Læste hertil på morgen på dr's tekst-tv (s. 113), at der i folketinget er flertal for at bevilge de ca. 10 mia. kr., som det vil koste at anlægge den længe ønskede dobbelt-sporede strækning København Ringsted via Køge, for derved at øge kapaciteten. Den endelige vedtagelse forventes til efteråret. Læs mere: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/07/17/224323.htm
Personligt synes jeg at dette er på høje tid, da behovet for denne strækning mig bekendt har været de sidste 15 - 20 år. Og i løbet af denne periode har den vistnok været anbefalet i alle de tre undersøgelser man har lavet om denne vs. det 5. spor.
Nu mangler vi på Sjælland så "bare" en forøgelse af kapaciteten over Storstrømmen, og en udvidelse mod Kalundborg.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Cargoman
Indlæg: 487
Angående sporkapaciteten over Storstrømmen har vi allerede snakket lidt om løsningerne her
http://www.sporskiftet.dk/node/2732
Jeg mener også at have hørt et eller andet sted, at Lejre - Vipprød vil blive udbygget til dobbeltspor.
Moderne tog på danske skinner
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Banen skal føres via køge
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Cargoman
Indlæg: 487
Så er det vedtaget. Der skal bygges ny bane mellem København og Ringsted via Køge. Samtidig bliver Lejre - Vipperød og Vojens - Vamdrup udbygget til dobbeltspor. Ydermere blver der skudt 200 millioner kr. i projekter relateret til godstrafikken. Alt ialt er det et kæmpe skridt i den rigtige retning.
Moderne tog på danske skinner
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Det er bare så super
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
mr-data
Indlæg: 805
Det var også på tide at de fik vedtaget de planer. Navnlig forbindelsen Kbh. - Ringsted har været nødvendig siden forbindelsen over storebælt blev åbnet.
Ang. dobbeltsporet Vojens - Vamdrup (som vist også har været nødvendigt længe), er det ikke her at der i en årerække har været køretråd til et hjulspor? Dvs. strækningen var enkeltsporet, men elektrificeringen var udført til dobbeltspor.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.