Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Decoder der fx kan bruges i P-maskinen

I forbindelse med skift til en Commander, opdagede jeg at den ikke ville "kendes ved" de gamle Andi-decodere i mine ældre Heljan-lokomotiver. Muligvis har jeg ikke haft Commanderen indstillet rigtigt, men det er altid en god ide at have så gode decodere som muligt i sine lokomotiver.

P-maskinen, MX´eren og sandsynligvis også PR´eren (har dog ikke lige set efter i den endnu) har 8-bens decodere. Fik så et hint fra Moppe at en lok-pilot ville kunne bruges til formålet. Og det fungerer fint.

Men det er så lidt irriterende at lokpiloten fylder mere end der kan rummes i P-maskinens kulkasse. Så her fik jeg et andet hint andet steds fra på denne her decoder;

http://www.bromsgrovemodels.co.uk/pd-1422004026.htm?categoryId=94

Den kan lige det mest nødvendige. Fik så prøvet en af hvor stikkene sidder på den forkerte led af printpladen, det skal være den ovenstående her, der burde kunne være i kulkassen.

Prisen må siges at være rimelig på en decoder efterhånden.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Ellers laver Tikøb en (mere korrekt) kulkasse til P-maskinen. Den har jeg brugt og der kan godt være en lokpilot med ledninger under.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Horsecreek" skrev:
Ellers laver Tikøb en (mere korrekt) kulkasse til P-maskinen. Den har jeg brugt og der kan godt være en lokpilot med ledninger under.

Ja det var bestemt også en mulighed. Det tænkte jeg ikke lige på.

Men var der ikke noget med at denne type kulkasse specielt var til de sjællandske maskiner? (har en jysk)

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja det var bestemt også en mulighed. Det tænkte jeg ikke lige på.Men var der ikke noget med at denne type kulkasse specielt var til de sjællandske maskiner? (har en jysk)

Pas.

Den P-maskine jeg har købte jeg brugt uden kulkasse, så jeg havde ikke så meget at vælge imellem.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der står lidt om det på dette her link;

http://damplokomotiver.touchcab.com/model/p/

Og jeg har nu kigget i Lokomotivet nr. 58 som der bliver henvist til (hurra for henvisninger);

"Den forhøjede (stål)kulkasse blev dog kun monteret på P-maskinerne i 1. distrikt (fx P 917). P-maskiner i 2. distrikt fik en forhøjet kulkasse i træ (fx P 931)".

P 928 som jeg har, var i 1956 sat ind som reservemaskine i Århus. I 1961 var den dog sat ind som reserve på Godsbanegården, men har næppe fået en kulkasse af stål.

Tikøbs ombygningssæt må være det af stål.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Det kunne det godt tyde på. 920 har en kulkasse der i flg. et billede på jernbanen.dk minder mest om den sjællandske, men den har også været i begge distrikter. Kulkasser er ikke det mest oplagte at tage billeder af Wink

Tikøbs kulkasse passer heldigvis for mig også til min 917'er Laughing out loud

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.937

PB

"Horsecreek" skrev:
Det kunne det godt tyde på. 920 har en kulkasse der i flg. et billede på jernbanen.dk minder mest om den sjællandske, men den har også været i begge distrikter. Kulkasser er ikke det mest oplagte at tage billeder af Wink Tikøbs kulkasse passer heldigvis for mig også til min 917'er Laughing out loud

Det er her, Tikøb har "lånt" ombygningssættet fra: http://damplokomotiver.touchcab.com/model/p/index.html

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Men det er så lidt irriterende at lokpiloten fylder mere end der kan rummes i P-maskinens kulkasse.

En lokpilot kan sagtens være i kulkassen, man fjerner blot stik og dioder og lodder ledningerne direkte sammen.

Kan du ikke selv, bor der en ~25 km fra dig der kan.

Han har endda gjort det før.........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Citat:
Det er her, Tikøb har "lånt" ombygningssættet fra: http://damplokomotiver.touchcab.com/model/p/index.html

Sikken fantastisk guldgrube af information for alle os, som har købt et ombygningssæt med - mildest talt - minimal vejledning. Laughing out loud

Hvordan i alverden fandt du ham - findes der andre lige så udførlige vejledninger til Tikøb eller Frejas ombygningssæt, som vi fummelfingrede kunne have glæde af ? Links vil være yderst velkomne :!:

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
Men det er så lidt irriterende at lokpiloten fylder mere end der kan rummes i P-maskinens kulkasse.
En lokpilot kan sagtens være i kulkassen, man fjerner blot stik og dioder og lodder ledningerne direkte sammen.Kan du ikke selv, bor der en ~25 km fra dig der kan.Han har endda gjort det før.........Klaus

Ja ved det godt Wink

Men tænkte at det ikke var alle der havde mod på at lave denne "operation".

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.937

PB

"Kresten" skrev:
Citat:
Det er her, Tikøb har "lånt" ombygningssættet fra: http://damplokomotiver.touchcab.com/model/p/index.html
Sikken fantastisk guldgrube af information for alle os, som har købt et ombygningssæt med - mildest talt - minimal vejledning. Laughing out loud Hvordan i alverden fandt du ham - findes der andre lige så udførlige vejledninger til Tikøb eller Frejas ombygningssæt, som vi fummelfingrede kunne have glæde af ? Links vil være yderst velkomne :!:

Ja, det gør der da. Mange af linkene er ofte bragt her på Sporskiftet.

Det er Jens, der har lavet tegningerne og beskrivelsen af stålkassen til P-maskinen, hvorefter Tikøb har "lånt" dem med salg for øje.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

... og så er jeg her også, hvis nogen vil spørge direkte.

Hej allesammen!

Mvh

Jens

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.