I embeds medfør kørte jeg torsdag aften omkring 20.00 over Storebælt i retning mod Fyn, og bemærkede to IR4-tog i retning mod Sjælland med få minutters mellemrum.
Torsdag aften var der en omfattende afspærring af Odense St. på grund af en mystisk pakke, hvorfor togtrafikken også blev berørt. Det har formodentlig betydet en del ophoben af østgående tog i ventetiden. Og efter afspærringens ophør har der sikkert været behov for at afvikle trafikken forholdsvis hurtigt, hvilket sikkert forklarer, at jeg observerede to tog i samme retning med så kort mellemrum.
Men når der nu ikke går længere tid imellem, er man så ikke ved at være tæt på grænsen for, hvad teknik og mandskab kan klare; der var ikke mere end 4 minutter mellem de to tog!
Jeg forestiller mig, at der er en øvre grænse for, hvor mange tog der kan ekspederes over bæltet i en given retning i en given periode, men der tager jeg måske fejl?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det der har jeg også set flere gange, hvor der ikke har været nogle andre trusler udefra, så jeg tror det er meget normalt.
De komemr måske fra forskellige steder og sendes bare over broen lige efter hinanden, men på 4 min kan de også komme langt og så længe de ikke er på samme blok går det nok
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lige så hurtig som en blok meldes tom, kan der stilles sporvej ind i den. Et langsomtgående godstog vil i den forbindelse sætte makshastigheden og dermed hvor hurtigt blokkene tømmes.
Over/under storebælt er der en del blokke, du kan se antallet af hovedsignaler på lavbroen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hej og God Aften
Jeg har bemærket de mange hovedsignaler, og noget kunne iøvrigt tyde på, at sporene ikke er dedikerede til trafik i en bestemt retning; jeg var ellers af den opfattelse, at der var højrekørsel her i landet? :?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Netop på Storebælt er der vekselsporskørsel. Det sker om ikke tit, så ofte, at man gør brug af det. Bl.a. for at afvikle trafikken mere smidigt.
Det samme er i øvrigt tilfældet bl.a. nord for Randers.
Ellers er der normalt højretogskørsel.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
S123
Indlæg: 174
Og syd for Vojens
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
I Niels E. Jensens og Benny Mølgaard Nielsens bog "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer gennem 150 år", udgivet på forlaget "Banebøger", er der på side 95/96 et lille men udmærket afsnit om vekselsporsdrift.
Princippet for blokkørsel forklares endvidere i en lille planche på side 100.
Alt i alt en god lille bog, hvis man gerne vil vide lidt mere om det sikkerhedsmæssige bag jernbanedrift.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H