Jeg kunne godt tænke mig at vide om mere D-maskinen (IV - som findes i model fra Hobbytrade) futtede rundt med personvogne bestående af CU-vogne (som ligeledes findes i model fra Hobbytrade)?
Sagen er, at jeg af flere omgange har bladret "Bogen om D-maskinen" og "Rystevogne" igennem, og det er ikke lykkedes mig at finde et eneste billede af en D-maskine med CU-vogne. Det nærmeste jeg kommer er et billede af en D med CU som togførervogn. Litra O og K er derimod afbilledet masser af gange med CU-vogne.
Er grunden at D simpelthen ikke kørte med persontog oprangeret af CU eller har fotograferne bare kigget den forkerte vej?
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Bogen om rystevogne kommer fx ind på følgende;
(Og enig der er lagt op til at det mere var K- og O-maskiner der trak rystevognstogene). Kigger godt efter i bogen kommer der alligevel nogen interessante ting frem om CU-vogne og D-maskiner.
Eksempelvis kørte der på Haderslevbanen under krigen og lige efter et tog med denne her oprangering;
O/F (høj F) + Cv + CU
O/F + Cv + Cu + Cu + Cv +Cu + Ef + Ef
Til arbejdertog i forbindelse med brunkulsarbejderne i Jylland under krigen, blev der ofte benyttet Cu-vogne. Sådanne tog har givetvis været kørt med D-maskiner, da de kunne køre på det svagere spor der var i området her.
I 1946 nævnes det at der var 6 Cu-vogne til rådighed på Haderslevbanen og 3 stk. på Åbenråbanen.
På sydbanen kørte der i 1946 et enkelt togpar på visse dage med 9 Cu og en Ef som batterivogn.
Cu-vognene blev også brugt på de overtagne sydfynske strækninger.
I begyndelsen af 1950´erne nævnes det at man her stadig omkring højtiderne kunne finde vogne oprangeret med rystevogne, men på viste fotos ser det ud til at være en blanding og ikke kun med Cu. Trækkraften må også her have kunnet være med en D-maskine.
Et ferietog på Sydbanen kunne i 1950 bestå af K + 6 Cu + Ef + 4 Cu. Der er jo ikke noget til hinder for at man på modelbanen fx erstatter K´eren med en D.
Eller maskine + Ef+ 6 Cu + 2 Cp til Nykøbing Falster. Her var CP-vognene gennemgående mens Cu´erne blev brugt som lokale vogne. Det kunne vel godt være en D-maskine der trak dette tog også?
Og nu kommer det interessante; på søndage kørte der på København-Kalundborg også i 1950 et tog på søndage med D+5 Cu + Eha.
På nordvestbanen har der også kørt rystevogne. Og som noget af det sidste på Sjælland kørte der til juleforstærkningen i 1954 stammer med 8 Cu og en Eha i nogle tog. Her kunne man også godt forestille sig at der har været brugt D-maskiner.
Og der er jo fx heller ikke noget til hinder for at man arrangerer et særtog med fx spejdere med lutter Cu og en D-maskine. Det har helt sikkert forekommet i virkeligheden også.
Men går snakken på epoke III, så er det primært forekommet i første del af perioden. Dvs op til midten af 1950´erne. Og som ferietog/særtog samt forstærkningstog til højtiderne. Ikke i daglige faste løb. Så det har ikke været helt så almindeligt igen. Og kan være forklaringen på at en fotograf i denne periode ikke lige har fanget en D-maskine foran et rystevognstog.
Så man kan ikke sige at det er urealistisk med en D-maskine foran Cu-vogne i første del af epoke III.
Man skal også huske på at dengang hvor togene kørte, da var det bestemt heller ikke noget almindeligt syn med en en "jernbanefotograf", det var meget usædvanligt. Det er først i nyere tid det er blevet mere almindeligt.
Forlaget Jernbanebøger har i øvrigt stadig bogen om rystevogne på lager, hvis nogen er interesserede. Men skriver den snart er udsolgt.
Den kan varmt anbefales. Kig under rullende materiel på;
http://www.jernbaneklub.dk/jernbog/
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Så du kan roligt sætte nogle ryste vogne efter D.Maskinen
Undskyld den dårlige Video kvalitet,er optaget med 320x240 den skulle have stået på 640x480 : http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228362
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby