Hej derude.
Jeg har købt en brugt CS2, som jeg faktisk er glad for. For et par dage siden ville jeg synkronisere et par lokomotiver (HT MZ 1459 og 1410) til forspand. Da jeg i den sammenhæng ville ændre et par CV'er finder jeg ud af, at jeg hverken kan læse eller skrive i lokomotivernes dekodere. Jeg har opdateret til den nyeste version SW 1.4.0, og jeg kan se, at der er ændret en del menuer i forhold til den nyeste manual på Märklins hjemmeside. Jeg har tjekket rigtig mange ting og fora, men ingen hjælp fundet. Lokomotiverne blinker som de skal efter programmeringen, så det ser fint ud, men intet ændrer sig. Der er Loksound 3,5 i begge loks. Min E-maskine (Uhlenbrock) vil heller ikke snakke med mig. Jeg bruger flg. opsætning: MM2 programmable, som burde virke. Burde man ikke kunne udlæse CV'er fra en ESU-dekoder på en CS2?
Bedste hilsener
Henrik
Henrik W
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg ville skynde mig at skifte over på DCC.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det Klaus mener er, at Multiprotokol dekodere som Uhlenbrock og ESU bedst programmeres som DCC på multiprotokol centraler som Märklin CS2.
Du bør kun anvende MM2 indstillingen på rene Motorola dekodere som Märklin 60760 m.fl.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
dd_spor
Indlæg: 3
Hej Henrik
Jo du burde kunne læse og skrive data til en loksound 3,5 jeg har gjort det flere gange med stor succes. Der er dog et par ting som kan gå galt, 1) Du skal bruge programmeringsudgangen 2) som andre forslå vælge dekoder til at være af dcc type, 3) parameter som hastighed, acc. bremse, adr. har jeg haft mest held med at ændre i hoved skærmen, og ikke under selve CV værdierne. Håber at dette kan hjælpe dig videre frem.
vh
Daniel
Henrik W
Indlæg: 11
Hej alle tre.
Mange tak for tippet vedr. DCC. Nu kan jeg læse CV'er! Fantastisk
Nu accelererer og bremser min E-maskine laaangsomt. Det har jeg godt nok savnet.
Desværre har det ikke ændret på, at jeg ikke kan synkronisere mine MZ'ere. Jeg kan læse, at jeg ændrer CV'erne, men den ene kører konsekvent 10% hurtigere end den anden. Det er ligegyldigt, om Vmid og Vmax er 4 eller 63. De kan køre hurtigere end et TGV! Fjumser jeg mon rundt i nogle parametre, som ikke har med det rigtige at gøre? Jeg ændrer "delay min og max" (som tyskerne altså kalder V min og Vmax). Det er jo CV5 og CV6. Jeg forstår, at visse parametre er bedst at justere gennem CV og andre fra det højere niveau. Je har prøvet begge dele.
Der er kommet et par nye ikoner i CS2 med den nye version. Bl.a. et skinnesymbol og nogle gemme-knapper samt POM, REG pg PRG. Lidt underligt, at M opdaterer SW uden at opdatere hjælpefilen eller manualen.... Jeg bruger PRG, som jeg forstår som programmeringssporet.
Mange hilsener
Henrik
Henrik W
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Hej Henrik!
Forsinkelse i start og stop styrer du med CV3 og CV4, det må være det de mener med "delay min/max". CV5 og CV6 styrer max og middelhastighed. Prøv at sætte CV5 til 20 og CV6 til 10, det skulle meget gerne gøre den mere medgørlig.
Prøv derefter at kigge på side 18 i Loksound-manualen, der er en tabel over CV2, CV53, CV54 og CV55. Den beskriver hvordan de CV'er skal sættes afhængig af hvilken motor der er i dit lokomotiv, det kan gøre en kæmpe forskel i køreegenskaberne at de er sat korrekt.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Henrik W
Indlæg: 11
Hej Morten.
Tak for tippet med motortyperne.
Jeg mener jeg har styr på det med CV3 til 6. Märklin har vist byttet om i de engelske tekster. Det er nemlig rigtigt som du skriver.
Jeg må længere ned i materien. Nu har jeg fået styr på Uhlenbrock. Underligt med ESU. Jeg har prøvet med CV 5 og 6 til meget lave værdier, men lokomotiverne ræser stadig rundt.
Har andre prøvet noget lignende?
Findes der eventuelt en god manual til CS2 et eller andet sted derude. Jeg synes ikke ESU skriver meget om CS2 på deres hjemmeside. De er vist ikke helt gode venner endnu!
Bedste hilsener
Henrik W
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Den forstod jeg ikke helt. Hvorfor skulle ESU skrive meget om CS2 på sin hjemmeside?
ESU's interesse er at skrive om ECoS og CS1 Reloaded.
Märklin, Uhlenbrock, Viessmann m.fl. beskriver jo også primært (hvis de overhovedet nævner andet) deres egne produkter.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Henrik W
Indlæg: 11
Hej Peter.
Toyota ved jo godt, at det ikke kun er Toyotaværksteder, der reparerer deres biler, og derfor hjælper de også andre værksteder med servicemanualer. ESU kunne da godt hjælpe en stakkels CS2 bruger til at få en god oplevelse med deres produkter. Og på samme måde burde Märklin da også åbent fortælle hvordan man programmerer en ESU-dekoder fra deres CS2. Alt andet virker lidt barnligt. Og besværligt for mig og min forhandler, som nu får aben. Jeg kan stadig ikke få MZ'erne til at følges ad selvom CV'erne er skrevet i dekoderen og kan læses fint via DCC.
Tak for jeres gode idéer.
Bedste hilsener
Henrik W
Henrik W
Indlæg: 11
Hej Peter.
Toyota ved jo godt, at det ikke kun er Toyotaværksteder, der reparerer deres biler, og derfor hjælper de også andre værksteder med servicemanualer. ESU kunne da godt hjælpe en stakkels CS2 bruger til at få en god oplevelse med deres produkter. Og på samme måde burde Märklin da også åbent fortælle hvordan man programmerer en ESU-dekoder fra deres CS2. Alt andet virker lidt barnligt. Og besværligt for mig og min forhandler, som nu får aben. Jeg kan stadig ikke få MZ'erne til at følges ad selvom CV'erne er skrevet i dekoderen og kan læses fint via DCC.
Tak for jeres gode idéer.
Bedste hilsener
Henrik W
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
to lokomotiver har sjældent fuldstændigt identiske køreegenskaber. Det kan bl.a. skyldes forskelligt slid, renholdniveau etc.
Derfor bliver du nødt til at prøve dig frem, indtil indstillingen passer, så lokomotiverne kører ens.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Henrik W
Indlæg: 11
Hej alle hjælpere og de 587 læsere.
Fejlen er rettet. Det viste sig, at der var en memoryfejl i dekoderen, som gjorde, at ændinger i CV-værdier nok kunne læses, men ikke slog igennem til motorcontrolleren. Efter at der blev lagt helt ny software i den, virkede alt som det skulle. Og pludselig var der 15 lyde i min MZ'er! Herligt!
Mange hilsener
Henrik W
Henrik W