Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Centralværkstedet på Otto Busses vej

I torsdags - den 18 marts 2010 - arrangerede Dansk Jernbane-Klub en tur til Centralværkstedet i København. Det var en spændende tur.

Jeg har samlet mine indtryk af turen i tekst og billeder i denne artikel: Centralværkstedet på Otto Busses vej

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Det der, det er:

Smukt

Skønt

Herligt

Fantastisk!

Tak fordi du gider at lægge det op til andres glæde og gavn.

En skam man bor så langt væk.

Tak det er rigtigt flot at se de galme bygninger! Wink

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Tak for den gode artikel med flotte billeder!

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 333

PB

Ja, det ser fantastisk ud. Jeg så først arrangementet da der var udsolgt, men jeg håber at den var så stor en succes at den gentages Smile

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Tak for de fine kommentarerne.

"Mads H" skrev:
En skam man bor så langt væk.
Jamen Mads, det er da blot at tage en dag fri fra arbejde/skole og så kaste sig ind i et tog Wink ...... ok, kan godt se dit problem.

Udenfor malerværkstedet på Cvk stod denne vogn:

Billede

Større billede kan ses på Centralværkstedet på Otto Busses vej

Er der nogen der ved/kan se, hvad er det for en eller har nærmere oplysninger herom?

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Du har en pointe, men så alligevel Wink

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

petar

Indlæg: 50

PB

Hejsa,

Umiddelbart kunne det godt ligne en CAE-vogn. Se evt. http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CAE&typenr=

mvh

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.497

PB  Hjemmeside

Hej Erik

"Erik 1:87" skrev:
Er der nogen der ved/kan se, hvad er det for en eller har nærmere oplysninger herom?

Et rent gæt herfra lyder på en CP-vogn, men selvfølgelig en af dem med rejsegods.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.497

PB  Hjemmeside

"petar" skrev:
Hejsa,Umiddelbart kunne det godt ligne en CAE-vogn. Se evt. http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CAE&typenr=mvhPeter

Det var da et super godt bud ... Cool

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"petar" skrev:
Umiddelbart kunne det godt ligne en CAE-vogn. Se evt. http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CAE&typenr=

Der er vist ingen tvivl om, at det er CAE 1271, som jernbanen.dk også har et billede af - stående på Cvk i 2002: http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1941&VognID=370

Tak Peter

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

gode billeder.

men jeg synes ikke det giver mening.

"Med kun 200 mand tilbage er livet på værkstedet ved at ebbe ud. Al aktivitet er henlagt til Aarhus. Indenfor få år forventer man, at lokomotivværksted og vognværkstedet er flyttet ud. Kun el-værkstedet ser ud til at have et fundament tilbage, men hvor de i sidste ende havner henne er uvidst. De behøver end ikke have skinner i nærheden. DSB har lovet at trække sig ud af bygningerne senest i 2021."

hvis et lok skal til rep, er der sgu langt til århus. god tur til s-togene hvis de skal hele vejen til århus for at blive serviceret!!

jeg forstår ikke dsb.... det giver da mere mening at have et lokværksted vest og øst :?

"alle bygningerne er blevet fredet med få undtagelser. Selv træer og maskineri er blevet registreret og har fået pålagt servitutter og f.eks. er der forbud mod at fjerne skydebroer og trægulve. Der er fokus på at bevare minderne om det der engang var."

de bygninger der er da totalt uegnede som boliger, uanset ombygning. der er ingen grund til at bevare tomme lagerhaller når byen har brug for grunde til boliger :roll: som du selv skriver: "Hele området er populært og byen er på spring for at bruge bygningerne." - - hvorfor er det så så vigtigt DSB er ude inden 2021, hvis bygningerne er fredet :?:

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.490

PB  Blog  Hjemmeside

Uanset hvad der sker med Cvk så tor jeg ikke på s-togene skal til service i Århus, de kommer ikke længere væk end Hundige og Høje Tåstrup.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

det må man da håbe?

og hvad så med EG'erne?? de kommer ikke langt efter fredericia... Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.490

PB  Blog  Hjemmeside

Før Eriks besøg på Cvk kendte jeg ikke noget til omtalte lukke/flytteplaner.

EG m.m. kan i nogen grad serviceres på enten Helgoland eller i Høje Tåstrup. I Høje Tåstrup har de tidligere serviceret strømaftagere fra ER-sæt og ET-sæt har været til hjulafdrejning.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
det må man da håbe?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Du er klar over, som Horsecreek skriver, at S-togene har egne værksteder i både Høje Taastrup og Hundige, og derfor [u]ikke[/u] skal trækkes til Århus for at blive serviceret. Bare en info til dig :!:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Ja, det er sørgeligt, at det er slut med Cvk Kbh inden længe.

Vedrørende kommende brug af bygningerne:

Det gamle lokomotivværksted anvendes i dag allerede til modeopvisning. Som bolig tror jeg kun, at kontorbygningen kunne gå an, men jeg tvivler på at der vil komme beboelse. Bygningerne kunne derimod være gode til f.eks. afholdelse af større arrangementer og koncerter. Et godt eksempel på brug at et tilsvarende kompleks er Thrige Titans gamle fabriksbygninger. Her er der bl.a. kommet Bazar Fyn - et stort indendørs marked, som er blevet meget populært.

Selvom man centraliserer, tror jeg nok også, at man beholder S-togene i Tåstrup Smile Det kunne ellers være kønt med et S-tog på ladet af en lastvogn frem og tilbage til Århus - på samme måde som med boggierne i dag.

Der kommer også nyt til Kbh. - metroen får jo serviceringsfaciliteter lige ved siden af det gamle Cvk, på arealet hvor Containerkranerne stod - og man er godt på vej.

Billede

Jeg har tilføjet lidt billeder fra Kombiterminalen og Vasbygade til slut i Containerterminalen, Vasbygade.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"Erik 1:87" skrev:
Ja, det er sørgeligt, at det er slut med Cvk Kbh inden længe.
det må jeg sige ja til. den havde jeg ikke set komme, når man tænker på hvor stor KBH H er, hvor mange tog der kører her osv. jeg tror ikke ret mange er klar over dette... men mon ikke de først venter med at flytte til ME'erne har udtjent deres pligt på sjælland?
"Erik 1:87" skrev:
Vedrørende kommende brug af bygningerne:Det gamle lokomotivværksted anvendes i dag allerede til modeopvisning. Som bolig tror jeg kun, at kontorbygningen kunne gå an, men jeg tvivler på at der vil komme beboelse. Bygningerne kunne derimod være gode til f.eks. afholdelse af større arrangementer og koncerter. Et godt eksempel på brug at et tilsvarende kompleks er Thrige Titans gamle fabriksbygninger. Her er der bl.a. kommet Bazar Fyn - et stort indendørs marked, som er blevet meget populært.
hmm ordet "bazar" leder mig hen på tanker om moms og skattesvindel; var det ikke der, der engang var razzia hvor over noget nær 99% havde uorden i sagerne :roll: jeg så egentlig hellere dem revet ned, fremfor overmalet med afskyelig grafitti og brugt en gang i mellem.
"Erik 1:87" skrev:
Selvom man centraliserer, tror jeg nok også, at man beholder S-togene i Tåstrup Smile Det kunne ellers være kønt med et S-tog på ladet af en lastvogn frem og tilbage til Århus - på samme måde som med boggierne i dag.
du læser min tanker - for det var præcis det scenarie jeg tænkte på... eller et lok som slæbte et s-tog efter sig hele vejen til århus.
"Erik 1:87" skrev:
Der kommer også nyt til Kbh. - metroen får jo serviceringsfaciliteter lige ved siden af det gamle Cvk, på arealet hvor Containerkranerne stod - og man er godt på vej.

heldigvis. gad vide hvor mange år de andre bygning får lov til at være fredede - med tanke på at det bestemt er en attraktiv lokation... 2450 sv er i gang med et facelift af de store.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.