Hej, er der nogen der ved om BR 89 kan ombygges til en G-maskine ? Og er der nogen der ligger inde med et eksemplar der kan erhverves for menneskepenge ?
Mvh Jesper
__________________
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
BR89 er ikke noget godt forbillede. Det kan muligvis lade sig gøre at ombygge den men du kan formentlig kun anvende selve løbeværket, med forbehold for evt. forskelle i hjuldiametre mv.
Under alle omstændigheder skal du ud og bygge ny tender, kedel, cylindre, kulkasse og førerhus - kort sagt en helt ny model.
Det bedste forbillede der findes er fra Rvarossi, varenumre 1130 og 1344. Modellerne er forlængst udgået men kan (sjældent) findes på ebay. Der er et kraftigt udformningssammenfald mellem disse modeller og en G-maskine så ombygningsarbejdet virker overskueligt. 3. leverance af G-maskinerne blev bygget af Breda og Saronno og det er nok derfor at Rivarossi har lavet modellerne da det åbenbart har været en slags "standardtype" i det sydlige Europa.
Hvis du er interesseret kan jeg tage et foto af mine Rivarossimaskiner?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hejsa, jo tak, kom bare med et par fotos. At ombygge hele maskinen afskrækker mig nu ikke, når bare undervognen kan bruges delvis. Tænker på hjul og gangtøj, for det er det mest besværlige og tidskrævende og lave selv.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Ja, det er klart det mest besværlige at bygge men derfor er der jo ingen grund til at gøre det mere besværligt for sig selv.
Noget af det mest karakteristiske ved G-maskine er at det var en "long boiler" type, dvs. med hele fyrkassen liggende bag det bagerste hjulsæt samt den meget lavtliggende fodplade. Når man dertil lægger at tenderen var 2-akslet og meget lille så er det jeg tvivler på at BR89 er et godt forlæg. Det vil i hvert fald kræve meget arbejde.
Men døm selv. Jeg mener at Rivarossi modellerne allerede inden ombygning optisk giver et fint indtryk af G-maskine.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det 1g stog du har til at holde i baggrunden. Er det fra tikøb eller Scheuer? og kan det køre?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Det er fra Tikøb.
Det er meningen det skal ud at køre men lige i øjeblikket er det ved at få sat vinduer i (følger ikke med i pakken).
Jeg har selv lavet undervognene og benytter gear- og løbeboogie samt motor fra en Roco BR218, med de korrekte boogiesider fra Tikøb. Pantograferne er Märklin, købt hos Lars (Togdillen).
Eneste udestående inden det kommer ud at køre er sammenkoblingen som jeg ikke har regnet ud endnu.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -