I forbindelse med skift til en Commander, opdagede jeg at den ikke ville "kendes ved" de gamle Andi-decodere i mine ældre Heljan-lokomotiver. Muligvis har jeg ikke haft Commanderen indstillet rigtigt, men det er altid en god ide at have så gode decodere som muligt i sine lokomotiver.
P-maskinen, MX´eren og sandsynligvis også PR´eren (har dog ikke lige set efter i den endnu) har 8-bens decodere. Fik så et hint fra Moppe at en lok-pilot ville kunne bruges til formålet. Og det fungerer fint.
Men det er så lidt irriterende at lokpiloten fylder mere end der kan rummes i P-maskinens kulkasse. Så her fik jeg et andet hint andet steds fra på denne her decoder;
http://www.bromsgrovemodels.co.uk/pd-1422004026.htm?categoryId=94
Den kan lige det mest nødvendige. Fik så prøvet en af hvor stikkene sidder på den forkerte led af printpladen, det skal være den ovenstående her, der burde kunne være i kulkassen.
Prisen må siges at være rimelig på en decoder efterhånden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Ellers laver Tikøb en (mere korrekt) kulkasse til P-maskinen. Den har jeg brugt og der kan godt være en lokpilot med ledninger under.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det var bestemt også en mulighed. Det tænkte jeg ikke lige på.
Men var der ikke noget med at denne type kulkasse specielt var til de sjællandske maskiner? (har en jysk)
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Pas.
Den P-maskine jeg har købte jeg brugt uden kulkasse, så jeg havde ikke så meget at vælge imellem.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der står lidt om det på dette her link;
http://damplokomotiver.touchcab.com/model/p/
Og jeg har nu kigget i Lokomotivet nr. 58 som der bliver henvist til (hurra for henvisninger);
"Den forhøjede (stål)kulkasse blev dog kun monteret på P-maskinerne i 1. distrikt (fx P 917). P-maskiner i 2. distrikt fik en forhøjet kulkasse i træ (fx P 931)".
P 928 som jeg har, var i 1956 sat ind som reservemaskine i Århus. I 1961 var den dog sat ind som reserve på Godsbanegården, men har næppe fået en kulkasse af stål.
Tikøbs ombygningssæt må være det af stål.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det kunne det godt tyde på. 920 har en kulkasse der i flg. et billede på jernbanen.dk minder mest om den sjællandske, men den har også været i begge distrikter. Kulkasser er ikke det mest oplagte at tage billeder af
Tikøbs kulkasse passer heldigvis for mig også til min 917'er
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Det er her, Tikøb har "lånt" ombygningssættet fra: http://damplokomotiver.touchcab.com/model/p/index.html
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
En lokpilot kan sagtens være i kulkassen, man fjerner blot stik og dioder og lodder ledningerne direkte sammen.
Kan du ikke selv, bor der en ~25 km fra dig der kan.
Han har endda gjort det før.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Sikken fantastisk guldgrube af information for alle os, som har købt et ombygningssæt med - mildest talt - minimal vejledning.
Hvordan i alverden fandt du ham - findes der andre lige så udførlige vejledninger til Tikøb eller Frejas ombygningssæt, som vi fummelfingrede kunne have glæde af ? Links vil være yderst velkomne :!:
Kresten
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja ved det godt
Men tænkte at det ikke var alle der havde mod på at lave denne "operation".
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Ja, det gør der da. Mange af linkene er ofte bragt her på Sporskiftet.
Det er Jens, der har lavet tegningerne og beskrivelsen af stålkassen til P-maskinen, hvorefter Tikøb har "lånt" dem med salg for øje.
Med venlig hilsen
Skott
TouchCab
Indlæg: 139
... og så er jeg her også, hvis nogen vil spørge direkte.
Hej allesammen!
Mvh
Jens
Denne konto er ikke længere aktiv