Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Damplok stammer ved kørsel! *Problemer med digital drift!*

Hejsa.

Jeg er for nyligt skiftet til skala-n, og købte i den forbindelse det store minitrix startsæt. Hertil hører et flot damplok og et klassisk diesel-lok. Sidstnævnte kører fremragende og er dejligt tungt med chassis i metal.

Damp-loket er flot, men med chasis i plast. Ved ikke om det er tyngden der er problemet men det synes at have store problemer med strøm-optag. Dette viser sig primært ved langsom kørsel, hvor det går i stå ofte. Problemet kan afhjælpes ved at skubbe let til loket, men det går mig efterhånden lidt på nerverne Oups

Samme steder som damp-loket går i stå, kører diesel-loket fint. Jeg har bemærket at det er synligt strømoptag på den bagerste boogie på selve loket (kulvognen indeholder motoren). Her sidder et lille stykke metal og berører hjulet let. Det synes umiddelbart ikke som den mest fejlsikre løsning til strømoptag? Eller er jeg galt på den?

Håber nogen har et godt råd.

Mvh Mathias

Ps. Kører med rimeligt nye Fleischman piccolo skinner.

Pps. Damp-loket har størst problemer i sporskifter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Arne

Indlæg: 258

PB  Hjemmeside

For mig, lyder det til at være et af de følgende:

[list][*] Snavsede spor[/*:m][*] For lidt strømførende spor[/*:m][*] For lidt strøm til den mængde du tilslutter din trafo[/*:m][/list:u]

Nogle lokomotiver er nok mere følsomme end andre over for snavs, o.lign.

Ellers er du måske ret meget uheldig - at der er noget galt med lokket.

..det er mine bud. Smile

__________________

Med venlig hilsen,
Arne

Märklin, H0, C&M @ Intellibox

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

tak for svaret!

Jeg tænker selv at det er en kombination af overstående, men det undrer mig bare at det kun er det ene lok der har problemer. Det er bare ærgeligt at der skal være så stor forskel på de to :?

Tror jeg tager det forbi forretningen en tur, just in case.

Hvis andre har erfaringer med det store minitrix startsæt, så post endelig løs! Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Det er helt klart og sikkert, dårligt strøm optag på lige det lokomotiv, om der kan laves et bedre strømoptag, er svært at sige uden at kende lokomotivet, men et dygtigt værksted vil med sikkerhed kunne forbedre det Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Har opdaget noget pudsigt. Jeg har en normal Fleischmann 18va trafo til at give strøm til mine skiftespor. Jeg prøvede at slutte den til kørsel i stedet for det digitale system fra trix startsættet, og her kører damp-loket faktisk næsten perfekt!

Har før læst at digital kørsel kræver bedre strømtilslutning, evt kraftigere tilslutning. Er det simpelthen "manglende" strøm det der er problemet? Jeg kører som sagt normalt med den medfølgende trix trafo som også er 18va, og har udbygget mit anlæg betragteligt i forhold til startsættet...skal jeg bruge mere power?

Ps. jeg har masser af strømtilslutninger (klemmer) rundt omkring på anlægget, alle koblet til den samme trafo, så det er umiddelbart ikke lige det der er problemet.

PPs. Har senest anskaffet mig en ny skinnebus 87400 fra flesischmann med dcc dekoder, og det er faktisk det samme som med damp-loket; Kører perfekt med analog styring, og meget ringe med digital styring!

Håber meget nogen har et forslag. Evt til en booster jeg kan anskaffe mig.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.698

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mathias.

"Mathias Nielsen" skrev:
Har før læst at digital kørsel kræver bedre strømtilslutning, evt kraftigere tilslutning. Er det simpelthen "manglende" strøm det der er problemet? Jeg kører som sagt normalt med den medfølgende trix trafo som også er 18va, og har udbygget mit anlæg betragteligt i forhold til startsættet...skal jeg bruge mere power?

Det lyder lidt mystisk, men lad os se på mulighederne: Med mindre vi snakker meget store anlæg, er det ligegyldigt, hvor mange spor, du har: Sporene bruger ikke strøm. Men det er klart, at jo flere strømforbrugende apparater, du putter på, jo mere strøm skal du have til rådighed.

Har du mulighed for at måle på dit anlæg? Hvis ikke, burde du nok overveje at købe et voltmeter - det koster kun nogle få hundrede kroner hos en elektronikforhandler. En ting er jo, at producenten skriver 18V på sine ting, noget andet er, om de overholder det... Laughing out loud

Hvis du måler, vil du i første omgang nok blive overrasket: De fleste trafoer, der f.eks. er normeret til 18V, har en væsentligt højere spænding i tomgang, dvs. når de kører uden belastning. Du skal ikke blive overrasket over at se værdier på 22V-24V. Det er imidlertid netop spændingen under belastning, der er interessant, og også den kan svinge meget.

Når man snakker strømforsyninger, snakker man også om indre modstand; her er det ikke kun din trafo, det handler om, men hele kombinationen af trafo og booster. Det kan være svært at måle uden en masse viden og specialudstyr, men mindre kan heldigvis også gøre det: Tag alle lokomotiver af banen og mål spændingen. Sæt et lokomotiv på og mål igen - falder spændingen meget, er din strømforsyning for svag. Sæt et lokomotiv mere på - igen skal spændingen helst ikke falde for meget. Og igen, hvis den gør, har du nået grænsen for din strømforsyning.

Det kan også være, at det er et bestemt stykke rullende materiel, der bruger for meget strøm: Det kan f.eks. skyldes en defekt i en dekoder, eller en mindre kortslutning et andet sted, eller en masse andet. Hvis du har et bestemt lokomotiv, der bruger rigtigt meget strøm, vil det være logisk at få kigget nærmere på dette. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Tusind tak for det hurtige og gode svar!

Citat:
Hvis du har et bestemt lokomotiv, der bruger rigtigt meget strøm, vil det være logisk at få kigget nærmere på dette. Wink

Det er både mit damp-lok ( fra det store minitrix startsæt) OG min spritnye skinnebus. De kører begge dårligt ved digital drift, også selvom de hver især er alene på anlægget! Begge kører meget bedre med analog tilslutning. Tror jeg tager dem forbi butikken hvor de er købt.

Vil iøvrigt prøve at skaffe et voltmeter.

Ps. Jeg har også lagt mærke til at alle loks ofte reagerer langsomt på mine ordrer. En nedsætning af hastigheden opfanges nogle gange med sekunders forsinkelse, og ikke med det samme som jeg er vant til fra analog drift. Måske kan det indkredse problemet?

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.698

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mathias.

"Mathias Nielsen" skrev:
Det er både mit damp-lok ( fra det store minitrix startsæt) OG min spritnye skinnebus. De kører begge dårligt ved digital drift, også selvom de hver især er alene på anlægget! Begge kører meget bedre med analog tilslutning. Tror jeg tager dem forbi butikken hvor de er købt.
Jeg synes nu mere, det lyder som om der er noget galt med din controller?
Citat:
Ps. Jeg har også lagt mærke til at alle loks ofte reagerer langsomt på mine ordrer. En nedsætning af hastigheden opfanges nogle gange med sekunders forsinkelse, og ikke med det samme som jeg er vant til fra analog drift. Måske kan det indkredse problemet?

Njah, ikke med mindre du mener, du selv kan være problemet! :twisted: Det, du kalder et problem, regnes af de fleste som en feature - det er under alle omstændigheder meningen, det skal virke på den måde. For at få en realistisk kørsel, simulerer dekoderen, at du har en lang bremselængde (det kaldes også inerti): Du forventes at have så meget overblik, at du kan finde ud af at bremse dit tog i god tid. Laughing out loud

Sådan kører vi alle, når vi kører digitalt - men hvis du meget gerne vil, kan du slå det fra på de fleste dekodere.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg synes nu mere, det lyder som om der er noget galt med din controller?
Hmm ja måske. Men så undrer det mig bare at diesel-lok'et kører fremragende med selvsamme kontroller. Og det er vel netop den konstatering der leder mig hend imod at controlleren og strømmen er fin, og at det er de nye loks der er "dumme". Men da de begge er nye, virker det også underligt. hmm. Mht til det jeg har hørt om at digital kræver "mere strøm" , så har jeg det fra Gunnar Larsen's hjemmeside om sit skala-n anlæg:"Jeg bruker hovedsaklig Roco skinner og veksler. Når jeg kjørte analogt opplevde jeg av og til at det kom en liten gnist fra hjulene idet loket kjørte i en veksel. Dette skjedde særlig med gamle modeller med grove hjul, som Minitrix's Nohab. Dette hadde ingen virkning på loket, som gikk greit gjennom vekselen uten å stoppe. Etter at jeg digitaliserte fører en slik kortslutning til full stopp for hele systemet. Det var derfor nødvendig å file litt i enkelte veksler for å få litt større avstand mellom skinnene. Anlegget var tidligere manuelt blokkstyrt. Alle blokker over ca. 1 m. lengde har kjørestrøm tilkoblet på flere steder for å unngå spenningsfall. Ved analog kjøring var ikke spenningsfall noe problem. Når jeg koblet på digitalstrømmen opplevde jeg et tydelig spenningsfall i et par blokker. Først trodde jeg at dette kom av for få tilkoblingspunkter for strøm. Etter litt undersøkelse viste det seg kablingen til blokkene var delvis skadet fordi ledinger var klemt for hardt i en "sukkerbit". Jeg kan ikke så mye om strøm og enda mindre om elektronikk, så min enkle konklusjon er at DCC krever bedre kabling en DC..."
"Lars Skjærlund" skrev:
Njah, ikke med mindre du mener, du selv kan være problemet! :twisted: Det, du kalder et problem, regnes af de fleste som en feature - det er under alle omstændigheder meningen, det skal virke på den måde. For at få en realistisk kørsel, simulerer dekoderen, at du har en lang bremselængde (det kaldes også inerti): Du forventes at have så meget overblik, at du kan finde ud af at bremse dit tog i god tid. Laughing out loud Sådan kører vi alle, når vi kører digitalt - men hvis du meget gerne vil, kan du slå det fra på de fleste dekodere.

Haha, ja ok Laughing out loud Men jeg kan faktisk slet ikke udelukke at jeg selv er skyld i problemerne...er trods alt rimelig ny i skala n og digital drift (kommer fra tre-skinne - og det virker jo bare Smile ). Det er jo også derfor jeg skriver herinde og ikke bare tropper op nede i butikken og påstår mit produkt er defekt Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.698

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mathias.

"Mathias Nielsen" skrev:
Mht til det jeg har hørt om at digital kræver "mere strøm" ,
Jamen - du har ret: Digitalkørsel kræver næsten altid mere strøm. Men det hænger først og fremmest sammen med, at du også anskaffer flere strømforbrugende apparater. Dekoderen skal have strøm, du har som regel mere lys, og du har f.eks. også en masse dekodere på sporskifter.Det bør måske uddybes:På en analog bane har du kun fuld spænding på sporet, når du kører med fuld fart. Selvom du har lys på dit lokomotiv i begge driftsformer, vil lyset ikke lyse med fuld styrke, når du kører med nedsat hastighed - og pærerne bruger derfor mindre strøm. Når du kører digitalt, har du fuld spænding på hele tiden, og du kan derfor også få dine pærer til at lyse med fuld styrke hele tiden - men det betyder også, at de bruger mere strøm i de fleste tilfælde.På en analog bane bruger dine sporskifter normalt kun strøm, når du skifter dem: Når først skiftet er overstået, bruger de ikke mere strøm (det kan variere - jeg tale om de mest almindelige tilfælde). I digitaldrift har du derimod en dekoder pr. sporskifte, der er tændt hele tiden. Den enkelte dekoder bruger ikke så meget strøm, men når man får nok af dem...
Citat:
"Jeg bruker hovedsaklig Roco skinner og veksler. Når jeg kjørte analogt opplevde jeg av og til at det kom en liten gnist fra hjulene idet loket kjørte i en veksel. Dette skjedde særlig med gamle modeller med grove hjul, som Minitrix's Nohab. Dette hadde ingen virkning på loket, som gikk greit gjennom vekselen uten å stoppe. Etter at jeg digitaliserte fører en slik kortslutning til full stopp for hele systemet. Det var derfor nødvendig å file litt i enkelte veksler for å få litt større avstand mellom skinnene.
Det har ikke noget med forøget strømforbrug at gøre: Her er der tale om, at lokomotiverne kortslutter sporet i sporskifterne - det findes der løsninger på. Ved analogdrift kan man være heldig at overleve kortslutningerne - en digital booster vil straks detektere kortslutningen og afbryde strømmen. Det hænger naturligt sammen: En gammeldags trafo kan godt tåle en kortvarig kortslutning, det kan moderne elektronik ikke.
Citat:
Anlegget var tidligere manuelt blokkstyrt. Alle blokker over ca. 1 m. lengde har kjørestrøm tilkoblet på flere steder for å unngå spenningsfall. Ved analog kjøring var ikke spenningsfall noe problem. Når jeg koblet på digitalstrømmen opplevde jeg et tydelig spenningsfall i et par blokker. Først trodde jeg at dette kom av for få tilkoblingspunkter for strøm. Etter litt undersøkelse viste det seg kablingen til blokkene var delvis skadet fordi ledinger var klemt for hardt i en "sukkerbit". Jeg kan ikke så mye om strøm og enda mindre om elektronikk, så min enkle konklusjon er at DCC krever bedre kabling en DC..."

Her er konklusionen helt korrekt - men passer ikke så godt med din: Ja, DCC (og alle andre digitale systemer) kræver ubetinget bedre kabling end DC - men det har jo ikke noget med forøget strømforbrug at gøre.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Jeg har ingen dekodere i mine sporskifte endnu, så de sluger ikke noget Smile

Kablingen skal altså være bedre ved digital drift, tak for uddybningen.

Jeg syntes dog stadig at det er underligt at den reagerer med forsinkelse. Jeg overdriver ikke hvis jeg siger at lokoerne kan fortsætte 10 sekunder med maximal hastighed, selvom jeg har bedt dem om at stoppe! Det tyder måske alligevel på et controller-problem eller kablings-problem? Det er også sket nogen gange med det lok der ellers kører godt hvis det først er sat til at køre max hastighed (som man jo selvfølgelig lige [u]skal[/u] prøve Laughing out loud ).

Men jeg tillader mig lige at opsummere:

Et lok kører godt, de to andre kører dårligt ved digital drift.

Alle tre kører godt ved almindelig drift.

Af det kan man vel drage:

Alle loks analoge dele fejler igenting (de kører alle fint ved analog drift)

Kablingen er ok, også ved digital drift (da ét kører godt)

Controlleren er ok (da ét kører godt)

Mulige fejl:

To stks defekte dekodere?

To stks forkert opsatte dekodere?

Ps. De to loks der kører dårligt er iøvrigt dem med mest accellerations og bremseforsinkelse indkodet i dekoderen. Mon det kunne hjælpe at fjerne forsinkelsen helt?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Hvis den gør sådan tror jeg mene på et decoder problem

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"Bibihest" skrev:
Hvis den gør sådan tror jeg mene på et decoder problem

Ok, det virker også mest sandsynligt på mig. Det der taler imod er at begge er sprit nye. Men fabrikationsfejl er selvfølgelig set før...i så fald føler jeg mig bare hårdt ramt :?

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Har du prøvet at nul stille de to dekoder der er problemet, de kan jo godt fra fabriken være stillet forkert op, en mulighed, førend du brokker dig i butikken Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"killerp" skrev:
Har du prøvet at nul stille de to dekoder der er problemet, de kan jo godt fra fabriken være stillet forkert op, en mulighed, førend du brokker dig i butikken Wink

Nix. Ved du om jeg kan gøre det fra en minitrix mobil station?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 343

PB

Har du prøvet at checke hvilke køretrin lokomotiverne er instillet til? Hvis din central f.eks. er indstillet til at sende 14 køretrin og lokomotiverne er indstillet til 28 køretrin så får du lige nøjagtig sådan nogle køreegenskaber, som du beskriver.

I så fald er det CV 29 i decoderne du skal ind og ændre på.

Til hvad og hvorledes ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvilket udstyr du har

mvh

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"Thomas Jespersen" skrev:
Har du prøvet at checke hvilke køretrin lokomotiverne er instillet til? Hvis din central f.eks. er indstillet til at sende 14 køretrin og lokomotiverne er indstillet til 28 køretrin så får du lige nøjagtig sådan nogle køreegenskaber, som du beskriver.I så fald er det CV 29 i decoderne du skal ind og ændre på. Til hvad og hvorledes ved jeg ikke, da jeg ikke ved hvilket udstyr du harmvhThomas Jespersen

Har en minitrix mobilstation, hvis det kan hjælpe, som både kører dcc og selectrix. det nyeste lok er en ny fleischmann 87400 med dcc dekoder. Det hjælper heller ikke at indstille mobilstationen til kun at køre dcc.

Hjælper det? jeg har desværre ingen ide om hvor mange køretrin stationen sender.

cv 29 er fra fabrikken indstillet til at kunne håndtere analog kørsel på loket.

Edit * Kan se nu at bit 1 på cv29 er til at indstille antal trin - troede cv29 henviste til én bit Smile *

Har snakket med forretningen, og han siger at dekoderen også er aktiv når loket kører analogt - Så den er ikke defekt i det mindste! så er det måske noget med køretrin, eller en anden indstilling der er gal. Jeg er ikke klar over hvor mange bits man kan rode med i mobilstationen...ingen tror jeg.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Thomas: Det var netop køretrin-indstillingen der var galt med skinnebussen. Tog den med ned i togcenter gentofte, og de prøvede lidt forskelligt. Indstillingen 27 var svaret. Tak for hjælpen, og tak til alle jer andre også. Herligt at man kan få så meget hjælp her på forummet.

"Mathias Nielsen" skrev:
[Jeg er ikke klar over hvor mange bits man kan rode med i mobilstationen...ingen tror jeg.

..med software version 0.23 (!!) på mobil stationen! hmm. I går var jeg så nede i Kystbanen hvor jeg fik den opdateret til 0.34, og her kan man rode med mere - også køretrin tror jeg.

Et hurtigt spørgsmål: Jeg ved at man kan skifte antallet af køretrin på både lok og controller - Men det er vel på controlleren jeg skal skifte det ik (det gjorde de nede i togcenter gentofte i hvert fald)? Gør man det individuelt for hvert lok på controlleren?

Mvh. Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hmm, har ikke helt fået det til at virke endnu, selvom jeg hurtigt fik svar på mit foregående spørgsmål.

Gutten nede i togcenter gentofte løste alt ved at fortælle sin intellibox at den skulle køre med indstiling 27. Er det så 28 køretrin, da 0 er inklusive?

Jeg kan indstille min mobile station til 14 eller 28 eller 126 for den sags skyld, både short og long address. Jeg har så indstillet den til 28 short dcc, men det har ikke hjulpet.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.