Jeg ville høre om der er nogen af jer der har erfaringer emd at bygge en Keyser E-maskine, da jeg lige har fået nallerne i et fabriksnyt byggesæt. Min ide er at bruge en Märklin Br 18 3092 og ellers gå udfra de byggebeskrivelser, som Anna Christina von Bauditz har lavet i Lokomotivet nummer 9 og fremefter, men hvis i andre har set eller hørt noget der skulle være bedre hører jeg gerne fra jer.
Med venlig hilsen
Thomas Jespersen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hvad har du måttet give for sættet, nu Heljan kommer med E-maskinen?
Med venlig hilsen
Skott
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Jeg måtte løfte 2000 kr. Heljans E- maskine gled imidlertid ud af 3 årsager. Dels har jeg allerede de delel fra Märklin, der skal bruges og dels tror jeg ikke at Heljans E maskine bliver i en kvalitet der er værd at betale den pris de vil have for den. Jeg ville iøvrigt også have en dansk svensker med nittet tender og derfor gled både tikøbs byggesæt og Heljans ud.
mvh
Thomas Jespersen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Det var da en lidt hammer pris for et byggesæt, men dine argumenter er forståelige.
Jeg skrev selv til Heljan, da de offentliggjorde, at de ville fremstille både Frichs E-maskinen samt den svenske F-maskine og spurgte, hvorfor de ikke blot - for at gøre det lettere for dem selv, valgte
de svenske E-maskiner frem for Frichs'; men det var, hvad de ville.
Med venlig hilsen
Skott
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
[/quote]
Det var da en lidt hammer pris for et byggesæt, men dine argumenter er forståelige.
Jeg skrev selv til Heljan, da de offentliggjorde, at de ville fremstille både Frichs E-maskinen samt den svenske F-maskine og spurgte, hvorfor de ikke blot - for at gøre det lettere for dem selv, valgte
de svenske E-maskiner frem for Frichs'; men det var, hvad de ville.[/quote]
Det er sådan set ikke så mærkeligt at de har valgt en rigtig Frichs maskine, for der er faktisk ligeså stor forskel på en svensk F maskine og en dansk svensk e-maskine. Her kan nævnes helt nye førerhuse, ændring fra venstre til højrestyring og senere ombygning af tenderen til Frichs kulkasseoverbygning. Det er bl.a. derfor jeg har valgt 972 den kørte til det sidste med original svensk kulkasseoverbygning til det sidste. Men alt i alt er det ligeså dyrt at lave en dansk svensker, som en dansk dansker. Så det er egenlig meget forståeligt at de har valgt en Frichs maskine, som forbillede. Iøvrigt er 2000 kr ikke specielt dyrt for sådan et byggesæt jeg har før set dem gå for op til 2400 kr. at det så er en elendig kvalitet er noget helt andet.
mvh
Thomas Jespersen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Ja, de er temmelig forskellige. Det kan især ses af billederne:
http://www.jernbanen.dk/Fotos/Damp/DSB_E965_1937_2.jpg
http://www.jernbanen.dk/Fotos/Damp/DSB_E984_1944.jpg
Det skulle dog ikke undre mig, om Heljan på et senere tidspunkt kommer med en dansk svensker. Det vil være totalt fjollet ikke at indarbejde muligheden i støbeformen nu, de er igang, som Roco bla. også gjorde med de 2 udgaver af MY. Men svensker E-maskinen og Frichsen er 2 vidt forskellige maskiner (udseendemæssigt) - ingen tvivl om det
Med venlig hilsen
Skott