Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Baneudvidelsen København - Ringsted via Køge

Læste hertil på morgen på dr's tekst-tv (s. 113), at der i folketinget er flertal for at bevilge de ca. 10 mia. kr., som det vil koste at anlægge den længe ønskede dobbelt-sporede strækning København Ringsted via Køge, for derved at øge kapaciteten. Den endelige vedtagelse forventes til efteråret. Læs mere: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/07/17/224323.htm

Personligt synes jeg at dette er på høje tid, da behovet for denne strækning mig bekendt har været de sidste 15 - 20 år. Og i løbet af denne periode har den vistnok været anbefalet i alle de tre undersøgelser man har lavet om denne vs. det 5. spor.

Nu mangler vi på Sjælland så "bare" en forøgelse af kapaciteten over Storstrømmen, og en udvidelse mod Kalundborg.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Læste hertil på morgen på dr's tekst-tv (s. 113), at der i folketinget er flertal for at bevilge de ca. 10 mia. kr., som det vil koste at anlægge den længe ønskede dobbelt-sporede strækning København Ringsted via Køge, for derved at øge kapaciteten. Den endelige vedtagelse forventes til efteråret. Læs mere: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/07/17/224323.htmPersonligt synes jeg at dette er på høje tid, da behovet for denne strækning mig bekendt har været de sidste 15 - 20 år. Og i løbet af denne periode har den vistnok været anbefalet i alle de tre undersøgelser man har lavet om denne vs. det 5. spor.
Jeg kunne ikke være mere enig.Planerne har været klar i mindst 10 år, men den politiske vilje har ikke været der før nu. Sidste gang man var klar til en vedtagelse blev beslutningen udskudt i yderligere 3 år.I øvrigt har jeg altid har svært ved at se, hvordan 5. sporsløsnigen skulle kunne levere den samme kapacitet som nybygningsløsnigen eller den tidligere kombimodel (den løsning som grenede fra i Høje Taastrup)
"mr-data" skrev:
Nu mangler vi på Sjælland så "bare" en forøgelse af kapaciteten over Storstrømmen, og en udvidelse mod Kalundborg.

Angående sporkapaciteten over Storstrømmen har vi allerede snakket lidt om løsningerne her Arrow http://www.sporskiftet.dk/node/2732

Jeg mener også at have hørt et eller andet sted, at Lejre - Vipprød vil blive udbygget til dobbeltspor.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Banen skal føres via køge Smile

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Så er det vedtaget. Der skal bygges ny bane mellem København og Ringsted via Køge. Samtidig bliver Lejre - Vipperød og Vojens - Vamdrup udbygget til dobbeltspor. Ydermere blver der skudt 200 millioner kr. i projekter relateret til godstrafikken. Alt ialt er det et kæmpe skridt i den rigtige retning.

Arrow http://ing.dk/artikel/103468-saa-er-prestige-jernbanen-vedtaget

Arrow http://ing.dk/artikel/103475-nyt-jernbaneforlig-skyder-200-millioner-i-g...

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Det er bare så super Cool

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Det var også på tide at de fik vedtaget de planer. Navnlig forbindelsen Kbh. - Ringsted har været nødvendig siden forbindelsen over storebælt blev åbnet.

Ang. dobbeltsporet Vojens - Vamdrup (som vist også har været nødvendigt længe), er det ikke her at der i en årerække har været køretråd til et hjulspor? Dvs. strækningen var enkeltsporet, men elektrificeringen var udført til dobbeltspor.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.