Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Brekina news 2010

Brekina news 2010 can be found here:

http://www.modelleisenbahn-online.eu/images/PDF/Brekina_Messe_2010.pdf

In my opinion the Unimog from Danmarks TV (article 39018) is quite interesting!

Kind Regards,

Gert

(from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Der er en ret spændende nyhed, men jeg er bange for at den kun kørte på de danske veje i et kortere åremål. 35307 Opel Blitz Koffer "Dänische Post" i den typiske "postgule" farve med røde stafferinger, vil den passe fint til København og større Provinsbyer omkring 1960. Om den er korrekt, må komme an på en sammenligning med billeder i Bogen om Postens Biler. Ellers er der meget få deciderede nyheder - lidt farvevarianter og forskellige reklamer/logoer på varevogne og lastbiler. - og så mangler vi stadigvæk biler fra Stor Britanien.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
...lidt farvevarianter og forskellige reklamer/logoer på varevogne og lastbiler. - og så mangler vi stadigvæk biler fra Stor Britanien.

Ja, engelske biler havde en meget stor markedsandel i DK i 60erne. Her tænker jeg specielt på Morris Mascot, Austin Cooper og den hurtige Cooper S. For den øvre middelklasse var Morris Marina vel valget. I Brekinas program ser jeg kun (kat. nr.) 15305 Austin Mini Countryman "Woody", pastellblau (LHD), som interessant. De mere velhavende kørte ofte Rover og en enkelt Jaguar kan der vel også blive plads til på anlægget. MK II blev der solgt en del af i Danmark. Den kan apotekeren eller overlægen køre i Laughing out loud. Personligt ville jeg selv på daværende tidspunkt have købt en Jagaur E-Type Roadster, 3,8 liter, flat floor og i farven british racing green Cool.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Personligt ville jeg selv på daværende tidspunkt have købt en Jagaur E-Type Roadster, 3,8 liter, flat floor og i farven british racing green Cool.

Der er nok nogen der var ved muffen, eller havde det rigtige job - som en vis Mr Bond.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Litra P" skrev:
Personligt ville jeg selv på daværende tidspunkt have købt en Jagaur E-Type Roadster, 3,8 liter, flat floor og i farven british racing green Cool.
Der er nok nogen der var ved muffen, eller havde det rigtige job - som en vis Mr Bond.

Jeg skrev også "ville have", jeg var kun tre år gammel da E-typen kom frem i 1961. Jeg har læst et eller andet sted, at den kostede fem gange så meget som den billigste Morris Mascot, men den var stadig et godt køb til prisen for en Ferrari med tilsvarende performance koste dobbelt så meget.

Den fås i øvrigt i 1:87, Wiking har lavet den. Men det er vist en serie 1,5 eller serie II.

Ja og en Aston Martin ville det også være sjovt at eje. Det skal så selvfølgelig være en sølvgrå DB5 fra 1964 som den i "Goldfinger" Laughing out loud.

Billede

Men vis anlægget skal være tro mod forbilledet, skal man nok ikke sætte mere end en sportsvogn på det, de var meget sjældne...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Litra P" skrev:
Personligt ville jeg selv på daværende tidspunkt have købt en Jagaur E-Type Roadster, 3,8 liter, flat floor og i farven british racing green Cool.
Der er nok nogen der var ved muffen, eller havde det rigtige job - som en vis Mr Bond.

Du kan jo øve dig i sætningen "My name is Ormstrup - Flemming Ormstrup !" Laughing out loud

... og så kan du jo evt. udvide med "I would like my train DC - not AC !" Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Også vellignende japanske biler har været og er generelt en mangelvare på et meget germaniseret modeltogsmarked. I flæng f.eks.:

I 1970'erne f.eks. Datsun 120Y, Datsun 240Z

I 1980'erne f.eks. Toyota Corolla, Toyota Cressida, Toyota Starlet, Mitsubishi Pajero

I 1990'erne f.eks. Subaru Legacy, Subaru Leone, Toyota Carina, Nissan Sunny, Nissan Patrol, Mitsubishi Colt

Etc., etc., etc.

For ikke at tale om italienske biler, f.eks.:

I 1970'erne f.eks. FIAT 127, 128 Coupé, 131, Alfa Romeo Alfasud

Etc., etc., etc.

Og franske biler, østeuropæiske biler...

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

For nu slet ikke at nævne at forekomsten af SAAB og Volvo også skal være ret stor...

I 60erne var SAAB meget populære med deres totaktsmodel 92/93, der senere fik en (firetakts) Ford Taunus motor med 65 HK (så hed den 96). eller Herregårdsvognen SAAB 95. SAAB 99 kom i 1967 og var en formidabel god bil.

Men en Volvo Amazon må sandelig heller ikke mangle i denne tidsperiode. Volvo 142/144 (fra 1966) var også meget solide biler, der holdt rigtig længe. I modsætning til de engelske biler nævnt overfor rustede de ikke væk i løbet af no time.

Den værste med hensyn til rust var nok Alfa Romeo Alfasud, lidt ærgerligt for det var en meget god konstruktion. Mon der overhovedet eksister en enkelt på danske plader i dag Laughing out loud :lol: Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Har lige slået efter i Nils Blocs "Postautomobilet gennem 100 år". Den gode nyhed er, at postetaten har kørt Opel Blitz, også af den model fra midt i 1950'erne, som Brekina har annonceret. Den mindre god nyhed er, at billederne i Blocs bog (s. 315-316) viser biler, der er blevet ombygget/færdiggjort på en karosserifabrik i Sorø. De har således ikke som Brekina-modellen adskildt førehus og bagkasse, men har et sammenbygget karosseri.

Og så i øvrigt hør-hør til folkekravet om flere britiske (hverdags)biler i skala 1:87!

Sundborg

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.