Jeg har et Märklin BR 86 tenderlokomotiv fra mit startsat.
Nu kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre om der er nogen af Jer "derude", der har et forslag til hvad det fx kan ombygges/omlitreres til så det bliver et mere Dansk lokomotiv - eller blot tæt på et Dansk lokomotiv.
På forhånd tak.
__________________
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 629
Litra Df må være den der kommer tættest på, selvom de to ikke har noget med hinanden at gøre.
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=299
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Litra P
Indlæg: 1.846
Df:
Længde o.p. 12,17m, Drivhjulsdiameter 1,42m, vægt tom: 45 tons, vand 6,5m², kul 1,6 tons.
BR86:
Længde o.p 13,82m, Drivhjulsdiameter 1,40m, vægt tom: 70 tons! vand 9,0m², kul 4,0 tons.
BR 86 er altså bare et par numre større - også set med modeløjne. Sådan er det med næsten alle tyske lokomotiver, der "kunne" tænkes at blive til noget dansk. Hvis der er noget der kender nogle gode undtagelser, er de meget velkomne til at melde sig med deres idéer
.
Venlig Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 629
Så vidt jeg kan se er der ikke nogen dansk maskine der kommer tættere på end det.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Litra P
Indlæg: 1.846
Hej, jeg fik lige sendt mit bidrag for hurtigt af sted, i den ændrede version ovenfor ser du den færdige version. Min konklusion - BR86 ikke egnet som Df....
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 629
Hej Lars,
Jeg er helt enig, men læs også hvad trådstarter skriver.
Er i besidelse af en BR86 som han gerne vil gøre tilnærmelsesvis dansk.
Jeg tror ikke der er tale om en nittetæller her
Hvis man kan accepterer at modellen ikke er korrekt, kan jeg ikke se andre end litra Df som har en kostruktion der bare ligner, som f.eks hjul formation.
Personligt ville jeg beholde den som BR86.
Mvh
Klaus
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Lars V
Indlæg: 26
Tak for nogle spændende indlæg. Det er en imponerende vidensbank man møder her på dene blog
Kunne man eventuelt forestille sig at BR 86 har kørt i Danmark med Tysk litrering fx under eller måske endnu bedre lige efter besættelsen - eller er det blot utopi :?:
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Der er jo også den mulighed, at du opretter en privetbane, som køber et brugt tender lokomotiv i Tyskland, fordi de har en del gods, men ikke plads til en alm. maskine med tender. Så er der jo ikke noget i vejen for at køre med hvad du har lust til, når det ikke er DSB. At der så i de rigtige baner ikke har kørt noget som ligner BR86 er så en gnaske anden sag.
Du kunne f.eks litrere det "MLPB" -Min Lille Privat Bane-
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det er faktisk en meget god måde at gøre det på. Privatbanerne havde en mere broget samling trækkraft end statsbanerne, og sikkert også fra producenter, som DSB aldrig har fået leveret fra; ihvertfald ikke i større serier.
Man kunne også legitimere brugen af en 86'er ved at etablere en museumsbane eller lignende.
På den måde kan man slippe afsted med det meste, og undertegnede kan køre med Pr og MZIV samtidig
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Lars V
Indlæg: 26
Naturligvis :idea:
Det er jo sådan det skal gøres. Man vil jo gerne overbevise om ikke andre så sig selv om at det man gør har sin relevans...
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Men ellers er det vel "bare" at indkøbe en Df-overdel og montere den på undervognen. Så har man en meget tæt efterligning af et DSB lokomotiv. Så svært er det heller ikke (hvis man nu [u]vil[/u] køre dansk.)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Var det ikke lettere blot at sætte et dansk skorstendbånd på og så kalde den DSB litra Hf (fra 86)?
Det er jo mindst lige så korrekt.
MEn privat elle rmuseumsbane lyder nu mest korrekt i mine øren. BR86 var jo i forvejen spredt godt ud over Europa efter WW2.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.846
Fås hos Tikøb Hobby, passer til Lilliputs underdel (her står intet om Märklin - gå ud fra at den ikke passer
), der meddeles intet om pris og der er heller ikke yderligere omtale af den under "Lokomotiver H0".
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Michael BJ
Indlæg: 265
Jeg spurgte for et års tid siden Kim Møller om en Märklin BR86 kunne bruges som underdel til hans Df´er, men fik det svar at den ikke duede. Jeg kan ikke helt huske grunden, men jeg tror at det var noget med at indmaden (motor mv.) fyldte for meget til at passe ind i overdelen.
Ærgerligt nok, for det havde ellers været en nærliggende løsning - især da lokomotivet fås ret billigt via startsættet.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Lars V
Indlæg: 26
Mange rigtig spændende forslag.
Jeg kan se at mulighederne er der, og at det blot er at gå lidt i tænketank inden jeg omlitrerer mit loko - eller blot monterer et rødt hvidt skorstensbånd...
Forslagene har under alle omstændigheder været til stor hjælp og inspiration. Tak for kreative indspark. :idea:
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
BR 86 er ikke nævnt i Tyske krigslokomotiver på danske spor. Primært kørte der under besættelsen BR 38, BR 50, BR 52, BR 55, BR 56, BR 57 og BR 89 (T3) som tyske lokomotiver på dansk spor. Efter besættelsen har tyske lokomotiver kun kørt til Padborg.
mvh. Dampfmeisteren
Lars V
Indlæg: 26
En rigtig fornem information, der får mig tættere på det med en privatbane eller blot det at omlitrere - og så leve med det
Med venlig hilsen
Lars V
H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III