Nu ved jeg ikke om I har bemærket det ... eller om jeg bare er langsom til at opdage sådan noget. Men de sidste gange jeg har været i Kystbanen har jeg savlet over en ny model fra EpokeModeller ... nemlig den lille klassiske danske kulkran.
Har ikke turdet spørge om prisen ... men en af dagene vil jeg tage en æske og aflevere mit Dankort uden at spørge.
Den er meget flot.
MVH:Per
PS ... fandt et billede her:
http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?products_id=4242&osCsid=g...
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Michael BJ
Indlæg: 278
Ja, den er ret lækker - passer perfekt til et epoke 3 maskindepot/kulforsyning.
Mht prisen, så vil jeg gætte på 269 kr - det er i hvert fald den pris, der står på det link du selv angiver
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeps .... og derfor må jeg også have den uden at være nervøs. Men jeg havde ikke fundet linket, da jeg skrev det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Ja EPOKES kulkran er fin.
For sjov skyld har jeg taget nogle billeder af EPOKEs kran og en, jeg selv byggede af sammenloddet kobberfolie, mesinngstrimler, printstrimler og lignende for nogle år siden.
Kæden til at hejse kulvognen i har jeg bare ikke fået monteret endnu.........
Jeg kan da godt se, at EPOKES er finere i strukturen, men sådan en gang selvbyg med de forhåndenværende stumper synes jeg nu godt jeg kan bruge uden at den falder helt igennem.
- hyg jer alle gode selvbyggere!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Gert
Du kan godt være stolt af kranen. Den er flot lavet. Du må have fat i fruens sølvkæde ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Kim T
Indlæg: 15
Begge kulkraner er meget fine, og som man kan se på det foto jeg har gravet frem af
samlingen kan man godt anvende en wire (tråd) i stedet for en kæde.
Så får man heller ikke vrøvl med fruen..
:) 
Venlig hilsen
Kim Thyge
------------------------------------------------
H0, C-spor, DK epoke III+IV+V+, Nu med ECoS
------------------------------------------------
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Tak for de pæne ord. Fruen skal nok få lov til at beholde sine kæder - hun har iøvrigt heller ikke nogen velegnede!
Fint med billedet af kranen med wireudrustning - men den er jo så også med elektrisk spil som min egen.
Selv om kranerne skulle være en DSB standardtype, fandt jeg alligevel ud af via mit billedmateriale, at der var en del forskelligheder kranerne imellem. Jeg gad nok vide, om det i nogen grad har været lokale smedemestre der har lavet dem efter nogle standard tegninger. Det giver jo altid spillerum for lidt "kunstnerisk frihed".
Så kan man jo så fundere over EPOKES og den fastsatte pris. På den ene side er der ikke for mange kroner materialer i min - på den anden side har jeg haft en skidt timeløn! Nå men jeg havde det sjovt.
Det var så det...
Vi bygger videre!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej Gert, det er da en flot kran... og det er ikke fruen jeg omtaler
Hvilke tegninger har du brugt ? Har en skitse-tegning liggende med suplerende billeder, men har ikke haft tid til at lave brugbare tegning. Målene er 1:1, så den kan bruges til hvilken skala man vil.
Men både Epokemodeller's og din kulkran er et stykke fint arbejde....
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hje Jesper!
Tak for de pæne ord - ja nu kunne jeg selvfølgelig bringe et billede af min hustru - men det er måske lidt uden for dette forums rammer!
Jeg har brugt tegningen i DSB's bog "banernes bygning og udstyrelse" fra 1965 side 159 samt hvad jeg har kunnet finde af billedmateriale.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Ok, det kunne være jeg skulle skrive den bog på ønskesedlen.
Tænk engang hvis der var nogen af køkkenbordsfabrikanterne der vil lave der som byggeset i etsede plade, så bolte møtrikker og nitter lige så fint træder frem... Det er jo så lidt lettere og lave i spor 0, for nitterne kan købes løse i større eller mindre mængde.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Hvis det har interesse kan jeg da smide en scannet kopi ind her.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Det ville da være fint. Så kan jeg måske osse få bygget en både til mig selv og til klubben..
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Her er så den gamle DSB tegning til kulkranen. Man må så selv forstørre/formindske tegningen i forhold til den skala man arbejder i.
Det er jo en fin gammel tegning!
Kvaliteten bliver desværre lidt forringet af, at mit eksemplar er en fotokopi - som jeg nu har scannet.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
En scannet fotokopi? Ok ... den opgraderer vi lige til en scanning fra samme værk - dog i 1937 udgaven. Jeg "kom til" at sætte opløsningen til 800 dpi, så I kan se detaljerne tydeligt.
http://homepage.mac.com/olsen/Kulkran.JPG
Jeg kan varmt anbefale bogen ... der er også læsseramper, kulgårde, drejeskiver og meget andet godt i den.
I øvrigt er bogen "Maskindepoter i virkelighed og model" af Torben Andersen og Torben Bejerholm, udgivet på Lokomotivet også en rigtig god bog at kigge i. Desværre trænger den, som så mange andre af Lokomotivets bøger, til at komme i endnu et oplag.
Jeg har lånt den på biblioteket ... og har møjsommeligt scannet den for at have et eksemplar til rådighed. 
Endelig kan man se en dejlig sekvens af en kulkran i brug på den DVD om Nordsallingbanen, som Glyngøre Museum har udgivet. Der ses en D-maskine blive klargjort engang i 50'erne. Desuden er der adskillige minutter i farve med D-826, der kører udflugtskørsel engang i 70'erne. Det er virkeligt kr. 75,- plus porto værd.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jamen det er da fint at du Per har den i en bedre udgave! En halvdårlig udgave er dog bedre end ingen!
Jeg gemmer din udgave i min kopiudgave af bogen.
Iøvrigt er det en utrolig nyttig bog/bøger når beskæftiger sig med DSB. Jeg har også en nyere udgave - den er fra 1989 og titlen er blevet moderniseret til "DSB baneanlæg"
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Tak skal I have, De herrer... Har gemt begge udgaver. Så er det bare med at komme igang med målestok og lægge mål på tegningen. Og bygge den......
Hørte forøvrigt en lidt grotesk historie om arbejdstilsynet og museet.: Arbejdstilsynet ville ikke give tilladelse til at en kulkran opføres og samles som den var, idet den ikke er boltet sammen, men nittet. Begrundelsen skulle være at man fra AT´s side vil have den samlet med bolte for at kunne efterspænde samlingerne... Ok, fair nok, men de herrer i AT kender så åbenbart ikke nok til samlinger med nitter. Når det først er samlet, kan man bare ikke rive det fra hinanden igen... Det er jo osse derfor den gamle Lillebæltsbro stadig står, og Eifeltårnet for den sags skyld...... Og jeg er da overbevist om at man sagtens kan løfte opgaven i museet...
Eller tager jeg fejl ?
Men for at vende tilbage til tråden, så er der her mulighed for at bygge en kulkran efter tegning, med eller uden mål. (på tegningen altså)
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hjesa igen!
Spøjs historie med AT. Det er nu ikke altid de lige har fattet hvilken verden de befinder sig i.
Jeg kender til et eksempel, hvor de ville have indhegnet et svæveflyveplads. Det skyldtes at optrækswire ved wirebrud i9kke måtte kunne falde uden for pladsens begrænsning! Dette ville medføre et ca. 300 m højt hegn rundt om pladsen!
Alternbativt skulle wiren dimensioneres, så der under ingen omstændighede kunne ske brud - så ville intet svævefly kunne løfte den!
Nå men da der kom andre instanser som Statens luftfartsvæsen m.v. ind i billedet, faldt det hele - heldigvis.
mvhy
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeps ... og der har også være eksempler på, at man ikke kunne godkende en brandmandsstang på en brandstation som en flugtvej. Man mente åbenbart ikke at kunne være sikker på, at personalet kunne betjene en sådan.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Bemærk på den Glyngørefilm, Per omtaler, at D-maskinen via en wire, fastgjort til trækkrogen bag på tenderen, selv trækker kulvognen op i den nødvendige højde, inden fyrbøder/lokofører med håndkraft trækker kranens udliggerarm med kulvognen ind over tenderen. Epokes kranmodel såvel som den viste tegning er netop en kran uden el-motor. Det med wiren, der går fra kranen og ind mellem skinnestrengene, må let kunne eftergøres i model.
Kims billede viser en kran med el-motor, og jeg tror også at Gerts fine model har noget der skal forestille en elmotor.
Hernings kulkran var også uden el-motor.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Ja det med elmotoren var en modifikation der tilførtes på et tidspunkt hen i kranens sene levetid. Uden at vide det konkret, kunne jeg forestille mig, at efter krigen blev denne ændring indført på de lidt større dampdepoter. Det sparede jo noget tid. På de små depoter har det sikkert været lokomotivtrukket lige til det sidste. Men da en smart løsning på et praktisk problem helt tilbage i dampens barndom.
At jeg satte noget der skal ligne en motor på, ja det var bare nit valg.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Maaske kommer jeg sent ind i denne traad. Emnet interesserer mig egentligt ikke, men HOLD OP hvor er det bare flot arbejde (Gert Frikke).
Den kan du sgu´ godt vaere meget stolt over!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej Henrik!
tak for dine smukke ord. Ja den blev lavet før end at man kunne købe sådan en - iøvrigt i juleferien. Så synes jeg jo at det var lidt sjovt at sammenligne den med en professionel udgave.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej folkens, Ja Gert, jeg vil give de andre ret i det er flot arb. Når den så har fået en klat maling bliver det jo endnu bedre, især hvis du husker at patinere den uden at overdrive. En tilpads let patina, det er sagen. Lidt ligsom aldente kogt pasta, ikke for lidt og ikke for meget......
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej Jesper!
jamen den er da malet grå - men ikke patineret! Det kommer nu nok.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Øhh... ok...
Det kan så ikke ses på min skærm... Sorry. -Hvad angår patinering, så læste jeg et eller andet sted, at det skulle give et fornuftigt resultat og dyppe hele molevitten i en spand med vand, hvor der er en vis del vandfarve. Altså sort og rust i dette tilfælde. Pointen skulle så være, at farven lægger sig i revner og hjørner, på en naturlig måde. Jeg har ikke prøvet selv, men helt klart, det skal da afprøves...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det kalder man faktisk en "vask" (bogstaveligt talt) -Jeg bruger dog ikke en hel spand, men en lille smule akryl-maling fortyndet med en del vand, som saa bliver smurt paa med loes hand og bred pensel.
Det er vist heller ikke alle ting der kan taale at blive dyppet i vand
Derefter kan man med fordel bruge en naeten toer pensel med en smule lys maling, som saa giver det "forvitrede" look naar den naesten toerre pensel saetter lidt farve paa udspringende punkter. (Det modsatte af den her omtalte farvevask, hvor farven samler sig i gemte hjoerner)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa igen!
Jamen jeg er jo ikke færdig! Den kan jo ikke hejse uden snor - jeg har ingen små kulvogne lavet endnu - og den kulgård den skal stå i eksisterer ikke endnu!
Så det kommer alt sammen.
I er så utålmodige!
-den tålmodige
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Ja vi er så, altså, ka du så komme igang......
Har du tænkt på at lave kulgården på en seperat plade, som så kan sættes ned i et tilpasset hul ? Så har du den fordel , at kunne tage kulgården med til en klub, udstilling besøg osv..., samt bygge videre på den når tid og lyst flasker sig... Lidt ligesom et integreret diorama !?
Mvh Jesper
Den lille kulgård i svendborg på klubanlægget i OMJK
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej Jesper!
Fint billede af kulgården.
Om min egen kulgård - ja der har jeg endnu ikke gjort de store tanker, idet det tager en rum tid indtil at mit på-hylde-bane byggeri når dertil, at jeg kommer til det brede stykke - hvor min remise, drejeskive og kulgård skal være. Det bliver iøvrigt hvor der står 2 høje skabe - de bliver lige sat over 2 steder så jeg får 40 cm i højden til min bane! Så der forbliver resterne af de høje skabe såvel under som over banen - som planerne og verden ser ud lige nu.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde