Jeg tvivler... Dsb virker for mig som en institution med konservative folk, der har fingeren alle andre steder end på pulsen..
Men fantastisk flot ser det ud. Det minder mig om hvor ærgeligt det er at der ikke er flere lokomotiver i Danmark som kan males ligesom de har i Tyskland og Schweiz...
0 kan lide
Skrevet af bahnfan.net Mandag d. 28/6/2010 - 17:39
Jeg tvivler... Dsb virker for mig som en institution med konservative folk, der har fingeren alle andre steder end på pulsen..
Det ved jeg nu ikke, vi har da set:Grøn IC3-togHC Andersen IC3-togGuld IC3-togGrafitti MYDiverse S-tog med totalreklamer.Hvis en virksomhed vil sponsere en udsmykning får de da lov. Arriva havde sikkert heller ikke gjort det, hvis ikke Roco havde betalt.
Saa pointen er altsaa, at Danske virksomheder er institutioner med kons.... etc... ?
Jeg tvivler... Dsb virker for mig som en institution med konservative folk, der har fingeren alle andre steder end på pulsen..
Det ved jeg nu ikke, vi har da set:Grøn IC3-togHC Andersen IC3-togGuld IC3-togGrafitti MYDiverse S-tog med totalreklamer.Hvis en virksomhed vil sponsere en udsmykning får de da lov. Arriva havde sikkert heller ikke gjort det, hvis ikke Roco havde betalt.
To af dem du nævner var kun midlertidige mens de ikke er specielt spraglede i forhold til det lokomotiv i Tyskland. Det er kun Grafitti My der er noget ved på den liste, desværre.
Det jeg også hellere så var lokomotiver med reklamer for andre firmaer... Har læst stolpe og ned i danske togmagasiner om at det var synd og skam og det tog æstetikken fra togene. Jeg kunne ikke være mere uenig. Det bryder det trivielle billede som togene og gør det immervæk lidt mere spændende at kigge og køre med tog, da man ikke ved hvad der kommer næste gang. I Tyskland er bl.a. Bayern koncernen nogle der har adskillige lokomotiver prydet med deres reklamer. Det eneste DSB har på den front er en forfærdelig grim Dell computer på et par IC3 tog.
Desuden vil der være en økonomisk gevinst ved at sælge togenes sider. En gevinst der i sidste ende vil komme resten af landet til gode da DSB derved kan få ekstra indtægter hvor man i stedet enten kan sænke priserne, få internet på alle tog på alle strækninger, eller overføre færre penge fra staten til DSB; penge der så kan bruges andre steder...
Og selv hvis den bare var rød så ser et tog med et lokomotiv og en masse vogne (hvoraf en måske er med bistro) bare tusind gange bedre ud end et kedeligt IC3
Og selv hvis den bare var rød så ser et tog med et lokomotiv og en masse vogne (hvoraf en måske er med bistro) bare tusind gange bedre ud end et kedeligt IC3
Vi er heldigvis forskellige. Jeg nyder synet af en gumminæse der drøner rundt i landskabet.
Bevares en 101'er med IC vogne er flot, men når de først (som på billedet) blander forskellige faver går lidt af ideen af det. 2xIC3 og 2xIR4 på vej over storebælt er et flot syn. Ikke mindst når de er i samme farver........
Desuden vil der være en økonomisk gevinst ved at sælge togenes sider. En gevinst der i sidste ende vil komme resten af landet til gode da DSB derved kan få ekstra indtægter hvor man i stedet enten kan sænke priserne, få internet på alle tog på alle strækninger, eller overføre færre penge fra staten til DSB; penge der så kan bruges andre steder...
Det er jeg enig i, og så gør det også togsættene mere interessante at fotografere, når de ikke bare ligner hinanden. Omkring de gamle lokomotiver var der noget interessant historie, som i mange tilfælde også kunne ses på det enkelte lokomotiv. Selvom Ic3'erne er individuelt navngivet, er det for små detaljer udenpå togsættene, til at det kan ses på fotografier. På vores hjemmeside har jeg lagt billeder af otte Ic3-togsæt jeg selv har taget, og det er kun det ene, som er beklædt med grøn folie, som skiller sig ud. http://www.bechers.dk/train Moppes eksempel på en 101'er viser også udmærket hvor interessant et enkelt lokomotiv kan blive når det er unikt.
__________________
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
To af dem du nævner var kun midlertidige mens de ikke er specielt spraglede i forhold til det lokomotiv i Tyskland. Det er kun Grafitti My der er noget ved på den liste, desværre.
Desværre, som i at jeg ikke har ret i hvad jeg selv mener? Der tager du fejl. Jeg synes min liste er ganske valid. Jeg glemte i øvrigt at tilføje 3F IC3'eren, som jeg synes er ganske pæn.
Lokomotivet på billedet er en reklame for Roco. Det er i mine øjne præcis det samme. Roco har betalt for, at få det lokomotiv dekoreret. Vi kan altid diskutere, hvor pæne de danske tog er dekoreret, det er jo heldigvis smag og behag, men vi ser også den slags fra DSBs side. Jeg gør i hvert fald. Derudover må alle reklamelokomotiver og vogne vel anses for at være midlertidige. Inkl. den Roco Taurus på billedet.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Nej du har helt ret med hensyn til 3F for der er det et andet firma der reklamerer på toget (skal ikke udtale mig om S-togene da jeg bor laaaangt fra Københavnstrup)
Selvfølgelig er det også reklame når det er DSB's egne reklamer, men desværre synes jeg er de meget anonyme i forhold til den viste i linket. (det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag og der er vi som moppe skriver forskellige)
Jeg vil til dels i øvrigt give dig ret moppe. En lang stamme af gumminæser har absolut sin æstetiske charme og kan se ganske godt ud. Kan huske da jeg fulgte med i Storebæltsbroens indvielse at jeg nød synes af den fem togsæt lange stamme især når der kom billeder fra luften - Denne helt lige enkle slange med enkelte røde spots. Alligevel misunder jeg Tyskland, da de både har de lange enkle stammer i form af ICE'erne men samtidig har de også de lokomotivtrukne tog, hvor der kan være både røde eller reklameprægede lokomotiver foran. Men igen handler det om smag, og derfor vil jeg heller ikke mene at nogen tager fejl med hensyn til de danske tog i alternativ bemaling, jeg ville bare ønske der blev gjort endnu mere ud af det
0 kan lide
Skrevet af bahnfan.net Tirsdag d. 29/6/2010 - 7:54
men desværre synes jeg er de meget anonyme i forhold til den viste i linket. (det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag og der er vi som moppe skriver forskellige)
Det kan vi godt blive enige om. De er ikke ligefrem pæne, den på billedet er klasser foran.
"Cowi" skrev:
Alligevel misunder jeg Tyskland, da de både har de lange enkle stammer i form af ICE'erne men samtidig har de også de lokomotivtrukne tog, hvor der kan være både røde eller reklameprægede lokomotiver foran.
Jeg misunder også tyskerne og generelt alle andre europæiske lande. Det er vel næsten alle andre end Danmark, der har masser af lokomotivtrukne tog?
"Cowi" skrev:
jeg ville bare ønske der blev gjort endnu mere ud af det
Same here. Helt klart.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Ja umiddelbart kan jeg faktisk ikke komme i tanke om et land der har så meget imod lokomotivtrukne tog (både passager og gods) som Danmark..
Nu vi er der ville jeg ønske de nye IC4 havde fået et lille kiosk område man kan gå til når man ER sulten og ikke skal sidde og spise efter stewardessens timeplan
0 kan lide
Skrevet af Horsecreek Tirsdag d. 29/6/2010 - 10:06
Ja umiddelbart kan jeg faktisk ikke komme i tanke om et land der har så meget imod lokomotivtrukne tog (både passager og gods) som Danmark..
Jeg læste engang at Irland også stort set kun bruger togsæt til passagertog.
"Cowi" skrev:
Nu vi er der ville jeg ønske de nye IC4 havde fået et lille kiosk område man kan gå til når man ER sulten og ikke skal sidde og spise efter stewardessens timeplan
Når stewardessen har pakket op, så er der ikke noget der hindrer dig i selv at gå til trillekiosken. Det er nøjagtig det samme som hvis der var en fast kiosk, der ville du også kun kunne handle i åbningstiderne.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Ahh nu har jeg heller aldrig hørt noget om de Irske jernbaner, men tænkte nok nogen var mere vidende end mig
Ja det er rigtig nok, bortset fra når hun står af i Århus, og der ikke kommer en afløser på mod Aalborg. Hvis vi beholder eksemplet med IC4, så har de jo først og fremmest det rum hvor de har trillevognen og ekstra varer. Ud over har de nye tog jo så tog elevatorer for at kunne få vognen gennem hele togets længde. Jeg så hellere at dette blev til et lidt større kioskområde (måske lidt som i de gamle røde lyn) eller blot siddepladser. Desuden har jeg kunnet læse gentagende gange i UD og Se at folk enten er blevet kørt over med vognen eller de gange hvor de gange hvor den ikke kan komme frem for mennesker. Lav et kioskområde igen så man selv kan bestemme hvornår man vil have noget at spise/drikke. Så kan man gå mod vognen, men det hjælper jo ikke meget hvis den er ude at køre. Så skal man rende hele togets længde igennem, før man finder den. En kiosk ved man hvor man har
Nu vi er der ville jeg ønske de nye IC4 havde fået et lille kiosk område man kan gå til når man ER sulten og ikke skal sidde og spise efter stewardessens timeplan
Heldigvis får IC4 et bistroområde inden for et års tid:
Der er på den anden side også noget specielt ved baner, der bare har holdt fast i deres design lige siden de fik diesellokomotiver
Jamen det er der ingen tvivl om og jeg er helt enig. For min skyld måtte DSB hellere end gerne blive ved med at køre med Brune eller rød/sorte tog. Langt pænere end der er lige nu
0 kan lide
Skrevet af bahnfan.net Tirsdag d. 29/6/2010 - 11:11
Nu vi er der ville jeg ønske de nye IC4 havde fået et lille kiosk område man kan gå til når man ER sulten og ikke skal sidde og spise efter stewardessens timeplan
Jeg læste for et par dage siden, at DSB har ansat stewardesser og stewarder til decideret at arbejde på de skæve tidspunkter, så man kommer omkring problemer med arbejdsmængde, tilladte antal weekendvagter osv. Det skulle sikre at servicevognen kommer mere rundt i togene på flere afgange, også i weekenderne, hvor der normalt kun har været servicevogn på få afgange.
Jeg synes det er et fint tiltag, jeg håber det giver bedre oplevelser. Jeg synes det var træls, at jeg aldrig kunne regne med at der var en servicevogn ombord.
Din kiosk er også en fin idé, men den skal stadig bemandes, så pga. arbejdsregler og tider og overenskomster, tænker jeg, at problemet ikke er løst alene med en kiosk alene.
Edit: Nå, nu ser jeg så, at det laver bistro område. Det er da nice. Det skal dog stadig bemandes for at fungere
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Nu vi er der ville jeg ønske de nye IC4 havde fået et lille kiosk område man kan gå til når man ER sulten og ikke skal sidde og spise efter stewardessens timeplan
Jeg læste for et par dage siden, at DSB har ansat stewardesser og stewarder til decideret at arbejde på de skæve tidspunkter, så man kommer omkring problemer med arbejdsmængde, tilladte antal weekendvagter osv. Det skulle sikre at servicevognen kommer mere rundt i togene på flere afgange, også i weekenderne, hvor der normalt kun har været servicevogn på få afgange. Jeg synes det er et fint tiltag, jeg håber det giver bedre oplevelser. Jeg synes det var træls, at jeg aldrig kunne regne med at der var en servicevogn ombord.Din kiosk er også en fin idé, men den skal stadig bemandes, så pga. arbejdsregler og tider og overenskomster, tænker jeg, at problemet ikke er løst alene med en kiosk alene.Edit: Nå, nu ser jeg så, at det laver bistro område. Det er da nice. Det skal dog stadig bemandes for at fungere
Ja Bistroen lyder fantastisk ! Det er rigtigt at den stadig skal bemandes, men eventuelt kunne man gøre så dele af det var i en automat så man kunne komme til det altid, men der kommer selvfølgelig så problemer med holdbarhed osv, men den tid den sorg
0 kan lide
Skrevet af bahnfan.net Tirsdag d. 29/6/2010 - 12:48
Ja Bistroen lyder fantastisk ! Det er rigtigt at den stadig skal bemandes, men eventuelt kunne man gøre så dele af det var i en automat så man kunne komme til det altid, men der kommer selvfølgelig så problemer med holdbarhed osv, men den tid den sorg
Automater kunne løse mange af mine behov. Det er tit, at jeg bare lige kunne bruge en sodavand eller en eller anden snack. Om jeg skal købe det i kiosken eller i en automat betyder ikke alverden.
Med hensyn til holdbarheder, er det i mine øjne et spørgsmål om procedurer når toget er færdigt for dagen. Der må man kunne finde ud af noget med at et servicehold klargører automater osv.
__________________
Med venlig hilsen Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix. Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Automater kunne løse mange af mine behov. Det er tit, at jeg bare lige kunne bruge en sodavand eller en eller anden snack. Om jeg skal købe det i kiosken eller i en automat betyder ikke alverden. :-)Med hensyn til holdbarheder, er det i mine øjne et spørgsmål om procedurer når toget er færdigt for dagen. Der må man kunne finde ud af noget med at et servicehold klargører automater osv.
Ja det burde ikke være det store problem. Jeg ved at der i nogle af IC3'er er automater, med vidst nok lidt slik og en enkel cola, men hvor ofte de bliver tjekket og eller har fejl har jeg ingen viden om da jeg er blevet vant til at medbringe al kost i toget (dog også på grund af DSB's priser)
Jamen det er der ingen tvivl om og jeg er helt enig. For min skyld måtte DSB hellere end gerne blive ved med at køre med Brune eller rød/sorte tog. Langt pænere end der er lige nu
Netop. Sådan en vinrød stamme er særdeles flot.
I USA er det prætentiøst, men det har alligevel noget "swung" når Union Pacific skriver "Building America" eller "Serving America" med det store amerikanske flag på siden af maskinerne.
Tak for billeder, de er utroligt flotte og inspirerende !
Ja, det er fantastiske billeder og utroligt flotte maskiner. Og så ville jeg også gerne, som Cowi, have de brune eller rød/sorte lokomotiver tilbage. Der er altså lidt mere at kigge på, end ved de uniforme togsæt vi bruger idag. Dog er de nye Ic4 efter min mening også mere interessante at se på, end vores gamle, trofaste Ic3'ere. Men det er jo et spørgsmål om smag.
__________________
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Ja kan desværre ikke forestille mig lignende reklamer i Danmark, men nu har vi jo heller ikke sådanne landskaber :PTak for billeder, de er utroligt flotte og inspirerende !
det kunne jeg nu godt. blot med broer men ja, de er flotte.
og ja - kan vi få sort/rød tilbage, tak.
selv synes jeg dog ikke DSB er super konservative mht. design. overstående eksempler er jo udmærkede...
men! jeg kommer aldrig til at forstå at flere millioner skulle fyres af på blå folie til ME og BN vogne - og den er ved at skvatte af nu, så det ser rædselsfuldt ud.
Nej de blå bn vogne er da noget af det værste der er kommet ud af dsb's designafdeling. Selv de af dem der lige har fået sat tape på ser triste og beskidte ud på grund af den valgte mørke farve. Ikke nok med at passagerene skal trækkes med gamle vogne der er klasser under de nye dobbeltdækkere, men samtidig skal de også være triste og fuldstændig tage lysten til at rejse med tog fra en...
Der kører godt nok et par højhastighedstog igennem, men langt de fleste passagertog og alle gods tog er fremført af et godt gammeldags lokomotiv. De har så nogle sammensætninger, med dobbeltdækkervogne, hvor lokomotivet kun har en ende, så det er vel nærmest et togsæt fordi det er mere fast sammenkoblet?.
Og hvis man kigger på deres smalsporsbaner som der også er nogle stykker af er det klart lokomotivtrukne tog eller enkelte fremført af motorvogne
Ja umiddelbart kan jeg faktisk ikke komme i tanke om et land der har så meget imod lokomotivtrukne tog (både passager og gods) som Danmark..
Schweiz har da ... og vel langt flere end i DK!
Hvordan har Schweiz noget imod lokomotivtrukne tog? De har da næsten ikke andet?
Min læsefejl. Jeg troede, jeg svarede på, at Schweiz havde langt flere lokomotivtrukne tog end Danmark. Det er som du rigtig nok kommenterer nemlig de færreste regional- og IC-tog, som ikke er lokomotivtrukne i Schweiz.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Ja umiddelbart kan jeg faktisk ikke komme i tanke om et land der har så meget imod lokomotivtrukne tog (både passager og gods) som Danmark..
Nej. Det gav mening i færgernes tid, hvor togsættene sparede rangering.
Men nu er lokomotivtrukne tog billigere og mere effektive.
Man kan indsætte flere/færre vogne efter behov. En fejl på en vogn betyder ikke at hele sættet falder ud etc.
Sikkerhedsreglerne gør også at IC3-næsen ikke længere er lovlig og skal se ud som på IC4, hvilket koster megen plads langs perronerne.
Lav dog en pænere indretning af dobbeltdækkervognene og så har du en perronrydder, hvor 1200 personer kan være i hvert tog Kbh - Aarhus fredag eftermiddag.
Lav dog en pænere indretning af dobbeltdækkervognene og så har du en perronrydder, hvor 1200 personer kan være i hvert tog Kbh - Aarhus fredag eftermiddag.
Og så er "rigtige" personvogne helt fantastisk støjsvage og med rolig gang i sporet i forhold til togsæt, hvor der altid lige er en banemotor el. lign. i nærheden.
DSB kan passende tage en tur til Schweiz sammen med trafikudvalget. Her kan de se velfungerende og populær persontransport på jernbane.
Trafikudvalget kan samtidig besøge Basel sammen med Movia. Her kan man se et fantastisk net af busser og sporvogne, som fungerer, er rene og populære og samtidig holder bilerne ude af byen. Basel er sammenlignelig med Århus. De vil samtidig kunne notere, at turister og forretningsrejsende også anvender offentlig transport (hvor mange jakkesæt ser man i danske byers busser?), den er nemlig gratis, når man bor på hotel i Basel.
På vej hjem kan trafikudvalget besøge Berlin sammen med DSB S-tog. Her kan de se rene stationer og tog, hvor alle stationer er bemandet i hele banens åbningstid. Berlin er en sammenlignelig by med København ... blot uden den trafikmængde af biler i bymidten, som vi kender fra København p.g.a. den velfungerende offentlige transport.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Jeg forstår godt, at det kunne være ønskeligt med en bedre indretning af dobbeltdækkerne på så lang en tur som Kbh - Aarhus. Men jeg rejser selv Nykøbing F-Næstved, og på sådan en tur, er de lige i øjet. Jeg nyder det nye design til dobbeltdækkerne, og mener vel også, at den blå farve klæder ME ganske godt, ja bedre en rød/sort bemaling.
Men handler det om rå fremtoning, (Union Pacific under danske forhold) så er en rød/sort MY IV lige sagen. (MY IV har vel altid været rød/sort i DSB regi).
Lav dog en pænere indretning af dobbeltdækkervognene og så har du en perronrydder, hvor 1200 personer kan være i hvert tog Kbh - Aarhus fredag eftermiddag.
DSB kan passende tage en tur til Schweiz sammen med trafikudvalget. Her kan de se velfungerende og populær persontransport på jernbane.
Det er ikke uden problemer -Vil feks. DSB / banenettet kunne klare 30 pct flere kunder?
Oeget vedligholdelse, flere og laengere forsinkelser...
Link til SF/DRS Rundschau (Tysk tale) - SBB am Anschlag...
Nej naturligvis vil der så komme problemer med hensyn bemanding osv, men når man opruster et sted skal man selvfølgelig opruste hele vejen rundt og i sidste ende ville det så føre til flere arbejdspladser i Danmark, hvilket ikke gør så meget lige nu...
Som jeg skrev for lang tid siden i denne tråd. DSB har fingeren på alt andet end pulsen hvad angår passagerønsker og hvad der er bedst for de rejsende..
Togsæt kan bruges på sidebaner hvor der aldrig er flere rejsende end at de kan være i et togsæt uden at blive klemt. Lokomotiver og vogne kan så fragte folk afsted langs hovedårene, man så kan sidde behageligt og lydløst og måske endda kan åbne et vindue?
Men handler det om rå fremtoning, (Union Pacific under danske forhold) så er en rød/sort MY IV lige sagen. (MY IV har vel altid været rød/sort i DSB regi).
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nice. Et Roco sponsorat kan jeg se. Hvis man mangler ideer til forbilleder, kan man jo altid skabe forbilledet selv.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cowi
Indlæg: 315
Jeg tvivler... Dsb virker for mig som en institution med konservative folk, der har fingeren alle andre steder end på pulsen..
Men fantastisk flot ser det ud. Det minder mig om hvor ærgeligt det er at der ikke er flere lokomotiver i Danmark som kan males ligesom de har i Tyskland og Schweiz...
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det ved jeg nu ikke, vi har da set:
Grøn IC3-tog
HC Andersen IC3-tog
Guld IC3-tog
Grafitti MY
Diverse S-tog med totalreklamer.
Hvis en virksomhed vil sponsere en udsmykning får de da lov. Arriva havde sikkert heller ikke gjort det, hvis ikke Roco havde betalt.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
lafoca
Indlæg: 46
Saa pointen er altsaa, at Danske virksomheder er institutioner med kons.... etc... ?
mvh,
lars
Cowi
Indlæg: 315
To af dem du nævner var kun midlertidige mens de ikke er specielt spraglede i forhold til det lokomotiv i Tyskland. Det er kun Grafitti My der er noget ved på den liste, desværre.
Det jeg også hellere så var lokomotiver med reklamer for andre firmaer... Har læst stolpe og ned i danske togmagasiner om at det var synd og skam og det tog æstetikken fra togene. Jeg kunne ikke være mere uenig. Det bryder det trivielle billede som togene og gør det immervæk lidt mere spændende at kigge og køre med tog, da man ikke ved hvad der kommer næste gang. I Tyskland er bl.a. Bayern koncernen nogle der har adskillige lokomotiver prydet med deres reklamer. Det eneste DSB har på den front er en forfærdelig grim Dell computer på et par IC3 tog.
Desuden vil der være en økonomisk gevinst ved at sælge togenes sider. En gevinst der i sidste ende vil komme resten af landet til gode da DSB derved kan få ekstra indtægter hvor man i stedet enten kan sænke priserne, få internet på alle tog på alle strækninger, eller overføre færre penge fra staten til DSB; penge der så kan bruges andre steder...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bare BR 101 alene er en veritabel reklameblok
http://www.br-101.de/start.php?n=1&s=werbung
En af dem jeg syntes er sjovest fås også i model:
klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Cowi
Indlæg: 315
Og selv hvis den bare var rød så ser et tog med et lokomotiv og en masse vogne (hvoraf en måske er med bistro) bare tusind gange bedre ud end et kedeligt IC3
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vi er heldigvis forskellige. Jeg nyder synet af en gumminæse der drøner rundt i landskabet.
Bevares en 101'er med IC vogne er flot, men når de først (som på billedet) blander forskellige faver går lidt af ideen af det. 2xIC3 og 2xIR4 på vej over storebælt er et flot syn. Ikke mindst når de er i samme farver........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Det er jeg enig i, og så gør det også togsættene mere interessante at fotografere, når de ikke bare ligner hinanden. Omkring de gamle lokomotiver var der noget interessant historie, som i mange tilfælde også kunne ses på det enkelte lokomotiv. Selvom Ic3'erne er individuelt navngivet, er det for små detaljer udenpå togsættene, til at det kan ses på fotografier. På vores hjemmeside har jeg lagt billeder af otte Ic3-togsæt jeg selv har taget, og det er kun det ene, som er beklædt med grøn folie, som skiller sig ud. http://www.bechers.dk/train Moppes eksempel på en 101'er viser også udmærket hvor interessant et enkelt lokomotiv kan blive når det er unikt.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Desværre, som i at jeg ikke har ret i hvad jeg selv mener? Der tager du fejl. Jeg synes min liste er ganske valid. Jeg glemte i øvrigt at tilføje 3F IC3'eren, som jeg synes er ganske pæn.
Lokomotivet på billedet er en reklame for Roco. Det er i mine øjne præcis det samme. Roco har betalt for, at få det lokomotiv dekoreret. Vi kan altid diskutere, hvor pæne de danske tog er dekoreret, det er jo heldigvis smag og behag, men vi ser også den slags fra DSBs side. Jeg gør i hvert fald. Derudover må alle reklamelokomotiver og vogne vel anses for at være midlertidige. Inkl. den Roco Taurus på billedet.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cowi
Indlæg: 315
Nej du har helt ret med hensyn til 3F for der er det et andet firma der reklamerer på toget (skal ikke udtale mig om S-togene da jeg bor laaaangt fra Københavnstrup)
Selvfølgelig er det også reklame når det er DSB's egne reklamer, men desværre synes jeg er de meget anonyme i forhold til den viste i linket. (det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag og der er vi som moppe skriver forskellige)
Jeg vil til dels i øvrigt give dig ret moppe. En lang stamme af gumminæser har absolut sin æstetiske charme og kan se ganske godt ud. Kan huske da jeg fulgte med i Storebæltsbroens indvielse at jeg nød synes af den fem togsæt lange stamme især når der kom billeder fra luften - Denne helt lige enkle slange med enkelte røde spots. Alligevel misunder jeg Tyskland, da de både har de lange enkle stammer i form af ICE'erne men samtidig har de også de lokomotivtrukne tog, hvor der kan være både røde eller reklameprægede lokomotiver foran. Men igen handler det om smag, og derfor vil jeg heller ikke mene at nogen tager fejl med hensyn til de danske tog i alternativ bemaling, jeg ville bare ønske der blev gjort endnu mere ud af det
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Same here. Helt klart.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cowi
Indlæg: 315
Ja umiddelbart kan jeg faktisk ikke komme i tanke om et land der har så meget imod lokomotivtrukne tog (både passager og gods) som Danmark..
Nu vi er der ville jeg ønske de nye IC4 havde fået et lille kiosk område man kan gå til når man ER sulten og ikke skal sidde og spise efter stewardessens timeplan
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Cowi
Indlæg: 315
Ahh nu har jeg heller aldrig hørt noget om de Irske jernbaner, men tænkte nok nogen var mere vidende end mig
Ja det er rigtig nok, bortset fra når hun står af i Århus, og der ikke kommer en afløser på mod Aalborg. Hvis vi beholder eksemplet med IC4, så har de jo først og fremmest det rum hvor de har trillevognen og ekstra varer. Ud over har de nye tog jo så tog elevatorer for at kunne få vognen gennem hele togets længde. Jeg så hellere at dette blev til et lidt større kioskområde (måske lidt som i de gamle røde lyn) eller blot siddepladser. Desuden har jeg kunnet læse gentagende gange i UD og Se at folk enten er blevet kørt over med vognen eller de gange hvor de gange hvor den ikke kan komme frem for mennesker. Lav et kioskområde igen så man selv kan bestemme hvornår man vil have noget at spise/drikke. Så kan man gå mod vognen, men det hjælper jo ikke meget hvis den er ude at køre. Så skal man rende hele togets længde igennem, før man finder den. En kiosk ved man hvor man har
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 338
Heldigvis får IC4 et bistroområde inden for et års tid:
http://nyheder.dk.msn.com/artikel.aspx?hpv1l=1340x&cp-documentid=153325638
- Martin
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Der er på den anden side også noget specielt ved baner, der bare har holdt fast i deres design lige siden de fik diesellokomotiver
Union Pacific:
Santa Fe:
mvh. Dampfmeisteren
Cowi
Indlæg: 315
Jamen det er der ingen tvivl om og jeg er helt enig. For min skyld måtte DSB hellere end gerne blive ved med at køre med Brune eller rød/sorte tog. Langt pænere end der er lige nu
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg læste for et par dage siden, at DSB har ansat stewardesser og stewarder til decideret at arbejde på de skæve tidspunkter, så man kommer omkring problemer med arbejdsmængde, tilladte antal weekendvagter osv. Det skulle sikre at servicevognen kommer mere rundt i togene på flere afgange, også i weekenderne, hvor der normalt kun har været servicevogn på få afgange.
Jeg synes det er et fint tiltag, jeg håber det giver bedre oplevelser. Jeg synes det var træls, at jeg aldrig kunne regne med at der var en servicevogn ombord.
Din kiosk er også en fin idé, men den skal stadig bemandes, så pga. arbejdsregler og tider og overenskomster, tænker jeg, at problemet ikke er løst alene med en kiosk alene.
Edit: Nå, nu ser jeg så, at det laver bistro område. Det er da nice. Det skal dog stadig bemandes for at fungere
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cowi
Indlæg: 315
Ja Bistroen lyder fantastisk ! Det er rigtigt at den stadig skal bemandes, men eventuelt kunne man gøre så dele af det var i en automat så man kunne komme til det altid, men der kommer selvfølgelig så problemer med holdbarhed osv, men den tid den sorg
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Automater kunne løse mange af mine behov. Det er tit, at jeg bare lige kunne bruge en sodavand eller en eller anden snack. Om jeg skal købe det i kiosken eller i en automat betyder ikke alverden.
Med hensyn til holdbarheder, er det i mine øjne et spørgsmål om procedurer når toget er færdigt for dagen. Der må man kunne finde ud af noget med at et servicehold klargører automater osv.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cowi
Indlæg: 315
Ja det burde ikke være det store problem. Jeg ved at der i nogle af IC3'er er automater, med vidst nok lidt slik og en enkel cola, men hvor ofte de bliver tjekket og eller har fejl har jeg ingen viden om da jeg er blevet vant til at medbringe al kost i toget (dog også på grund af DSB's priser)
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Netop. Sådan en vinrød stamme er særdeles flot.
I USA er det prætentiøst, men det har alligevel noget "swung" når Union Pacific skriver "Building America" eller "Serving America" med det store amerikanske flag på siden af maskinerne.
Og når man har sådanne annoncekampagner:
It's way bigger over there....
mvh. Dampfmeisteren
Cowi
Indlæg: 315
Ja kan desværre ikke forestille mig lignende reklamer i Danmark, men nu har vi jo heller ikke sådanne landskaber
Tak for billeder, de er utroligt flotte og inspirerende !
Duizz
Indlæg: 225
Ja, det er fantastiske billeder og utroligt flotte maskiner. Og så ville jeg også gerne, som Cowi, have de brune eller rød/sorte lokomotiver tilbage. Der er altså lidt mere at kigge på, end ved de uniforme togsæt vi bruger idag. Dog er de nye Ic4 efter min mening også mere interessante at se på, end vores gamle, trofaste Ic3'ere. Men det er jo et spørgsmål om smag.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Jonas
Indlæg: 329
det kunne jeg nu godt. blot med broer men ja, de er flotte.
og ja - kan vi få sort/rød tilbage, tak.
selv synes jeg dog ikke DSB er super konservative mht. design. overstående eksempler er jo udmærkede...
men! jeg kommer aldrig til at forstå at flere millioner skulle fyres af på blå folie til ME og BN vogne - og den er ved at skvatte af nu, så det ser rædselsfuldt ud.
Cowi
Indlæg: 315
Nej de blå bn vogne er da noget af det værste der er kommet ud af dsb's designafdeling. Selv de af dem der lige har fået sat tape på ser triste og beskidte ud på grund af den valgte mørke farve. Ikke nok med at passagerene skal trækkes med gamle vogne der er klasser under de nye dobbeltdækkere, men samtidig skal de også være triste og fuldstændig tage lysten til at rejse med tog fra en...
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Schweiz har da ... og vel langt flere end i DK!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hvordan har Schweiz noget imod lokomotivtrukne tog? De har da næsten ikke andet?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cowi
Indlæg: 315
Schweiz har masser af lokomotivtrukne tog.
Der kører godt nok et par højhastighedstog igennem, men langt de fleste passagertog og alle gods tog er fremført af et godt gammeldags lokomotiv. De har så nogle sammensætninger, med dobbeltdækkervogne, hvor lokomotivet kun har en ende, så det er vel nærmest et togsæt fordi det er mere fast sammenkoblet?.
Og hvis man kigger på deres smalsporsbaner som der også er nogle stykker af er det klart lokomotivtrukne tog eller enkelte fremført af motorvogne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Min læsefejl. Jeg troede, jeg svarede på, at Schweiz havde langt flere lokomotivtrukne tog end Danmark. Det er som du rigtig nok kommenterer nemlig de færreste regional- og IC-tog, som ikke er lokomotivtrukne i Schweiz.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nej. Det gav mening i færgernes tid, hvor togsættene sparede rangering.
Men nu er lokomotivtrukne tog billigere og mere effektive.
Man kan indsætte flere/færre vogne efter behov. En fejl på en vogn betyder ikke at hele sættet falder ud etc.
Sikkerhedsreglerne gør også at IC3-næsen ikke længere er lovlig og skal se ud som på IC4, hvilket koster megen plads langs perronerne.
Lav dog en pænere indretning af dobbeltdækkervognene og så har du en perronrydder, hvor 1200 personer kan være i hvert tog Kbh - Aarhus fredag eftermiddag.
mvh. Dampfmeisteren
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Og så er "rigtige" personvogne helt fantastisk støjsvage og med rolig gang i sporet i forhold til togsæt, hvor der altid lige er en banemotor el. lign. i nærheden.
DSB kan passende tage en tur til Schweiz sammen med trafikudvalget. Her kan de se velfungerende og populær persontransport på jernbane.
Trafikudvalget kan samtidig besøge Basel sammen med Movia. Her kan man se et fantastisk net af busser og sporvogne, som fungerer, er rene og populære og samtidig holder bilerne ude af byen. Basel er sammenlignelig med Århus. De vil samtidig kunne notere, at turister og forretningsrejsende også anvender offentlig transport (hvor mange jakkesæt ser man i danske byers busser?), den er nemlig gratis, når man bor på hotel i Basel.
På vej hjem kan trafikudvalget besøge Berlin sammen med DSB S-tog. Her kan de se rene stationer og tog, hvor alle stationer er bemandet i hele banens åbningstid. Berlin er en sammenlignelig by med København ... blot uden den trafikmængde af biler i bymidten, som vi kender fra København p.g.a. den velfungerende offentlige transport.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg kunne ikke være mere enig.
mvh. Dampfmeisteren
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 136
Jeg forstår godt, at det kunne være ønskeligt med en bedre indretning af dobbeltdækkerne på så lang en tur som Kbh - Aarhus. Men jeg rejser selv Nykøbing F-Næstved, og på sådan en tur, er de lige i øjet. Jeg nyder det nye design til dobbeltdækkerne, og mener vel også, at den blå farve klæder ME ganske godt, ja bedre en rød/sort bemaling.
Men handler det om rå fremtoning, (Union Pacific under danske forhold) så er en rød/sort MY IV lige sagen. (MY IV har vel altid været rød/sort i DSB regi).
Christian Nordbyen
lafoca
Indlæg: 46
Det er ikke uden problemer -Vil feks. DSB / banenettet kunne klare 30 pct flere kunder?
Oeget vedligholdelse, flere og laengere forsinkelser...
Link til SF/DRS Rundschau (Tysk tale) - SBB am Anschlag...
http://videoportal.sf.tv/video?id=998f9ae0-024f-41c9-a8e6-b08c43c57d35
-
Lars
Cowi
Indlæg: 315
Nej naturligvis vil der så komme problemer med hensyn bemanding osv, men når man opruster et sted skal man selvfølgelig opruste hele vejen rundt og i sidste ende ville det så føre til flere arbejdspladser i Danmark, hvilket ikke gør så meget lige nu...
Som jeg skrev for lang tid siden i denne tråd. DSB har fingeren på alt andet end pulsen hvad angår passagerønsker og hvad der er bedst for de rejsende..
Togsæt kan bruges på sidebaner hvor der aldrig er flere rejsende end at de kan være i et togsæt uden at blive klemt. Lokomotiver og vogne kan så fragte folk afsted langs hovedårene, man så kan sidde behageligt og lydløst og måske endda kan åbne et vindue?
Michael BJ
Indlæg: 268
MY IV?? Mon ikke du mener MZ IV?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 136
:oops:
Christian Nordbyen