Jeg har bl.a. en MY'er som ankommer med vognstammerne til min lille station, men syntes den er for voldsom til at rangerer rundt med de enkelte vogne.
Jeg kikker lidt efter et lille oplagt rangerlokomotiv til dette brug, men er kørt lidt fast i mulighederne.
En KØF er jo oplagt, men findes den pt. købbar i dansk epoke III. Kørte Køf overhovedet i epoke III ?
En MT kunne også være en mulighed, men den er jo næsten på størrelse med en MY.
Traktor 1 er også en mulighed, men de kommentarer jeg har fået fra dem der har Roco's udgave i DC siger den er møj lidt driftsikker: 3 omgange på banen og så skal den renses - ellser hakker den under kørslen.
Andre forslag?
Jens
DC bane i dansk epoke III
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej der er jo også ML6 fra Roco eller en MH maskine fra Togmodelle den rangerede meget på de større banegårde! for nogle måneder siden kørte de Tilbud på dem
Hilsen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Nu skriver du "lille station", så MH, MT m.fl. er nok lidt voldsomme.
Til gengæld skriver du ikke, hvad den må koste, så hvad med Real Modells DSB traktor?
Du kunne også overveje en Ardelt traktor fra Tikøb Støberi.
MVH
Lars
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
MH fra tog@tekno.
Er stationen for lille til den, er det toglokomotivet der rangerer rundt, elelr der kommer lokalgodstog (med MH eller MT) forbi med godsvogne og ordner rangeringen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Eller Mo
.... men hvis stationen alligevel er så stor, at den kunne have behov for rangertrækkraft, er der jo også "klædeskabene" fra Rivarossi!
Se bl a her: http://svjmjk.blogspot.com/2010/01/kldeskab-fra-rivarossi.html
Svend
märklintossen
Indlæg: 184
Et klædeskab kunne jo også være en idé... De er vist også til at komme til for en billig penge for tiden...
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Og så kører Klædeskabet, størrelsen taget i betragtning, formidabelt
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
JD
Indlæg: 712
Hmm - fin info.
Er der nogle tommelfingerregler for hvor mange spor eller hvor stor stationen typisk er før at den ejer eget rangerlokomotiv?
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Takker - bestemt en god mulighed
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Prisen er OK og jeg havde slet ikke haft fokus på netop dette flotte lille lok.
Jeg kan se at den findes i 3 varianter - kørte de allesammen i DK og er der nogle tidstypiske ting jeg skal have fokus på (tidlig epoke/sen epoke)?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Jens.
Egentligt ikke - reglen over dem alle er, at en station har eget rangerlokomotiv, hvis der er trafik nok til at retfærdiggøre det.
Men allerede i epoke III, som du vist kører, var der stationer, der tidligere havde været store, nu var blevet små, og derfor ikke havde megen trafik - og derfor heller ikke eget lokomotiv.
Mens der var andre, der umiddelbart kunne se for små ud, der af den ene eller den anden grund alligevel havde brug for egen trækkraft - det kunne være, man skulle bygge en ny station i nærheden, og derfor havde anlagt et specielt sidespor til en grusgrav ved stationen, som så fik egen trækkraft i byggeperioden. Eller der var måske et langt sidespor til en havn, selvom selve stationen ikke var så stor.
Så det er først og fremmest din trafikmængde, der er afgørende.
Når vi nu er ved epoke III: Det kunne jo også være damp - Tikøb har en Hs i byggesæt, og der er som bekendt også en F-maskine undervejs. Q-maskinen er derimod helt klart kun til meget store stationer.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Ja, de kørte alle i Danmark: De første blev leveret til DSB helt uden førerhus i starten af 30erne, men fik førerhus i slutningen af 30erne. I epoke II, altså. De var sortmalede indtil slutningen af 50erne, hvorefter de blev malet grønne. DSB har kun haft dem med det store førerhus - det lille er en privatbane-specialitet.
Læs mere på jernbanen.dk.
Det var iøvrigt typisk disse små traktorer, der senere blev erstattet med KöFer.
MVH
Lars
JD
Indlæg: 712
Tak for alle info
Jens
DC bane i dansk epoke III
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Er du til økologi kan du ansætte en rangerhæst inklusiv opvarter.prrrrrrrruuu
mvh
Bent
Winther også om sommeren
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Jep - det var f.eks. det, de havde i Skive, indtil de opgav og sendte en rangertraktor: Turen op og ned fra havnen var trods alt for meget for en stakkels hest i takt med, at godsmængden steg.
MVH
Lars