Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

BR 89

Hej, er der nogen der ved om BR 89 kan ombygges til en G-maskine ? Og er der nogen der ligger inde med et eksemplar der kan erhverves for menneskepenge ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Hej, er der nogen der ved om BR 89 kan ombygges til en G-maskine ? Og er der nogen der ligger inde med et eksemplar der kan erhverves for menneskepenge ? Mvh Jesper

Hej

BR89 er ikke noget godt forbillede. Det kan muligvis lade sig gøre at ombygge den men du kan formentlig kun anvende selve løbeværket, med forbehold for evt. forskelle i hjuldiametre mv.

Under alle omstændigheder skal du ud og bygge ny tender, kedel, cylindre, kulkasse og førerhus - kort sagt en helt ny model.

Det bedste forbillede der findes er fra Rvarossi, varenumre 1130 og 1344. Modellerne er forlængst udgået men kan (sjældent) findes på ebay. Der er et kraftigt udformningssammenfald mellem disse modeller og en G-maskine så ombygningsarbejdet virker overskueligt. 3. leverance af G-maskinerne blev bygget af Breda og Saronno og det er nok derfor at Rivarossi har lavet modellerne da det åbenbart har været en slags "standardtype" i det sydlige Europa.

Hvis du er interesseret kan jeg tage et foto af mine Rivarossimaskiner?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hejsa, jo tak, kom bare med et par fotos. At ombygge hele maskinen afskrækker mig nu ikke, når bare undervognen kan bruges delvis. Tænker på hjul og gangtøj, for det er det mest besværlige og tidskrævende og lave selv.

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"JGJ67" skrev:
Hejsa, jo tak, kom bare med et par fotos. At ombygge hele maskinen afskrækker mig nu ikke, når bare undervognen kan bruges delvis. Tænker på hjul og gangtøj, for det er det mest besværlige og tidskrævende og lave selv. Mvh Jesper

Ja, det er klart det mest besværlige at bygge men derfor er der jo ingen grund til at gøre det mere besværligt for sig selv. Sad

Noget af det mest karakteristiske ved G-maskine er at det var en "long boiler" type, dvs. med hele fyrkassen liggende bag det bagerste hjulsæt samt den meget lavtliggende fodplade. Når man dertil lægger at tenderen var 2-akslet og meget lille så er det jeg tvivler på at BR89 er et godt forlæg. Det vil i hvert fald kræve meget arbejde.

Men døm selv. Jeg mener at Rivarossi modellerne allerede inden ombygning optisk giver et fint indtryk af G-maskine.

G-maskine1

G-maskine2

G-maskine3

G-maskine4

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Det 1g stog du har til at holde i baggrunden. Er det fra tikøb eller Scheuer? og kan det køre?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Det 1g stog du har til at holde i baggrunden. Er det fra tikøb eller Scheuer? og kan det køre?

Det er fra Tikøb.

Det er meningen det skal ud at køre men lige i øjeblikket er det ved at få sat vinduer i (følger ikke med i pakken).

Jeg har selv lavet undervognene og benytter gear- og løbeboogie samt motor fra en Roco BR218, med de korrekte boogiesider fra Tikøb. Pantograferne er Märklin, købt hos Lars (Togdillen).

Eneste udestående inden det kommer ud at køre er sammenkoblingen som jeg ikke har regnet ud endnu.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.