Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Bøvl med krydsskiftere.

Hej.

Har lavet en del af min bane færdig og prøvekørt denne del der er færdig. Dog ude der er strøm til alle almindelige skiftespor, samt de 3 krydsskiftere jeg har på denne del der er færdig. Disse 3 krydsskiftere er ej heller strømforbundet endnu.

Nu til selve problemet. Når mit MY eller MR/MD krydser de 3 krydsskiftere går de i stå ved disse 3, men kommer igang igen i løbet af et splitsekund. D2 er af mærket Roco, og det tredie er af mærket Minitrix.

Alle 3 driller. Sommetider mere end andre tider.??

Kan det være fordi der ikke er sat strøm til disse skiftetre endnu, eller.??

Med håb om nogle svar der kan hjælpe mig videre.

Mvh

gnilre2

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

For at sikre, at vi taler om de samme sporskifter og kryds, kan du så ikke lige fortælle os katalognumrene på sporene?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"boholm" skrev:
For at sikre, at vi taler om de samme sporskifter og kryds, kan du så ikke lige fortælle os katalognumrene på sporene?

Prøver.

Minitrix krydsskiftespor har nummer 4980. Ældre model.

De 2 Roco kan jeg ikke umiddelbart aflæse nummeret på. Men det er også ældre typer med sporskifterelæ 1 stk. på hver side af sporskifteret.

Har lige erfaret Ebay har et stykke magen til mine.

Ebay auktionsnummer 370460053302

Håber det kan være til ydeligere hjælp.

Mvh

gnilre2

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Hej.:

Det ærgrer mig lidt at ingen har et godt eller flere gode bud på hvorfor mine krydsskiftere driller mig.

Som beskrevet i tidligere indlæg, 2 Roco og 1 Minitrix krydsskifte.

Starter man sine tog op på banen, som den indtil nu er lavet, er det stensikkert togene mister forbindelsen et eller andet sted på krydsskifteren et split sekund, for derefter bare at køre videre som om intet er hændt.

Jo længere tid toget så kører på banen, efter ca 10 min., ja, så begynder togene kun engang imellem at gå i stå på krydsskifteren, og sågar tit kan køre flere omgange inden det lige pludselig igen standser et splitsekund på et af krydsskifterne.Ikke nødvendigvis det samme.??

Skal man virkelig siger farvel og investere i nye, eller.??

Med håb om nogle input til evt. løsning på ovenstående problem.

M.v.h.

gnilre2

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Prøv at lade et lokomotiv uden gummiringe på hjulet køre igennem.

Og hvis du har et måleinstrument, så prøv og se, om toget kortslutter, eller om det mister forbindelsen. Du kan også måle, om alle tunger og flader, der er af metal i krydset, faktisk har forbindelse til de tilsluttede skinner.

Hvorfor det kører videre bagefter, er højst sandsynligt, at togets inerti "skubber" toget hen over punktet, hvor det går galt.

Som du forhåbentlig kan regne ud nu, er der ikke en entydigt svar.

Og en detalje til: Togene skal også køres varme.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Og en detalje til: Togene skal også køres varme.[/quote]

Hej.

Hvad er det for noget sludder med at køre tog varme. De skal virke straks man kobler spænding på!.

Til gnilre2.

Der sidder sikkert flere her på forum som gerne vil hjælpe hjemme hos dig selv. Men når du i din profil ikke oplyser evt. postnr. eller by er det svært at komme dig til hjælp.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"PTMadsen" skrev:
"BoHolm" skrev:
Og en detalje til: Togene skal også køres varme.
Hej. Hvad er det for noget sludder med at køre tog varme. De skal virke straks man kobler spænding på!.

Det gør de da så sandelig også. Men de kører alligevel lidt hurtigere og jævnere, når de har kørt et stykke tid.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej. Hvad er det for noget sludder med at køre tog varme. De skal virke straks man kobler spænding på!.Til gnilre2. Der sidder sikkert flere her på forum som gerne vil hjælpe hjemme hos dig selv. Men når du i din profil ikke oplyser evt. postnr. eller by er det svært at komme dig til hjælp.Venlig hilsen!Peter Madsen

Hej Peter det er lidt lige som med en Knallert, i 70'erne vi skulle altid køre Puch knallerten forsigtigt til så kørte den bedre og lidt hurtigere!!

Det samme er det med vores Modeltog ,både i Z N TT H0 0 1 Wink

Hilsen

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"boholm" skrev:
Prøv at lade et lokomotiv uden gummiringe på hjulet køre igennem.Og hvis du har et måleinstrument, så prøv og se, om toget kortslutter, eller om det mister forbindelsen. Du kan også måle, om alle tunger og flader, der er af metal i krydset, faktisk har forbindelse til de tilsluttede skinner.Hvorfor det kører videre bagefter, er højst sandsynligt, at togets inerti "skubber" toget hen over punktet, hvor det går galt.Som du forhåbentlig kan regne ud nu, er der ikke en entydigt svar. Og en detalje til: Togene skal også køres varme.

Hej Bo.:

Det måleinstrument du hentyder til, hvad er det lige for en. Hvordan ser jeg om toget kortslutter.?

Kan godt forstå at hvis jeg havde sådan en alm. måleinstrument som alle elektrikere render rundt med i lommen, ja så skulle jeg vel nok kunne finde ud af at måle om der er strøm i alle metaldele, eller ej.?

Har set man kan købe sådan et måleinstrument, vist nok minitrix, grøn man sætter ned på skinnerne, som så giver et eller andet udslag. Er det sådan en du mener.?

Det der med toget kører videre med det samme, tror jeg er det samme som du mener. Den bliver i farten skubbet hen til hvor der er strøm igen.

Og.:

Jeg må nok sige at det er lige som om togene kører bedre jo længere tid de kører.

Om det er meningen eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men det er som om det passer.

Nb.:

Har lige talt med en pr. telf. i aften som hjalp mig lidt med Intellibox´en vedr. programmering af nye adresser i togene. Han mener det tit er bøvl med de elektriske krydsskiftere. Det er ikke første gang han hører om dette fænomen.!!!

Tak for dit svar Bo.

Mvh

gnilre2

Nb.:

Og det der med at være anonym.!!

Nej. Jeg bor i Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"boholm" skrev:
Prøv at lade et lokomotiv uden gummiringe på hjulet køre igennem.Og hvis du har et måleinstrument, så prøv og se, om toget kortslutter, eller om det mister forbindelsen. Du kan også måle, om alle tunger og flader, der er af metal i krydset, faktisk har forbindelse til de tilsluttede skinner.Hvorfor det kører videre bagefter, er højst sandsynligt, at togets inerti "skubber" toget hen over punktet, hvor det går galt.Som du forhåbentlig kan regne ud nu, er der ikke en entydigt svar. Og en detalje til: Togene skal også køres varme.

Har et lille Minitrix ranger lokomotiv, helt ny, uden gummiringe.

Det kan også hakke i krydsskifterne.??

Men den er jo så kort, så den når måske ikke altid at "hoppe over".??

Hej.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Og en detalje til: Togene skal også køres varme.
Hej. Hvad er det for noget sludder med at køre tog varme. De skal virke straks man kobler spænding på!.Til gnilre2. Der sidder sikkert flere her på forum som gerne vil hjælpe hjemme hos dig selv. Men når du i din profil ikke oplyser evt. postnr. eller by er det svært at komme dig til hjælp.Venlig hilsen!Peter Madsen[/quote]

Hej Peter.:

Ja. Det der med togene der skal køres varme.!!

Det er nu ligesom om de kører bedre når de er varme.!!

Nej.

Jeg har ingen ønsker om at være anonym.

Har prøvet et par gange og finde ud af hvordan jeg får tilføjet div. dataer om mig selv.

Men det er ikke lykkedes for mig endnu.

Derfor.

Mbh

gnilre2

Erling Forslund

6760 Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"gnilre2" skrev:
Har et lille Minitrix ranger lokomotiv, helt ny, uden gummiringe.Det kan også hakke i krydsskifterne.??Men den er jo så kort, så den når måske ikke altid at "hoppe over".??Hej.

Det er et problem, der er set før. Derfor er et måleinstrument mange gange et godt redskab at have, når man skal finde ud af, hvor det går galt. Det kan være, at ikke alle skinne-dele har kontakt til strøm - så at sige. Altså et skinnestykke ikke har ordentlig kontakt til de andre skinne med strøm i.

Men ja, det med, at korte lokomotiver er svære at få igennem visse krydsspor, er et kendt problem. Og SVJV er der ingen patentløsninger - ud over at bruge et andet krydsspor - eller et andet lokomotiv Wink

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
Hej Peter det er lidt lige som med en Knallert, i 70'erne vi skulle altid køre Puch knallerten forsigtigt til så kørte den bedre og lidt hurtigere!!Det samme er det med vores Modeltog ,både i Z N TT H0 0 1 Wink HilsenJimmy

Hej.

Min var nu en Express, det var lige før Puch`en, så vidt jeg husker. Hastigheden kunne jo forøges på flere måder. Cool

Vedrørende ældre modeltog der ikke er digitaliseret er der nok noget om snakken. Ved nyere digitaliseret modeltog synes jeg ikke jeg ser tendensen.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

"gnilre2" skrev:
Kan det være fordi der ikke er sat strøm til disse skiftetre endnu, eller.??

Hej Erling.

Nej, det er ikke fordi at spolerne ikke er forbundet. Det skulle også virke når du betjener manuelt. Det tyder på at der mangler spænding, i / ved hjertestykket. Jeg kender ikke dine krydssporskifter, men kunne det tænkes at de er forsynet med en indbygget omskifter som leder spændingen til den rette side af hjertestykket, alt efter sporskiftets stilling. Dit Minitrix skifte kunne godt være et Fleischmann, der er forsynet med Trix navnet, der var et samarbejde på et tidspunkt, og Fleischmann bruger den omtalte omskifter. De kalder det for et, tænkende sporskifte. Er din sporskifter forsynet med omtalte omskifter kan det være den der svigter. Du skriver at sporene er nylagte, du har vel ikke fyldt for meget limvand på.

Vedrørende måleinstrument vil jeg foreslå at du køber et ved Harald Nyborg, Best. nr.2286. Det er et såkaldt digitalt universalinstrument til en pris af 199,00dkk. Det fåes ikke billigere

Venlig hilsen!

Peter Madsen

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"PTMadsen" skrev:
Ved nyere digitaliseret modeltog synes jeg ikke jeg ser tendensen.

Det er højst sandsynligt fordi, at dekoderen "maskerer" effekten i og med, at den styrer motoren på en mere direkte måde, end en almindelig trafo gør.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.