Picture

Per Grunnet

PB

Dekoder NEM 651 til NEM 652-sokkel

Har købt en Tillig MY i skala TT samt en Roco dekoder.

Ideen var, at jeg skulle montere dekoderen i MY'en - men nu viser det sig, at lokomotivet har en NEM 650/652 sokkel (otte ben på stribe), mens dekoderen følger NEM 651 og har to gange fire ben over hinanden.

Kan man købe/lave et overgangsstik mellem dekoderens stik og lokomotivets sokkel - eller skal jeg bare finde en NEM 650/652 dekoder?

Med forventningsfulde jule- og nytårshilsner!

Per

Skala TT, især interesseret i by- og landskabsbygning

Like 0 kan lide

Picture

frede2300

Software udvikler

PB

"Per Grunnet" skrev:
Har købt en Tillig MY i skala TT samt en Roco dekoder.Ideen var, at jeg skulle montere dekoderen i MY'en - men nu viser det sig, at lokomotivet har en NEM 650/652 sokkel (otte ben på stribe), mens dekoderen følger NEM 651 og har to gange fire ben over hinanden.Kan man købe/lave et overgangsstik mellem dekoderens stik og lokomotivets sokkel - eller skal jeg bare finde en NEM 650/652 dekoder?Med forventningsfulde jule- og nytårshilsner!Per

Jeg ved at Kystbanen har diverse stik med ledninger til formålet. Du slipper nok ikke for at lodde. Måske var det nemmere at bytte dekoderen?

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide

Picture

Newtrain

Brabrand

PB

"Per Grunnet" skrev:
Har købt en Tillig MY i skala TT samt en Roco dekoder.Ideen var, at jeg skulle montere dekoderen i MY'en - men nu viser det sig, at lokomotivet har en NEM 650/652 sokkel (otte ben på stribe), mens dekoderen følger NEM 651 og har to gange fire ben over hinanden.Kan man købe/lave et overgangsstik mellem dekoderens stik og lokomotivets sokkel - eller skal jeg bare finde en NEM 650/652 dekoder?Med forventningsfulde jule- og nytårshilsner!Per

Hej Per

Er en smule usikker på dit indlæg. NEM651 = 1x6 benssokkel. NEM652 = 2x4 benssokkel. "otte ben på stribe" ? 1x9 ben = NEM653. Mener at Tillig TT for størstedelens vedkomne er monteret med NEM651 tilslutning, enkelte med NEM658 PluX12, er du sikker på at det ikke er en sokkel iht. NEM651 der er monteret i dit lokomotiv ?

Sådan som jeg læser dit indlæg er din dekoder iht. NEM652, mens jeg ikke er helt sikker på hvilken sokkel der er monteret i din MY.

Her er en oversigt på NEM normen MOROP NEM norm, præsenteret af MIBA der kan du se hvordan de forskellige kontakt punkter bruges, så kan du selv afgøre om du indkøbe en ny dekoder.

Mht. selv at montere nyt sokkelstik, har ESU et kabelsæt til både NEM651 (51951) og NEM652 (51950)

Venlig hilsen

Carsten

• Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide

Picture

Per Grunnet

PB

Tak for et par konstruktive svar.

Og ja - jeg har byttet om på tingene. Min dekoder er 650/652, mens soklen i MY'en er NEM 651.

Det passer nok, at der kun er plads til seks ben i soklen i lokomotivet. Jeg har kun skilt det så meget ad, at jeg lige har kunnet se, at soklen var lang og havde ret mange huller på én række.

Tak for henvisningen om NEM-standarderne - og til Kystbanen, som måske kan hjælpe mig, hvis jeg ikke selv kan løse problemet.

Mange hilsner

Per G

Like 0 kan lide

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

PB  Hjemmeside

Hej

Har Tillig'en ikke bare 6 huller i printpladen (på række)? Så skal du vel lodde under alle omstændigheder?

Og bare for min nysgerrigheds skyld: Hvad er det for en My'er (laver Tillig flere) og hvor har du købt den?

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide

Picture

Per Grunnet

PB

Så vidt jeg kan se, sidder der en rigtig sokkel med en række huller på stribe under en printplade, der dækker motoren. Så med lidt held slipper jeg for at lodde ....

Jeg har købt MY'en gennem internetbutikken http://www.modellbahnshop-lippe.com/index.asp?l=de

Der var et indlæg her på Sporskiftet, hvor en bruger efterlyste erfaringer med denne forhandler. Jeg tjekkede hjemmesiden og opdagede, at de havde forholdsvis meget i spor TT - og at Tilligs DSB-MY stod rigtig billigt til salg (det gjorde 650/652-dekoderen også, hvorfor jeg købte den med uden at tænke på, om den passede til MY'en).

MY'en stod til lidt over 80 euro - ca. 40% under vejledende udsalgspris. Og eftersom jeg altid har følt en særlig tilknytning til MY, tog jeg chancen (jeg var som ca. 10-årig med min far på besøg hos en af hans ingeniør-kolleger, der arbejdede for Frichs i Århus. Kollegaen tog min far og mig med på Frichs værksted, hvor jeg fik lov at komme ind i en MY og lade som om jeg var lokofører ... Det var rigtig stort!).

Forretningen var ca. en uge om at ekspedere ordren - og tilbuddet forsvandt fra deres hjemmeside dagen efter, at jeg havde bestilt. Så jeg har nok fået deres sidste eksemplar .... Men mig bekendt laver Tillig den stadig - den står i hvert fald i deres seneste katalog 2010 (i fem forskellige udgaver, bl.a. DSB's).

Mange hilsner

Per G

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.