Tegninger af alle 11 versioner af litra Cm er netop lagt ind på jernbanen.
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognlitra.asp?Aar=1893&litra=CM
Ih, hvor er der meget at gå i gang med for Hobbytrade
__________________
Søndenfjords
Tegninger af alle 11 versioner af litra Cm er netop lagt ind på jernbanen.
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognlitra.asp?Aar=1893&litra=CM
Ih, hvor er der meget at gå i gang med for Hobbytrade
Søndenfjords
Michael BJ
Indlæg: 278
Ja, det ville være dejligt hvis Hobbytrade eller Heljan ville udsende Cm med tagrytter, der trods alt var meget mere talrig end den spidsgavlede. Personligt vil jeg meget hellere have nogle tagrytter-vogne end de spidse, blandt andet fordi jeg synes at tagrytter-vognen er meget flottere (men det er selvfølgelig smag og behag).
Den "Cp-lignende" Cm-vogn kunne jeg også godt tænke mig - det ville vel være ret simpelt for Heljan at ændre deres Cp-form til at lave andre ombyggede vogne med pladebeklædning og tøndetag - der er i hvert fald typer nok at vælge imellem (varianter af Cp, Co, Cm, At, Af, Asm, Arm osv.).
Forhåbentlig er det blot et spørgsmål om tid, før vore to "nationale jernbaneproducenter" udsender nogle af disse vogne?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
UTJ
Indlæg: 438
Den vil jeg godt påtage mig at få overbevist Heljan om at lave - den er lidt svær, hvis den skal blive pæn. Variantvirvaret og mindre gode tegninger gør det også lidt besværligt, men lad os prøve......og så kan jeg jo bruge viden fra min aldrig færdige bog om emnet. Den bog, der skulle følge efter bogen om rystevogne.
Vh
U
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Umiddelbart kan det hele se lidt uoverskueligt ud, men hvis man får dem sorteret i de oprindelige vogne (trævogne), deres senere ombyggede typer (stadig trævogne) og stålvognene, altså efter epoker, er det egentlig ikke så indviklet. Det indviklede er DSBs måde at litrere, ombygge og omlitrere på!
Jernbanen.dk er en guldgrube af informationer, når det gælder de enkelte enheders historie, se bare op Cp- og Co-vognene og deres oprindelse.
Bjarne
UTJ
Indlæg: 438
Lige præcis her er Jernbanen ikke helt pålidelig. Tro mig eller lad være......
Søndenfjords
Indlæg: 284
Den bog vil jeg sandelig da håbe, du får gjort færdig, for jeg har haft meget glæde af bogen om rystevognene.
Søndenfjords
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Nej da, det er da ikke så svært at tro på, selvom jeg ikke vil kalde siden upålidelig, men i den kæmpe mængde af informationer, der er til rådighed, må der nødvendigvis optræde unøjagtigheder. Jernbanearkæologi er jo ikke den enkleste sport, der findes...
Men så er det jo godt, at du løbende informerer Tommy om fejlene, så siden kan blive endnu mere værdifuld, end den er i forvejen.
Bjarne