Picture

Lars V

Indlæg: 26

PB

Dansk tenderlokomotiv

Jeg har et Märklin BR 86 tenderlokomotiv fra mit startsat.

Nu kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre om der er nogen af Jer "derude", der har et forslag til hvad det fx kan ombygges/omlitreres til så det bliver et mere Dansk lokomotiv - eller blot tæt på et Dansk lokomotiv.

På forhånd tak.

__________________

Med venlig hilsen

Lars V
 
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 626

PB  Hjemmeside

Litra Df må være den der kommer tættest på, selvom de to ikke har noget med hinanden at gøre.

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=299

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-VI og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.785

PB

"Klaus_H" skrev:
Litra Df må være den der kommer tættest på, selvom de to ikke har noget med hinanden at gøre.http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=299

Df:

Længde o.p. 12,17m, Drivhjulsdiameter 1,42m, vægt tom: 45 tons, vand 6,5m², kul 1,6 tons.

BR86:

Længde o.p 13,82m, Drivhjulsdiameter 1,40m, vægt tom: 70 tons! vand 9,0m², kul 4,0 tons.

BR 86 er altså bare et par numre større - også set med modeløjne. Sådan er det med næsten alle tyske lokomotiver, der "kunne" tænkes at blive til noget dansk. Hvis der er noget der kender nogle gode undtagelser, er de meget velkomne til at melde sig med deres idéer Laughing out loud.

Venlig Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 626

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Litra Df må være den der kommer tættest på, selvom de to ikke har noget med hinanden at gøre.http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=299
Df:Længde o.p. 12,17m, Drivhjulsdiameter 1,42m, vægt tom: 45 tons, vand 6,5m², kul BR86:Længde o.p 13,82m, Drivhjulsdiameter 1,40m, vægt tom: 70 tons! vand kul

Så vidt jeg kan se er der ikke nogen dansk maskine der kommer tættere på end det.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-VI og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.785

PB

"Klaus_H" skrev:
"Litra P" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Litra Df må være den der kommer tættest på, selvom de to ikke har noget med hinanden at gøre.http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=299
Df:Længde o.p. 12,17m, Drivhjulsdiameter 1,42m, vægt tom: 45 tons, vand 6,5m², kul BR86:Længde o.p 13,82m, Drivhjulsdiameter 1,40m, vægt tom: 70 tons! vand kul
Så vidt jeg kan se er der ikke nogen dansk maskine der kommer tættere på end det.

Hej, jeg fik lige sendt mit bidrag for hurtigt af sted, i den ændrede version ovenfor ser du den færdige version. Min konklusion - BR86 ikke egnet som Df....

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 626

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"Klaus_H" skrev:
"Litra P" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Litra Df må være den der kommer tættest på, selvom de to ikke har noget med hinanden at gøre.http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=299
Df:Længde o.p. 12,17m, Drivhjulsdiameter 1,42m, vægt tom: 45 tons, vand 6,5m², kul BR86:Længde o.p 13,82m, Drivhjulsdiameter 1,40m, vægt tom: 70 tons! vand kul
Så vidt jeg kan se er der ikke nogen dansk maskine der kommer tættere på end det.
Hej, jeg fik lige sendt mit bidrag for hurtigt af sted, i den ændrede version ovenfor ser du den færdige version. Min konklusion - BR86 ikke egnet som Df....HilsenLars

Hej Lars,

Jeg er helt enig, men læs også hvad trådstarter skriver.

Er i besidelse af en BR86 som han gerne vil gøre tilnærmelsesvis dansk.

Jeg tror ikke der er tale om en nittetæller her Cool

Hvis man kan accepterer at modellen ikke er korrekt, kan jeg ikke se andre end litra Df som har en kostruktion der bare ligner, som f.eks hjul formation.

Personligt ville jeg beholde den som BR86.

Mvh

Klaus

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-VI og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars V

Indlæg: 26

PB

Tak for nogle spændende indlæg. Det er en imponerende vidensbank man møder her på dene blog Shock

Kunne man eventuelt forestille sig at BR 86 har kørt i Danmark med Tysk litrering fx under eller måske endnu bedre lige efter besættelsen - eller er det blot utopi :?:

__________________

Med venlig hilsen

Lars V
 
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Der er jo også den mulighed, at du opretter en privetbane, som køber et brugt tender lokomotiv i Tyskland, fordi de har en del gods, men ikke plads til en alm. maskine med tender. Så er der jo ikke noget i vejen for at køre med hvad du har lust til, når det ikke er DSB. At der så i de rigtige baner ikke har kørt noget som ligner BR86 er så en gnaske anden sag.

Du kunne f.eks litrere det "MLPB" -Min Lille Privat Bane-

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Det er faktisk en meget god måde at gøre det på. Privatbanerne havde en mere broget samling trækkraft end statsbanerne, og sikkert også fra producenter, som DSB aldrig har fået leveret fra; ihvertfald ikke i større serier.

Man kunne også legitimere brugen af en 86'er ved at etablere en museumsbane eller lignende.

På den måde kan man slippe afsted med det meste, og undertegnede kan køre med Pr og MZIV samtidig

Wink

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars V

Indlæg: 26

PB

Naturligvis :idea:

Det er jo sådan det skal gøres. Man vil jo gerne overbevise om ikke andre så sig selv om at det man gør har sin relevans... Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen

Lars V
 
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Men ellers er det vel "bare" at indkøbe en Df-overdel og montere den på undervognen. Så har man en meget tæt efterligning af et DSB lokomotiv. Så svært er det heller ikke (hvis man nu [u]vil[/u] køre dansk.)

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Men ellers er det vel "bare" at indkøbe en Df-overdel og montere den på undervognen. Så har man en meget tæt efterligning af et DSB lokomotiv. Så svært er det heller ikke (hvis man nu [u]vil[/u] køre dansk.)

Var det ikke lettere blot at sætte et dansk skorstendbånd på og så kalde den DSB litra Hf (fra 86)?

Det er jo mindst lige så korrekt.

MEn privat elle rmuseumsbane lyder nu mest korrekt i mine øren. BR86 var jo i forvejen spredt godt ud over Europa efter WW2.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.785

PB

"tybalt" skrev:
Men ellers er det vel "bare" at indkøbe en Df-overdel og montere den på undervognen. Så har man en meget tæt efterligning af et DSB lokomotiv. Så svært er det heller ikke (hvis man nu [u]vil[/u] køre dansk.)

Fås hos Tikøb Hobby, passer til Lilliputs underdel (her står intet om Märklin - gå ud fra at den ikke passer Laughing out loud), der meddeles intet om pris og der er heller ikke yderligere omtale af den under "Lokomotiver H0".

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 258

PB  Hjemmeside

Jeg spurgte for et års tid siden Kim Møller om en Märklin BR86 kunne bruges som underdel til hans Df´er, men fik det svar at den ikke duede. Jeg kan ikke helt huske grunden, men jeg tror at det var noget med at indmaden (motor mv.) fyldte for meget til at passe ind i overdelen.

Ærgerligt nok, for det havde ellers været en nærliggende løsning - især da lokomotivet fås ret billigt via startsættet.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars V

Indlæg: 26

PB

Mange rigtig spændende forslag. Laughing out loud Jeg kan se at mulighederne er der, og at det blot er at gå lidt i tænketank inden jeg omlitrerer mit loko - eller blot monterer et rødt hvidt skorstensbånd...

Forslagene har under alle omstændigheder været til stor hjælp og inspiration. Tak for kreative indspark. :idea:

__________________

Med venlig hilsen

Lars V
 
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Lars V" skrev:
Tak for nogle spændende indlæg. Det er en imponerende vidensbank man møder her på dene blog Shock Kunne man eventuelt forestille sig at BR 86 har kørt i Danmark med Tysk litrering fx under eller måske endnu bedre lige efter besættelsen - eller er det blot utopi :?:

BR 86 er ikke nævnt i Tyske krigslokomotiver på danske spor. Primært kørte der under besættelsen BR 38, BR 50, BR 52, BR 55, BR 56, BR 57 og BR 89 (T3) som tyske lokomotiver på dansk spor. Efter besættelsen har tyske lokomotiver kun kørt til Padborg.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars V

Indlæg: 26

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
BR 86 er ikke nævnt i Tyske krigslokomotiver på danske spor. Primært kørte der under besættelsen BR 38, BR 50, BR 52, BR 55, BR 56, BR 57 og BR 89 (T3) som tyske lokomotiver på dansk spor. Efter besættelsen har tyske lokomotiver kun kørt til Padborg.

En rigtig fornem information, der får mig tættere på det med en privatbane eller blot det at omlitrere - og så leve med det Smile

__________________

Med venlig hilsen

Lars V
 
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.