøre indholdet af den mail, hvis det har relevans for debatten, f.eks. tips til hvordan Klaus får sit Trix lok til at køre bedre.
Jeg er ihvertfald klar til at modtage alle idéer om alt.
/Kenneth
/Kenneth
Märklin H0 på spisebordet. N anlæg på 80*345cm under planlægning. E10 Rheingold mmm.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kan man finde en brugervejledning til sådan en på nettet?
Ellers ud med den og i med en LokPilot Micro.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ud over at jeg (Klaus) ikke har et Trix lok, men Claus har, er det en god ide at sende svarene her så de er her for eftertiden, frem for at "gemme dem" i private mails.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Kenneth og Klaus
Grunden til at det blev en mail til Claus, var at der ikke rigtigt var megen løsning i min mail. Blot en konstatering af at Claus ikke var alene med sit problem. Men efter utallige opfordringer kommer her mailen.
Som I kan se var det ikke meget relevant jeg havde at bidrage med, derfor blev den sendt som privat besked.
Venlig hilsen
Carsten
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Kan det være en forkert køretrinsindstilling? Jeg har haft lignende problemer, hvor alt hvad godt hvis jeg kørte analog, med mindre gode resultatet hvis jeg kørte digital. Det var et spørgsmål om køretrin.
Desuden virker det som om digital kørsel er meget mere følsom overfor kortslutninger (styreboksen slår fra, hvorimod en almindelig trafo ignorerer den), og beskidte skinner. Jeg bruger et Rocco viskelæder til at rense mine skinner, med godt resultat.
Mit seneste tiltag for at forbedre den digitale oplevelse er dog indkøb af rigtig god ledning, så der ikke opstår strømtab fra trafo til tilslutning. Har ikke fået testet ordentligt, men jeg syntes jeg oplever en forskel.
Mathias
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Mht. til Trix mobilstation, så var det også en sådan jeg startede ud med. Jeg oplever generelt meget mere stabil kørsel på min nye Intellibox (Fleischman twin center). Apropos køretrin, så syntes jeg også mobilstationen manglede (!) én enkelt køretrinsindstilling (var det 27?). Sidstnævnte står dog for min egen regning, medmindre nogen kan bekræfte det.
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Jeg har pillet lidt ved køreindstillinger og og det hjalp faktisk på støjen.
:idea: Jeg har fået en mistanke om at min problemer med kørsel gennem sporskifter kan skyldes at sporet vrider en smule lige før skiftet og at loko derfor mister forbindelsen i den ene side i et øjeblik når det passerer.
Er der nogen der har erfaringer med noget lign?
Venligst Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
KnudBe
Indlæg: 764
Det er nok ikke godt at vride sporene...
Ved langsomkørsel skal der ikke meget til før det går i stå.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Hej Claus.
Har du høstet nye erfaringer? Jeg har selv lidt bøvl med den digitale drift, så du må meget gerne dele dine erfaringer.
Jeg oplever generelt ringere kørsel ved digital drift end ved analog. Senest har jeg indkøbt tyk kvalitetsledning til kørestrøm på tip fra Togcenter Gentofte. Jeg har dog ikke haft tid til at verificere resultatet endnu.
Mvh Mathias
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Hej Mathias
Ikke mange, men jeg kan da sige at det er en meget god idé at holde spor og hjul rene. Dernæst er der det jeg har fundet ud af var problemet på min bane. skiftespor skal være fastspændt og helt plane og i niveau med resten af banen. ellers kan lokomotiver komme til at vippe en lille smule og derved miste strøm. Så mit bedste råd må være noget i retning af. spændt spor fast på et helt plant underlag. undgå stigninger før20 cm fra sporskifter.
Jeg håber at det kan hjælpe dig på vej. Der er mange fordele ved digitalkørsel. Man skal bare lige finde dem. God fornøjelse.
Venligst, Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Hej Mathias
Ikke mange, men jeg kan da sige at det er en meget god idé at holde spor og hjul rene. Dernæst er der det jeg har fundet ud af var problemet på min bane. skiftespor skal være fastspændt og helt plane og i niveau med resten af banen. ellers kan lokomotiver komme til at vippe en lille smule og derved miste strøm. Så mit bedste råd må være noget i retning af. spændt spor fast på et helt plant underlag. undgå stigninger før20 cm fra sporskifter.
Jeg håber at det kan hjælpe dig på vej. Der er mange fordele ved digitalkørsel. Man skal bare lige finde dem. God fornøjelse.
Venligst, Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
00
Indlæg: 633
Jeg tilslutter mig fuldt ud, jeg har desværre fejlkonstrueret så sporskifter et par steder ligger lige før en påbegyndt stigning - og det er præcis her og kun her der er problemer.
Rengøring af hjul og skinner kan kun gøres for ofte, når det hele er rent - renere end nye - så er det virkelig enkelt at køre langsomt og få fuldt udbytte af teknikken i loks med langsom start etc.
(du kan bruge slibesvamp og rensebenzin til skinner og vatpinde med rense benzin til hjul)
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
jpg
Indlæg: 50
Jeg bygger moduler, sammen med andre. Måden hvorpå vi fører kørestrøm rundt, er ved et 0,75 kvm tykt kabel. Herefter loddes almindelige tynde "standard-modelbane-ledninger" på skinnestrengene og på de gennemgående tykke ledninger (bus-kabel). I mit eget tilfælde forbindes samtlige skinnestrenge til bus-kablet så der er sikker forbindelse til alt. Det er selvfølgeligt lang nemmere at gøre når man bygger i stedet for at eftermontere, men jeg kan absolut anbefale det.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Ok, tak for input alle tre - lad der endelig komme flere. Arbejdet på mit layout ligger lidt stille lige i øjeblikket, men når jeg kommer i gang igen vil jeg vende tilbage.
Mathias
00
Indlæg: 633
Med fare for at være banal, så tror jeg I kan løse problemerne ved rengøring. det var næsten håbløst for mig at få min store N-bane til at trille fint og blødt. Jeg anskaffede en slibesvamp (alle byggemarkeder og farvehandlere) sådan en almindelig grå satan der fås i flere grovheder.
Den kørte jeg forsigtigt på alle spor, og efter støvsugning vaskede jeg forsigtigt med renset benzin. alle hjul på loks blev renset med renset benzin på vatpind - og mine lokomotiver kan liste afsted i allerlaveste hastighed
Så mangler jeg bare at få de sidste lokomotivers digitale indstillinger til at makke ret, men det er en anden sag..
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
jpg
Indlæg: 50
Det er absolut ikke banalt. Rengøring kan være et stort problem hvis man forsømmer det.
Det vigtigste er vel egentlig at være klar over hvilke elementer der indgår i velfungerende kørsel samt tage højde for dem: Sporene skal ligge ordentligt og på stabilt underlag - der skal være god strømforsyning af alle skinner - alle skinner skal jævnligt renses. Det er kun hovedtræk for skinner, der er jo også flere elementer vedr. loks og den digitale/analoge styring som også skal være iorden.
Undlader man bare et enkelt element, eller forsømmer at lave tingene ordentligt efter "Det-må-være-godt-nok-til-mig,-jeg-gider-ikke-det-besværlige"-tankegangen, ja så kan man let få problemer. Der er desværre ikke rigtigt nogen steder hvor gærdet er lavt.
Jeg er dog ikke så vild med at slibe pga ridser. En almindelig skinnerenseklods ( ved godt den også har en let slibeeffekt og efterlader gummi ) efterfulgt af et stykke klæde med isopropylalkohol. Det er behandlingen 3-5 gange om året som klarer jobbet fint på mine moduler.
Med hensyn til bus-kablet så er det en måde at sikre en oevrskuelig og sikker strømforsyning. At tro på laskesamlingernes led på led på led er ikke holdbart pga modstand/spændingstab mv der kan ligge i dette. Jeg er ikke selv elektronikyndig, men bøjer mig for dem der er og følger deres råd.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Slibning holder jeg mig fra. Som jpg er inde på skaber det ridser, hvilket kun gør skidtproblemet værre i længden. Er enig med jpg, brug istedet et skinneviskelæder (mit er fra Roco).
Jeg fik testet isopropylalkohol her i weekenden, og det gav meget fine resultater! Specielt da jeg fik renset hjulene på et af mine loks med en vatpind dyppet i lidt isopropylalkohol - ja så var alt som nyt! Mange tak for tippet jpg og 00.
Mvh Mathias