Picture

risvej07

Indlæg: 131

PB

begynder spørgsmål

jeg er ved at kikke på noget brugt märklin,har aldrig før haft en bane. og har set at jeg kan købe flex-skinner i andre mærker, og synes at dette kunne være "smart"

hvis toget skal køre op af et hjemme lavet bjerg.

kan jeg koble forskellige skinne systemmer sammen, f.eks piko + lima, lima + märklin.

kan alle tog køre på alle skinner. ?

kan man bare sættet digital til (evt digital- startsæt)og så er spore og tog (med dekoder) digitaliseret ?

kan jeg måske komme på besøg i en klub (østjylland) og stille alle mulige og umulige

spørgsmål.. eller er klubberne helst fri for sådan "tåber"?

findes der kurser i modeltog--baner??

mvh

poul

den nye togfører

__________________

køre märklin digital med central station 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

du kan vist ikke sætte forskelige skinner sammen kun fra samme firma men der skal man bruge over gang spor og marklin har også lavet flex skinner togene kan vel godt køre på skinnerne bare det er samme skala håber jeg har svaret på noget af det du ville vide

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"risvej07" skrev:
jeg er ved at kikke på noget brugt märklin,har aldrig før haft en bane. og har set at jeg kan købe flex-skinner i andre mærker, og synes at dette kunne være "smart"hvis toget skal køre op af et hjemme lavet bjerg.
Märklin laver også flex (i k-skinner) men der er langt større udvalg og generelt lavere pris hvis du kigger på 2-skinne systemer.
"risvej07" skrev:
kan jeg koble forskellige skinne systemmer sammen, f.eks piko + lima, lima + märklin.
Du kan formodentligt koble de fleste 2-skinne systemer sammen. 3-skinne? Findes der ikke kun Märklin?
"risvej07" skrev:
kan alle tog køre på alle skinner. ?
NEJ. Der er først og fremmest forskel på 3-skinne (märklin) og 2-skinne.Så kan der være problemer med hjulene mm. Men de fleste vogne fra de store producenter kan køre på de fleste skinner fra de store producenter.Vogne til 3-skinne kan køre på 2-skinne hvis de får hjulene skiftet da de ellers skaber kortslutning.
"risvej07" skrev:
kan man bare sættet digital til (evt digital- startsæt)og så er spore og tog (med dekoder) digitaliseret ?
Ja, stort set. Du skal ha en dekoder i lokomotivet og så en digital central (Intellibox, Central station, Ecos...), så er du kørende.
"risvej07" skrev:
kan jeg måske komme på besøg i en klub (østjylland) og stille alle mulige og umuligespørgsmål.. eller er klubberne helst fri for sådan "tåber"?
Mit indtryk er at de fleste klubber meget gerne vil hjælpe. Og hvis du har tænkt dig at deltage i klub-livet så besøg klubben FØR du køber noget. Det er sjovest det man har kan bruges i klubben.
"risvej07" skrev:
findes der kurser i modeltog--baner??

Ja, togcenter gentofte har forskellige kurser

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Først og fremmest skal du gøre op om du vil køre toskinnedrift (DC) eller treskinnedrift (AC). Og også om det skal være digitalt, der kræver en decoder inde i lokomotiverne.

Toskinnedrift (DC) er; Roco, Fleischmann, Lima, Piko. Strømmen til lokomotiverne går gennem skinnerne.

Treskinnedrift (AC) er Märklin.

Treskinnedrift foregår ved at der under lokomotiverne sidder en slæbesko der er med til at tage strøm fra midten af skinnen, hvor der er nogen "punkter" der går op.

Men alle de kendte fabrikanter, også vores egen hjemlige Heljan, Hobbytrade, Togmodelle og Epoke fremstiller også lokomotiver til Märklindrift, altså med slæbesko under.

Når snakken går på Märklin (der er praktisk taget kun dem der laver skinner til AC (vekselstrøm i dag), så er der dels C-skinnen, der kan holde til at blive skilt ad og samlet mange gange og dels K-skinnen, der ikke skal skilles ad for mange gange, men som så til gengæld har flexspor. Har selv valgt K-skinnen, da jeg er ved at bygge et fast anlæg op.

C-skinnen har har afløst den gamle Märklin M-skinne (dem med blik under).

Märklins skinnesystemer er meget driftssikre. Det var også en grund til at jeg valgte dette i sin tid.

Går snakken på toskinnedrift (DC), så er et hav af forskellige spor du kan vælge. Her er udvalget væsenligt større. Man binder sig ikke så meget, som om gør ved AC. Der fås alle mulige skinner, også noget for den virkelig kræsne. Og der fås masser af flexspor. Prisen er bestemt også rimelig, hvor Märklins spor er dyere i anskaffelse.

Du skal altså fra starten gøre op, hvad det er du vil. Og ud fra det du skriver, så tyder det på at det skal være Märklin.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Nåja, et par andre råd:

Inden du bruger pengene på brugt märklin så kør lige med det. Kør også med en ny maskine fra Roco. så kan du afgøre om det er det rigtige sted at spare.

Hvis du overvejer et fast anlæg ville jeg overveje meget kraftigt at køre 2-skinne (dvs: trix, roco, fleischmann) og ikke märklin. Udvalget er større i skinner. Hvis du ikke helt ved hvor tingene skal hen kan det være en fordel at købe nogle c-skinner (trix eller märklin) til at "lege" med. De fås også brugt. Så kan man hurtigt klaske forskellige sporplaner sammen og prøve tingene af. Når man så er klar til at fylde hele kælderen kan man overveje hvad slags skinner det så skal være.

Hvad er dit "forbillede"? Interesserer du dig for DSB? Er det en sidebane i hartzen? Det kan være vigtigt for dine valg.

Og så besøg en forhandler og få en lang snak! Det er altid godt.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"risvej07" skrev:
jeg er ved at kikke på noget brugt märklin,har aldrig før haft en bane. og har set at jeg kan købe flex-skinner i andre mærker, og synes at dette kunne være "smart"hvis toget skal køre op af et hjemme lavet bjerg.kan jeg koble forskellige skinne systemmer sammen, f.eks piko + lima, lima + märklin.kan alle tog køre på alle skinner. ? kan man bare sættet digital til (evt digital- startsæt)og så er spore og tog (med dekoder) digitaliseret ?kan jeg måske komme på besøg i en klub (østjylland) og stille alle mulige og umuligespørgsmål.. eller er klubberne helst fri for sådan "tåber"?findes der kurser i modeltog--baner??mvhpoul den nye togfører

Hej Poul

Er der en bestemt grund til, du vil køre Märklin?

Uden at starte [u]endnu[/u] en religionskrig, så er en af grundende til, at folk kører Märklin ofte, at man af den ene eller anden grund, har relationer til netop dette mærke - har noget i forvejen, som er arvet fra familien, nogle man kender kører også Märklin osv.

Märklin er det, man i daglig tale kalder for 3-skinnedrift, da deres spor har punkkontakter i midten af sporet, som lokomotivernes slæbesko trækker strøm igennem. Selve skinnerne er så forbundet sammen, så begge skinner har samme polaritet. Dette giver visse fordele, da man derfor eks. ikke skal tænke i kortslutning af forsyningen, når man eks. laver en vendesløjfe:

Billede

Dette skal man dog tænke over ved 2-skinnedrift, som reelt er alle andre fabrikater end Märklin, da "+" og "-" kortsluttes i sporskiftet, hvis ikke sporet afbrydes som vist her:

Billede

Herudover skal man også tænke på strømtilslutning af sporskifte, som du kan se på denne side:

Strømforsyning af sporskifter ved 2-skinnedrift: http://www.modelbaneteknik.dk/model/styr/str_spsk.htm

Så, hvad sporene angår, skal der laves lidt mere arbejde mht. isolering af sporene, når man snakker 2-skinnedrift.

Men fordelene er så helt klart også til stede:

Sporet koster ca. 1/3 af Märklin (da Märklin netop er dyrere at fremstille grundet midterkontakterne),

Sporet er klart pænere - det ser ud som det "rigtige". Märklins sporskifter er meget begrænset i varianter, hvilket nogle gange kan være ret irriterende, når man gerne vil have et bestemt sporforløb.

Sporet kan fås i forskellige højder (Coder), så man kan eftergøre virkeligheden med hovedspor og sidespor

Occam har skrevet en glimrende artikel omkring sporsystemer:

http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/

Jeg har selv tidligere kørt Märklin K-skinner (Flex-skinner) men skiftede til 2-skinne, da jeg blev irriteret over deres begrænsede varianter i sporskifter - jeg prøvede også at ombygge 2-skinnesporskifter til 3-skinnedrift, men blev aldrig tilfreds med resultatet.

Det kunne være en fordel, at købe et digitalt startsæt. De kan købes til fornuftige penge og du får nærmest selve digitaldelen med gratis på denne måde - Mulige sæt kunne være disse: http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=23&u...

Selvfølgelig er du mere end velkommen i de forskellige klubber rundt omkring - her har du netop mulighederne for at få et glimrende indblik i, hvordan hobbyen kan udvikles til noget spændende som man kan være mange om at glædes over - og der findes ikke dumme spørsmål! Laughing out loud

Jeg selv er medlem af klubben i Skanderborg: http://www.sdmjk.dk. Her ved jeg, du er meget velkommen til at kigge ned på en klubaften.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"risvej07" skrev:
jeg er ved at kikke på noget brugt märklin

Med mindre at du nærmest kan få det smidt i nakken, sytens jeg ganske seriøst at du skal overveje, hvad du vil.

Märklin = 3 skinne drift = skinner der koster _kassen_ i forhold til lignende skinner i til 2 skinne drift. Salgspriser på Märklin (3-leder) skinner ligger fra det dobbelte af eksempelvis PIKO (2-leder) skinner op opefter. Skinner er vel det man køber mest af?

Det næste er at mange af Märklins ældre konstruktioner er _yderst_ gammeldags. Eksempelvis My der stadigvæk produceres på de 40 år gamle støbeforme og er både grove i udformningen og ikke særligt godt detaljeret. Her når man laaangt længere med en Roco, eller en Heljan MY.

Det bringer os til næste punkt:

Som nybegynder i dag, bør du satste på noget af det gode flotte materiel der findes i dag, samt starte digitalt. Væk er den gamle transformator med en drejeknap der giver fart til alle lokomotiver på 1 gang. Nu taler vi digitalt, hvilket betyder flotte køreegenskaber, let betjening, kun de lokomotiver man har sat i drift kører osv.

Kig derfor på et digitalt begyndersæt. Jeg kan anbefale at du ser på Roco's startsæt, der i de fleste tilfælde giver omend rigtig god valuta for pengene. Flotte og stabile lokomotiver, en digitalkontroller der er let at betjene (med udførlig dansk brugsanvinsning!) og et skinnesystem man kan bygge videre på med nærmest de skinner man har lyst til at bruge.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

>>>Med mindre at du nærmest kan få det smidt i nakken, sytens jeg ganske seriøst at du skal overveje, hvad du vil.

Hvordan er driftsikkerheden på 2-skinne vs. 3 skinne idag?

Før i tiden er det mit indtryk at Märklin vandt over 2-skinne systemet, men hvordan er vikeligheden i dag...? Hvilke systemer kører alle de store professionelle anlæg på ...?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Før i tiden er det mit indtryk at Märklin vandt over 2-skinne systemet, men hvordan er vikeligheden i dag...? Hvilke systemer kører alle de store professionelle anlæg på ...?

"Vi" kører 2 skinne. Hamborg kører blandet 2 og 3 skinne. MBW Oberhausen kører 2 skinne, LOXX kører 2 skinne, Wiehe kører svjh 2 skinne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hvordan er driftsikkerheden på 2-skinne vs. 3 skinne idag? Før i tiden er det mit indtryk at Märklin vandt over 2-skinne systemet, men hvordan er vikeligheden i dag...? Hvilke systemer kører alle de store professionelle anlæg på ...?

Der er ikke den store forskel på driftsikkerheden på 2-leder &. 3 leder idag. Når der køres digitalt.

De kører på det der er gængs i området - i Tyskland for det meste Märklin, i resten af verden hovedsageligt toleder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
- i Tyskland for det meste Märklin, i resten af verden hovedsageligt toleder.

Interessant udsagn ... det gælder nok (i Danmark) for kommentatorer, klubber og deltagere i diskussionsfora .... men spørger man forhandlerne, så lever de også i Danmark primært af hobbyister med system Märklin!

Det galt forresten også min tidligere importforretning af Mehano, hvor jeg ubetinget solgte mest med slæbesko på ... og det uanset at Mehano havde udgangspunkt i 2-skinneverdenen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"pejft" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
- i Tyskland for det meste Märklin, i resten af verden hovedsageligt toleder.
Skægt udsagn ... det gælder nok (i Danmark) for kommentatorer, klubber og deltagere i diskussionsfora .... men spørger man forhandlerne, så lever de også i Danmark primært af hobbyister med system Märklin!Det galt forresten også min tidligere importforretning af Mehano, hvor jeg ubetinget solgte mest med slæbesko på ... og det uanset at Mehano havde udgangspunkt i 2-skinneverdenen.

Det er udstillingsanlæg der er tale om - ikke private!

- skal man dømme fra SVJMJK (usaglig bedømmelse) står der 60 : 40 i Märklinfavør! hos de private anlæg - og der er mange der er skiftet fra 2 leder til 3 leder - af klubbens medlemmer. Dette til trods er klubben konverteret fra 3 - til 2 leder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Der snakkes altid så meget om dyre Märklin skinner

Det er også rigtig, de er dyrere end alt det andet ......

Men hvis man f.eks. forudsætter en bane på 100 mtr. skinne & 40 sporskifter, så må det med Märklin blive omkring 16 - 18.000 kr. Det kan måske købes 6 - 9.000 dkr billigere i 2 skinnet

Men hvis man skal have den bane fyldt ud med noget på hjul / styring / huse / og alt det andet løse, så bliver bliver det mindst 100.000 dkr

Og så er besparelsen ikke over 10% !!

Så mon ikke det mere er / hva' ønsker jeg / hvordan skal min bane fungere / hva' kan jeg finde ud af / og hva' kendte man fra sin barndom

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Der snakkes altid så meget om dyre Märklin skinnerDet er også rigtig, de er dyrere end alt det andet ......
Prisen er som du påpeger ikke det der skal afgøre valg af system! I det lange løb koster det nok nogenlunde det samme.
Citat:
Så mon ikke det mere er / hva' ønsker jeg / hvordan skal min bane fungere / hva' kan jeg finde ud af / og hva' kendte man fra sin barndom

Du glemte den vigtigste - hvad kører mine modeltogvenner med!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Denne tråd startede meget informativt, men jeg synes at det begynder på noget vi har set før.....

Hvad der er bedst? Skal jeg bestemt ikke svare på, men man må ud fra de indhentede oplysninger træffe sit valg.

Ang. hvad forhandlerne leveraf/ sælger mest af, så kommer jeg uvilkårligt til at tænke på eet herligt udsagn fra Niels Hausgaard ( efter bedste erindring):

"Hvis de fleste er de klogeste, sikke kloge vi kunne blive hvis bare vi var mange nok"

Unægtelig stof til eftertanke i et demokratisk samfund.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Der er fordele og ulemper ved begge sytemer og i den sidste ende går det nok nogenlunde lige op.

Gør dig tanker om:

-Er der er noget bestemt tog du vil køre med, tidsalder og nationalitet?

-Har du venner og bekendte der roder med modeltog og hvad kører de med?

-Besøg er større vel-assorteret forhandler og få dig en snak samt prøv dels at se materielet med egne øjne, og måske køre med det.

- Besøg en elelr flere klubber

- Hvis du har mulighed for det, så ta´ på udstilling.

Udvalget er stort uanset om du vælger 2 eller 3 skinne.

Der er ikke noget system der er hverken mere rigtigt eller forkert end det andet.

Men uanset hvd du vælger, så vælg digitalt fra starten Laughing out loud

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jeg tror der er nogle objektive ting vi kan blive enige om:

1: Udvalget af spormateriel er større i 2-skinne

2: Prisen på spormateriel er billigere i 2-skinne

3: Udvalget af trækkraft et større i 2-skinne

4: Driftsikkerheden er den samme hvadenten du kører 2- eller 3-skinne

5: Kablingen er næsten den samme til 2- og 3-skinne pånær

6: Vendesløjfer kræver særlig elektronik i 2-skinne

7: Tilbagemelding med sporbesatmelding koster ca det halve i 3-skinne

8: Digitalsystemer og dekodere er det samme i 2- og 3-skinne (altså mht udvalg og pris)

Andre?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Prøv evt at stille et regnestykke op hvor du forestiller dig lad os sige

10 m spor (ikke så afgørende om det er flex eller andet)

7 sporskifter

dekoder til sporskifter

drev til sporskifter

2 lokomotiver du ønsker dig

5 vogne

Regn sammen for hhv 2- og 3-leder så har du også en indikation om prisforskellen.

Sådan har jeg tidligere gjort.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Jeg tror der er nogle objektive ting vi kan blive enige om:1: Udvalget af spormateriel er større i 2-skinne2: Prisen på spormateriel er billigere i 2-skinne3: Udvalget af trækkraft et større i 2-skinne4: Driftsikkerheden er den samme hvadenten du kører 2- eller 3-skinne5: Kablingen er næsten den samme til 2- og 3-skinne pånær6: Vendesløjfer kræver særlig elektronik i 2-skinne7: Tilbagemelding med sporbesatmelding koster ca det halve i 3-skinne8: Digitalsystemer og dekodere er det samme i 2- og 3-skinne (altså mht udvalg og pris)Andre?

Nogle toge + vogne fåes vel kun til 3-skinne systemet? Jeg tænker f.eks. på min Goliat kran og mit gule hjælpetog ...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ja, jo, uden tvivl! Det var mere en betragtning fra 10 km's højde og der må man vel sige at der er flere modeller i 2-skinne?

Der er naturligvis sjældne eller unikke ting som kun fås i 2- eller 3-skinne, så hvis man brænder for noget bestemt her skal det jo være med i overvejelserne.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Vogbebe vil normalt kunne bruges på beggesystemer efter passende hjulskift - og de fleste lokomotiver laves ligeledes til begge systemer.

Det kan næppe være det helt store problem med det rullende materiel.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Jeg mener nu heller ikke der er det vilde forskel i udbuddet af rullende materiel, hvis bare man skifter hjul hvor der skal skiftes hjul.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
Jeg mener nu heller ikke der er det vilde forskel i udbuddet af rullende materiel, hvis bare man skifter hjul hvor der skal skiftes hjul.

Det siges dog at der er den begrænsning ved 3 leder, at Heljan's danske lokomotiver kører dårligt på K skinner. j.fr tv udsendelser fra Viborg & Bjerringbro hvor der begge steder var problemer med en Heljan MO i sporskifter (Roco slæbesko plejer at klare problemet)

Se: Udsendelse fra Viborg Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Ja det er rigtigt, men min betragtning var meget generel - ved også godt, at der kan findes specialvogne hvor det næppe er muligt at skifte system - f. eks. kunne Märklins store digitale kørekran måske være et eksempel.

Men for det allllllllller meste materiel gælder betragtningen.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Ang. hvad forhandlerne lever af/ sælger mest af, så kommer jeg uvilkårligt til at tænke på eet herligt udsagn fra Niels Hausgaard ( efter bedste erindring): "Hvis de fleste er de klogeste, sikke kloge vi kunne blive hvis bare vi var mange nok"

Tænk hvis det er rigtig, så er AC folket de klogeste jævnfør en DK hjemmeside, der med afstemning er kommet til, at mere end 50% af de, der "leger med tog", leger med Märklin HO,

Måske kunne man også komme til betragtningen at med alt det skriveri og rykker o.s.v. at det er agurketid ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

hejsa!

Ja det kan man fundere rigtig meget over.

Jeg ihukommer forresten også fortsættelsen:

"eller også er de bare de fleste"

Jo da - virkelig stof til eftertanke - ikke alene i MJ- verdenen, men også set med de helt store briller.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Nogle toge + vogne fåes vel kun til 3-skinne systemet? Jeg tænker f.eks. på min Goliat kran og mit gule hjælpetog ...

Din kran kan ike være særligt besværlig at lave om til 2 skinne. Dit gule hjælpetog er mere "besværligt" da lokomotivet er en gammel (og forkert) konstuktion.

Stil den til side og nyd alle de andre flotte tog du kan få (nej Märklins T-maskine kommer ikek i Trix og dermed 2-skinne udgave).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Prøv evt at stille et regnestykke op hvor du forestiller dig lad os sige 10 m spor (ikke så afgørende om det er flex eller andet)7 sporskifterdekoder til sporskifterdrev til sporskifter2 lokomotiver du ønsker dig5 vogneRegn sammen for hhv 2- og 3-leder så har du også en indikation om prisforskellen.

10 m spor 2-leder billigst, 7 sporskifter, dekoder & drev ca. samme pris, 2 lokomotiver (digitale) samme pris, 5 vogne samme pris. Dvs. i dit eksempel er Märklin ca. 250,- dyrere.

I Danmark har Märklin den store fordel, at der er forhandlere i stort set enhver flække, fordi den danske grossist AAGE MOTTLAU A/S er almindelig legetøjsgrossist. Der bla. leverer til butikker der er tilknyttet Legekæden & Bog & Idé med legetøjsafdeling. Derfor kan sådanne butikker skaffe alt i Märklin.

Der er jo også den fordel at Aldi & Dansk Supermarked gennem et par år har solgt billige startsæt + enkelte steder skinnesæt.

Jævnstrømsmærkerne lider under en form for eksklusivitet - de kan stort set kun købes hos en modeltogsforhandler.

Desuden kan man jo altid få et godt tilbud på Märklinskinner (højere avancer ? - større rabat), medens det kniber når det drejer sig om jævnstrøm (normalt højest 10%).

Og så er C - skinner pludselig ikke dyrere end tilsvarende jævnstrømskinner (Roco Geoline).

På trods af ovenstående kører jeg jævnstrøm af en grund: FLOTTERE! og så må jeg leve med at det kan tage en rum tid (+porto) før jeg får den stump jeg lige mangler.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"F.Ormstrup" skrev:
10 m spor 2-leder billigst, 7 sporskifter, dekoder & drev ca. samme pris, 2 lokomotiver (digitale) samme pris, 5 vogne samme pris. Dvs. i dit eksempel er Märklin ca. 250,- dyrere.
Ok, ja jeg skal ikke gå i detaljer med udregningen, men jeg snuppede da lige listepriserne på märklin 24612 med drev 74490. Det gav 248 ialt for et motoriseret sporskifte.Tilsvarende for et Pico med en servo gav mig 94 for sporskiftet plus ca 50 for en servo (det kan nok gøres billigere) ialt 144 kr - altså ca 100 kr billigere.Men ja, c-skinner kan sikkert skaffes billigere.
"F.Ormstrup" skrev:
I Danmark har Märklin den store fordel, at der er forhandlere i stort set enhver flække, fordi den danske grossist AAGE MOTTLAU A/S er almindelig legetøjsgrossist. Der bla. leverer til butikker der er tilknyttet Legekæden & Bog & Idé med legetøjsafdeling. Derfor kan sådanne butikker skaffe alt i Märklin. Der er jo også den fordel at Aldi & Dansk Supermarked gennem et par år har solgt billige startsæt + enkelte steder skinnesæt. Jævnstrømsmærkerne lider under en form for eksklusivitet - de kan stort set kun købes hos en modeltogsforhandler.Desuden kan man jo altid få et godt tilbud på Märklinskinner (højere avancer ? - større rabat), medens det kniber når det drejer sig om jævnstrøm (normalt højest 10%).Og så er C - skinner pludselig ikke dyrere end tilsvarende jævnstrømskinner (Roco Geoline).På trods af ovenstående kører jeg jævnstrøm af en grund: FLOTTERE! og så må jeg leve med at det kan tage en rum tid (+porto) før jeg får den stump jeg lige mangler.

Ja ok, hvis man bor nær en forhandler som er god til Märklin så er det jo også et godt argument.

Det med Aldi og startsættene - ja det ville nok ikke være udslagsgivende for mig. Jeg er nok lidt afhængig af følelsen af at besøge en modeltogsforretning Laughing out loud

Om det er flottere? Ja grundet det større udvalg i skinner vil jeg mene at man har flere frihedsgrader med 2-skinne. Nåja så er der jo punktkontakterne, men ser man dem når musikken spiller?

EDIT: tog også lige meter-prisen på piko kontra M

Märklin C: 148 kr/m Piko A: 30 kr/m

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

EDIT: tog også lige meter-prisen på piko kontra M

Märklin C: 148 kr/m Piko A: 30 kr/m[/quote]

Jeg tror lige at vi glemmer at regne prisen på ballast med - gør vi ikke...? Cool

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
EDIT: tog også lige meter-prisen på piko kontra MMärklin C: 148 kr/m Piko A: 30 kr/m
Jeg tror lige at vi glemmer at regne prisen på ballast med - gør vi ikke...? 8)[/quote]

Det er derfor man sammenligner K flexskinner med PIKO flexskinner.

PIKO - 94 cm til 29 kr

http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=225_253&products_i...

Märklin - 90 cm til 88 kr http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=220_234_236&produc...

Altså 3x prisen. Får man 20 % rabat på Märklin skinnen er den stadig meget dyr.

Eller hvad med sporskifte?

PIKO langt sporskifte 84 kr

http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=225_253&products_i...

Tilsvarende Märklin 159 kr

http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=220_234_236&produc...

Næsten dobbelt pris.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
EDIT: tog også lige meter-prisen på piko kontra MMärklin C: 148 kr/m Piko A: 30 kr/m
Jeg tror lige at vi glemmer at regne prisen på ballast med - gør vi ikke...? Cool
Det er derfor man sammenligner K flexskinner med PIKO flexskinner.PIKO - 94 cm til 29 krhttp://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=225_253&products_id=4971Märklin - 90 cm til 88 kr http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=220_234_236&products_id=1505Altså 3x prisen. Får man 20 % rabat på Märklin skinnen er den stadig meget dyr.Eller hvad med sporskifte?PIKO langt sporskifte 84 krhttp://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=225_253&products_id=88Tilsvarende Märklin 159 krhttp://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=220_234_236&products_id=1584Næsten dobbelt pris.Klaus[/quote]

Føj - det er sgu dyrt... Crying

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

jeg vil da mene at livet er for kort til at bruge det på en for dyr hobby,som du kan se er 2-skinne systemet jo langt billigere ,men der følger jo også en masse gratis glæder med dette system ,afhænging af mærke så skal du rense hjul på loks for hver 5-20 drifttimer,rense vogne i konstant drift,selvom det påstås af især 2-skinne kørere at det er ligeså drift stabilt som 3-skinne,mærkeligt jeg har aldrig renset hjul på mine loks,så er der sporskifterne som der skal tages stilling til hvordan de skal takcles,polarisering eller ikke polarisering,vendesløjfe moduler ved drejeskiver og sløjfer ,alt sammen en masse mener ,for nogen lykken for andre noget ubrugeligt bras,mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Alle de problemer du nævner, skyldes primært DC forsyningen. Når du kører 2 skinne digalt, minimeres disse problemer til AC niveau, da det digitale signal er et AC (vekselstrøm) signal. Altså et dårligt argument nu til dags, hvor de fleste i praksis vil køre digitalt

Til gengæld efterlader dette forum mig da med det indtryk, at hovedparten af problemerne der diskuteres, er treskinne relateret - eller rettere Märklin relateret. Og det er ofte problemer jeg aldrig har mødt med 2 skinnedrift.

Men det er måske bare fordi Märklin-brugerne her de er de fleste......

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

det vil altså sige at hjul og skinne rensning hører definitivt fortiden til ,bare man kører digitalt,jeg hører noget andet herinde ,mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Støv og andet snavs er altid en kilde til kontaktproblemer - uanset om det er 2 eller 3 skinne. Jvf. tidligere indlæg af bl. a. Moppe og erfaringer fra en "mindre" modeljernbane i Hdsten.

Men forskellen mellem AC og DC i analog drift er udlignet imed digitaldrift.

Gert

NB: som barn sagde mine forældre altid: "lad være med at slæbe skoene" . Da man skal gøre som forældrene siger, har jeg undladt slæbesko...

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Men man kommer vel ikke uden om at der rent elektronikmæssigt er mere arbejde forbundet ved DC end AC. Vendesløjer (det er der så diverse løsninger på), drejeskiveproblematik, polarisering af sporskifter, kryds og englændere, da noget materiel måske så ellers kan miste lyden eller gå i stå i kritiske punkter osv.

Og så kan jeg forstå det er mere enkelt at have at gøre med tilbagemeldere i AC end DC?

Mht. skidt og snavs så er både AC og DC sårbare over for det.

Men AC-skinner kan klare sig lang tid uden rengøring. Bare spørg fx Peter da han havde hans anlæg Wink Men man kommer nok ikke uden om at på det felt, da er C-skinnen overlegen over for K-skinnen. K-skinnen skal desuden have fødeledninger, det er faktisk ikke nødvendigt med C-skinner.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

den der mindre bane du refererer til renser deres hjul på deres lok afhængig af model ,efter 5 og 20 drifttimer,jeg har øvrigt været der en 7-8 gange og ja kært barn har mange navne og her tænker jeg på driftstabilitet hvis nogen skulle være i tvivl,mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Ja hvert skinnesystem har sine svage og stærke punkter.

Treskinnesystemet har jeg da oplevet med masser af problemer med kortslutninger med slæbeskoen i sporskifter og kryds - også med andet materiel end heljans. Strømoptaget er måske generelt en anelse bedre end med to skinne.

Hvad med de forskellige Motorolasystemer - mobilstationer der så ikke lige kan dette eller hint. Mange problemer.

Man hænger sig så meget den forbandede vendesløjfe som er så sjælden. Og den er endda rimelig let at løse. Sporbesatmeldere klares da også på mange måder med 2 skinnedrift.

Elektronik kan på simpel vis løse meget af det.

Jeg synes at Lars's indlæg var for simpelt og unyanceret.

Jeg er beskyldt i dette forum for at være Marklin hader - eller noget i den retning. Det er jeg bestemt ikke, er medlem af en MJ klub der kører kombineret 2 og 3 skinne, og lader enhver gøre sit eget valg. Jeg forsøger at lave en nøgtern betragtning. Men måske forstår man ikke lige en lidt spøjs vending i ny og næ.

Fordommene gider jeg til gengæld ikke.

Slut herfra.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Men man kommer vel ikke uden om at der rent elektronikmæssigt er mere arbejde forbundet ved DC end AC. Vendesløjer (det er der så diverse løsninger på), drejeskiveproblematik, polarisering af sporskifter, kryds og englændere, da noget materiel måske så ellers kan miste lyden eller gå i stå i kritiske punkter osv.
Nu er det ikke AC kontra DC men snarere 2-skinne kontra 3-skinne.Jo, C-skinner kræver ikke separat strømforsyning til sporskift og englændere - det gør mange 2-skinne producenters.
"Skovsøekspressen" skrev:
Og så kan jeg forstå det er mere enkelt at have at gøre med tilbagemeldere i AC end DC?
Nej, egentligt ikke. Det er bare dobbelt så dyrt i 2-skinne.
"Skovsøekspressen" skrev:
Mht. skidt og snavs så er både AC og DC sårbare over for det. Men AC-skinner kan klare sig lang tid uden rengøring. Bare spørg fx Peter da han havde hans anlæg Wink Men man kommer nok ikke uden om at på det felt, da er C-skinnen overlegen over for K-skinnen. K-skinnen skal desuden have fødeledninger, det er faktisk ikke nødvendigt med C-skinner.

Men hvorfor kan "AC" skinner klare sig længere tid uden rengøring? Det er vel kun eet kontakt punkt (slæbeskoen) som er forskellen mellem 2- og 3-skinne? Er skinnerne lavet af noget andet materiale? Jeg forstår det ikke helt.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Men man kommer vel ikke uden om at der rent elektronikmæssigt er mere arbejde forbundet ved DC end AC. Vendesløjer (det er der så diverse løsninger på), drejeskiveproblematik, polarisering af sporskifter, kryds og englændere, da noget materiel måske så ellers kan miste lyden eller gå i stå i kritiske punkter osv.
Nej, man lever blot med at have isolerede hjertestykker. Det går altså ret fint rigtigt mange steder. Ja, ved vendesløjfer har man brug for et modul og ved drejeskiver.
"Skovsøekspressen" skrev:
Og så kan jeg forstå det er mere enkelt at have at gøre med tilbagemeldere i AC end DC?

Der er meget lidt i forskel.

Den forskel der så er, betyder ikke at man forringer strømoptaget, som man gør ved "det lette 3 skinne tilbagemelder". Her reducerer man strømoptaget til halvdelen af hjulene og så er man ringere stillet strømoptagningsmæssigt end ved 2 skinne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
den der mindre bane du refererer til renser deres hjul på deres lok afhængig af model ,efter 5 og 20 drifttimer

Jeps, fordi hjulene i den ene side snavses til på grund af materialevandring. En effekt man har, når man kører analogt og altid samme vej......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Jo, C-skinner kræver ikke separat strømforsyning til sporskift og englændere - det gør mange 2-skinne producenters.
Næh, de fleste laver med isolerede hjertestykker.
"frede2300" skrev:
Nej, egentligt ikke. Det er bare dobbelt så dyrt i 2-skinne.

Hvad er det?

Enten køber du nogle meget billige S88 moduler, ellers har du ikke set hvor lidt der skal til ved hver sporbesatmelder for at kunne bruge dem til 2 skinne også (vel at mærke uden at forringe strømoptaget som man gør når man bruger den billige udgave ved 3-skinne drift).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"moppe" skrev:
"frede2300" skrev:
Jo, C-skinner kræver ikke separat strømforsyning til sporskift og englændere - det gør mange 2-skinne producenters.
Næh, de fleste laver med isolerede hjertestykker.
"frede2300" skrev:
Nej, egentligt ikke. Det er bare dobbelt så dyrt i 2-skinne.
Hvad er det?Enten køber du nogle meget billige S88 moduler, ellers har du ikke set hvor lidt der skal til ved hver sporbesatmelder for at kunne bruge dem til 2 skinne også (vel at mærke uden at forringe strømoptaget som man gør når man bruger den billige udgave ved 3-skinne drift).Klaus

Pas. Jeg er ikke en haj til elektronik så jeg er prisgivet hvad jeg kan læse mig frem til på nettet man skal bruge.

Så S88 til 2-skinne - hvordan gøres det billigst muligt?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Så S88 til 2-skinne - hvordan gøres det billigst muligt?

Ved hver sporbesatmelder skal der bruges en diodebro, en modstand og en optokobler. Så kan man koble direkte på S88 modulet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hvis man kører med 3 skinne og tilbagemeldings modulerog ikke gør brug af diode tricket så er strømoptaget på niveau med 2 skinne ,men mange 3 skinne gør brug af det og næppe uden grund ,og så er man igen foran for så får ca man,50 % bedre stel ,der findes også færdig købte moduler ,lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
hvis man kører med 3 skinne og tilbagemeldings modulerog ikke gør brug af diode tricket så er strømoptaget på niveau med 2 skinne

Nej, lavere, da slæbeskoen kun har 2 kontaktpunkter og kortvarigt kun 1 (sporskiftere).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

vås en slæbe sko er langt mere kontakt sikker en et hjul ,det kommer jo tydeligt frem når jeg laver lys i mine vogne det er aldrig slæbeskoen der er gal med men stellen , men så forbinder man jo bare et par aksler til til stel der er jo rigeligt at tage af som 3 skinne kører,speciel når man kører uden tilbagemelding,mine nye roco br 52 nr.68269 har 14 stelpunkter i ac ,det dur.min heljan e-maskine har kun 5 i en side og derfor går den i stå i kørertrin 1 i skifterne men det er jo også i princippet en dc-maskine og derfor har jeg lavet ekstra stel på de 2 bageste tender aksler igen udskiftet til ac,hjul ,se så kører det hver gang.

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hr. Frikkes PS med forældrene og slæbeskoene - det er ægte nordjysk humor / Nu håber jeg at Du er blevet nordjyde

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

jeg føler mig rimeligt integreret.

Tak for kommentaren.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Nej, man lever blot med at have isolerede hjertestykker. Det går altså ret fint rigtigt mange steder. Ja, ved vendesløjfer har man brug for et modul og ved drejeskiver.

Ja med Pico, Fleichmann Profi, Roco Geoline, Trix C-skinner o.s.v. Hvorfor skal man bruge et modul ved drejeskiver - det kan jo klares på simpel mekanisk vis jfr. Peco drejeskiver.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.