Hejsa.
Jeg overvejer at smække et FREMO modul sammen. Jeg har nogle ideer til en station, som jeg gerne vil lave. Det er en 300 x 50 cm endestation. Jeg skal i den forbindelse høre om der er nogle gode råd i forhold til udformningen af modulet. Jeg har lavet min sporplan, så det er mere selve kassen jeg tænker på. Når nu stationen er 3 meter lang, ville det så være en fordel at splitte stationen op i mindre moduler?
Gode råd er velkomne.
Det kan godt være min manglende evne til at forstå navigationssystemet på FREMO Danmarks hjemmeside, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan skal det forstås med de koblinger. Skal jeg ændre på mine vogne for at gøre dem FREMO kompatible eller hvordan?
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg ville dele modulet op i 3 så det er til at flytte på, hvilket er hele ideen med modulopbygningen.
http://www.tlarsen.dk/SaebyStationIModel/index.php?selected=Bygning%20af...
giver en god beskrivelse af hvordan det kan bygges.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Hej Søren prøv at kig her http://www.horsecreek.dk/fremo_ac/ her kan du måske hent en ide eller 2 mvh Tmjbk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
JanP
Indlæg: 47
Hej Søren...
Glimrende ide med Fremo modul
Først og fremmest vil mit råd være at du starter med at lave et lige Fremo strækningsmodul. Altid en god begyndelse for at lære bygningsprocessen og grundideerne i bygning af modulkasserne.
Et godt sted at søge inspiration til bygning af både stræknings- og stationsmoduler er i det norske forum http://www.mjf.no/forum//forum_topics.asp?FID=13 hvor der både er billeder, forklaringer og gode råd at finde
Med hensyn til længden af modulerne, skal der tages hensyn til evt. transportmuligheder (hvis du på et eller andet tidspunkt vælger at melde dig ind i Fremo og deltage i træf) samt hvor det vil være naturligt at dele modulerne. Dvs. i det nævnte tilfælde kunne det være 3 moduler á 100 cm, 2 á 150 cm eller 4 á 75 cm. Det afhænger helt og holdent af hvor det nu en gang passer bedst i sporplanen og om modulerne f.eks. skal transporteres i et bagagerum eller i en trailer til evt. træf..
Selv har jeg fundet en standard der hedder 100 x 50 cm for strækningsmoduler idet modulerne så kan monteres med 3 stk oven på hinanden på et par transport endestykker og dermed er beskyttet under transport i f.eks. trailer.
Som en lille "appetizer":
http://picasaweb.google.dk/martin.magnussen/FremoRendsburg07
Og skulle nogen overhovedet være nysgerrige, er de 4 første billeder mine beskedne moduler
Med venlig hilsen
Jan Poulsen
[u]___________________ [/u]
Fremo medlem og deltager i Fremo træf samt medlem af flere MJ klubber
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk http://www.decals.dk
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
Techek
Jelling
Indlæg: 914
Hej JanP.
Ja, jeg så ét af dine lige, enkeltsporede moduler i Skørring til Store Byttedag og det er jo et rigtigt nydeligt stykke arbejde du har dér! God arbejdslyst fremover ...
/Jacob
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Dette er et nyt forsøg på at lave en Fremo-standard for 3-skinne.
Da Søren signerer sig med 2-skinne, vil jeg foreslå, at han holder sig til 2-skinne vejledningerne.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej allesammen.
Tusind tak for de mange spændende inputs. Jeg har set på en del billeder nu. Jeg tror jeg følger Jans eksempel og starter med et strækningsmodul. Jeg skal alligevel have mindst et strækningsmodul i forlængelse af min station.
Jeg har læst en del på FREMO Danmarks hjemmeside nu. Det ser spændende ud. Jeg forstår dog stadig ikke hvad det er jeg skal gøre ved koblingerne på vogne og lokomotiver.
På mit strækningsmodul planlægger jeg et ledvogterhus og en overskæring. Hvis nu jeg f.eks. vil lave noget lys i huset eller have en gadelampe eller lign., skal jeg så selv sørge for ekstra strøm til modulet?
På mit stationsmodul skal der selvfølgelig være sporskifter med drev, skal disse også forsynes separat eller hvordan foregår det?
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.942
Med venlig hilsen
Skott
JanP
Indlæg: 47
Hej Søren..
Strøm til diverse elektriske komponenter tages såmend bare fra kørestrømmen som Skott siger. I Fremo regi køres der altid DCC så "no problem" der
Mht til koblinger på Fremo vogne skal kortkoblingkinematikken fastgøres. Gøres nemmest med en klat 10 sek. lim og derefter med en "spandfuld" hvid lim . Endvidere afkortes NEM skakten så koblingen kommer længere tilbage og vognene derved kobler næsten puffer mod puffer. Dette gøres for at hindre at vognene ekser når man især bakker med de forholdsvis lange tog man opererer med ved Fremo træf. Og da man i Fremo regi opererer med kurveradier på ca. 2 m og derover, har KKK'en ingen betydning og er kun med til at generere driftsuheld :? Endvidere bør man montere RP25 hjul, forøge vægten og helst patinere sit materiel
Jeg vil dog henlede din opmærksomhed på at har du først "Fremoiseret" dit materiel - ja så duer de faktisk kun i den sammenhæng. HAR forsøgt mig med at køre rundt på klubanlægget i Skanderborg med "Fremoiserede" vogne.... DET gik absolut ikke særlig godt
Men materiel med NEM hjul og KKK kører såmend ganske udmærket på code 75/83 spor, så med mindre du har overvejet at melde dig ind i Fremo og deltage i træf - vil jeg nok afvente med at fastgøre koblinger og montere RP25 hjul
Med venlig hilsen
Jan
___________________
Fremo medlem og deltager i Fremo træf samt medlem af flere MJ klubber
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk http://www.decals.dk
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg var nysgerrig, flot stykke "håndværk", meget imponerende, godt gået.
Jeg har på et tidspunkt set et link til Fremo i spor N, men fik det ikke gemt. Hvis nogen her har linket, kan I så ikke gentage det, denne gang skal jeg nok gemme det.
Venlig hilsen
Carsten
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Jan.
Patinering bliver ikke et problem. Det har dog ikke min højeste prioritet. Min frygt går lidt på at "Fremoisere" mit materiale. Hvad gør I andre? Har I loks som I kun benytter til Fremo og loks til andre formål?
I starten tror jeg at jeg nøjes med at bygge moduler, da det virkelig kribler i fingrene for at få lavet noget landskab. Min plan er at lave en række moduler, som jeg kan stille op hjemme i stuen. Jeg synes det ser spændende ud, med den måde I stabler modulerne på, når de ikke benyttes. Jeg skal også have fundet en måde, så jeg kan gemme dem væk i min lille lejlighed.
I forhold til benene, så kunne jeg se at jeg kunne købe dem færdige med holder og det hele. Jeg så også at jeg kunne lave holderen selv, hvilket virker som en fin løsning, jeg kan dog ikke finde en tegning af den omtalte holder i træ. I hvert fald ikke en tegning, der forklarer mig, hvordan jeg forhindrer benet i at smutte direkte gennem toppen af holderen. Hvordan fungerer det?
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.242
Da' Søren.
Du kunne f.eks. studere Bjørn Runar Larsens løsning.
MVH
Lars
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det kan godt være det er mig der ikke helt forstår hvad han skriver, men jeg kan stadig ikke se, hvordan benet bliver forhindret i at ryge gennem holderen? Hvis der kun sidder en spinkel skrue og holder på benet, så bliver hele modulets vægt lagt på en skrue, der er skruet fast i 12mm krydsfiner. Det virker ikke som en særlig solid løsning?
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
JanP
Indlæg: 47
Først et lille svar til "Newtrain".. Linket du efterlyser må næsten være http://www.n-re.dk/ Og i øvrigt tak for de pæne ord
Og svar til Søren: Ja - jeg har valgt at "Fremoisere" mit epoke III materiel med RP25 hjul, øget vægt, fastlåste koblingskulisser osv. Det omtalte materiel bruges så kun i Fremo sammenhæng og til at se "kedeligt" ud i vitrinen når det ikke bruges
Som jeg skrev i et tidligere indlæg er det "kropumuligt" at anvende Fremo materiellet når kurveradien er for lille. Til gengæld har jeg undladt at "Fremoisere" mit mere moderne materiel - og kun patineret det. Det kører så rundt på anlægget i Skanderborg. Det er naturligvis et valg - men som tidligere nævnt tror jeg du i første omgang skal undlade at "Fremoisere" dit materiel.. Det kan du altid gøre hvis du skulle få lyst til det
Og hjemme i stuen kører du nok ikke med toglængder på 4 meter..!
Med hensyn til ben, kan man fremstille dem selv efter den anvisning Lars linkede til - eller vælge den lette løsning: Smutte i IKEA og indkøbe nogle IVAR stigereol gavle (skal dog lige tilpasses en anelse). Selv har jeg valgt den sidste løsning. Mener at de koster 90 DKK for sådan en fætter
På billederne på
http://www.smugglers-division.dk/rendsburg-torsdag/fremo-torsdag.html kan du måske fornemme lidt om de forskellige løsninger folk er fremkommet med
Med venlig hilsen
Jan
___________________
Fremo medlem og deltager i Fremo træf samt medlem af flere MJ klubber
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk http://www.decals.dk
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.242
Da' Søren.
Solid nok, tro mig - jeg har prøvet.
Dit modul skal vel ikke veje som en halv elefant? I så fald bliver det ikke særligt mobilt, og det er vel ellers hensigten med Fremo-moduler?
MVH
Lars
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg tager dig på ordet.
Tiden er vist snart inde til at få købt noget træ. Så jeg må i den lokale XL og se på det.
Jeg tror bare det gælder om at komme i gang!
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Techek
Jelling
Indlæg: 914
Modulet har heller ikke hele sin vægt lagt på 4 skruer, da skruerne blot forhindrer at man kommer til at banke benet op igennem landskabet. Benene bliver holdt fast med een eller anden skrue-anordning som i mit tilfælde ligner en træ-klemme.
Min erfaring er dog at man skal være [u]meget[/u] omhyggelig med fremstillingen af denne løsning, da benene ellers kommer til at kunne bevæge sig. (Derfor sikringen med en skrue)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Tak for info. Der er vist ikke andet for end at jeg bare kommer i gang. Så må jeg tage problemerne hen ad vejen.
Jeg synes den vejledning Lars' linkede til ser ud til at gøre tricket for mig. Det største problem bliver nok at finde plads til de enorme mængder af krydsfiner (altså før de bliver til moduler
). Heldigvis ligger XL en spytklat fra mig, så jeg skal ikke gå så langt. 
For sjovs skyld har jeg forsøgt at tegne, hvordan jeg forestiller mig mit kommende modul. Det er sikkert et klassisk "første forsøg", og der findes garanteret 1000 lignende moduler til et FREMO-træf, men der er også mange jernbaneoverskæringer i den virkelige verden.
Jeg skal nok sørge for at der kommer knapt så mange solkurver som på tegningen.
Den røde klat er et ledvogterhus, i baggrunden er der en bøgeskov.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
JanP
Indlæg: 47
Hej Søren
Når jeg bygger Fremo moduler, bruger jeg et lidt andet princip end der er beskrevet flere steder. Jeg anvender fast bund i stedet for spanter. Det er lidt svært at forklare, så jeg har i al hast tegnet og vedhæftet en skitse af princippet jeg anvender. Så må du bære over med at den hverken er målfast eller proportioneret korrekt
Fordelen ved denne metode (og anvendelsen af IKEA benene) er at selve modulkassen bliver en selvbærende konstruktion der er temmelig stærk. Som du kan se af skitsen er udformningen nærmest som et I profil. Gavle og sider er limet på den faste bund og forstærket i hjørnerne med nogle 20 x 20 mm trælister (også limede). Til at styre IKEA gavlen er der pålimet endnu en træliste med samme afstand + en anelse som bredden på IKEA benet. IKEA gavlens øverste tværstiver er savet af, for at gøre den fleksibel. Når Fremo modulet så skal rejses, stilles modulet på endeprofilet og IKEA benene presses lidt sammen og skydes ind mellem de pålimede trælister. Vupti - når man slipper benene presser de sig udad igen og fastholder dermed sig selv. Og pga den faste bund ryger de heller ikke op gennem landskabet.
Ved det princip jeg her har beskrevet kan man faktisk undgå helt at skrue eller sømme i modulet. På mine moduler er der i alt 4 skruer - og det er de 4 messingskruer i gavlen hvorpå skinnestregene er loddet fast. Resten er limet sammen - og er da ikke gået fra hinanden endnu
Med venlig hilsen
Jan
___________________
Fremo medlem og deltager i Fremo træf samt medlem af flere MJ klubber
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk http://www.decals.dk
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
JanP
Indlæg: 47
Hehe
Nydelig ide og koncept
Og ja - jeg tror ikke jeg nogen sinde har set SÅ mange broer, overkørsler og vandløb som når man er til Fremo træf
Som du også kan se på de billeder jeg linkede til tidligere - er mit første modul også med niveau skæring af banen i form af et led.. Så bare se at komme i gang
Med venlig hilsen
Jan
___________________
Fremo medlem og deltager i Fremo træf samt medlem af flere MJ klubber
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk http://www.decals.dk
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk