Hej,
Jeg kører normalt intellibox / märklin. Nu har jeg købt et märklin lok som er analogt og det skal selvfølgelig digitaliseres snarest. I mellemtiden ville jeg jo gerne se den køre, så mit spørgsmål er: kan jeg på en eller anden måde få intelliboxen til at opføre sig som en gammeldags analog strømforsyning? Og ja, jeg har opdaget at det kører hvis jeg bare smækker det på sporet, men jeg vil også gerne kunne stoppe det igen
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Nej, du kan ikke få IB til at lege analogkontrol.
Du må købe en brugt transformator på et marked en dag, den kan heller ikke koste ret meget.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ok, takker
ja så er der jo ekstra motivation til at få købt en dekoder
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Alternativt kan du udsætte den for en variotrafo, hvis du har adgang til sådan en et sted - det er jo det samme som en Märklintrafo - bare i andre klæder
Med venlig hilsen
Skott
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Tanken omkring en variotranformator kan jeg bestemt ikke lide.
Hvis ikke at det er en SKILLE-variotransformator, kan der komme lysnet (fase) direkte ud på skinnerne, selvom spændingen kun er skruet op til 15V.
Så er der problemet med, at man jo normalt kan skrue en lysnetforsynet variotransformator op på 230V. Det er ikke specielt betryggende, hverken for personer eller materiel!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Det var selvfølgeligt underforstået, at der skulle være galvanisk adskildt mellem de 2 feltviklinger.
Med venlig hilsen
Skott
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jamen jeg synes bare lige at vi skulle have disse forhold belyst - der kunne være MJ-ere for hvem det ikke er indforstået. De kunne jo komme helt galt af sted ud fra den direkte ordlyd.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hvad betyder "galvanisk adskilt"?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
hejsa!
Galvanisk adskilt betyder, at der ikke er nogen direkte forbindelse mellem 2 kredsløb - som på en transformator, hvor der er en vinding med 230V på (primærvindingen) og en helt anden vikling med den spænding vi skal bruge - f.eks 16V (sekundærviklingen). Energien overføres alene ved magnetfelter. Man får således totalt adskilt lysnettet fra den spænding vi leger med på modelbanen - og så er det gansk ufarligt at røre ved.
Man har det også i en optocoupler, hvor det er en lysdiode der lyser på en fototransistor - og ved at "blinke" kan man så overføre budskabet - og der er kun luft imellem. Altså overførsel uden berøringsfare - eller mulighed for sjove strømsløjfer med røg og andre problemer til følge.
Håber at denne lille forklaring hjælper på forståelsen af begrebet.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Interessant, tak.
Så blev jeg også klogere idag. Undre mig nu stadig over "galvanisk" som jeg kun kender fra galvanisering? hvis det da er det samme ord...
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
hejsa!
Ja det er rigtigt. Det er et gammelt udtryk fra elektricitetens barndom. Det var fra dengang telefonfolk ikke talte om plus og minus, men om kobber og zink. Det gjorde de såmænd helt frem til min ungdom i 60'erne.
Men det er kort og godt et udtryk for, om der er en direkte forbindelse mellem 2 kredsløb med en ledning - ellere rettere, når det er galvanisk adskilt, så er der netop ikke en sådan forbindelse.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde