hej
jeg overvejer at købe D maskinen med lyd o.s.v., men da jeg har været synes jeg utrolig uheldig og fået dårlig betjerning af Heljan, både med deres først røde lyntog - MY og 1202 m.m. , så jeg har besluttet aldrig købe Heljan igen.
Men dette skal jo ikke gå ud over andre der kommer med flotte maskiner, jeg har købt et par vogne fra hobby trade og været tilfredse, dog måtte jeg skifte hjul , men de kører fint.
Så nu mit spørgsmål:
Jeg synes at D maskinen er noget af det flotteste jeg har set, men mine maskiner skal også kunne køre på min lille bane, så er der nogle af Jer der enten har nogle tips eller kan sige ok til at anbefale denne maskine, jeg har læst test både i banen / Lokomotivet og på nettet.
men hvis jeg bruger ca 2800,00 så synes jeg også at jeg har krav på at maskinen er ok, og ikke som Heljan hvor det enten ikke kan køre på mærklin eller andre underlige ting
jeg kører Mærklin CS / windigipet / C-skinner med nogle enkelt af den R1
Venlig hilsen
flemming
Voller
Indlæg: 169
Det synes jeg da du skulle gøre. Jeg kører også på C-spor fra Märklin og der er ingen problemer med maskinen. Den kører fint, også i sporskiftere og englændere.
Jeg nød min første D-maskine så meget jeg har købt en til for nylig. De kører bare.
På den ene af mine maskiner skulle forløberen lige rettes lidt, da den havde forkert sporvidde. Desuden sad en af pufferne sad løs. Den blev limet fast med kontaktlim. De to små rettelser tager ca. et minut, hvis man er uheldig. Jeg har min mistanke om det er i posten den er blevet rystet lidt. Maskine nummer to hentede jeg selv og der var ingen af disse problemer.
Du kan evt. læse lidt mere her: http://modeltog.voller.dk/data/d804.pdf
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
mt2604
Indlæg: 52
Hej Flemming
Jeg kan også kun anbefale D-maskinen - den kører bare så super lækkert
Dog skulle jeg også rette på min forløber før den kunne klare de slanke C-skifter, men da dette kan gøres uden brug af værktøj, var det jo en smal sag
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg vil sige som Michael og Thomas, løb straks ned til forhandlen og brug dine 2800 kroner, du vil aldrig fortryde, maskine skal dog som de andre skriver, lige have justeret forløber, menkun om du bruger slanke sporskift.
Se evt. den lige ud af kassen video
http://falsterbanen.dk/video2/litra_d_net.wmv
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jeg har en uden lyd ,og den kører fejlfrit og lydløst igennem r1 og slanke c-sporskiftere,en fin maskine.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mit eksemplar kører perfekt på min C-skinne prøvebane med R1 kurver.
Den kører aldeles glimrende i AC og det har klart noget at gøre med at man fra starten har udstyret modellen med AC-hjul
Jvf. tidl. tråde, så har der på nogen af de første eksemplarer været noget med lyden (også på min), men mon ikke det er rettet nu?
Når man først har en, finder man ud af at man snildt kan bruge en mere
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
D-maskinen er utrolig flot, men desværre ikke altid helt fejlfri.
Den har en lækker gang, me det skal bemærkes at den kun trækker på lokomotivet og derved ikke har motores vægt på trækhjulene, da motoren ligger i tenderen. Det kan volde lidt besvær, hvis man har lange tog og stejle stigninger.
Lyden er meget passende for den lille maskine og helt klart et hit blandt vores gæster, der kan starte maskinen og lade den køre en omgang på vort danske anlæg. Dog kan du risikere at antallet af dampslag skal justeres til, så de passer med hjulomdrejningerne (hvis ikke din butik gør det for dig).
Afstanden mellem tender og lokomotiv er lige lovlig stor, men det er lavet med vilje, så den kan tage skarpe kurver - hvilket du har brug for. Desværre er der ikke mulighed for at "kortkoble" lokomotiv og tender, med mindre at man selv laver en ny trækstang.
Desværre er vores maskine nu for anden gang røget retur til Hobbytrade. Nu er hjulbandagerne på 2 eller 3 aksler gået af, tidligere har den været retur med en defekt dekoder (+ måske højttaler), før det har ledningerne til højttaleren været knækket og kardanakslen af metal mellem motoren i tenderen og over til lokomotivet har også været i stykker.
Så ingen er fejlfri, men det er en dejlig maskine........(køb for s...n)
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg er absolut også meget tilfreds med min maskine. Dog havde den en tendens til at låse fast i kardanakslen, når den skulle skifte til baglæns kørsel, men det problem forsvandt efter en times baglæns kørsel ... så var den slidt til.
Og hvilke fantastiske lyde! Absolut den mest fantastiske og hyggelige lyd blandt alle mine maskiner.
Men også jeg kan tale med om, at den ikke er god til stejle stigninger.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
kulle2007
Salgskonsulent
Indlæg: 127
hej
tak tusind tak, jeg er på vej, jeg køber enten hos Togcentret eller er begyndt hos kystbanen, der har jeg fået en flot service med hensyn til et lille H0e sæt " lille damp med et par vogne"
men også tak for et godt forum, hvor jeg har fundet mange gode ideer
Nu skal jeg have fundet mig en model klub i Københavns området som vil "have" mig som medlem
hilsen flemming
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Hvordan gjorde du det?
Med venlig hilsen
Skott
Voller
Indlæg: 169
Pillede forsigtigt forløber-akslen af maskinen, målte grundigt med min skydelære, og brugte faktisk bare håndkraft til at tilpasse sporvidden.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
OK - lyder let. Men ide, det var så let, risikerer man så ikke, at det på et tidspunkt igen er tid for en justering?
Med venlig hilsen
Skott
Voller
Indlæg: 169
Tjoh, det gør man vel nok. Min har kørt længe nu uden at blive genjusteret, men jeg vil da ikke udelukke jeg skal kigge på sporvidden igen på et tidspunkt.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Så må du jo lige fortælle om det, så vi kender lidt til køretiderne mellem service
Med venlig hilsen
Skott
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Problemet på min forløber var at hjulene arbejdet sig indad, dette løste jeg ved at lægge et lille styk plastik ind i den sorte muffe der holder hjulene på plads, og den har nu kørt i over 60 timer, uden justering
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)