Hej alle
så er der måske nyt fra Heris om deres planlagte produktion
af CIWL vogne
Heris har i deres katalog vist at de ville lave følgende modeller
og nu er de kommet på deres interne produtionsliste
dog ikke med andet end de er i planlægningsfasen
det plejer dog at være sådan at når de er optaget på den liste
ja - så kommer de også
og for os i DK er det interessante vogne der kommer
under følgende katalognumre skulle der komme :
18002 : Epoke III: CIWL type F : det er den engelske sovevogn der også er udkommet fra LS models
18004 : Epoke IV : som ovenstående
18005 : e
Hej alle
så er der måske nyt fra Heris om deres planlagte produktion
af CIWL vogne
Heris har i deres katalog vist at de ville lave følgende modeller
og nu er de kommet på deres interne produtionsliste
dog ikke med andet end de er i planlægningsfasen
det plejer dog at være sådan at når de er optaget på den liste
ja - så kommer de også
og for os i DK er det interessante vogne der kommer
under følgende katalognumre skulle der komme :
18002 : Epoke III: CIWL type F : det er den engelske sovevogn der også er udkommet fra LS models
18004 : Epoke IV : som ovenstående
18005 : epoke III : CIWL type U hansa og med harmonikaovergang - den er jo ganske
interessant for os - indsat i 1956 i flere Internationale Exer - blandt andet Italienexpress -
et absolut must for DK og hvis vi er heldige bliver det den danske udgave vognnr 4581 med dansk påskrift SOVEVONG -
NEJ det er ikke stavet forkert
det blev skrevet således i første omgang - men senere rettet - så er så bare spørgsmålet om Heris vil lave samme fejl -
således at første udgave bliver med stavefejl og anden udgave med fejlen rettet - vi får se
18006 : Epoke III : CIWL type Y - også for os DK interesant - er den sovevogn der kørte mest på DK
18010 : Epoke IV : som ovenstående
så bliver det
18011 : CIWL WR 4209 - 4218 : desværre ikke numrene 4242 - 4249 der jo er de danske vognnumre - men fortvivl ikke -
det er samme vogntype - forskellen ligger i indretningen med hensyn til siddepladser 42 i 4209 serien og 46 i DK vognene
alle er bygget af Astra i Rumænien - men lad os nu se hvilke numre der kommer
18012 : Epoke V : som ovenstående - dog som privatejet vogn
så lad os håbe og krydse sporene
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cfrost
Indlæg: 272
WOOHUUUUUUUU
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
... og hvis bare en af de danske forhandlere valgte at føre disse sove- og spisevogne fra Heris (og LSModels for den sags skyld) i deres sortiment, ville det være helt perfekt .....
Svend
D 826
Ikke angivet
Indlæg: 186
Ls Models kan vist nok bestilles og købes via Omc i odense..
Mvh. D 826
D 826
http://www.ricemann.dk/kmk
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Bare for at tælle en helmasse nitter
Er WR 4209 - 4218 bygget i Nìvelles Belgien,
og WR 4242 -4249 bygget hos Astra Rumænien.
Men de er bygget efter de samme tegninger så derfor er de ens bortset fra fabrikspladen.
..................................................................................................
Og hvis der er nogle der gerne vil have Gedser spisevognen, laver Elektrotren den
der mangler kun en let ombygning af interiøret hvis man er til det der med at tælle nitter, og så skal der ny nr. og skrift på.
Artikkel nr. Electrotren ref. 18204
Desforuden kommer LS Modeller med CIWL type S til epoke 2 og 3
den har frekventeret det danske rige ofte i internationale tog,
det er samme type som bliver ombygget til CIWL type ST og STU som har kørt
i Danmark i senere epoker.
Epoke 2 vognen har nr. LS M. 49132.
Og hvis man vil have den første CIWL sovevogn her i riget, erhverver sig man et stk. 6-achsiger Schlafwagen, Bauart WL 6ü, der MITROPA. eller den 4 akslede udgave, de to vogne er identiske bort set fra trucksene. Den 6 akselede skal udstyres med Berliner trucks, men har man købt en og opgiver at male den om så fortvivl ikke, den har kørt til Fredrikshavn som både 4 og 6 akslet i Mitropa farver.
Sovevognene købte CIWL hos Meklenburgishe´s Eisenbahn og indsatte dem i Danmark som de var dog med ny skrift og logo på.
Ydere informationer kan på nemmeste vis erhverves i John Poulsen´s bog ¨Sove og spisevogne i Danmark¨
God fornøjelse med de skinnebårne sove og spisestedder i Danmark og omegn
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bent
tak for oplysningerne
der har du ret med byggestedet
de er delt op i 5 byggeserier
4201 - 4208 : byggeår 1940 : 42/46 pladser - Nivelles - Belgien
4209 - 4218 : byggeår 1940 : 56 pladser - Nivelles - Belgien
4219 - 4222 : byggeår 1939 : 56 pladser - Cegielski - Polen
4225 - 4241 : byggeår 1940/41 : 56 pladser - Reggio - Italien
4242 - 4249 : byggeår 1943 : 42/46 pladser - Astra Arad - Rumænien
det er lidt svært at finde noget om CIWL vognene på nettet og mange gange er det de nuværende navne der bliver opgivet som bygherre og ikke de oprindelige
så alt info om dem er velkomment
så med hensyn til den nævnte Electrotren vogn - kender den desværre ikke - men må få set nærmere på den - grunden er nok den spanske påskrift - men der har KM-text lavet nogle - spanske Electrotren laver nogle fine vogne - men har kun købt godsvogne derfra - her mest TRANSFESA vognene
mener også at Rivarossi har lavet modelen - både i blå og i creme / blå
men her er taget vist forkert
må have kigget mine notater igennem
angående LS 49132 så er det en SGT type vognnr 3436
og kørte mellem Paris og Istanbul
lang bærebjælke og engelsk tag og epoke IIIb
om yderligere LSmodels udgivelser kan du finde mere under internatonale express og nyt fra LS og STEf med mere under skala H0
den tyske vogn kender jeg godt fra Fleischmann - men min modelinteresse ligger primært i 1950 - 65 og har derfor ikke beskæftiget mig med den her på forumet
og sovevognsbognen er næsten slidt op
og jeg tror ikke at man kan betegne det som nittetælleri at prøve at finde de historiske fakta og data på vognene - det kaldes vist historiksøgere
at vores modeller ikke altid er helt i overensstemmelse med den faktiske vogn
er noget vi må leve med - de er efterhånden blevet meget meget korrekte -
således at småfejl, - det er i bagatelgrænsene - tror også mange gange at det er produktionsbetinget.
men som skrevet - tak for oplysninger - mere er velkomment
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her så billede af omtalte vogn fra Electrotren som Bent omtaler der kan bruges som WR 4071 - en tidligere Pullmanvogn uden køkken -
betegnes som WRp type Fleche d´Or -
opkaldt efter de tog de først blev indsat i -
bygget Leeds 1927 -
i DK 1938 - 1962
den må der kigges nærmere på
den ser ihvertilfælde rigtig ud
og hvis der mangler noget er det småting
bestiller en hjem - og Electrotren har en udmærketet standard
påskrifter fra KMtext har jeg
i følge de oplysninger jeg har nedskrevet og fundet andre steder kan nævnes
om 4071
1947 : stationering Nyborg
brugt i de internationale expresser
1949 : reservevogn
1951 : mindre ombygning - men hvad ????
A + B styreledninger 1951 - 1956
1951 : sommeren : kørte i ENGLÆNDEREN
igen reserve
1954 : indsat i NORDPILEN om sommeren
1962 : erstattet af 4058 og bliver hensat i Belgien - rettelse - det er 4057
af andre vognnr omkring 4071 nævnes
4008 - der dog er en WRpc - det vil sige en tidligere Pullmanvogn med køkken
4078, 4080, 4088 - der skulle være tilsvarende 4071
og så er der 4057 og 4058
i bogen sovevogne ( Kurland ) skriver de at 4071 bliver afløst af 4058 - der også er af typen WRpc
men ved tegningen skriver de 4057 ( skrivefejl ) undersøges nærmere
WRpc typen har en anderledes vinduesopdeling i køkkensiden - men skulle ellers være lig WRp typen
WRpc typen mener jeg kan fås ved Riverossi og kommende LSmodels -
men det må undersøges nærmere
så meget denne gang
hvis nogen kan supplere dette er det meget velkomment
og hvis fejl - gerne underette om det
med venlig hilsen
henning h087
tilføjelser efter at have skrevet indlægget og googlet og læst Internationale tog via Gedser / via Jylland af Jens Bruun - Petersen og John Poulsen / Banebøger
[u]se så at få dem købt - der er uundværlige[/u]
4071 bliver især brugt i Nord - Expressen fra 46/47
og der anvendes også en tilsvarende vogn 4103 i creme / blå farve fra 1946
og 4071 bliver afløst af 4057 der så udgik af driften i 1963
så mangler vi bare at spore dem igennem internettet
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
der ser ud til at være mere CIWL vogne der kunne være interessante for
os her i DK og som er vilde med blå og creme/blå vogne fra CIWL
det ser også ud til at electrotren også laver "4071" i creme/blå - så 4103
og endvider en udgave der kan bruges til 4057
de kræver nok udskiftning af påskrifter - men hvis KMtext ...så
vender tilbage med mere - når undersøgt og kigget nærmere
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Henning,
Du kan sikkert finde mere her
.
http://www.wagonslits.de/
Under "Forum"
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
og mange tak
det er en side jeg mange gange har besøgt og er tilmeldt
der er en del oplysninger at hente der - men det der ligesom mangler er
en oversigt over fabrikker og hvilke der har bygge hvad.
har fået fat i en hel del oversigter - men mest i forbindelse med omnummereing
ved overgangen til UIC - ok derfra kan man så se hvad der ikke er -
men har endnu ikke fundet den røde tråd
men der skulle findes en databank over CIWL
har tidligere fundet noget under CIWL accor - men læste at der som sædvanlig
når der er invoveret CIWL og Cook - at der er penge i det -og at det lå stille
har også fundet andre sites om CIWL - men her er det også med og om penge -
og andre der er lukket land.
men - sørger videre - måske finder man det
men støder du på noget, vil jeg blive glad for oplysninger eller henvisning
med venlig hilsen
henninh h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej til alle
har fundet ud af at der åbenbart er gået hause i CIWL
LS vil CIWL
Lima vil CIWL
Heris vil CIWL
Electrotren vil CIWL
Jouef vil CIWL
Rivarossi vil CIWL
dog ser det ud til at Lima - Jouef - Rivarossi og til dels Electrotren er de samme udgaver og typer - men med forskellige vognnumre
men Lima - Jouef og Rivarossi er jo også Hornby - og det ser ud til at det er Electrotren også -
De har i deres katalog også fransk materiel - som man kan finde ved Jouef - men det er så godt nok - idet man så kan få forskellige vognumre.
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej Henning
Du har ret vedrørrende LS 49132
Men en af de STU vogne der afløste Scandia vognene (M 3) I 1963 bliver tilsynelaende lavet af LS M. 49138 WL STU blauw, livrei 1968, CIWL, chassis kort, dak normaal, monogram, ex S2, UIC, beheer SNCB (51 66 06-40 026-0) IV II/2011
Og her er nogle links til sider om internationale tog.
http://trains-worldexpresses.com/index.htm
http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?typ...
http://www.dbtrains.com/en/epochIII.14#
Vedrørrende Gedser vognen 4071 er Elektrotren´s model identisk med Rivarrossi´s model idet det er Hornby der ejer dem, og jeg kan ikke se forskel på dem, jeg har Rivarossi´s pullman sæt og vognen fra Elektrotren.
Men hvis man vil oprangere Pariser expressen har LS M. de rigtige vogne.
SNCF 40320 TIL 40331 det er Nord Express vogne i epoke 2 til 4
SNCB 42132 1-2-3 Kl. vogn til international trafik, skulle være set i DK. det er ep.3
vogn
Også er der den spøjse Hollanske bagagevogn den kommer fra LS M. det serud til at det er ep. 4/5
Artitec kommer med samme vogn, men i ep. 2 til 5 de er bygget i 1932.
her er link til Artitec.
http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/bagagewagen-stalen-...
Herris skulle komme med CIWL type F i enkelt vogns udgaver ikke som LS M. der har den i 3 vogns sæt.
Men i virklighedens verden var der CIWL vogne der havde faste løb i DK og andre til DK men når der manglede vogne i løb til DK brugte man de vogne man havde adgang til.
Det skal også bemærkes at de første sovevogns løb til DK var Altona - Fredrikshavn og Altona - København de blev kørt med Mitropa materiel og efter krigen var det DSG materiel.
Og hvis man vil vide lidt mere om CIWL og deres vogne er der et par bøger man kan læse, det forudsætter dog at man kan Tysk og Fransk
Bog 1.
Reisen in Luxuszügen
Die internationale Schlafwagen-Gesellschaft
Albert Mühl / Jürgen Klein
bog 2.
http://www.boutiquedelaviedurail.com/content/boutique/les-wagons-lits
God fornøjelse der kommer mere hvis jeg finder det
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bent og Lars
tak for jeres oplysninger
så vil jeg kigge nærmere på det ind imellem en bro og Glyngørebanen
der skal skrives nogen skemaer og laves noget krydstjeck
til Bent : er du sikker på vognnummeret på Ls model 49138
har en UIC omnummering men kan ikke finde nummeret -
men kan finde det på 025 - men det er en STU
i sættet 49135 er der også en STU vogn CIWL 2947 ÖBB - og det er en af de bevarede
men vender tilbage med mere når jeg får kigget nærmere
men kan vi lave den aftale at hvad vi finder lægger vi ind her - så er det samlet
også når det gælder modeller ?
andre der vil bidrage er meget meget velkomne til at deltage
når det nye sporskifte så er startet op - kan det jo så redigeres og flyttes derover
der kan man ( sådan opfatter jeg det ) lave blog i blog eller hvad det nu hedder
med venlig hilsen
og tak for hjælp og oplysninger
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej Henneig
UIC numrene er fundet ved at sammenligne LS M. prodoktions plan og Sove og Spisevogne i Danmark side 85.
Ifølge bogen er STU 2894 og 2896 sendt til Østrig i 1965
I 1971 kommer den ene til Holland STU 2896 sammen med STU 2947
Og de har UIC nr.
51 66 06-40 025-2 (WL 2896) Omnummereret i NL til 71 84 72-40 151-9
51 66 06-40 050-0 (WL 2947) Omnummereret i NL til 71 84 72-40 152-7
Begge er retuneret til CIWL i 1972 ifølge denne side:
http://www.martijnhaman.nl/internationaal_nummers.htm
De tre sidste er i DK til 1971, de har fået UIC numre i 1969
STU 2898 - UIC 51.66.06-40.026 sendt til Paris i 1971
STU 2899 - UIC 51.66.06-40.027 sendt til Holland i 1971
STU 2901 - UIC 51.66.06-40.028 forblev i DK til ????
Og skal man tro på hvad der skrevet er STU 2894 efter en tur til Østrig kommet til Belgien med UIC 51.66.06-40.024 :? :?
Så hvis der er nogle der er ved at være forviret på et højre plan,!
så velkommen i klubben
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Der er nu også fremstillet andre modeller af sove - og spisevogne, som angiveligt har kørt i Danmark:
Fleischmann (epoke IIa):
Mitropa sovevogn (grøn) nr 2023 (reference: Sovevognsbogen side 21 og Internationale tog via Gedser side 27-29)
Rivarossi (epoke III):
CIWL spisevogn 4008 (reference: Sovevognsbogen side 96)
.... for ikke at tale om det sæt fra Fleischmann (epoke 1) udsendt for år tilbage, som havde vognløbet Hoyer Schleusse (Højer Sluse)-Tondern (Tønder)-Hamburg-Berlin bl a indeholdende en spisevogn.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Svend, Bemt og Lars P - og ikke forglemme alle jer andre
tak for info
har været lidt inde på dem
Mitropavogne har jeg ikke været så meget inde på, men både Bent oo jeg har nævnt dem - men jeg er ikke så dybt inde i dem - men må se at få set på dem
ang 4008 er den også tidligere blevet nævnt
men fint med infoen - og gerne mere
tråden / emnet burde nok hedde
CIWL - MITROPA - DSG vogne i model og virkelighed
så jeg døber tråden om og giver Bent Winther en PM om det ok
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Grundmodellen til CIWL WR 4071 findes både hos Electrotren og Rivarossi (et fedt da begge er en del af Hornby gruppen - sammen med Jouef, Lima osv).
Om Electrotren stadig er repræsenteret i Danmark af Hobbytrade, kan jeg ikke udlede nogen steder, men der har ellers været alle muligheder for at få vogntypen produceret i den danske udgave. Når man ser hvad der tidligere er blevet fremstillet af danske godsvognsmodeller (bl a fantasifulde boggietankvogne) af Electrotren, skulle man mene at WR 4071 havde ligget "noget mere" lige for.
Se også
http://www.hornby.it
http://www.hornby.de/index.php og
http://www.jkmodel.dk/brochure/Catalogo%20Electrotren%202011.pdf (WR 4067 på side 64 - og nedenfor)
Svend
Ole
Indlæg: 246
Af andre bøger om/med CIWL har jeg :
Fritz Stöckl : Wagons-Lits, Das exquisite Reisen, 1984.
---
Fritz Stöckl : Komfort auf Schienen, 1970.
---
Robert Spark : I Treni Della CIWL, Sleepers, Diners & Pullmans, 2007.
---
Walter Brandt : Schlaf-und Speisewagen der Eisenbahn, 1968.
---
George Behrend : Luxury Trains, 1982.
---
Alain Rambaud m.fl. : Encyclopedie des voitures SNCF.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
en update på CIWL WR 4201 - 4249
4201 - 4208 : byggeår 1940 : 42/46 pladser - Nivelles - Belgien
4209 - 4218 : byggeår 1940 : 56 pladser - Nivelles - Belgien
4219 - 4222 : byggeår 1939 : 56 pladser - Cegielski - Polen
4225 - 4241 : byggeår 1940/41 : 56 pladser - Reggio - Italien
4242 - 4249 : byggeår 1943 : 42/46 pladser - Astra Arad - Rumænien
4242 - 4249 er de vogne der kom til DK i 1949
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Undskyld spørgsmålet, men hvor kan man købe, eller bestille vogne fra det firma.
Mvh.
Carl
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Carl
Der skulle gerne være flere muligheder
dem jeg har kendskab til kommer her
Odense Modeljernbanecenter
http://www.modeljernbane.dk/
Lekbo
http://www.felixteam.dk/
På Sporet
http://www.paa-sporet.com/
Naumann i Køln
http://www.naumann-online.de/index.php
men mon ikke Felderbanen tager hjem - den er jo nærmere Esbjerg
Gentofte gør det vel også
Kystbanen ?
tog og tekno - må vel gøre det fra Heris
og der er vel flere
LS http://www.lsmodels.com/
Heris http://www.heris-modelleisenbahn.de/
nu er der det at mange gange med Heris og LS at de anoncerer lang tid i forvejen
at de vil lave disse modeller - der kan så gå lang og nogle gange meget lang tid før
de kommer - men man er i mange tilfælde nødt til at forudbestille ( især LS ) - så man er sikker
på at man er med - de er mange gange lynhurtigt udsolgt
men der er noget mer i forskellige tråde her på sporskiftet omkring disse firmaer og deres materiel fra CIWL
http://www.sporskiftet.dk/node/7768
http://www.sporskiftet.dk/node/7784
http://www.sporskiftet.dk/node/4834
håber at det er en hjælp
men ellers er du velkommen til at kontakte mig - da jeg generelt tager en hel del at
disse firmaers internationale vogne hjem - især LS er slem til at udkomme i 3 vognssæt
og der er det ikke sikker at man skal bruge 3 - men man kan så slå sig sammen om inskøbet og fordele det
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Ja tak for hjælpen.
Mvh.
Carl
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bent
omkring det du skrev om 2894 er der noget der tyder på at den har været i Belgien
fandt noget om det på nettet - skal lige have sat det sammen -
men det er godt nok en jungle - ud af 100 opslag er der måske noget på 2 - 3 stykker
men har en fornemmelse at man måske kommer til at tage det vogn for vogn
så jeg undersøger først og fremmest dem der har tilknytning til kørsel i DK
og her er der lidt hjælp ved at undersøge hvad der findes af foto af CIWL vogne
fotograferet i DK
men I hører nærmere
med venlig hilsen
henning h087
har fået fat i den første bog om CIWL af de gamle
de er også lidt svære at få fat på -
Bibliotkerne i DK har dem desværre ikke -
prøver så at få dem fra udlandet
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så kom bøgerne af
Walter Brandt : Schlaf-und Speisewagen der Eisenbahn, 1968
og
Alain Rambaud : Encyclopedie des voitures SNCF
idag
det bliver spændene læsning
og der skal købes papir og blæk
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Så har LS meldt ud hvilken CIWL sovevogne af type Y de kommer med og har nummersat dem
epoke IIIb
LS 49150 : WL type Yb 3874 FS, omb 1950 Ansaldo - ex type Z 2727, 1926 Reggio
endvidere epoke IIIbc
LS 49151: WL type Ub 3875 SNCF, omb 1950 Ansaldo, ex S1 3407, 1929 Nivelles
om disse to vogne lige har kørt i DK er uvis, sovevognsbogen nævner den ikke og heller ikke nummerserien 3871 - 3887 - men om oplyste numre i bogen kun gælder for i DK stationerede vogne og ikke for hvilke vogne der har kørt her - må jeg så få undersøgt - men det skulle være mærkeligt om de ikke har været her - der er jo modløb fra Italien og Frankrig.
et andet er at det er Ansaldo - det gør jo en lidt betænkelig - når man tænker på IC4 - meeen der er jo ingen computer i disse vogne - så mon ikke - jeg har da bestilt 4 hvoraf 1 er reserveret til en anden
og så epoke 4
LS 49152 : 51 66 06-41 430-3 FS, ex 1966 CIWL type Y 3871 omb 1950 Ansaldo, ex Z 2717 1926 Miani
og så også Epoke 4
LS 49153 : 71 80 71-40 636-4, ex 1971 : 51 66 06-42 089, ex 1966 CIWL YbU 3879 omb 1950 Ansaldo, ex Z 2720 1926 El Feer
og så nogle detaljefoto :
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så er LSmodel 49136 : CIWL WL SG 3452 F1 ankommet
og der var flere vogne med - de kommer senere
her en forsmag
CIWL WL type SG 3452 F1 - LSmodels 49136 - foto: h087med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tak, flere billeder Henning!
Vognen (modellen) er ualmindelig nydelig - og vogntypen har jo kørt i løb København-Frederikshavn og København-Esbjerg. Ikke med de påskrifter som er udsendt i denne omgang, men man kan jo håbe på, at nogle modelbaneforretninger her i landet vil gå sammen om en fælles bestilling af en enkelt af de danske ST/STU-vogne med numrene 2894, 2896, 2898, 2899 eller 2901.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Svend
lidt flere foto - men der kommer flere og bedre - med bedre kamera senere efter onsdag
lidt sjove oplysninger om vognene - da de kom hjem fra Tyrkiet og Grækenland - i tresserne ( 3406 - 3455 ) blev flere af dem brugt med Tyrkisk og Græsk påskrift på den ene side og Fransk og Tysk på den anden - endvidede blev i brugt i militærtog mellem Strassburg - Berlin og også i Internationale Expresstog - her blandt andre Nord Express - men nok mest i den videre østlige forbindelse - men man ved jo aldrig -.......
flere oplysninger om numre, serier, undretyper mm vil komme senere - når der er undersøg mere
CIWL WL type SG 3452 F1 - LSmodels 39136 - foto h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cbt
Indlæg: 1.167
Min viden om sove- og spisevogne i Danmark rækker desværre ikke helt til at vurdere, om disse dejlige JOUEF-vogne overhovedet til kunne bruges i en dansk kontekst.
Det er vogne, som jeg købte hos Mads Sjøner, dengang i Trinbrættet Århus' spæde begyndelse, hvor Mads havde butik i privaten i Lystrup, og jeg syntes dengang (og synes stadigvæk), at det var flotte vogne og havde en idé om, at de måske ville kunne bruges til noget.
Og det har efter alle disse år stadig ikke fundet ud af - og så må jeg forsøge at spørge mig frem her på Sporskiftet.dk.
Det drejer sig om:
1 stk. Jouef 5302 med KKK (CIWL 2. klasse Pullman nr. 4118):
...og 2 stk. Jouef 5305 (MITROPA sovevogn 054-104, ex. CIWL):
Kan disse vogne overhovedet "bruges til noget" ?
Eventuelt med det ene øje (eller begge øjne!) knebet i ?
For nyligt købte jeg en ældre Rivarossi type M, men med den har jeg helt klar idé om, at den får en tjans i de gennemkørende sovevognstog fra Italien til Sverige via DK (som stand-in for en type MU - se i øvrigt Sove- og Spisevognsbogen side 75 nederst).
Den skal "bare lige" føre up-to-date med KK-kulisser og Roco universalkoblinger - så er denne iøvrigt stadig ganske nydelige vogn klar til drift.
1 stk. Rivarossi 2532 CIWL Wagon Lits nr. 4740
Man kan godt blive så "bidt" af de flotte modeller af blå (og røde) sove- og spisevogne, når man står med dem i hånden, at man måske kan godt komme til at købe noget, som måske ikke er så særligt brugbart alligevel, hvis tingene skal gå rigtigt til (og det skal de jo helst!).
Men hvor "slemt" er det, hvad angår de to øverste JOUEF-vogne ?
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Carsten
jo du kan godt bruge dem -
de to første Pullman blev jo i mange tilfælde ombygget til spisevogne og har været på besøg i Dk - og med tilpas tolerance - ja - så bruger man den
Her foto af WR 4103 i Padborg 1946 i Nordexpress - en anden serie end 4118 - men begge af "Etoile du Nord" typen - forskellen bestod i at 4103 er en pullman WPc med køkken og 4118 er en WP altså uden køkken - men de blev for størstedelen som nævnt ombygget/omdannet til WR vogne - så....(og der er jo borde og lamper i modellen - så "blink med det ene øje"
Fra bogen Internationale Ex via Jylland
din Mitropa - så se her : fra bogen Internationale ex via Gedser
Endvidere står der : citat : I årene 1959-63 sås også Mitropa sovevogne af "Malmö" typen i Danmark, Typen omfattede 5 tidligere CIWL sovevogne af oprindeligt ikke mindre end 4 forskellige typer (S1, S2, ST og Z) der var kraftigt ombygget, så de alle havde 10 universalkupeer ( 1, 2 eller 3 køjer ) og en stor tjenestekupe ligesom de havde fået nye Görlitz-bogier - så........."blinke med begge øjne"
og M vognen har du jo fundet i bogen sove og spisevogne - og forskellen mellem M og MU er nogle riste på taget til klimaanlæg - og lur mig ikke om man i nødstilfælde har brugt en M istedet for en MU - så igen....."halvt blink"
håber det gav dig lidt svar - og så lige at du bestemmer jo selv på din bane - og kan man ikke få helt det man ønsker - ja så går man efter det der er tættest på - og det kan man jo godt sige om disse - at de gør
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cbt
Indlæg: 1.167
Hello Henning
Tusind tak for hjælpen.
Så var mit indkøb hos Mads Sjøner for små 20 år siden ikke helt forgæves.
Nu er jeg netop "kommet til" at købe endnu en flot Jouef CIWL-vogn (Jouef #5301), af denne type:
Her skal der måske også "blinkes lidt med øjnene" for at vognen kan gå an som en type Y (1. serie) ?.
(Vognen har nummer 51 66 06-41 403-0).
Indgik CIWL type Y i løb til Frederikshavn ?.
Og hvad med den ovennævnte to-farvede JOUEF #5302 ?
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Carsten
kom i tanke om - hvilke årstal vil du bygge/køre omkring
Sovevogn/spisevognskørslen til Frederikshavn overgik jo fra CIWL til DSG omkring 1963 ( gammel aftale fra 1959 - som man udsatte til 63 pga fugleflugtslinien ) Dernæst kørte der ikke sovevogne i Nordpilen - men i Kattegatexpress ( 1960/61 autovogn med og der var de type ST - og måske type Y ind imellem ) - som startede med at køre sammen med tog 85/20 - senere 95/20 - senere igen tog 902 og 903 mener jeg og senere igen andre numre -
mht til de tofarvede - tror ikke at sådanne har kørt i Nordpilen - der havde man jo CAR om vinteren og i højsæsonen 4071(typen findes fra Electrotren) og Aradvognene - og modløb fra Frankrig - hvor man vist brugte næsten hvad som helt - dog i helblå - tror mere at det var over Nyborg - Padborg der har løbet tofarvede spisevogne og ikke ret højt oppe i årene - og så som ovenstående
men har sendt dig en pm
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cbt
Indlæg: 1.167
Hej Henning
Tusind tak for hjælpen.
Frederikshavn Gl. Station var ret uforandret i "min" periode fra ca. 1960 og frem til lukningen i 1979, så matrielmæssigt kan både epoke 3 og epoke 4 gå an, dvs. materiel fra den i modeljernbanesammenhæng meget spændende overgangsperiode, hvor "alt" materiel rent farvemæssigt og til dels typemæssigt set kan bruges og blandes.
Dog samler jeg overvejende UIC-mærket materiel (epoke 4), så det bliver nok kun til en enkelt Nordpilen og Kattegat Ekspress fra epoke 3, evt. med Frichs-MY foran og med biltransportvogne "i halen".
Det CIWL-materiel, som jeg "kommer til" og er kommet til at købe, men som måske ikke lige passer så supergodt ind i danske nattog, kan jeg evt. samle til en togstamme, som kunne gøre det ud for Svagføretoget, som så kunne aflægge Frederikshavn et besøg, på dets vej videre til Skagen, eller lignende. Her behøves nok en håndfuld NOCH-figurer i kørestol (hvis sådanne findes), samt plejepersonale og eventuelt en ordentlig hoben journalister.
Eftersom at jeg har to eksemplarer af de ovennævnte Mitropa-vogne i samlingen og egentlig godt kan nøjes med én, så har jeg en sådan til overs, evt. til at bytte med, hvis nogen skulle være interesseret (?).
I så fald kunne jeg til gengæld godt bruge en rød Roco DSG eller DB sovevogn med "Steildach" og i korrekt længde - disse vogne "overnattede" (eller rettere, henstod om dagen) på Frederikshavn Gl. station mellem togafgangene.
Dvs. en af disse vogne (eller lignende vogne) med "Steildach" (og fra epoke 4) og som nævnt i korrekt længde:
Når Frederikshavn Gl. Station engang står færdig (i en fjern fremtid), så kan jeg dog ikke udelukke, at også epoke 5 materiel "kigger forbi" på "gæstevisit" - både Nordpilen med MZ + DB Interregio-vogn, samt IC/3, MR, vinrød MY med Merkur (epoke 4), ME med Neptun (epoke 5), Skandinavien-Ekspressen (epoke 4), Østersø-ekspressen (epoke 4), DSB InterRegional-tog med ME + tunnelgodkendte vogne (epoke 5), APO-Lyn (hvis jeg nogensinde får fat i sådan ét), DB BR220 i dobbelttraktion foran DSB Intercitytog (epoke 4), foruden diverse godstog i forskellige afskygninger, etc., etc. - men den tid, den glæde
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
hej..
lige et lille sidespring...:
findes der egentlig i vor tid tilsvarende mulighed for at køre med tog og liggevogn, samt have bilen på en dertil indrettet togvogn med på turen..?
Og hvorfra og hvortil?
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej tøf tøf
mener at der har været noget omkring Østerport - hvor der blev brug åbne bogietransportvogne af type DDm915 - prøver at kigge igennem sagerne
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Jeg mener helt bestemt at der går ture sydpå i Tyskland med biltog og ligge/sovevogn. mine forældre planlagde en tur på den måde til Østrig for 3-4 år siden. Men prisen var vist helt uhørt højt i forhold til at køre selv med en overnatning på hotel på vej derned.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
nok mest til tøf tøf - men I andre må også læse med
angående biltransport ( bil med toget ) etablerede man omkring 1994 biltransport med ferieekspresser fra Østerport ( se Internationale tog via Rødby - Jens Bruun-Petersen & John Poulsen - banebøger - side 62/63 ) og de holdt op ved Storebæltstunnellen start - idet der ikke var/blev godkendt sådanne transporter igennem røret. - Har så hørt at der muligvis skulle være noget fra Jylland - med det er i den periode - hvor jeg ikke har fulgt med (efter 2000) - der er rigeligt at undersøge før den tid. Men eller så er der nok stadig mulighed fra Puttgarten og Hamburg
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved