Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Brekina nyheder 2009

Brekina new items 2009 can be downloaded here:

http://catalog.lokshop.de/BRE/2009/Neuheiten-Prospekt.pdf

Kind Regards,

Gert (from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Synes jeg kan se en epoke III dansk Mercedes skraldebil og en Mercedes mælkebil Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og en Falck ambulance.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"bl" skrev:
Og en Falck ambulance.

Ja men bemalingen er desværre ikke korrekt. Den skal være helt sort (og ikke rød med hvidt tag), som Falck ambulancerne oprindeligt var inden sammenlægningen af Falck og Zone redningskorpsene i 1962-63.

Det ligner en lille ommalingsopgave for selvbyggeren Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Godt, der er nogen, der også er inde i farverne på datidens køretøjer!

Det er skrevet bag øret. Men hvad med renovationsvognen? Så de sådan ud indtil midt i tresserne?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Synes jeg kan se en epoke III dansk Mercedes skraldebil

Narj - nu stopper vi sgu' Smile

En ting er, at vi ikke-autoriserede futtogs-entusiaster skal lære at skelne mellem epoke 1, 2, 3, 4 og 5. Og sikkert snart epoke 6.

Men den får I altså IKKE held til også at overføre til bilerne. Dér sætter vi grænsen Smile

Der taler vi altså stadig om hal'tresserne, tresserne, halvfjerdserne, osv...

Om jeg må be' :!:

Meget apropos "skiftespor"...

Cool

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Kresten" skrev:
Narj - nu stopper vi sgu' Smile

Det er nok ikke alle der læser Lokomotivet Laughing out loud

Men Banen skriver nu også epoke III har jeg set.

Men Mercedes lastbilerne er fra omkring første halvdel af 1960´erne og blev naturligvis brugt helt ud og sikkert også op til første del af 1970´erne.

Ambulancen som er en Opel, må være fra sidste halvdel af 1950´erne. Falck havde jo diverse forskellige bilmærker, men er ikke klar over om en Opel har indgået i bilparken. Men bortset fra bemalingen, så rammer den meget godt den ambulancetype der var fremme i den periode.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
En ting er, at vi ikke-autoriserede futtogs-entusiaster skal lære at skelne mellem epoke 1, 2, 3, 4 og 5. Og sikkert snart epoke 6.

Epoke 6 er i Tyskland fra 1/1-2007.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Hej

Citat fra bogen "Hurtig hjælp er dobbelt hjælp" :

"Fra Sophus Falcks tid var Falck's ambulancer sorte. Da Zoneredningskorpset påbegyndte sin virksomhed, indførte dette korps rød/sorte ambulancer. I slutningen af 50'erne påbegyndte Falck en ændring af ambulancefarven, således at Falck's ambulancer blev sorte med hvidt tag. Ved sammenslutningen mellem Falck og Zonen i 1963 var det egentlig et stort problem for parterne, hvilken farve vognene skulle have. Da situationen var uafklaret ved sammenslutningen, valgte Falck's ledelse, at lade de hidtidige Zoneambulancer beholde deres rød/sorte farve"

Endvidere hedder det :

"En af de første opgaver for Falck's virksomhedsnævn, blev at bestemme farver på køretøjerne. Med stort flertal blev det besluttet, at Falck skulle gå ind for en kombination af hvid og flourescerende rød farve når det gjaldt ambulancer."

Det fremgår ikke hvad årstal denne beslutning blev taget, men billeder fra sidst i 70'erne viser netop hvide og rød-flourescerende ambulancer

Altså, der har aldrig været en Falck ambulance i Danmark der var rød og hvid som Opelen hos Brekína. Jeg kan heller ikke finde noget billede af den model Rekord som ambulance overhovedet. Det må derfor kunne siges, at det er meget lidt sandsynligt at den udgave har kørt i Danmark. Sverige måske, men så er Falck stavet forkert, da det hed Falken i Sverige.

Rettelse 20090131 15:13

På dette link :

http://web.telia.com/~u17628174/oldcar/s500036.htm på det svenske forum "Stinsen", er der det nydeligste billede af 2 svenske Falck-ambulancer, så der fandtes altså Falck i Sverige, og forbilledet kan ses på billedet.

Jeg beklager den fejlagtige påstand før.

Men ellers en nydelig model.

Tilføjelse 20090131 15:20

Forøvrigt kan man, i filmen "Nyhavns glade gutter / Onkel Joakims hemmelighed" se fine optagelser af en skraldebil som den i Brekinas katalog.

Jeg har ikke set filmen lige i dag så måske snyder hukommelsen mig, men selve skraldekassen ser ikke ud som den i Brekina-kataloget. Og så står der KGR på døren til førerhuset også. Men det er vel også kun "hand-muster"-modeller, så lad os se når modellerne bliver frigivet.

Smile

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Mange tak for de uddynede oplysninger! Så blev man så meget klogere...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.